Gjest Gjest Skrevet 3. august 2008 #1 Skrevet 3. august 2008 Har litt forskjellige spørsmål ang. p-pillen. Jeg har nå gått ei uke på Feminil pga. kviser, som skal ha identisk virkestoff som Diane, men den går bare under et annet navn. Har søkt litt rundt på nettet, og lest at enkelte som har gått på Diane, får kvisene tilbake hvis de hopper over til Feminil hvis apoteket feks. er utsolgt for Diane. 1. Kan dette stemme? Jeg mener, i Felleskatalogen står det identisk lik innholdsfortegnelse på pillene. 2. Jeg har som sagt gått på Feminil i en uke nå, men har merket at huden har blitt VERRE. Er dette vanlig? Når begynner jeg i såfall å merke bedringer? 3. Noen som la på seg av Feminil/Diane?
Saeria Skrevet 3. august 2008 #2 Skrevet 3. august 2008 Jeg har ingen erfaring med akkurat dette preparatet, men generelt er det ofte slik at huden blir verre i starten når man begynner på midler som skal ta kviser. Det har jeg selv erfart opp til flere ganger.
Hinata Skrevet 3. august 2008 #3 Skrevet 3. august 2008 Jeg opplevde også en forverring da jeg begynte på Diane, så dette er helt normal, ha tålmodighet, resultater kommer som regel ikke før etter 2-3 måneder. Gikk på Diane ett år og feminil ett år, og merket ingen forskjell på disse.. Vær obs på at sexlysten din kan bli lik null, og følg med på vekta, men jeg hadde ikke noen vektøkning av disse
Gjest Gl@mB@be Skrevet 3. august 2008 #4 Skrevet 3. august 2008 Du må nok vente noen mnd før du ser forbedringer ja. Jeg går på diane, men pga utsolgt sist gang jeg trengte så fikk jeg feminil. Ikke merket noen forskjell enda, men er bare på første brettet. Håper jeg ikke får tilbake kvisene!
Gjest Purple Skrevet 3. august 2008 #5 Skrevet 3. august 2008 Jeg går på Diane. Husker ikke om jeg ble verre først da jeg starta med dem, men nå er jeg praktisk talt kvisefri (får innimellom litt kviser i ansiktet som de fleste andre, men ryggen er helt fin, og det var den ikke før!). Jeg prøvde Feminil en gang, men jeg syntes jeg fikk flere kviser, så etter et brett gikk jeg tilbake til Diane.
Gjest Gjest_meg_* Skrevet 3. august 2008 #6 Skrevet 3. august 2008 Jeg fikk også masse kviser da jeg byttet til Feminil (bare fordi de var litt billigere...). Neste pakke jeg kjøper skal være Diane, garantert.
Gjest Gjest Skrevet 3. august 2008 #7 Skrevet 3. august 2008 TS igjen. Så rart at man får kvisene tilbake når man går over til Feminil, selv om det teoretisk sett skal være HELT likt Diane. Står t.o.m. i Felleskatalogen. Tror jeg skal kjøpe Diane neste gang, sånn at jeg er sikret av kvisene går bort (så og si).
Gjest Gjest. Skrevet 6. august 2008 #8 Skrevet 6. august 2008 jeg valgte å bare fortsette på dette emnet... Jeg fikk nemlig diane hos legen i dag pga kviser. Men det jeg lurer på er når jeg kan begynne å ta de? Han foreslo etter mensen. men hva vil det si? Etter det har begynt? Når jeg er ferdig? Står så mye forakjellig på den forklarings-lappen, men det står ikke klart. Heller ikke noe av det han sa.. argh... Så hvor lenge er det "mye" kviser når en begynner egentlig??
Fat Sally Lee Skrevet 6. august 2008 #9 Skrevet 6. august 2008 Ta den første pillen den første dagen etter mensen uten blødning, så kommer du inn i riktig rytme. Jeg valgte Zyrona (som også skal være akkurat det samme som Diane), og huden min ble mye bedre, men det tok tre-fire måneder. Når jeg sluttet med pillene gikk det også et par mnd. før huden ble uren igjen. Skal begynne å ta pillene igjen nå.
Saeria Skrevet 6. august 2008 #10 Skrevet 6. august 2008 Det kommer an på om du har brukt hormonprevensjon fra før. Hvis du har brukt p-piller den siste måneden: Den første pillen tas på menstruasjonens første dag. Du kan også ta den senere, men må bruke tilleggsprevensjon den første uka. Ved overgang fra andre kombinasjonsprepareter: Begynn rett etter siste tablett, når du skulle tatt ut ring, eller byttet plaster. Du kan vente, men ikke lenger enn en uke. Har du brukt minipille er det det samme, men du må uansett bruke tilleggsprevensjon første uka. Har du tatt ut implantat, eller sluttet på sprøyte tar du første pille når du skulle satt ny sprøyte, eller samme dag implantatet ble fjernet. Første gang med prevensjon blir mange jenter oppfordret til å starte når mensen starter. Starter man senere, blir en oftest bedt om å bruke noe i tillegg den første uka. Du må gi pillene rundt tre måneder for å se bedring. Det kan også hende du blir verre i starten.
