Gjest TS| Skrevet 4. august 2008 #1 Skrevet 4. august 2008 Er spl student, og lurer på følgende: Hvordan vet man om en injeksjon skal settes intramuskulært eller subcutant? Når en injeskjon skal settes i.m, kan man da sette den i overarmen (deltamuskelen) eller i setet, det er det samme? Venstre rumpeball deles inn i fire deler, og den settes i øverste del til venstre? Hvordan er det med disse gradene? jeg har aldri skjønt dette. Hva betyr at den skal settes i 45 grader eller 90 grader? Forstår jo prinsip+pet, men hvordan vet jeg hva 45 grader er? TUSEN TAKK!!!!
Gjest ¤bella¤ Skrevet 4. august 2008 #2 Skrevet 4. august 2008 Er spl student, og lurer på følgende: Hvordan vet man om en injeksjon skal settes intramuskulært eller subcutant? Når en injeskjon skal settes i.m, kan man da sette den i overarmen (deltamuskelen) eller i setet, det er det samme? Venstre rumpeball deles inn i fire deler, og den settes i øverste del til venstre? Hvordan er det med disse gradene? jeg har aldri skjønt dette. Hva betyr at den skal settes i 45 grader eller 90 grader? Forstår jo prinsip+pet, men hvordan vet jeg hva 45 grader er? TUSEN TAKK!!!! Det står alltid på pakningen om den skal sc, eller im. Skal den settes im så må du sørge for å sette den i en muskel. Hvilken spiller strengt tatt ingen rolle. Jeg pleier som regel å sette den i låret, eller setet. Intra muskulære sprøyter skal settes rett ned, altå 90 grader, for å komme inn i muskelen, mens sc skal settes i 45 grader. Det er fordi den bare skal i underhuden.
Gjest Gjest_sykepleieren_* Skrevet 4. august 2008 #3 Skrevet 4. august 2008 Hei. Siden du er sykepleierstudent, har du helt sikkert tilgang til PPS, (praktiske prosedyrer i sykepleien) enten gjennom høyskole, eller praksis sted. De fleste sykehus benytter seg av PPS, eller har retningslinjer for praktiske prosedyrer. Når det gjelder medikamentet så står det skrevet i pakningsvedlegget om hvordan det skal administreres. Lurer du på noe så synes jeg du skal spørre en sykepleier eller lign. som du kjenner.
ehu Skrevet 4. august 2008 #4 Skrevet 4. august 2008 Venstre rumpeball deles inn i fire deler, og den settes i øverste del til venstre? [/quote) Både høyre og venstre rumpeball kan deles inn i fire , og man setter injeksjonen da i den øverste ,ytre firkant . Altså enten ved høyre eller venstre hofte. Da unngår du å treffe isjiasnerven.
Gjest Sativa Skrevet 4. august 2008 #5 Skrevet 4. august 2008 Vernepleiere kan også svare på dette spørsmålet, ikke bare sykepleiere :bukke:
Gjest Gjest_Mie_* Skrevet 4. august 2008 #6 Skrevet 4. august 2008 Det står alltid på pakningen om den skal sc, eller im. Skal den settes im så må du sørge for å sette den i en muskel. Hvilken spiller strengt tatt ingen rolle. Jeg pleier som regel å sette den i låret, eller setet. Intra muskulære sprøyter skal settes rett ned, altå 90 grader, for å komme inn i muskelen, mens sc skal settes i 45 grader. Det er fordi den bare skal i underhuden. Det gjør det med en del medikamenter. Voltaren skal f.eks ikke settes i overarm, men i baken, pga faren for muskelskade. Jeg fikk satt den feil av en nyutdannet spl på legevakta en gang, og hadde ikke følelse i overarmen på 8 mnd etterpå.
FruLuna Skrevet 4. august 2008 #7 Skrevet 4. august 2008 Det kommer vel litt an på mengden som skal injiseres i muskelen også, om den kan settes i deltamuskel eller i setemuskel? Opptil 2 ml kan settes i både deltamuskel, setet og også i låret (rectus femoralis eller vastus lateralis). Opptil 4 ml kan settes i sete/lår, men ikke i deltamuskel. Hilsen legestudent (som også kan svare på dette spørsmålet )
Gjest ¤bella¤ Skrevet 5. august 2008 #8 Skrevet 5. august 2008 Det gjør det med en del medikamenter. Voltaren skal f.eks ikke settes i overarm, men i baken, pga faren for muskelskade. Jeg fikk satt den feil av en nyutdannet spl på legevakta en gang, og hadde ikke følelse i overarmen på 8 mnd etterpå. Felleskatalogen om voltaren inj. Intramuskulært: Følgende rettledning for intramuskulær injeksjon bør følges for å unngå skade på nerver eller annet vev på injeksjonsstedet. Om du ikke hadde følelese i overarmen må det jo ha vært pga nerveskade. Ellers så skrev jeg videre at det står på pakken. Og om det ikke er mer enn 2 ml som fruLuna skrev kan den settes i overarmen.
Gjest Gjest Skrevet 5. august 2008 #9 Skrevet 5. august 2008 helsesekretærer kan ogsåsvare på dette spørsmålet!
Gjest SPLC Skrevet 5. august 2008 #10 Skrevet 5. august 2008 Hei alle sykepleiere og sykepleiestudenter. Jeg har i dag åpnet et eget forum for sykepleiere. Dere finner det her http://sykepleiediskusjon.net/. Jeg ønsker dere alle velkommen inn
reiseglad Skrevet 5. august 2008 #11 Skrevet 5. august 2008 Er spl student, og lurer på følgende: Hvordan vet man om en injeksjon skal settes intramuskulært eller subcutant? Når en injeskjon skal settes i.m, kan man da sette den i overarmen (deltamuskelen) eller i setet, det er det samme? Venstre rumpeball deles inn i fire deler, og den settes i øverste del til venstre? Hvordan er det med disse gradene? jeg har aldri skjønt dette. Hva betyr at den skal settes i 45 grader eller 90 grader? Forstår jo prinsip+pet, men hvordan vet jeg hva 45 grader er? TUSEN TAKK!!!! Ved noen typer medikamenter må legen forordne måten medikamentet skal administreres på, fordi det både kan gis subcutant og intramuskulært (eller intravenøst for den del) 45 grader får du når du har en rett vinkel (90 grader) og halverer denne, altså midt mellom. Se på en gradskive hvis du er usikker, da vel.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå