Gå til innhold

Muntlige fremføringer


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har vurdert et studium der jeg vet det er en del muntlige fremføringer i gruppe og alene. Noen som vet om man kan fritas for slikt hvis man får erklæring fra lege eller psykolog? Om legen/psykologen vil gi en slik erklæring er et annet spørsmål, har inntrykk av at "alle" mener man bare må ta seg sammen og hoppe i det. På ungdomsskolen skulle vi ha foredrag og jeg mannet meg opp over lengre tid for å prate med læreren om det. Så endte det bare med at han sa jeg måtte gjøre det, så skulle jeg få se at jeg klarte det og alt ville bli mye bedre. Endte med at jeg fikk nesten sammenbrudd foran alle og måtte løpe ut. :tristbla:

Bør jeg heller velge et studium der det garantert ikke er fremføringer? Synes det blir mer og mer av sånt overalt.. men finnes vel noen utdanninger fortsatt der man bare går på foredrag, og leverer inn skriftlige oppgaver før eksamen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest antigartner

Hvis du sliter med muntlige framstillinger, bør du i alle fall velge en utdanning som mest sannsynlig fører fram til en jobb uten mye muntlige framstillinger.

Hvis de muntlige framstillingene er viktige for studiet, er det neppe så enkelt å få fritak med mindre en ikke har taleevne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du sliter med muntlige framstillinger, bør du i alle fall velge en utdanning som mest sannsynlig fører fram til en jobb uten mye muntlige framstillinger.

Hvis de muntlige framstillingene er viktige for studiet, er det neppe så enkelt å få fritak med mindre en ikke har taleevne.

Noe av det jeg har tenkt på er bibliotekar, det er mange bibliotekarer som jobber med registrering o.l. som ikke har presentasjoner. Men har altså hørt fra folk som har gått der at det er mye gruppearbeid med fremføring. Og da ødelegger man på en måte for hele gruppa hvis man ikke fremfører :tristbla:

Har tenkt litt på arkivkunnskap på universitetet isteden, men vet ikke om de har fremføringer der. Ønsker meg en jobb langt og dypt nede i et arkiv, der jeg kan sitte og ordne og sortere papir og jobbe i databaser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Nekinna_*
Noe av det jeg har tenkt på er bibliotekar, det er mange bibliotekarer som jobber med registrering o.l. som ikke har presentasjoner. Men har altså hørt fra folk som har gått der at det er mye gruppearbeid med fremføring. Og da ødelegger man på en måte for hele gruppa hvis man ikke fremfører :tristbla:

Har tenkt litt på arkivkunnskap på universitetet isteden, men vet ikke om de har fremføringer der. Ønsker meg en jobb langt og dypt nede i et arkiv, der jeg kan sitte og ordne og sortere papir og jobbe i databaser :)

Da jeg gikk sykepleien hadde vi mye muntlige fremføringer i grupper. Vi løste det slik at de som slet skikkelig med dette slapp å si noe, de sto bare fremme sammen med oss andre. Såfremt man er med på alt forarbeidet/utarbeidelse av "manus" så ser jeg ikke noe problem. Kanskje det kan være en løsning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av det jeg har tenkt på er bibliotekar, det er mange bibliotekarer som jobber med registrering o.l. som ikke har presentasjoner. Men har altså hørt fra folk som har gått der at det er mye gruppearbeid med fremføring. Og da ødelegger man på en måte for hele gruppa hvis man ikke fremfører :tristbla:

Jeg har gått førsteåret på bibliotek- og informasjonsvitenskap. Det er endel gruppearbeid, men vi hadde bare en presentasjon. Som noen sier her så går det an å fordele det slik at noen snakker mer enn andre, så lenge alle har vært med på forarbeidet. Det kan være lurt å snakke med læreren om det på forhånd, slik at de skjønner hvorfor det blir gjort sånn.

Det er jo nå en gang sånn at ikke alle er like glade i å snakke foran forsamlinger. Jeg liker det ikke, men tar meg sammen og later som om jeg er verdensmester når jeg må gjøre det. Jeg fant ut at jeg måtte bare "face my fears". Det går lettere for hver gang. Det er lettere sagt enn gjort. Og du er kanskje hardere rammet enn meg. Men det kan være lurt å prøve å overkomme denne frykten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil du dukke i arkivene sammens med meg?

Jeg har lyst på dette studiet; http://www.arkivakademiet.no/grunnenhet.html

men er for sen til å søke i år. Men tenker å søke neste år. Kunne godt tenke meg noen å samarbeide med? Det er samlingsbasert undervisning.

Det var litt dyrt-... blir nok uio til neste år hvis det blir noe. Kanskje like godt satse på vanlige kontorjobber som ikke krever noe særlig utdannelse..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...