Gå til innhold

Dere som har hatt gallesteins operasjon

Fremhevede innlegg

Gjest bente85
Skrevet

Dere som har hatt gallestein operasjon her inne, hvordan gikk det?

Vil gjerne høre fra de som både har hatt kikkhullsoperasjon og "vanlig" inngrep.

Hvordan var tiden etter operasjonen?

Videoannonse
Annonse
Gjest Sativa
Skrevet

Jeg hadde den "vanlige" operasjonen. Jeg fikk noen komplikasjoner i forkant, som gjorde at jeg holdt på å dø. For å unngå sammenvoksninger så ble det den tradisjonelle metoden. Hadde enorme smerter etter operasjonen, som pågikk i ca to dager. Fikk masse morfin. Med morfin greide jeg å komme meg opp av senga (med hjelp) og tatt en dusj. Måtte også opp og gå et par ganger for dagen for å unngå blodpropp. Dro vel hjem den tredje dagen, det gikk fint men kunne ikke ha vært alene. Hvis jeg våknet på natten ogmåtte på do, så måtte jeg først ta to paralgin og vente på at de virket, for å greie å sette meg opp i senga og stå opp.

Ble mye bedre for hver dag, og hadde ikke mere vondt etter ca 14 dager.

Ble gravid rett etterpå, så arret ble ikke så fint.

Ellers har jeg vært frisk etterpå, ikke hatt noen plager bortsett fra litt uvelhet etter fettrik mat.

Gjest bente85
Skrevet

Har lest at den tradisjonelle måten å operere på, gir veldig store smerter og sånn, så det er derfor dem har funnet opp det med kikkhull, for å gjøre det på en enklere måte, med mindre smerter og slikt etterpå.

Jeg gruer meg litt på en måte, for jeg er ganske overvektig, veier over 114 kg, og jeg har en liten mistanke om da, at dem ikke får det til med kikkhull..

Men dem ville prøve med det da så, først for å se hvordan det går.

Gleder meg bare til å bli ferdig med det, og håpe at jeg kan bli bra igjen. :)

Skrevet

Jeg tok gallesteinsoperasjon med kikhull. Operasjonen gikk fint, og nå har jeg fire små arr på magen, pluss ett inni navlen. Jeg ble sendt hjem dagen etter operasjonen, men det gikk greit det. Hadde selvsagt smerter, men det gikk ganske fort over syns jeg.

Har i ettertid ikke hatt noen problemer, men kan få litt vondt i magen om jeg spiser rå kål..(pleier å maule det når jeg lager suppe.. :gjeiper: ) men det er vel også det eneste jeg reagerer litt på.

Det er i hvertfall en enorm befrielse og være kvitt de smertene jeg hadde før operasjonen.

Gjest bente85
Skrevet

Det hørtes bra ut da. :) Håper jeg er like heldig å, som mange andre er. :)

Men det var visst noen prosenter som legen sa, som ikke blir helt bra.

Det vil jeg nå ta sjansen på.

Har snart at problemer med gallestein i 1 år og 8 mnd, så vil gjerne bli bra igjen.

Når jeg ikke har gallestein anfall, så kjenner jeg det fortsatt i høyre side på kroppen.

De siste mnd har vel kanskje smertene vart lenger og lenger, kanskje opp til et halvt døgn minst.

Og dem har nok også blitt kraftigere siden jeg kjente det i starten.

Har også slitet endel med kvalme og mer med oppkast de siste mnd når jeg har hatt det.

Er bare det at jeg har ikke hatt sterke nok medisiner før den siste tiden.

Og når jeg fikk det, var det en innmari lettelese.

Jeg slapp å bli kvalm og få oppkast også.

Jeg kunne få sove om natta, noe jeg ikke kunne før.

Skrevet

Jeg er operert med kikkhull, og det gikk fint. Litt vondt etterpå, men ikke verre enn at det holdt med vanlig smertestillende.

Har ikke hatt noen kostproblemer etterpå, spiser alt mulig. Jeg får fort løs mage av is og krem og sånt, husker ikke helt om jeg var sånn før.

• 4 uker senere...
Gjest Gjest_Moi_*
Skrevet

Jeg ble også operert med kikkhull på mandag(4dager siden), og alt gikk helt fint.

Jeg også sov over en natt på sykehuset, og så hjem tidlig neste dag. Ble veldig godt tatt vare på av pleierne. Bare å si fra hvis man har smerter, så får man noe som hjelper.

Kan hende det bare er meg som er pysete, men jeg syntes det har vært ganske vondt i noen dager. Under bilturen hjem føltes det som alt inni magen min skvulpet rundt ved den minste ujevnhet i veien, så det kan være greit å ikke gasse for mye på. ;) Vel hjemme på sofaen var jeg ganske invalid de første to dagene. Vil anbefale å ha noen i nærheten som kan bringe og hente i starten. Var vondt å strekke kroppen ut, og ømt å trekke pusten ordentlig. Magen føltes i det hele tatt ganske mørbanket. Hadde også en del slimhoste etter intuberingen og måtte bruke trikset med pute på magen. Syntes det reiv godt i stingene da ja. Men viktig å få hostet opp slimet så en ikke får lungebetennelse. Er sikkert bare til å pøse på med smertestillende, men jeg blir så dårlig av Pinex Forte at jeg holdt meg til Voltaren og Paracet. Godt mulig jeg hadde hatt det lettere om jeg tålte sterkere smertestillende. Følte også at noe var løst og rart der som galleblæren lå før. Men alt dette er "normalt" ifølge de på sykehuset, og også veldig individuelt. Kjente likevel en ganske klar bedring for hver dag. :)

Nå på 4'de dagen kan jeg rette meg ut og puste godt ned i magen igjen uten store ubehag. Kan tusle rundt uten problemer. Syntes også alt ble bedre etter å ha fått att en dusj og fjernet plasterlappene. Kan t.o.m. tillate meg å ligge litt på siden når jeg skal sove. :D

Dette er min opplevelse så langt, men som sagt - jeg tåler smerte dårlig og har en tendens til å kjenne veldig godt etter, så det er sikkert mange som tar det hele mye lettere enn meg. Om du skulle få det vondt de første dagene, så vet du hvertfall at det også kan være normalt, og at det ikke er noe galt av den grunn. Man skal selvsagt ikke bli dårligere eller få feber uten å ta kontakt med sykehuset.

Når det kommer til mat så er det for tidlig å si noe. Har ikke spist veldig fete måltider, men mer fett enn på lenge før operasjonen. Koste meg skikkelig med ovnsbakt leverpostei og lettmajones idag, og fikk hvertfall ingen problemer etter det. Vil ikke ta den for langt ut nå de første ukene. Men ja, dette er jo tydeligvis også veldig individuelt. Jeg håper på det beste!

Lykke til med operasjonen din! Håper du slipper unna med kikkhull.

Jeg har ikke skrevet om mine smerter for å skremme deg. Tvert imot. Jeg har selv savnet å se noen skrive noe annet enn at de ble "øm" i noen dager, fordi jeg har bekymret meg for at det var noe galt siden jeg selv hadde såpass vondt. Men, som sagt - pleierne på sykehuset sa at det også er helt normalt. Du glemmer det så snart du kjenner at du kommer deg, og plutselig er du frisk som en fisk!

Masse lykke til, - det hele går nok som en drøm!

Vennlig hilsen, Moi.

Skrevet

Heia jeg går også å venter på oprasjon vet ennå ikke om det er stein eller betennelse men som jeg kan lese meg fram til er det betennelse.Regner med dere har fjerna hele Galla uansett hva det var? for leste her at det kom som regel tilbake både stein og betennelse hvis du bare fjerna det..Får vel svar til uka etter røntgen hva det er..Skal bli en nytelse verker 24 t i døgnet..

Skrevet

Hei, jeg ble hasteoperert pga bukspyttkjertelbetennelse forårsaket av gallestein for 6 mnd siden, og jeg må si det var mye verre enn jeg kunne forestille meg! Jeg har hatt 4 kikkhulsoperasjoner før, så når det sa dem skulle ta den med kikkhul ble jeg glad og tenkte at da går det jo bra.

Men jeg hadde myye smerter, for ikke å snakke om luftsmerter som strålte ut i armen (normalt ved kikkhul) Jeg ble liggende på sykehus i 3 dager etter inngrepet og lå rett ut på sofan i 14 dager etterpå før jeg var i stand til å klare meg selv.

Så jeg håper det går myyye bedre med deg!!

Når det gjelder vekta skal du ikke tenke på det. Jeg hadde en annen kikkhulsoperasjon når jeg veide 135 kg og det gikk fint!

Men hvis du har en hudfold over navelen bør du være ekstra obs på å rense og holde det tørt, så du ikke får infeksjon. Det fikk jeg og det varte i over 3 mnd....

Lykke til. Og gled deg til å bli kvitt de grusomme anfallene :klemmer:

Gjest bente85
Skrevet
Jeg ble også operert med kikkhull på mandag(4dager siden), og alt gikk helt fint.

Jeg også sov over en natt på sykehuset, og så hjem tidlig neste dag. Ble veldig godt tatt vare på av pleierne. Bare å si fra hvis man har smerter, så får man noe som hjelper.

Kan hende det bare er meg som er pysete, men jeg syntes det har vært ganske vondt i noen dager. Under bilturen hjem føltes det som alt inni magen min skvulpet rundt ved den minste ujevnhet i veien, så det kan være greit å ikke gasse for mye på. ;) Vel hjemme på sofaen var jeg ganske invalid de første to dagene. Vil anbefale å ha noen i nærheten som kan bringe og hente i starten. Var vondt å strekke kroppen ut, og ømt å trekke pusten ordentlig. Magen føltes i det hele tatt ganske mørbanket. Hadde også en del slimhoste etter intuberingen og måtte bruke trikset med pute på magen. Syntes det reiv godt i stingene da ja. Men viktig å få hostet opp slimet så en ikke får lungebetennelse. Er sikkert bare til å pøse på med smertestillende, men jeg blir så dårlig av Pinex Forte at jeg holdt meg til Voltaren og Paracet. Godt mulig jeg hadde hatt det lettere om jeg tålte sterkere smertestillende. Følte også at noe var løst og rart der som galleblæren lå før. Men alt dette er "normalt" ifølge de på sykehuset, og også veldig individuelt. Kjente likevel en ganske klar bedring for hver dag. :)

Nå på 4'de dagen kan jeg rette meg ut og puste godt ned i magen igjen uten store ubehag. Kan tusle rundt uten problemer. Syntes også alt ble bedre etter å ha fått att en dusj og fjernet plasterlappene. Kan t.o.m. tillate meg å ligge litt på siden når jeg skal sove. :D

Dette er min opplevelse så langt, men som sagt - jeg tåler smerte dårlig og har en tendens til å kjenne veldig godt etter, så det er sikkert mange som tar det hele mye lettere enn meg. Om du skulle få det vondt de første dagene, så vet du hvertfall at det også kan være normalt, og at det ikke er noe galt av den grunn. Man skal selvsagt ikke bli dårligere eller få feber uten å ta kontakt med sykehuset.

Når det kommer til mat så er det for tidlig å si noe. Har ikke spist veldig fete måltider, men mer fett enn på lenge før operasjonen. Koste meg skikkelig med ovnsbakt leverpostei og lettmajones idag, og fikk hvertfall ingen problemer etter det. Vil ikke ta den for langt ut nå de første ukene. Men ja, dette er jo tydeligvis også veldig individuelt. Jeg håper på det beste!

Lykke til med operasjonen din! Håper du slipper unna med kikkhull.

Jeg har ikke skrevet om mine smerter for å skremme deg. Tvert imot. Jeg har selv savnet å se noen skrive noe annet enn at de ble "øm" i noen dager, fordi jeg har bekymret meg for at det var noe galt siden jeg selv hadde såpass vondt. Men, som sagt - pleierne på sykehuset sa at det også er helt normalt. Du glemmer det så snart du kjenner at du kommer deg, og plutselig er du frisk som en fisk!

Masse lykke til, - det hele går nok som en drøm!

Vennlig hilsen, Moi.

Det er flott at du skriver hvordan du har hatt det, så vet jeg i tilfelle om jeg skulle få vondt eller noe annet, at det er normalt.

Tusen takk. :)

Jeg skal ha gallestein operasjonen på tirsdag. :D Gleder meg innmari til det.

Gjest bente85
Skrevet
Heia jeg går også å venter på oprasjon vet ennå ikke om det er stein eller betennelse men som jeg kan lese meg fram til er det betennelse.Regner med dere har fjerna hele Galla uansett hva det var? for leste her at det kom som regel tilbake både stein og betennelse hvis du bare fjerna det..Får vel svar til uka etter røntgen hva det er..Skal bli en nytelse verker 24 t i døgnet..

Heisann. :)

Jeg har nå fått time på sykehuset neste uke, og da skal jeg opereres.

Hos meg skal dem fjerne galleblæren i tillegg til gallesteinen.

Og fjerne hele galleblæren er normalt om man har ofte gallestein anfall.

Så du hadde ikke ultralyd du? Jeg hadde det når jeg skulle finne ut om jeg hadde gallestein.

Uff, stakkars deg! Det forstår jeg godt da. :)

Jeg har bare noen anfall i mnd, kan variere ofte hvor ofte det kommer.

