becca Skrevet 1. august 2008 #1 Skrevet 1. august 2008 Jeg er 20 år gammel og jobber fram mot målet mitt: å komme inn på veterinærstudiet og bli veterinær. Nå begynner jeg på et forkurs på høyskolen som innebærer kjemi, fysikk og matte. I tillegg skal jeg ha biologi på universitetet. Jeg skal søke meg til utlandet neste år, kommer jeg ikke inn da så regner jeg med å komme inn i Oslo i 2010. Jeg ønsker rett og slett å komme i kontakt med noen i lignende situasjoner, gjerne de som har fullført vgs og forbedrer fag for å komme inn. ellers vil jeg gjerne høre fra de som studerer veterinær, eller er veterinær og veien dit. Noen?
Gjest Gjest vet Skrevet 1. august 2008 #2 Skrevet 1. august 2008 Jeg er veterinær. Er det noe spesielt du lurer på?
Gjest Gjest Skrevet 2. august 2008 #3 Skrevet 2. august 2008 Lege her, når jeg vinner i Lotto så begynner jeg på dyrlege med en gang.... Heldiggris som har valgt riktig med en gang. Lykke til
Gjest Gjest Skrevet 2. august 2008 #4 Skrevet 2. august 2008 Jeg er ikke veterinær. Men jeg vil komme med noen betraktninger likevel: For en ting er å komme inn på studiet. Men veien derfra og til å bli en dyktig veterinær er jo lang. Tidligere var det krav om praksis før man begynte veterinærstudiet, dette er desverre fjernet. For å komme inn på studiet blir det nå voldsomt fokus på karakterene i teoretiske fag. Men om man har fått 5 eller 6 i fysikk gjør deg ikke nødvendigvis til en god veterinær senere!! Det teoretiske må selvsagt være på plass, men i tillegg må man kunne håndtere ulike dyr. Ja, det er praksis i løpet av studietiden, men jeg vil nå råde deg til å prøve å få enda mer praksis, også før du starter studiet. Nå vet jeg ikke om du ønsker å jobbe med smådyr eller gårdsdyr. Men hvis du vil jobbe med hunder og katter kan du allerede nå melde deg som frivillig på en omplasseringssenter. Da vil du lære mye samtidig som du gjør en god innsats. Tilsvarende går det an å få erfaring fra gårdsdyr. Lykke til med planene videre
becca Skrevet 2. august 2008 Forfatter #5 Skrevet 2. august 2008 Til veteinær: Ja, jeg lurer på så mye, men skal prøve å begrense meg litt... hvor utdannet du deg? hvordan opplevde du studiet? var du noe realfagsgeni fra vgs? om du ville gjort noe annet i forhold til utdanningen, hva er det? og hva er det beste rådet du kan gi meg? blir overlykkelig for svar :D
Gjest vet Skrevet 3. august 2008 #6 Skrevet 3. august 2008 Til veteinær: Ja, jeg lurer på så mye, men skal prøve å begrense meg litt... hvor utdannet du deg? hvordan opplevde du studiet? var du noe realfagsgeni fra vgs? om du ville gjort noe annet i forhold til utdanningen, hva er det? og hva er det beste rådet du kan gi meg? blir overlykkelig for svar :D Jeg er utdannet i Danmark. Studiet er krevende, og til tider veldig teoretisk. I Danmark har det aldri vært krav om praksis, så det var et prestisjestudie, egentlig, for endel av dem som begynte. En del av dem falt fra etterhvert, når de fant ut at det ikke er så glamorøst å være dyrlege.. Jeg var ikke et geni på noen måte, verken i realfag eller i andre fag. Hadde vel rundt 4,8 i snitt fra vgs. Tok opp noen realfag, bl a fysikk, på privatgymnas. Hvis jeg skulle valgt i dag, hadde jeg kanskje ikke valgt veterinærstudiet i det hele tatt. Jobben min er kjempespennende, men det er veldig krevende med lange, uregelmessige arbeidsdager. Jeg vet aldri når jeg er ferdig på jobb, noen dager er det klokka 14, andre dager kl 20. Det er også endel kvelds, natt og helgejobbing som gjør at det blir mindre tid til familie og venner enn jeg skulle ønsket. Men, når det er sagt, så er jeg veldig glad i jobben min da, det er givende og lærerikt. Jeg jobber foressten i kombinert praksis som det heter, med mye hest og produksjonsdyr, også to halve dager på smådyrsklinikk. Men, det finnes jo selvfølgelig andre jobber som har faste arbeidtider og hvor du ikke har vakt (dvs du slipper kveld, natt og helgejobb) Jeg vet ikke hva mitt beste råd til deg er, det kan jo være så mangt. Men, når du virkelig har bestemt deg for å satse på veterinæryrket, så skal du nok klare å komme deg gjennom studiene også. Husk å kos deg mens du studerer, ikke grav deg ned i bøkene. Bli med i studentgrupper og finn noe du syns er givende og moro å drive med!! Det gjorde jeg, og de opplevelsene og de vennene jeg fikk gjennom dette har jeg fremdeles stor glede av!!
becca Skrevet 3. august 2008 Forfatter #7 Skrevet 3. august 2008 Jeg er utdannet i Danmark. Studiet er krevende, og til tider veldig teoretisk. I Danmark har det aldri vært krav om praksis, så det var et prestisjestudie, egentlig, for endel av dem som begynte. En del av dem falt fra etterhvert, når de fant ut at det ikke er så glamorøst å være dyrlege.. Jeg var ikke et geni på noen måte, verken i realfag eller i andre fag. Hadde vel rundt 4,8 i snitt fra vgs. Tok opp noen realfag, bl a fysikk, på privatgymnas. Hvis jeg skulle valgt i dag, hadde jeg kanskje ikke valgt veterinærstudiet i det hele tatt. Jobben min er kjempespennende, men det er veldig krevende med lange, uregelmessige arbeidsdager. Jeg vet aldri når jeg er ferdig på jobb, noen dager er det klokka 14, andre dager kl 20. Det er også endel kvelds, natt og helgejobbing som gjør at det blir mindre tid til familie og venner enn jeg skulle ønsket. Men, når det er sagt, så er jeg veldig glad i jobben min da, det er givende og lærerikt. Jeg jobber foressten i kombinert praksis som det heter, med mye hest og produksjonsdyr, også to halve dager på smådyrsklinikk. Men, det finnes jo selvfølgelig andre jobber som har faste arbeidtider og hvor du ikke har vakt (dvs du slipper kveld, natt og helgejobb) Jeg vet ikke hva mitt beste råd til deg er, det kan jo være så mangt. Men, når du virkelig har bestemt deg for å satse på veterinæryrket, så skal du nok klare å komme deg gjennom studiene også. Husk å kos deg mens du studerer, ikke grav deg ned i bøkene. Bli med i studentgrupper og finn noe du syns er givende og moro å drive med!! Det gjorde jeg, og de opplevelsene og de vennene jeg fikk gjennom dette har jeg fremdeles stor glede av!! Takk for svar :D Det er kjempe kjekt å høre fra en som er i de skoa jeg vil ha Men ang. Danmark: et sted jeg godt kunne tenkt meg å studere, men min eneste sjanse siden jeg ikke kommer rett fra vgs er en opptaksprøve av noe slag, var det den du tok eller var det annerledes da du studerte?
Gjest vet Skrevet 3. august 2008 #8 Skrevet 3. august 2008 Danmark er absolutt en super by å studere i! Anbefales på det sterkeste:) Det var ingen opptaksprøve i min tid:)
Gjest vet Skrevet 3. august 2008 #9 Skrevet 3. august 2008 København er en veldig fin by å studere i, ikke Danmark.... Går litt fort i svingene!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå