Gå til innhold

Dere som har hatt gallesteins operasjon

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Moi_*
Skrevet
Jeg vet ikke om noen av dere fremdeles er her inne siden det er en stund siden dere skrev til hverandre om dette.

Jeg må bare si jeg ble litt forbløffet siden dere snakket om gallesteinen deres.

Jeg fjernet galleblæren for 11 dager siden, og jeg fikk med meg hele 12 steiner hjem! Alle steinene var ganske like i str og måler ca 1 cm i bredde og 1 cm i lengde.

Så jeg trodde det var normalt at man hadde mange steiner jeg, når man først fikk gallestein.

Jeg fikk en veldig traumatisk opplevelse av min operasjon.

I utgangspunktet skulle jeg være dagpasient, så jeg skulle opereres om morgenen å reise på kvelden, men ikke alt gikk etter planen.

Hele levra mi hadde blitt forstørret og galleblæren hadde blitt betent og satt seg fast i siden på levra, så når kirurgen skulle løsne galleblæra fra levra endte jeg opp med en rift på 10 cm på levra og holdt på å blø i hjel.

Jeg styrtblødde 1,5 liter blod før de fikk "nesten" kontroll.

Jeg våknet opp til min forskrekkelse med en slange inn i magen, også kalt dren.

Dette fordi de hadde ikke klart å stanse alt av blødning, så da hadde de mer kontroll dersom det plutselig skulle komme masse blod.

Jeg fikk bare morfin på sykehuset, men tålte ikke morfin for jeg spydde som en gris av de sprøytene.

Når jeg endelig skulle få reise hjem fikk jeg resept på to pk med pinex major, men de inneholder kodein som blir omgjort til et morfinlignende stoff i kroppen så da spydde jeg av de også, så da gadd jeg ikke å ta smertestillende.

Nå i dag til min store forskrekkelse så jeg at stingene eller det er sånne stifter har blitt veldig betent, og det verker virkelig på siden der hvor galleblæren satt. Kjennes utsom om jeg er helt nyoperert igjen.

Har ikke mye feber, men den ligger på ca 38 grader, så i morgen blir det nok en legetime for å sjekke om alt har blitt betent og fullt av infeksjon.

Jeg har følt meg fin i mange dager og ikke hatt vondt i det hele tatt, så dette er et langt skritt tilbake i healingprosessen føler jeg

Håper det går bra med alle dere andre som har fjernet og skal fjerne galleblæren!!

En ting er sikkert!!!! Det er jævlig deilig å slippe de gallesteinsanfallene (jeg hadde som regel et gallesteinsanfall i uka i nesten 1 år)

Hei der! Lenge siden jeg har vært her nå og ville bare poppe innom for å se om noen har fått nytte av beretningene våre. Var fælt å høre at du skulle få sånne komplikasjoner, og jeg håper at det gikk veldig fint alt sammen!

Ellers er det vanlig med mange gallesteiner. Ofte er det dem som har mange som får størst problemer fordi steinene beveger seg ned i gallagangene og dermed skaper anfall. Jeg hadde min ene store stein i flere år, og fikk ikke problemer med den før ganske lang tid etter at den ved tilfeldighet ble oppdaget under en ultralydundersøkelse. Når den først bestemte seg for å bli vanskelig, var helvetet igang dog. Hadde ca 3 anfall i uken siste halve året. Gulp. Har fortrengt det meste av den tiden, og er frisk som en fisk idag.

Men ja, jeg fikk vel svart på spørsmålet da. Mange steiner er helt vanlig. :)

• 2 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Helene_*
Skrevet

Hei!

Jeg har og gallestein...skal opere den snart,vet ikke helt når,har blitt sent en henvisnig. Problemet med galleanfall begynte etter at jeg hadde født! Det begynte vel 1-2 uker etter.... nå er det ca 6 uker siden fødselen..jeg har det en gang i uka cirka,hadde det to ganger på en dag.var veldig vondt! den jeg hadde sist var værst varte mye lenger og smertene var værre...det begynte slik jeg pleide å ha det med veldig vondt...men så ble det enda vonder,trodde ikke det kunne bli vondere enn det pleide,men det gjor det! Kastet også opp..

Jeg ble lagt inn,tok prøver å slik,tok ultralyd....da ble det bekreftet,at jeg hadde gallestein.

Så håper jeg slipper et slik anfall igjen...ihvertfall det jeg opplevde sist!

Jeg var litt usikker på hva jeg skulle gjøre...opere el. ikke? Men har undersøkt og snakket med andre som har hatt det....de syns det er best å ta den!

• 9 måneder senere...
Skrevet

Det er flott at du skriver hvordan du har hatt det, så vet jeg i tilfelle om jeg skulle få vondt eller noe annet, at det er normalt.

Tusen takk. :)

Jeg skal ha gallestein operasjonen på tirsdag. :D Gleder meg innmari til det.

Hei

jeg venter på operasjon.

har hatt to galleanfall fælt.

betennelsen er vekke

Men er nå kommet tilbake.

rener med å få operasjonen før jul,

jeg kan ikke få kikulloperasjon. dumt det.

har hatt mangte operasjoner før.

skal bli godt å få fjerna den.

er det ikke to vi har+

grtuer meg til smertene etterpå

• 2 uker senere...
Skrevet

Hei!

Jeg fikk fjernet galleblæren ved kikkehullsoperasjon nå på onsdag. Har vært veldig plaget av sterke smerter og kvalme siden i våres. Hadde et anfall som varte i 3 dager!

Godt å endelig bli kvitt galleblæra.

Nå er det 4 dager siden operasjonen og er i ganske god form. vært litt plaget av svimmelhet og kvalme, men ikke hatt så mye smerter.

Jeg har fortsatt ikke skiftet bandasje på sårene, og fikk ikke noe særlig info om det på sykehuset. Kjenner det såret ved navelen er mest ømt, og ser det har blødd mest. Lurer på hva dere andre har gjort med det? Ikke tørt å dusje enda heller.. Hvor lenge skal man vente med å skifte bandasje? Leste at man ihvertfall skal la det være de første 48 timene...

Skulle egentlig reist til London i dag, men det måtte jeg droppe. Legen og kirurgen mente jeg kunne det, men føler meg ikke i form til å reise nå.

Skrevet

hei, jeg ble også operert forrige uke. jeg ble operert på tirsdag og sendt hjem på onsdag. før jeg dro fra sykehuset skiftet de bandasjene mine og sa at det går helt fint å dusje med dem og at de skal fjernes etter en uke. jeg kommer til å fjerne mine i morgen og er litt spent til å se hva har skjedd under der. nå er det en uke etter operasjonen og jeg merker at jeg har fortsatt en del smerter i sårene mens de gror. klarer meg selv hjemme alene men blir veldig sliten bare av å lage middag. klarer ikke å stå så lenge og må sitte avslappet for det meste. bruker paracet og voltaren for smertestillende, og jeg merker at de hjelper veldig fordi smertene blir mer hvis det går for lenge uten en dose. har ikke hatt noen problemer med spising, men har også vært litt forsiktig. levde helt fettfritt før operasjonen til å unngå anfall og det syntes jeg var bare gøy å gå ned i vekt og sånn så jeg trives nå med magert mat. håper at det hjelper deg med bandasjene! lykke til

• 11 måneder senere...
Skrevet

Takk for all info: skal opereres fredag (om 3 dager)

• 7 måneder senere...
Gjest Willy M Süsse
Skrevet

jeg opererte bort Gallen min for 12 år siden , opersjonen gikk da fint , men har siden den gang smerter på høyre side , noen ganger under høyre ribbe ben .Noen ganger helt nede på høyre side av magen , der de satte kikehulls sonden inn, jeg orker snart ikke mer , er 69 år gammel , ellers i god form , jeg bruker Rivotril 0,5 mg , sirke 1,til 2 ganger pr døgn , er det noe jeg kan gjøre ?

• 4 år senere...
Skrevet

Trenger litt hjelp her av noen som har fjernet galleblæra. Min ble fjernet for 2 uker siden og nå har de samme forferdelige smertene kommet tilbake ☹️ Jeg sa til legen på sykehuset at jeg er sikker på at jeg ikke blir bedre og hun sa jo det blir du for er det noen som burde bli bedre så er det deg ( pga den gedigne steinen jeg hadde) men jeg hadde visst rett 😢 Har noen av dere hatt samme problem etterpå? Er skikkelig redd jeg faktisk må leve med konstante smerter som jeg gjorde før operasjonen. Ikke akkurat et bra liv. Og ikke kan jeg putte i meg mye smertestillende pga en lever sykdom. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble operert for et år siden. Jeg hadde smerter etter operasjonen i alle fall i 4 uker, om ikke mer.

Nå et år etter har jeg tidvis smerter der galleblæren ble fjernet. Legen min sier det er pga arrvev, jeg var ekstremt betent før de fjernet den, såpass at det tok mange timer med operasjon pga at jeg hadde fått så mye arrvev.

Livet er dog 100 % bedre enn før operasjonen.

Anonymkode: 32eea...27f

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Uheldig skrev:

Trenger litt hjelp her av noen som har fjernet galleblæra. Min ble fjernet for 2 uker siden og nå har de samme forferdelige smertene kommet tilbake ☹️ Jeg sa til legen på sykehuset at jeg er sikker på at jeg ikke blir bedre og hun sa jo det blir du for er det noen som burde bli bedre så er det deg ( pga den gedigne steinen jeg hadde) men jeg hadde visst rett 😢 Har noen av dere hatt samme problem etterpå? Er skikkelig redd jeg faktisk må leve med konstante smerter som jeg gjorde før operasjonen. Ikke akkurat et bra liv. Og ikke kan jeg putte i meg mye smertestillende pga en lever sykdom. 

Jeg hadde også mye smerter etterpå. Fikk påvist en gallestein i gallegangene, det er visst ikke så uvanlig. Men også etter den ble fjernet har jeg tidvis vondt, men ikke så ille som et gallesteinanfall. 

Sliter dere med diaré? Jeg har helt vilt diaré og til tider vanlige magesmerter, men når jeg tar Imodium så forsvinner magesmertene sammen med diaréen. 

Anonymkode: e41e7...10a

• 5 måneder senere...
Skrevet
På 13.7.2017 den 14.45, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde også mye smerter etterpå. Fikk påvist en gallestein i gallegangene, det er visst ikke så uvanlig. Men også etter den ble fjernet har jeg tidvis vondt, men ikke så ille som et gallesteinanfall. 

Sliter dere med diaré? Jeg har helt vilt diaré og til tider vanlige magesmerter, men når jeg tar Imodium så forsvinner magesmertene sammen med diaréen. 

Anonymkode: e41e7...10a

Jeg fjernet min i juni og det ble ikke noe bedre. Har ligget å vridd meg i de verste smertene og tar så mye smertestillende at apoteket begynte kommentere og ble litt bekymret. Syns selv det er utrolig trist at det å gjøre normale ting som feks  cafè har blitt vanskelig. For meg så kan smerte anfallene være like ille som galle Stein anfall . Må alltid gå med en del voltaren på meg uansett hva jeg skal. Kan fort ta 100 mg om dagen men i det siste så går jeg gjennom anfallene uten for voltarenen tar mindre og mindre jo oftere jeg tar ( noe medisin ofte gjør så klart) 

• 1 år senere...
Skrevet

Artig å lese innlegg hær😊

jeg har også fått fjernet gallestein og blæra for 8 dager siden.Ble oppdaget på ultralyd at galleblæra var stappe full av steiner.Fikk derfor operasjon før det var gått en måned.De brukte kikkhull.Men hos meg tok operasjonen to timer pga.de oppdaget jeg hadde dbl. så stor gallegang som den normalt skal være.Dette tyder på gallesteins pasasje. Hadde også et virvar av blodårer som dem måtte gjennom.De måtte snu galleblæra oppned og var derfor redd det hadde kommet ut gallestein.Tok derfor nye blodprøver dagen etter og en uke senere.Og vet enda ikke resultatet.Jeg hadde drenerings slange i magen til dagen etterpå.Det var veldig ubehageliig da dem dro den ut.Ellers gikk operasjonen fint og jeg var kvikk etterpå.Litt sliten og trett da jeg kom hjem.Har heldigvis en samboer som duller og steller med meg😊Jeg spiste pitzza 4 dager etterpå noe jeg aldri skulle ha gjort.Var gallesteins anfallene vonde.....kan jeg si dette var noe av det jævligste jeg har opplevd.Vartei flere timer men i samråd med legevakten tok jeg to paralginforte og en Voltaren stikkpille og det tok smertene.Til nå har jeg funnet ut at jeg kan spise en skive brød med et supertynt lag med Olivero(smør) og skinke med agurg(hvor skallet er tatt bort) det tåler jeg. Prøver nå å spise 5 ganger om dagen men lite i gangen.Man blir jo redd for å prøve.Har hatt flere tak i magen men ikke så sterke.Etter at jeg har spist ting jeg reagerer på. Så er det do gåingen....for å si det slik....2,5 ganger på do på 8 dager.....det kommer seg vel etterhvert....

Anonymkode: 787b0...be8

• 3 uker senere...
Skrevet

Jegopererte med kikkhullmetode. Jeg syns operasjonen var tøff. Jeg var dårlig etterpå. Syns det var være enn keisersnitt, for å sammenlikne. Men stadige gallestenanfall er heller ikke noe særlig, og det går seg til. Går veldig greit nå. 

Anonymkode: afcd3...1e9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...