Det kan også komme 2 dager i uka for eks.

Men jeg må gå på smertestillende, ganske sterke for å ikke bli syk.

Mine smerter er ille, får kjempe kraftige, blir kvalm og kaster opp. :(

Du må ha masse lykke til! :) Håper du blir bra igjen. :)

Gjest bente85
Skrevet
Hei, jeg ble hasteoperert pga bukspyttkjertelbetennelse forårsaket av gallestein for 6 mnd siden, og jeg må si det var mye verre enn jeg kunne forestille meg! Jeg har hatt 4 kikkhulsoperasjoner før, så når det sa dem skulle ta den med kikkhul ble jeg glad og tenkte at da går det jo bra.

Men jeg hadde myye smerter, for ikke å snakke om luftsmerter som strålte ut i armen (normalt ved kikkhul) Jeg ble liggende på sykehus i 3 dager etter inngrepet og lå rett ut på sofan i 14 dager etterpå før jeg var i stand til å klare meg selv.

Så jeg håper det går myyye bedre med deg!!

Når det gjelder vekta skal du ikke tenke på det. Jeg hadde en annen kikkhulsoperasjon når jeg veide 135 kg og det gikk fint!

Men hvis du har en hudfold over navelen bør du være ekstra obs på å rense og holde det tørt, så du ikke får infeksjon. Det fikk jeg og det varte i over 3 mnd....

Lykke til. Og gled deg til å bli kvitt de grusomme anfallene :klemmer:

Uff, det hørtes ikke noe særlig ut. Håper at det går bra med meg. :)

Var legen min som snakket om at dem ikke kunne få tatt kikkhull på meg pga vekta. :s

Takk for det. :)

Skrevet
Heisann. :)

Jeg har nå fått time på sykehuset neste uke, og da skal jeg opereres.

Hos meg skal dem fjerne galleblæren i tillegg til gallesteinen.

Og fjerne hele galleblæren er normalt om man har ofte gallestein anfall.

Så du hadde ikke ultralyd du? Jeg hadde det når jeg skulle finne ut om jeg hadde gallestein.

Uff, stakkars deg! Det forstår jeg godt da. :)

Jeg har bare noen anfall i mnd, kan variere ofte hvor ofte det kommer.

Det kan også komme 2 dager i uka for eks.

Men jeg må gå på smertestillende, ganske sterke for å ikke bli syk.

Mine smerter er ille, får kjempe kraftige, blir kvalm og kaster opp. :(

Du må ha masse lykke til! :) Håper du blir bra igjen. :)

Hei igjen, så bra da endelig.Jeg fikk time til røntgen igjen til uka for de skal vite 100 % om det er stein eller betennelse.Skulle ta røntgen istenfor slange nedigennom og det er jeg glad for..Så håper det går fort etterpå der holder på å tørne av detta.Du må ha masse lykke til og hold meg oppdatert om hvordan det går med deg :-))

Gjest bente85
Skrevet

Du er heldig da som slipper den slangen. Det er kanskje noe dem bruker om dem mistenker gallestein og betennelse?

Skjønner. Det hørtes forferdelig ut, og ha smerter hele tiden.

Du må bruke mye smertestillende og slikt da?

Takk for det du. :) Jeg skal fortelle deg om hvordan det går. :)

Gjest Gjest_Moi_*
Skrevet
Det er flott at du skriver hvordan du har hatt det, så vet jeg i tilfelle om jeg skulle få vondt eller noe annet, at det er normalt.

Tusen takk. :)

Jeg skal ha gallestein operasjonen på tirsdag. :D Gleder meg innmari til det.

Bra du har kommet til nå og får det overstått!

Hyggelig om jeg kan være til hjelp, men hvis du skulle være i tvil om noe så er det uansett bedre at du ringer en gang for mye til sykehuset enn at du går og pådrar deg evt problemer. Smertegrenser og slikt er jo veldig individuelt.

Kan i samme slengen nevne at jeg idag er enda bedre. Merker bedring for hver dag. Har ikke direkte vondt noen steder, men er veldig øm i såret/stingene under navlen, og kjenner fortsatt dette ubehaget som en litt dump smerte/ubehag ved noen bevegelser og dypt innpust der som galleblæren var. Håper inderlig at dette forsvinner helt på sikt. Er nok litt utålmodig og bekymret. ;)

Merker også godt at det romler godt i magen når jeg har spist. Har en del luft, men opplever ikke dette som noe problem i det hele tatt. Har spist relativt lite siden operasjonen. Ca 3 måltider om dagen. Har ikke lyst å dytte for mye nedi der enda. ;)

Kan legge til at jeg hadde en stein på 2 cm som jeg fikk med meg hjem etter forespørsel. Men, vet at jeg har hatt småstein også(vist på ultralyd tidligere), og selv tror jeg det er disse som gav meg anfallene. Den store har nok også vært en irritasjon.

Ang anfall før operasjonen: Voltaren sluttet etterhvert å ha effekt på mine anfall. Confortid stikkpiller hjalp bedre og fortere. Fikk alltid anfall om natten og de varte som regel mellom 3 - 7 timer. De siste mnd før operasjonen kunne jeg få 3 anfall i uken uten å ha spist noe som helst fett. Ellers har jeg ungått all type animalsk fett det siste året.

Skal følge med på hvordan det går med deg, og bare spør hvis du lurer på noe!

Masse lykke til igjen!

Moi

Skrevet

Hei!

Ville bare komme med et innlegg sånn at dere får høre hvordan det går med meg og hvordan gallestein operasjonen min har gått. :)

Jeg dro til byen på mandag for jeg skulle møte opp på sykehuset før klokken 12.

Der skulle dem ta noen blodprøver av meg, også fikk jeg snakke med en kirurg som forklarte om hvordan operasjonen skulle foregå.

Snakket også med en narkoselege som stilte endel spørsmål i forhold til helse, medisiner og slikt.

Møtte opp igjen på sykehuset dagen etter, til klokka 8.00.

Der fikk jeg da en stor dose med paracet og en tablett voltaren.

Dette skulle da gjøre meg avslappet.

Så fikk jeg klær som jeg skulle ha på meg, den operasjonsskjorten, truse og bind (for jeg fikk jo selvfølgelig mens på mandag).

Så la jeg meg i senga som jeg hadde på rommet.

Ventetiden var enormt lang, jeg ble ikke tatt før klokken var 12.35 sånn ca.

Da kjørte dem meg opp i senga opp mot operasjonssalene, hvor jeg flyttet meg over fra senga og til benken som jeg skulle ligge på.

Der ble jeg gjort klar, fikk lue å det som trengtes før operasjonen.

Så var det videre mot operasjonsrommet da.

Var inne i et lite rom først, hvor dem satte inn en kanyle som narkosen skulle inn i.

Jeg skulle ha 2 kanyler, men den andre skulle jeg ikke få før under operasjonen.

Før dem startet med operasjonen, så fikk jeg morfin, og jeg gikk på det under hele operasjonen sånn at man ikke skulle risikere at jeg skulle få veldig vondt.

Operasjonen gikk bra, og jeg kunne ta med gallesteinen hjem, hehe.

Da jeg våknet fra narkosen hadde jeg noe vondt, så jeg fikk endel smertestillende, først noen paracet, kanskje eventuelt voltaren.

Men tror ikke det hjalp sånn akkurat da, så jeg fikk morfin.

Under og etter operasjonen så fikk jeg drypp, væske som skulle gjøre at jeg ikke skulle tørke ut, for jeg hadde jo ikke spist siden mandagskveld.

Da jeg var på overvåkningen måtte jeg jo tisse da. Dem ville at jeg skulle prøve bekken, men det klarte jeg ikke å tisse i, så fikk dostol.

Det var mye bedre. Kom innmari mye også.

Jeg hadde jo klart og tisse på meg noe å, men man kan ikke vente at man skal klare og holde seg når man absolutt ikke har noen kontroll på det når man sover etter operasjonen.

Samme dag som operasjonen ble gjort, ble jeg sengeliggende resten av dagen.

Jeg fikk litt mat når jeg kom opp å rommet og noe å drikke.

Jeg hadde også drypp i tillegg når jeg ble kjørt opp på rommet igjen.

Orket ikke å spise så mye etter operasjonen da på kvelden.

Prøvde med ei skive, men bare etter en halv en, så ble jeg kvalm.

Men klarte og spise opp. Fikk også appelsinjuice og, men ble noe kvalm av den og.

Var endel svimmel etter operasjonen og den neste dagen, og hadde veldig mye vondt i hodet.

Sykepleieren trodde at det var spenninger i hodet som gjorde at jeg hadde den langvarige hodepinen som varierte litt etter at om jeg hadde fått paracet eller ikke.

Jeg sov ganske mye etter operasjonen, også på kvelden når jeg kom på rommet og utover natta.

Senga på rommet var ikke akkurat den beste, og jeg slet med å sove hele tiden, for jeg våknet vel hver halvtime eller hele time.

Fikk også hjelp når jeg måtte på do, det var greiest det spesielt på kvelden og litt på natta, siden jeg var såpass svimmel og sliten.

Jeg må si det beste var og komme hjem igjen, til min egen seng. Jeg fikk med meg resept på voltaren tabletter som jeg har brukt om natta sånn at jeg skal få slappet av og at musklene mine ikke skal bli så vonde.

Etter de fire hullene jeg har fått fra kikkhullsoperasjonen, med mange sting i så klart, så har det tatt veldig på ryggen min.

Jeg har mye vondt i ryggen, så det beste for meg er å ligge.

Angående kosthold så går det bra. Jeg spiser ikke så mye, kun 2 brødskiver eller knekkebrød med magert smør og pålegg og lettmelk. Det ser ut som går bra.

Jeg må være veldig forsiktig med krydret og fet mat de første 2 ukene, men dette er individuelt om hva kroppen tåler så det må man se an.

Det er i hvert fall lurt og ikke spise for mye, heller lite og ofte.

Men med de mengdene jeg har i meg, så ser det ut som det funker, så det skal jeg fortsette på.

Jeg bor hjemme med mine foreldre, og det er jeg takknemlig for. Dem kan hjelpe meg med ting jeg ikke greier nå. For i starten, i 2 uker så kan jeg ikke ta tunge løft, og jeg trenger nok noe hjelp med å få vasket meg også. Og mamma hjelper meg med å få skiftet på sårene jeg har, så det er jeg glad for. Må passe på sånn at sårene gror skikkelig, sånn at det ikke blir rødt, hevelse, verk og slike ting, for da er det infeksjon. Også feber skal man se etter tegn på, for hvis man får det, må man ringe legen sin med en gang.

Å dusje for meg er utelukket siden vi har badekar, men jeg står heller foran vasken.

Siden det å stå i badekar for meg er en stor påkjenning for ryggen min, lar jeg heller det være til jeg blir bedre.

Det her er det jeg orker å skrive for denne gang. :)

Kjenner at det tar på i ryggen og skrive.

Tenker jeg skal ta kvelden nå, det skal bli godt å få hvilt kroppen. :)

Er bare å spørre om det er noe dere lurer på. :)

Gjest Gjest_Moi_*
Skrevet
Hei!

Ville bare komme med et innlegg sånn at dere får høre hvordan det går med meg og hvordan gallestein operasjonen min har gått. :)

Jeg dro til byen på mandag for jeg skulle møte opp på sykehuset før klokken 12.

Der skulle dem ta noen blodprøver av meg, også fikk jeg snakke med en kirurg som forklarte om hvordan operasjonen skulle foregå.

Snakket også med en narkoselege som stilte endel spørsmål i forhold til helse, medisiner og slikt.

Møtte opp igjen på sykehuset dagen etter, til klokka 8.00.

Der fikk jeg da en stor dose med paracet og en tablett voltaren.

Dette skulle da gjøre meg avslappet.

Så fikk jeg klær som jeg skulle ha på meg, den operasjonsskjorten, truse og bind (for jeg fikk jo selvfølgelig mens på mandag).

Så la jeg meg i senga som jeg hadde på rommet.

Ventetiden var enormt lang, jeg ble ikke tatt før klokken var 12.35 sånn ca.

Da kjørte dem meg opp i senga opp mot operasjonssalene, hvor jeg flyttet meg over fra senga og til benken som jeg skulle ligge på.

Der ble jeg gjort klar, fikk lue å det som trengtes før operasjonen.

Så var det videre mot operasjonsrommet da.

Var inne i et lite rom først, hvor dem satte inn en kanyle som narkosen skulle inn i.

Jeg skulle ha 2 kanyler, men den andre skulle jeg ikke få før under operasjonen.

Før dem startet med operasjonen, så fikk jeg morfin, og jeg gikk på det under hele operasjonen sånn at man ikke skulle risikere at jeg skulle få veldig vondt.

Operasjonen gikk bra, og jeg kunne ta med gallesteinen hjem, hehe.

Da jeg våknet fra narkosen hadde jeg noe vondt, så jeg fikk endel smertestillende, først noen paracet, kanskje eventuelt voltaren.

Men tror ikke det hjalp sånn akkurat da, så jeg fikk morfin.

Under og etter operasjonen så fikk jeg drypp, væske som skulle gjøre at jeg ikke skulle tørke ut, for jeg hadde jo ikke spist siden mandagskveld.

