Gå til innhold

Dere som har hatt gallesteins operasjon

Fremhevede innlegg

Skrevet
Hufsa:): når du skal ha en slik operasjon med fjerning av gallestein og galleblære, så kommer du nok hjem dagen etter.

Jeg hadde ikke betennelse i galleblæren da, men dem ville fjerne den sånn at jeg kunne slippe å få noen flere gallesteiner i fremtiden.

Var det som skjedde meg med. Alt gikk jo så bra, sårene så fine ut, ikke noe feber, alle blodprøver og sånn var fine.

Jeg kunne aldri verden dratt hjem samme dag som operasjonen hadde vært, det var jeg litt for uttafor til. Hadde jo fått morfin og narkose og endel andre smertestillende.

Og i tillegg var ganske svimmel og hadde mye hodepine, så trengte den ettermiddagen, kvelden og natta på sykehuset. :)

Men hvordan det blir med deg, får du jo høre da. Håper det skjer noe med deg snart.

Lykke til! :)

Takk takk. He he nei jeg må nok være men det er min værste skrekk for jeg vil helst hjem med en gang..huff..men det er nok sant som du sier orker nok ikke det.Skal skrive når noe sjer.heidå sålenge.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei hufsa. Hvis det er noen trøst så ble jeg sendt hjem samme dag når jeg fjernet galleblæra mi. Jeg ble lagt inn kl. 08.00 og operert i 9 eller 10-tida. Fikk dra hjem kl. 15.30, så lenge jeg hadde noen som hentet meg, og som kunne være hjemme med meg dagen etterpå. Jeg var tilbake i full jobb etter en uke, og har bare noen små merker på magen som vitner om hva som skjedde :)

Lykke til.

Skrevet
Hei hufsa. Hvis det er noen trøst så ble jeg sendt hjem samme dag når jeg fjernet galleblæra mi. Jeg ble lagt inn kl. 08.00 og operert i 9 eller 10-tida. Fikk dra hjem kl. 15.30, så lenge jeg hadde noen som hentet meg, og som kunne være hjemme med meg dagen etterpå. Jeg var tilbake i full jobb etter en uke, og har bare noen små merker på magen som vitner om hva som skjedde :)

Lykke til.

Heia joho nå ble jeg glad.og jeg skal komme meg på beina tåler endel bare jeg kan komme hjem!Også så fort i jobb da..det er jo også bra for jeg hater å være vekk fra jobb.Tusen takk for svar.

Skrevet

Jeg ble operert for Gallestein i Februar, hadde da hatt plager i ganske lang tid, og syntes det ikke var så vondt etterpå, selv om det var litt vondt å sette seg/reise seg og slik, men det var en befrielse å slippe anfallene.. hadde kikkehullsopperasjon så reiste hjem dagen etterpå

Jeg var sykmeldt i to uker, og kunne ikke løfte tungt på ca 4 uker.. Veldig lett når det er midtvinters og man vil ha ved :P Men fikk heldigvis hjelp til de tyngste tingene.. Hehe..

Nå merker jeg ikke noe spesielt, utenom hvis jeg spiser melkeprodukter eller veldig feit mat. da kan jeg bli veldig løs i magen.. Men det overlever man.. :P

Gikk også ned noen kg rett etterpå

Skrevet
Jeg ble operert for Gallestein i Februar, hadde da hatt plager i ganske lang tid, og syntes det ikke var så vondt etterpå, selv om det var litt vondt å sette seg/reise seg og slik, men det var en befrielse å slippe anfallene.. hadde kikkehullsopperasjon så reiste hjem dagen etterpå

Jeg var sykmeldt i to uker, og kunne ikke løfte tungt på ca 4 uker.. Veldig lett når det er midtvinters og man vil ha ved :P Men fikk heldigvis hjelp til de tyngste tingene.. Hehe..

Nå merker jeg ikke noe spesielt, utenom hvis jeg spiser melkeprodukter eller veldig feit mat. da kan jeg bli veldig løs i magen.. Men det overlever man.. :P

Gikk også ned noen kg rett etterpå

Heia,ja skal bli en befrielse,eter pinex så det tyter her er drittlei.Ja,tenkte au på bæring for jeg har en TUNG jobb så må kansje vente 2 uker og ikke bare 1.For jeg er jo den typen at jeg gjør ting selv om jeg ikke skal og vil jo ikke ødlegge meg i såra.Håper tlf ringer når jeg er på jobb til mandag så jeg kan bare hive meg avgårde i det..

Skrevet

Hvor lenge er det sånn at man kan forvente at man er noe oppblåst i magen etter gallestein operasjonen?

Jeg har vel så si vært det hver eneste dag siden onsdag, for det var dagen etter operasjonen.

Igår hadde jeg mye mer luft i magen enn før og det romlet mye mer også.

Hvorfor er det slik, har det noe med hva slags matvarer man spiser?

Ellers så går det bra med meg. Ryggen er fin igjen, og det syns jeg er kjempebra.

Føler at jeg kan sitte i en stol uten å ha mye vondt. Det er godt.

Det er liksom så leit å måtte finne senga flere ganger per dag pga at man ikke orker å være oppe.

Der jeg har stingene har det også blitt mye bedre. Jeg syns det er mer behageligere og sitte i kontorstol og andre stoler nå enn det jeg gjorde i starten.

Er også bedre og ligge i senga om natta og sove også.

Kan bruke litt flere sovestillinger enn før. :)

Igår spiste jeg spagetti med fiber i, kjøttdeig og spagetti saus. Det var helt herlig. Det gikk fint. Merket ikke noe smerter i forhold til det etterpå.

Spiste også litt kaker og smarties igår, men merket heller ikke noe av det.

Så jeg må si når det gjelder kostholdet hos meg, så går det veldig bra.

Spiste faktisk en lett-is fra henning olsen idag, kjente igjenting etterpå. :D

Skrevet
Hvor lenge er det sånn at man kan forvente at man er noe oppblåst i magen etter gallestein operasjonen?

Jeg har vel så si vært det hver eneste dag siden onsdag, for det var dagen etter operasjonen.

Igår hadde jeg mye mer luft i magen enn før og det romlet mye mer også.

Hvorfor er det slik, har det noe med hva slags matvarer man spiser?

Ellers så går det bra med meg. Ryggen er fin igjen, og det syns jeg er kjempebra.

Føler at jeg kan sitte i en stol uten å ha mye vondt. Det er godt.

Det er liksom så leit å måtte finne senga flere ganger per dag pga at man ikke orker å være oppe.

Der jeg har stingene har det også blitt mye bedre. Jeg syns det er mer behageligere og sitte i kontorstol og andre stoler nå enn det jeg gjorde i starten.

Er også bedre og ligge i senga om natta og sove også.

Kan bruke litt flere sovestillinger enn før. :)

Igår spiste jeg spagetti med fiber i, kjøttdeig og spagetti saus. Det var helt herlig. Det gikk fint. Merket ikke noe smerter i forhold til det etterpå.

Spiste også litt kaker og smarties igår, men merket heller ikke noe av det.

Så jeg må si når det gjelder kostholdet hos meg, så går det veldig bra.

Spiste faktisk en lett-is fra henning olsen idag, kjente igjenting etterpå. :D

Heia nei gud vett,leste at man måtte være veldig nøye hva man spiste og det kan bli ett problem for meg for jeg liker alt som er fett og godt hehe.Men ang.jobb hvor lenge ble du sykemeldt? ja,hvis du jobber da? godt å høre du er bedre ;-)

Skrevet

Jeg leste også at man måtte være veldig nøye etter at man har hatt gallestein operasjon med kostholdet. Det gjelder jo spesielt fetrik mat og krydret mat da.

Hehe. :) Liker fet mat jeg også innmari godt. Men om jeg får noen skikkelig matkick så må jeg finne meg noe som er virkelig godt og sunt å spise.

Jeg har ingen jobb, så er derfor ikke sykmeldt. :)

Gjest Gjest_Moi_*
Skrevet
Heia morro dere oppdaterer mye men blir litt redd au..Tok bilde i går så nå håper jeg det går fort..men kunne dere reist hjem samme dagen om dere hadde følt for det?Leste en plass at som regel var det dagkirugi..og at hvis det var betennelse måtte man opperere umiddelbart.Hm..får vel en telefon da.God bedring dere.

