Gå til innhold

Takketale fra konfirmanten? HJELP!


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Hei alle kloke, og forhåpentligvis hjelpsomme mennesker!

Om cirka to uker har jeg konfirmasjonsfeiringen min.

Det jeg har tenkt masse på er en eller annen form for

takketale jeg vil holde, det er bare det at jeg ikke VET

hvordan jeg skal utarbeide en slik tale. Den skal helst

være litt mer utfyllende enn bare: "Takk for at alle

kunne komme!" Det synes jeg blir litt vel standard, og

det er tross alt kun en gang i livet jeg er konfirmert..

Har noen noen som helst ideer om hvordan jeg kan

angripe denne formen for problemstilling? Jeg sliter nemlig

med å vite hvordan jeg skal skrive talen, om jeg skal ha

bilder, hvilke rekkefølge det jeg sier skal komme i osv.

Håper på mange svar! :tommelsmil:

PÅ FORHÅND TAKK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

er det normalt at en konfirmant har takketale da?

Har jeg ikke hørt om......

Hvorfor må alt være så normalt hele tiden. Mulig det ikke er så normalt med en takknemlig konfirmant, hva vet jeg. Men noe galt kan det da ikke være om vedkommende vil takke for seg... :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det normalt at en konfirmant har takketale da?

Har jeg ikke hørt om......

Neivel, og det man ikke har hørt om kan umulig være normalt. :ironi:

Da barnet mitt var konfirmant for noen år siden holdt h*n en nydelig takketale stilet til gjestene, meg som mor, besteforeldre samt andre som har betydd noe spesielt i oppveksten.

Spesielt bestefaren satte stor pris på dette, og det var ikke mange som ikke måtte tørke en tåre etter den talen.

Jeg syns det er flott at du vil holde tale - og jeg kan garantere deg at alle vil sette pris på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten min reiste seg, ønsket alle velkommen og takket for at de ville dele den store dagen med ham.

Ikke så mange store ord, men gjestene satte veldig stor pris på at han sa noen ord, uansett hvor kjedelig og tradisjonelt det var.

Hvis du har lyst til å gjøre noe ekstra ut av talen, nevn hver enkelt gjest i talen din, og si to setninger (ikke mer) om hva den personen betyr for deg, eller et minne om den personen.

For eksempel: "Kjære Tante Olga. Takk for at du alltid har laget så gode vafler og kakao..., og Onkel Gustav... du har alltid et lur smil på lur."

Så kan du avslutte med noe slikt som: dere har alle vært med på å gjøre barndommen min trygg og god, og jeg er veldig glad for at jeg har mennesker som dere rundt meg for råd, støtte og veiledning nå når jeg skal bevege meg inn i ukjent territorium.

Min mening er at en konfirmasjon er ikke bare for konfirmanten, men også en anledning til å feire de som har stått rundt konfirmanten i alle år. :)

Endret av Lily1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen tusen takk for svar alle sammen!

Det er veldig godt for meg med oppmuntring

og noen tips. Kjempefint.

Og til den første som skrev:

Rart du ikke har hørt om takketaler.

Det er mange av de jeg konfirmerer

meg sammen med som sa takk.

På forskjellige måter selvsagt, som de

andre også nevner her. At det går an å

gjøre det kort eller litt lenger.

Jeg har iallfall hørt om mange som har

gjort dette, og jeg har også lyst selv.

Og nok en gang, tusen takk til alle

dere som svarte ordentlig! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Purple Haze

Min sønn holdt også takketale i sin konfirmasjon. Ikke et øye var tørt, ikke engang konfirmanten sine...

Han takket for at alle ville komme, og for gavene han hadde fått. Han snakket til oss foreldre, sin bror og besteforeldre om hvordan han hadde opplevd oppveksten sin i vakre ordelag. Og han snakket litt om hvordan han så på det å stå på terskelen til å bli voksen. En flott og moden tale av min flotte sønn.

Lykke til med talen din, og den store dagen:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neivel, og det man ikke har hørt om kan umulig være normalt. :ironi:

Da barnet mitt var konfirmant for noen år siden holdt h*n en nydelig takketale stilet til gjestene, meg som mor, besteforeldre samt andre som har betydd noe spesielt i oppveksten.

Spesielt bestefaren satte stor pris på dette, og det var ikke mange som ikke måtte tørke en tåre etter den talen.

Jeg syns det er flott at du vil holde tale - og jeg kan garantere deg at alle vil sette pris på det!

Det jeg mente var vel ikke akkurat at selv om jeg ikke har hørt om at konfirmanter holder taler under sin konfirmasjon så kan det ikke være normalt!

Det var bare en kommentar til innlegget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Lillelinn

Jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal si på min konfirmasjon, selv om det er veldig lenge til (8.mai).

jeg vil ikke si at jeg skal si en tale, jeg vil helst at mamma skal bli overasket. men jeg vet ikke hva jeg skal si, jeg er en ganske sjenert type, veldig fløut og stå der forran, jeg har ikke så stor kontakt med tanter-onkler, bare når det er bursdager ogsann, så jeg er ikke veldig utadvent. Men, vil jo selvsakt at folk skal være velkommen.

Jeg vet noen punkter jeg skal si.

#Takk for at dere kom og hvem som arrangsjerte det.

#Hva jeg skal bruke pengene på.

#Kanskje en liten histrie.

Vis noen vil, er det bare og skrive. :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestepesten
Jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal si på min konfirmasjon, selv om det er veldig lenge til (8.mai).

jeg vil ikke si at jeg skal si en tale, jeg vil helst at mamma skal bli overasket. men jeg vet ikke hva jeg skal si, jeg er en ganske sjenert type, veldig fløut og stå der forran, jeg har ikke så stor kontakt med tanter-onkler, bare når det er bursdager ogsann, så jeg er ikke veldig utadvent. Men, vil jo selvsakt at folk skal være velkommen.

Jeg vet noen punkter jeg skal si.

#Takk for at dere kom og hvem som arrangsjerte det.

#Hva jeg skal bruke pengene på.

#Kanskje en liten histrie.

Vis noen vil, er det bare og skrive. :):)

Sønnen til min samboer ble konfirmert våren 2009, og han strevde leeeenge med å skulle holde en tale. Han har fryktelig sceneskrekk, er veldig sjenert, og liker dårlig å være i sentrum for oppmerksomheten. Han jobbet og slet i ukesvis med penn og papir og tenkte hardt på hva han skulle si. Han endte opp med å si: "hjertelig velkommen til alle som vil dele dagen med meg. Håper dere koser dere med god mat og får en fin dag. Og tusen takk for alle gaver."

Det var ikke mer som skulle til. Alle som var tilstede vet hvor vanskelig det var for ham å reise seg og snakke i forsamlingen, og alle var imponert over at han gjorde det likevel. Der og da ble han voksen! :)

Så det er ikke så mye som skal til, alltid!

Hvis du vil gjøre litt mer ut av det, kan du for eksempel takke mor og far for gode opplevelser i oppveksten,- kanskje du har et minne eller en historie som du husker spesielt godt og setter pris på? Jeg er sikker på at foreldrene dine ville satt pris på å høre sånt :)

På grunn av at du sier at du er sjenert, er det kanskje lurt å legge listen lavt, sånn at ikke du ender opp med at hele dagen blir en eneste stor kvie- det er jo ikke meningen at du skal gå og grue deg til din egen konfirmasjon! Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kort tale er minst like flott og rørende som en lang en!

Som tips til å holde talen, vil jeg bare si: ta en setning om gangen. Tell til tre (inni deg) før du sier neste setning. Det høres sikkert rart ut, men korte pauser gir deg tid til å puste, og du får folks oppmerksomhet på det neste du skal si.

Hvis du sier noe morsomt, så noen ler, så kan du vente til de er ferdige.

Lykke til med å holde tale!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"hjertelig velkommen til alle som vil dele dagen med meg. Håper dere koser dere med god mat og får en fin dag. Og tusen takk for alle gaver."

Det var ikke mer som skulle til.

Noe lignende sa min konfirmant også, men det er ikke nødvendig at konfirmanten holder tale og jeg sa at det velger du selv. Det ble noen ord om at h*n håpet alle koset seg og takk for alle gavene. Å sende takkekort mener jeg de skal gjøre. Det er ikke nødvendig å sette et press på en ung konfirmant, men la de velge selv om de sier noen ord hvis de føler for å gjøre det. De prater jo med alle selve dagen og så stivt og formelt bør det ikke være at noen sksl grue seg eller føler press.

Det er mange skilte foreldre og da møtes to familier igjen der noen ikke har sett hverandre på flere år. Det er konfirmanten klar over, og hvis h*n skal holde tale blir det lett litt for mye...

Lykke til ts. Du velger selv om du skal holde tale eller takke. Husk i alle fall takkekort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holdt tale i min konfirmasjon, hvor jeg lagde rim med stor suksess. Takket alle de som sto meg nær og tror veldig mange satte pris på dette. Dette er noe du må bestemme selv, og jeg synes det er en koselig gest, men ikke påkrevd.

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Annonse

Så flott at du har lyst til å si noen ord i konfirmasjonsselskapet ditt, det er jeg sikker på at det er mange som kommer til å sette stor pris på.

Du trenger jo ikke tenke så mye på at det skal være en lang tale,bare det at du slår på glasset, reiser deg og sier noen få ord er mer enn nok.

Begge mine sønner gjorde det i sin konfirmasjon og jeg lover deg at tårene mine satt ganske løst! Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

er det normalt at en konfirmant har takketale da?

Har jeg ikke hørt om......

i klassen min er det over 2/3 som har tenkt å holde tale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Da jeg ble konfirmert skrev hele klassen en takketale i norsktimene på forhånd, og vi ble oppmuntret til å holde den i konfirmasjonen av læreren. Jeg ble konfirmert borgerlig, og tror jeg startet talen med å si noe om det jeg hadde lært gjennom året. Bl.a hadde vi lært mye om etikk og moral, hvordan mennesker fra ulike kulturer er, vi var på ulike utflukter i naturen og på fangeleir osv. Etter det sa jeg vel at jeg gledet meg mye til denne dagen og takk for at alle kunne komme.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

NemoLinns innlegg 4.august 2008 har forårsaket mange reaksjoner her. Jeg tror at hvis hun hadde spurt "er det vanlig at konfirmanten holder takketale" istedenfor "er det normalt", ville det vært lettere å forstå. Jeg skiller i hvert fall mellom "vanlig" og "normalt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...