Da jeg var på overvåkningen måtte jeg jo tisse da. Dem ville at jeg skulle prøve bekken, men det klarte jeg ikke å tisse i, så fikk dostol.

Det var mye bedre. Kom innmari mye også.

Jeg hadde jo klart og tisse på meg noe å, men man kan ikke vente at man skal klare og holde seg når man absolutt ikke har noen kontroll på det når man sover etter operasjonen.

Samme dag som operasjonen ble gjort, ble jeg sengeliggende resten av dagen.

Jeg fikk litt mat når jeg kom opp å rommet og noe å drikke.

Jeg hadde også drypp i tillegg når jeg ble kjørt opp på rommet igjen.

Orket ikke å spise så mye etter operasjonen da på kvelden.

Prøvde med ei skive, men bare etter en halv en, så ble jeg kvalm.

Men klarte og spise opp. Fikk også appelsinjuice og, men ble noe kvalm av den og.

Var endel svimmel etter operasjonen og den neste dagen, og hadde veldig mye vondt i hodet.

Sykepleieren trodde at det var spenninger i hodet som gjorde at jeg hadde den langvarige hodepinen som varierte litt etter at om jeg hadde fått paracet eller ikke.

Jeg sov ganske mye etter operasjonen, også på kvelden når jeg kom på rommet og utover natta.

Senga på rommet var ikke akkurat den beste, og jeg slet med å sove hele tiden, for jeg våknet vel hver halvtime eller hele time.

Fikk også hjelp når jeg måtte på do, det var greiest det spesielt på kvelden og litt på natta, siden jeg var såpass svimmel og sliten.

Jeg må si det beste var og komme hjem igjen, til min egen seng. Jeg fikk med meg resept på voltaren tabletter som jeg har brukt om natta sånn at jeg skal få slappet av og at musklene mine ikke skal bli så vonde.

Etter de fire hullene jeg har fått fra kikkhullsoperasjonen, med mange sting i så klart, så har det tatt veldig på ryggen min.

Jeg har mye vondt i ryggen, så det beste for meg er å ligge.

Angående kosthold så går det bra. Jeg spiser ikke så mye, kun 2 brødskiver eller knekkebrød med magert smør og pålegg og lettmelk. Det ser ut som går bra.

Jeg må være veldig forsiktig med krydret og fet mat de første 2 ukene, men dette er individuelt om hva kroppen tåler så det må man se an.

Det er i hvert fall lurt og ikke spise for mye, heller lite og ofte.

Men med de mengdene jeg har i meg, så ser det ut som det funker, så det skal jeg fortsette på.

Jeg bor hjemme med mine foreldre, og det er jeg takknemlig for. Dem kan hjelpe meg med ting jeg ikke greier nå. For i starten, i 2 uker så kan jeg ikke ta tunge løft, og jeg trenger nok noe hjelp med å få vasket meg også. Og mamma hjelper meg med å få skiftet på sårene jeg har, så det er jeg glad for. Må passe på sånn at sårene gror skikkelig, sånn at det ikke blir rødt, hevelse, verk og slike ting, for da er det infeksjon. Også feber skal man se etter tegn på, for hvis man får det, må man ringe legen sin med en gang.

Å dusje for meg er utelukket siden vi har badekar, men jeg står heller foran vasken.

Siden det å stå i badekar for meg er en stor påkjenning for ryggen min, lar jeg heller det være til jeg blir bedre.

Det her er det jeg orker å skrive for denne gang. :)

Kjenner at det tar på i ryggen og skrive.

Tenker jeg skal ta kvelden nå, det skal bli godt å få hvilt kroppen. :)

Er bare å spørre om det er noe dere lurer på. :)

Hei Bente - så bra at det gikk bra! Og du slapp unna med kikkhull, det var godt for deg. :)

Kjenner meg igjen i hele beskrivelsen fra sykehuset, bortsett fra drypp og to kanyler under operasjonen. Så dette er nok ganske vanlig prosedyre ved de fleste sykehus. I motsetning til deg var jeg våken hele tiden fra jeg våknet av narkosen og til ganske sent på kvelden. Men det er fordi jeg er kontrollfreak og ville få med meg alt som skjedde. ;) Og jeg tålte ikke morfin så godt. Klødde på hele kroppen, fikk hjertebank og røde prikker i hele ansiktet. Men det er visst ganske vanlig og var ikke noe dramatisk i det hele tatt. Alle bivirkningene forsvant utover dagen etterhvert som morfinen gikk ut.

Jeg hadde også ganske vondt i ryggen den første uken fordi jeg måtte gå med krumm rygg hele tiden. Var så vondt og ubehagelig å strekke seg ut.. Men ryggen ble fort normal igjen etterhvert som sårene grodde. Idag fjernet jeg stripsene på to av sårene, og stingene var allerede oppløst. Det er på mandag to uker siden inngrepet, så ting går ganske fort. Arret midt på magen under ribbeina buler litt ut. Håper det går seg til, for det ser ikke så pent ut. Det lengst til høyre på siden er knapt synlig. Har fortsatt ganske vondt i såret ved navlen, og det er litt hovent under huden, så tror jeg har en liten infeksjon der, men har ikke feber eller noe rødt eller hevelse, så det går sikkert over av seg selv. Er spent på hvordan det vil se ut når alle stripsene er borte. Forfengeligheten lenge leve!

Var den stor den steinen din? Er litt artig at kroppen din har laget den, sant? :)

Ellers er stort sett alle ubehag borte nå. Kun litt verking i navlen.

Jeg har nettopp knasket i meg 4 rundstykker med ost! Har ikke spist ost på et år. Kjennes ganske rolig inni der foreløpig, og det gir meg visjoner om flere deilige måltider. :D

God bedring til deg, og kom gjerne med flere oppdateringer når du orker.

Galleklem fra Moi. :P

Skrevet

Det at jeg fikk drypp, da sikkert under operasjonen og etterpå hadde nok noe med at jeg ikke hadde spist på mange timer.

Da operasjonen skulle starte, så hadde jeg jo ikke spist eller drukket noe særlig på over 12 timer, og det er jo ganske lenge.

Og det er jo viktig med væske i kroppen sånn at man ikke tørker ut. :)

Grunnen til at dem brukte 2 kanyler var nok for å bruke drypp i den ene og medisinen i den andre som narkose, morfin og det. :)

For å være helt ærlig så syns jeg det var godt å kunne bare ligge i senga og slappe av og bare sove å sove.

Men sånn utpå kvelden så var det nok ikke så lett for meg å sove lenge sammenhengende.

Våknet jo ganske ofte.

Dagen jeg skulle hjem og dagene etterpå så føler jeg at jeg kunne ha sovet mye mer enn det jeg har gjort ellers.

Kunne både sove på dagen og kanskje kvelden og da i tillegg få sove på natten også.

Ryggen min begynner og bli noe bedre, men kjenner det på høyre side av ryggen, nok pga at jeg har blitt operert inni kroppen på den siden vil jeg tro, for galleblæren ligger jo der.

Sårene har nok begynt å gro, det er ikke så vondt nå som det var i starten når jeg skulle røre på meg i senga om natten for å legge meg godt til rette, eller når jeg skulle få sove.

Nå kan jeg ligge på høyre side også uten at jeg merker så mye, og det er godt.

Merker jo at magen min kan være noe oppblåst, sånn av og til, men det går greit.

Gallesteinen min var på 1 cm den. Syns den var ganske stor, hehe. :-)

Så godt å høre at det går bedre med deg også, og at du kan spise rundstykker med gulost på å. :D Nam nam, hehe.

Jeg spiste ostebriks og en kvikk lunsj igår kveld jeg, det gikk bra.

Tenkte på å prøve med spagetti og kjøttdeig ikveld da, håper det går fint også. :D

Skrevet

Heia morro dere oppdaterer mye men blir litt redd au..Tok bilde i går så nå håper jeg det går fort..men kunne dere reist hjem samme dagen om dere hadde følt for det?Leste en plass at som regel var det dagkirugi..og at hvis det var betennelse måtte man opperere umiddelbart.Hm..får vel en telefon da.God bedring dere.

Skrevet

Hufsa:): når du skal ha en slik operasjon med fjerning av gallestein og galleblære, så kommer du nok hjem dagen etter.

Jeg hadde ikke betennelse i galleblæren da, men dem ville fjerne den sånn at jeg kunne slippe å få noen flere gallesteiner i fremtiden.

Var det som skjedde meg med. Alt gikk jo så bra, sårene så fine ut, ikke noe feber, alle blodprøver og sånn var fine.

Jeg kunne aldri verden dratt hjem samme dag som operasjonen hadde vært, det var jeg litt for uttafor til. Hadde jo fått morfin og narkose og endel andre smertestillende.

Og i tillegg var ganske svimmel og hadde mye hodepine, så trengte den ettermiddagen, kvelden og natta på sykehuset. :)

Men hvordan det blir med deg, får du jo høre da. Håper det skjer noe med deg snart.

Lykke til! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...