Hei Hufsa!

Det med å dra hjem samme dagen er forskjellig fra sted til sted tror jeg. Vet at i Oslo gjør de det dagkirurgisk, dvs man reiser hjem noen timer etter operasjonen, men på den betingelse at man har en voksen person hos seg til neste dag i tilfelle komplikasjoner osv. Jeg tryglet selv om å få komme hjem på kvelden etter operasjonen av personlige årsaker, men det fikk jeg ikke... I ettertid er jeg glad for det egentlig, for det var betryggende å vite at alt var ok før jeg kom hjem. Og man er rimelig hufsete og slapp til neste dag. Ikke lett å komme seg rundt alene.

Og du skal ikke bekymre deg. Tro meg - jeg var så livredd for den operasjonen at jeg ikke sov natten før, og likevel holdt jeg meg våken hele dagen etter operasjonen fordi jeg var så stresset. Om du ikke har alvorlige kvaler rundt det å være på et sykehus(som meg), så er det bare godt å være der med den omsorg og oppfølging man har tilgjengelig. :)

Til Bente85: Jeg hadde også vondt hvis jeg kom borti ryggen på høyre side noen dager, så det er nok også helt normalt.

Imorgen er det 2 uker siden jeg opererte, og jeg må si jeg føler meg 99,9% som før. Blir bare litt fortere trøtt en vanlig, men det er det eneste jeg merker. Arrene har grodd fint og alt er vel. Og hør på dette: i forgårs spiste jeg tre kjempeporsjoner med lasagne med masse ost og snadder, og jeg har ikke merket en eneste liten noentingsomhelst!! Ingentig gjør vondt, ikke luft i magen, -nada! :jepp:

Skrevet

Gjest_Moi_: jeg kjenner nå at jeg er litt øm på høyre side av ryggen, på en måte. Kan det ha med at jeg har blitt operert eller av maten jeg har spist idag?

Bestemoren min har sagt at hvis jeg får i meg noe kroppen min ikke tåler, så vil jeg få enorme magesmerter som jeg vil kjenne ganske bra.

Men det er ikke sånn jeg har det nå.

Etter at jeg hadde gallestein operasjonen, så var jeg og mer ekstra trøtt, selv om jeg hadde sovet mye natta og dagen før.

Ganske rart, men det er vel sånn det er.

Syns det går bedre med det nå. Var bare på veien hjem det, når jeg satt i bilen og ventet på mamma, at jeg kunne sovnet. :)

Sovnet litt på sykehuset før jeg dro og da.

Å det hørtes flott ut! Lasagne og greier. Det er godt det. :) Så bra da at det gikk bra med deg etter måltidet, det er jo absolutt det beste. :)

Gjest Gjest_Moi_*
Skrevet
Gjest_Moi_: jeg kjenner nå at jeg er litt øm på høyre side av ryggen, på en måte. Kan det ha med at jeg har blitt operert eller av maten jeg har spist idag?

Bestemoren min har sagt at hvis jeg får i meg noe kroppen min ikke tåler, så vil jeg få enorme magesmerter som jeg vil kjenne ganske bra.

Men det er ikke sånn jeg har det nå.

Etter at jeg hadde gallestein operasjonen, så var jeg og mer ekstra trøtt, selv om jeg hadde sovet mye natta og dagen før.

Ganske rart, men det er vel sånn det er.

Syns det går bedre med det nå. Var bare på veien hjem det, når jeg satt i bilen og ventet på mamma, at jeg kunne sovnet. :)

Sovnet litt på sykehuset før jeg dro og da.

Å det hørtes flott ut! Lasagne og greier. Det er godt det. :) Så bra da at det gikk bra med deg etter måltidet, det er jo absolutt det beste. :)

Hei igjen. Jeg tror den ømheten i ryggen er vanlige postoperative smerter. Husker jeg ble bekymret når jeg merket den også, for den var der liksom ikke de første dagene. Hvis man tenker på hvor galleblæren sitter/satt, så vil jo et trykk på ryggen under ribbeina presse på omtrent der som leveren ligger hvis jeg ikke tar helt feil. Det er jo tross alt et sår som gror inni der, og klart det blir ømt da. Se det an et par dager og ring sykehuset om det ikke gir seg. Om du ikke har feber er det sikkert ikke noe farlig.

Det er også naturlig at man blir trøtt når kroppen jobber på spreng med å heles. Søvn er dessuten beste medisin, så sov i vei hvis du kan. ;)

Og ja du kjenner det nok sikkert tydelig om du spiser noe du ikke tåler. At magen er litt rar og luftig er vanlig etter slik operasjon både fordi den skal venne seg til måten gallen fungerer på nå(tipper jeg), og pga gassen de fyller magen med under operasjonen. Mye luft i magen vil jo også presse på operasjonsstedet og sikkert gi litt ubehag der. Det er jo tross alt ikke gått en uke engang siden du opererte. Det går fort fremover nå! :)

Skrevet
Hei igjen. Jeg tror den ømheten i ryggen er vanlige postoperative smerter. Husker jeg ble bekymret når jeg merket den også, for den var der liksom ikke de første dagene. Hvis man tenker på hvor galleblæren sitter/satt, så vil jo et trykk på ryggen under ribbeina presse på omtrent der som leveren ligger hvis jeg ikke tar helt feil. Det er jo tross alt et sår som gror inni der, og klart det blir ømt da. Se det an et par dager og ring sykehuset om det ikke gir seg. Om du ikke har feber er det sikkert ikke noe farlig.

Det er også naturlig at man blir trøtt når kroppen jobber på spreng med å heles. Søvn er dessuten beste medisin, så sov i vei hvis du kan. ;)

Og ja du kjenner det nok sikkert tydelig om du spiser noe du ikke tåler. At magen er litt rar og luftig er vanlig etter slik operasjon både fordi den skal venne seg til måten gallen fungerer på nå(tipper jeg), og pga gassen de fyller magen med under operasjonen. Mye luft i magen vil jo også presse på operasjonsstedet og sikkert gi litt ubehag der. Det er jo tross alt ikke gått en uke engang siden du opererte. Det går fort fremover nå! :)

Jeg må si at jeg føler meg mindre øm i siden idag, så det har nok gått bedre. :)

Nå for tiden så syns jeg ikke at jeg er mer trøtt enn normalt.

Jeg sover i hvert fall godt om natten. :)

Det er en ting jeg har sittet og fundert litt på. Etter denne operasjonen så har jeg mer eller mindre løs mage hver dag, ikke diare, men løs avføring.

Og jeg er også på do hver dag, noe jeg syns er bra for jeg liker ikke forstoppelse og sånt.

Men når jeg får trang til å gå på do, kanskje jeg har litt mer luft i magen og at magen er litt vond, også går det fort over når jeg har vært på do.

Er bare det at jeg syns det kommer så fort. Føler at jeg må på do sånn i siste liten når jeg kjenner at noe er på vei ut, for da er det allerede godt ute i endetarmen.

Kan hende det er pga den løse avføringen at jeg føler det sånn men.

Skrevet

Jeg hadde like vondt i tiden etter operasjonen som i tiden før. Gitt omtrent et år før jeg kunne spise hva jeg ville (fikk diaré av omtrent alt). Nå tenker jeg aldri over at jeg ikke har galleblære. Det gikk seg til ;-)

Skrevet
Jeg hadde like vondt i tiden etter operasjonen som i tiden før. Gitt omtrent et år før jeg kunne spise hva jeg ville (fikk diaré av omtrent alt). Nå tenker jeg aldri over at jeg ikke har galleblære. Det gikk seg til ;-)

Siden jeg ble operert 2.september så har jeg hatt løs mage hver dag. Mer i den siste tiden så har jeg måttet på do 2 ganger maks.

Jeg har merket av det varierer hvor løs jeg er i magen, eller om jeg har diare.

Hva kan være grunnen til at man får diare da? Idag har jeg vært på 2 do ganger, med diare. Det var nesten på grensa at jeg ikke rakk fram til badet før det gikk galt.

Det er ikke noe gøy det.

Skrevet

En oppdatering til dere alle om hvordan det går med meg etter gallestein operasjonen 02.09.08:

Det går det mye bedre med meg. :)

Har lenger ingen smerter i ryggen.

Sårene mine gror veldig bra, har ikke fått noen infeksjon.

Kan bøye meg og alt sånn selv nå.

Sover godt om natta, har ingen smerter i forhold til stingene eller sårene da.

Jeg kan spise hva jeg vil, uten at jeg får noen kraftige magesmerter.

Så langt i denne perioden så har all den maten jeg har spist, gått bra med.

Jeg har også spist godteri, og det har også gått veldig fint.

Jeg kan si at alt går bra, utenom de regelmessige do besøkene jeg har hver dag.

Det er mye bedre det enn å ha det vondt. :)

Jeg lever på en sky nå om dagen føler jeg. :) Er utrolig takknemlig for hva sykehuset har gjort for meg. Jeg slipper å tenke på å få nye anfall hver eneste mnd, flere ganger i mnd.

Jeg slipper de kraftige anfallene med mye kvalme og oppkast.

Og jeg slipper all den sterke smertestillende som det blant annet er morfin i.

Jeg er glad jeg tok dette valget, det har betydd mye for meg. :) :)

• 4 uker senere...
Gjest bente85
Skrevet (endret)

Hei alle sammen!

Jeg har kommet tilbake til dette innlegget for jeg har noen små problemer som jeg tenker at jeg må få spurt dere om som har hatt gallestein operasjonen. :)

Spm 1: jeg har regelmessige toalettbesøk hver eneste dag.

Det har jeg hatt siden operasjonen.

Må på toalettet alt fra 1-3 ganger per dag.

Avføringen kan variere fra noe fast til diare (har ikke hatt forstoppelse).

Løs mage hver dag, kan jeg definitivt si at jeg har mest av.

Og også mer av diare.

Kan magen bli mer stabil igjen, sånn som den var før operasjonen?

Litt mindre diare og løs mage?

Spm 2: har maten jeg spiser noe å si for hvor ofte jeg må på do ect?

Hva er å anbefale?

Spiser fiber, men syns magen er fortsatt løs for det.

For jeg har erfart i visse tilfeller, at hvis jeg spiser mat med fett i, så må jeg på do ikke så lenge etterpå.

En halvtime kanskje.

Men dette her, kan da være dagens første dotur.

Spm 3: har funnet ut at jeg kan spise mye godteri, men mentos (lime og lemon smak) som har grønn eske uten sukker er noe jeg ikke tåler så bra.

Får innmari mye luft i magen, og får akutte smerter av og til.

Jeg tålte denne typen før jeg hadde gallestein operasjon.

Hva slags godis kan det være bra å holde seg unna?

Kan jeg reagere på extra tyggegummi også, uten sukker?

PS! Må legge til at jeg har ikke galleblære, sånn at dere vet. :)

Syns dette ble litt rart, men jeg håper jeg har klart å fått fram noen klare spørsmål her.

Håper noen av dere som hjalp meg før, kan svare. :)

Endret av bente85
  • 1 måned senere...
Gjest Gjest_nina_*
Skrevet
Dere som har hatt gallestein operasjon her inne, hvordan gikk det?

Vil gjerne høre fra de som både har hatt kikkhullsoperasjon og "vanlig" inngrep.

Hvordan var tiden etter operasjonen?

Det var helt smertefritt.3 små snitt på magen (2 cm).Kikehullsoperasjon.

Hadde ingen smertestillende etterpå.Fikk høre at en kunne få vondt av de gassene de blåser inn for å blåse opp magen. jeg merket nesten ingenting, men det kom vanlig luft ut etterpå. Gikk dagen etter, og var på jobb 5 dager etter.Kunne ikke løfte tungt på 6 uker for da kan det bli komplikasjoner.

Må ikke spise for mye feit mat, som gir litt løs mage. Har hørt av andre at dette bedrer seg etterhvert.

Gjest Gjest_Mailén_*
Skrevet

Jeg vet ikke om noen av dere fremdeles er her inne siden det er en stund siden dere skrev til hverandre om dette.

Jeg må bare si jeg ble litt forbløffet siden dere snakket om gallesteinen deres.

Jeg fjernet galleblæren for 11 dager siden, og jeg fikk med meg hele 12 steiner hjem! Alle steinene var ganske like i str og måler ca 1 cm i bredde og 1 cm i lengde.

Så jeg trodde det var normalt at man hadde mange steiner jeg, når man først fikk gallestein.

Jeg fikk en veldig traumatisk opplevelse av min operasjon.

I utgangspunktet skulle jeg være dagpasient, så jeg skulle opereres om morgenen å reise på kvelden, men ikke alt gikk etter planen.

Hele levra mi hadde blitt forstørret og galleblæren hadde blitt betent og satt seg fast i siden på levra, så når kirurgen skulle løsne galleblæra fra levra endte jeg opp med en rift på 10 cm på levra og holdt på å blø i hjel.

Jeg styrtblødde 1,5 liter blod før de fikk "nesten" kontroll.

Jeg våknet opp til min forskrekkelse med en slange inn i magen, også kalt dren.

Dette fordi de hadde ikke klart å stanse alt av blødning, så da hadde de mer kontroll dersom det plutselig skulle komme masse blod.

Jeg fikk bare morfin på sykehuset, men tålte ikke morfin for jeg spydde som en gris av de sprøytene.

Når jeg endelig skulle få reise hjem fikk jeg resept på to pk med pinex major, men de inneholder kodein som blir omgjort til et morfinlignende stoff i kroppen så da spydde jeg av de også, så da gadd jeg ikke å ta smertestillende.

Nå i dag til min store forskrekkelse så jeg at stingene eller det er sånne stifter har blitt veldig betent, og det verker virkelig på siden der hvor galleblæren satt. Kjennes utsom om jeg er helt nyoperert igjen.

Har ikke mye feber, men den ligger på ca 38 grader, så i morgen blir det nok en legetime for å sjekke om alt har blitt betent og fullt av infeksjon.

Jeg har følt meg fin i mange dager og ikke hatt vondt i det hele tatt, så dette er et langt skritt tilbake i healingprosessen føler jeg

Håper det går bra med alle dere andre som har fjernet og skal fjerne galleblæren!!

En ting er sikkert!!!! Det er jævlig deilig å slippe de gallesteinsanfallene (jeg hadde som regel et gallesteinsanfall i uka i nesten 1 år)

• 2 måneder senere...
Skrevet

Hei alle her inne. Synes det var spennende å lese brevene deres, har gallestein selv, å venter nå på kikkhullopperasjon, tror dette blir en gang før påske. gruer meg svært, er så redd for narkose å opperasjoner.Men det skal bli godt når jeg blir frisk

Gjest bente85
Skrevet
Hei alle her inne. Synes det var spennende å lese brevene deres, har gallestein selv, å venter nå på kikkhullopperasjon, tror dette blir en gang før påske. gruer meg svært, er så redd for narkose å opperasjoner.Men det skal bli godt når jeg blir frisk

Heihei. :) Jeg tok gallestein operasjon 2.september i fjor, og jeg kjenner at jeg har blitt mye bedre etter det.

Jeg er ikke så ofte på do lenger som jeg var tidligere, tåler mat bedre enn jeg gjorde i starten.

Jeg har mer løs mage og diare, men det syns jeg er bare fint egentlig. :)

Utenom alt det her, så går det bra med meg, jeg er frisk som en fisk og har lenger ikke noen som helst av smerter.

Kikkhullsoperasjon går veldig fort, så det går nok fint skal du se. Grudde meg litt jeg og, men det var litt nerver, sikkert på grunn av at det var den største operasjonen jeg hadde hatt, så var litt rart.

Men glad det var gjort, angrer ikke på det.

Hadde så mye plager, mange søvnløse netter med kraftige smerter, null søvn og masse oppkast.

Så det var det verdt! :)

Ønsker deg masse masse lykke til! Dette går bra skal du se! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...