Gjest gjest. Skrevet 6. august 2008 #11 Skrevet 6. august 2008 Det kommer an på om du har brukt hormonprevensjon fra før. Hvis du har brukt p-piller den siste måneden: Den første pillen tas på menstruasjonens første dag. Du kan også ta den senere, men må bruke tilleggsprevensjon den første uka. Ved overgang fra andre kombinasjonsprepareter: Begynn rett etter siste tablett, når du skulle tatt ut ring, eller byttet plaster. Du kan vente, men ikke lenger enn en uke. Har du brukt minipille er det det samme, men du må uansett bruke tilleggsprevensjon første uka. Har du tatt ut implantat, eller sluttet på sprøyte tar du første pille når du skulle satt ny sprøyte, eller samme dag implantatet ble fjernet. Første gang med prevensjon blir mange jenter oppfordret til å starte når mensen starter. Starter man senere, blir en oftest bedt om å bruke noe i tillegg den første uka. Du må gi pillene rundt tre måneder for å se bedring. Det kan også hende du blir verre i starten. ok. Jeg begynner på p-piller for første gang. Skal jeg altså ta de første dag med menstruasjon?
Saeria Skrevet 6. august 2008 #12 Skrevet 6. august 2008 Du gjør som legen sa, men bruk helst noe ekstra den første uka hvis du har sex.
Gjest Gl@mB@be Skrevet 6. august 2008 #13 Skrevet 6. august 2008 Er man garantert å få tilbake kvisene når man slutter på p-pillene? Noen som vet?
Saeria Skrevet 6. august 2008 #14 Skrevet 6. august 2008 Såvidt jeg vet er det bare en kur mot acne, og det er Roaccutan. Men hos mange vil kvisene gå over etterhvert som de blir voksne.
Gjest Gl@mB@be Skrevet 6. august 2008 #15 Skrevet 6. august 2008 Men hva er det som gjør at kvisene forsvinner med diane da? Rart om de plutselig skal dukke opp igjen etter så mange år.. Usj, tenk å gå høygravid og med fullt av kviser..
Saeria Skrevet 6. august 2008 #16 Skrevet 6. august 2008 Sakset fra felleskatalogens pasientutgave: "Diane er et hormonpreparat som inneholder to virkestoffer; cyproteronacetat (antiandrogen og progestogen) og etinyløstradiol (østrogen). Den ene komponenten, cyproteronacetat, virker ved hormonforstyrrelser hos kvinner som skyldes for mye eller overfølsomhet for mannlige kjønnshormoner (androgener). Denne komponenten gjør at hudens talgkjertler produserer mindre fett og motvirker fet hud og akner, samt unormal hårvekst. Dersom cyproteronacetat skulle bli gitt alene, ville det oppstå menstruasjonsblødningsforstyrrelser, noe man unngår med tilsetning av etinyløstradiol i tablettene. Cyproteronacetat har i tillegg en progestogen virkning. Det gjør at kombinasjonen av de to virkestoffene også virker som et prevensjonsmiddel... ...Diane brukes mot hormonforstyrrelser forårsaket av for mye eller overfølsomhet for mannlige kjønnshormoner hos kvinner. Symptomene kan være: uren hud, fet hud, håravfall på hodet, økt hårvekst i ansiktet (leppe, hake) og på kroppen (mave, lår)... ...Selv om Diane virker som en p-pille, skal den ikke brukes bare for å forhindre graviditet, men for å behandle langvarig og alvorlig akne". ------------------------------------------------------------------------------- Når man slutter på Diane, vil fremdeles en del være overfølsomme for, eller ha overproduksjon av, androgener. Etterhvert som Dianes virkning avtar, vil også symptomene på denne overfølsomheten eller overproduksjonen komme tilbake.
Saeria Skrevet 6. august 2008 #18 Skrevet 6. august 2008 Det er ikke sikkert du får de tilbake da. Hos mange går kvisene over i løpet av første halvdel av 20 årene. Det man blir fortalt om at kvisene magisk forsvinner over natta når man slutter å være tenåring er ikke alltid like sann, men for de fleste går kvisene over gradvis etter tenåra.
Gjest Gl@mB@be Skrevet 6. august 2008 #19 Skrevet 6. august 2008 Ja får håpe det da.. Hvis ikke blir det mange år til med diane for min del
Saeria Skrevet 6. august 2008 #20 Skrevet 6. august 2008 Selv reagerer jeg på hormonprevensjon, men har vært gjennom Roaccutan etter årevis med prøving av andre remedier.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå