Gjest Janna Skrevet 31. mai 2003 #1 Del Skrevet 31. mai 2003 Hei! Mener jeg så et program på tv en gang om hva som var den optimale plasseringen av forskjellig mat og drikke i kjøleskapet. Bl.a var det feil å gjøre det veldig mange gjør, å sette drikken nederst i kjøleskapsdøra.. Og mye mer. Drikken min står fremdeles nederst i kjøleskapsdøra, fordi jeg ikke klarer å huske hvor det var best at den lå. Noen som vet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Barbie Skrevet 31. mai 2003 #2 Del Skrevet 31. mai 2003 Så også det programmet,men husker ikke hva som skulle ligge hvor... Synes ikke det spiller noen rolle heller jeg da.. Barbie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 31. mai 2003 #3 Del Skrevet 31. mai 2003 Det var vel snakk om at meieriprodukter som melk o.l. skulle plasseres inne i kjøleskapet, ikke i døra. Mener at slike ting skulle stå ganske langt opp i kjøleskapet jeg, men er ikke sikker. Hos oss settes ting der det er plass. I døra er det fullt av diverse mineralvann, ketshup, egg og sånne ting, så melka havner likevel inne i skapet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Lillian* Skrevet 31. mai 2003 #4 Del Skrevet 31. mai 2003 Det stemmer at melka og sånn ikke skal stå i kjøleskapsdøra, det er den "varmeste" plassen i kjøleskapet pga døra som går opp og igjen hele tiden. Vi kjøpte nytt kjøleskap da vi flyttet nå, og der var det med bruksanvisning på hva som skulle plasseres hvor, faktisk! :o Så den følger vi på noen ting, men det har vist seg at den eneste forskjellen vi merker er at melka er kaldere. Grønnsakene holder seg litt lenger, men vi gjør stikk motsatt av det som står i Whirpool sin bruksanvisning... Jeg husker ikke akkurat hva som sto, men iallfall så skal du sette melka ganske langt ned i kjøleskapet, fordi der er det kaldest. Vi putter grønnsakene øverst, der er det "varmest". (Egentlig tror jeg at frukt og grønt skal oppbevares kaldest mulig, men da synes jeg de mister smak derfor gjør jeg ikke det.) Flasker og sånt setter vi i døra. Øverst i døra har vi egg. Der er også en fin plass til ost, det leste jeg i bruksanvisningen. I øverste hyllene skal du også oppbevare kokte matvarer. Fisk og kjøtt skal du oppbevare i den nederste hyllen (som er over skuffen hvis du har en sånn skuff). MEN... Det kommer litt an på kjøleskapets oppbygging også! Det er forskjellig fra merke til merke og fra kjøleskap til kjøleskap. Den eneste felles regelen (har jeg lest) er at du ikke skal ha melka i døra. Ellers varierer det. Sjekk ut på nettet, du, om spesielt ditt kjøleskap. Lillian Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chica Skrevet 1. juni 2003 #5 Del Skrevet 1. juni 2003 Hmm, enn om det bare er i døra vi har muligheten til å ha åpnede melkekartonger da? Ellers må vi ta ut ei hylle i kjøleskapet for å få plass til stående kartonger... Vet ikke hva om er optimalt, men vi har grønnsaker nederst(der er jo grønnsaks"boksene"), pålegg og annen mat på de to midterste hyllene. Juice, brus og uåpnede melkekartonger ligger øverst. *Lillian*: du skrev at du tror Grønnsaker og Frukt skal oppbevares kaldest mulig. Jeg trodde de helst skulle ha litt høyere temperatur enn 3-4grader som det er i kjøleskapet. Hva mener dere andre? I butikken blir det jo oppbevart i romtemperatur. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Étoile Skrevet 1. juni 2003 #6 Del Skrevet 1. juni 2003 *Lillian*: du skrev at du tror Grønnsaker og Frukt skal oppbevares kaldest mulig. Jeg trodde de helst skulle ha litt høyere temperatur enn 3-4grader som det er i kjøleskapet. Hva mener dere andre? I butikken blir det jo oppbevart i romtemperatur. Oppbevaringstemperaturen til frukt og grønt avhenger av sort. Tomat og agurk skal helstoppbevares i 8-10C og får lett frostskader i kjøleskap, samme med mange typer frukt. Poteter og gulrøtter tåler kjøleskapstemperatur godt, salat, paprika, broccoli etc. kan også med fordel oppbevares i kjøleskap, men IKKE i nærheten av kjøleelementer. Passer derfor fint oppi skuffene nederst i kjølekapet... For mer info se www.ofg.no Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amica Skrevet 1. juni 2003 #7 Del Skrevet 1. juni 2003 Det er faktisk kaldest ØVERST i kjøleskapet! Det er derfor grønnsaksskuffene er plassert nederst...for grønnsaker tåler IKKE å ha det for kaldt. Jeg vet at kulde synker og alt det der, men på grunn av kjøleskapenes oppbygning, så er dette motsatt av det som virker naturlig. Det er heller ikke lurt å oppbevare epler sammen med grønnsaker (med mindre man vil at de skal modnes fortere, da kan man legge dem i pose sammen). Åpnet melk kan fint oppbevares inne i kjøleskapet hvis man kjøper den nye Q-melken. Den har skrukork...(glimrende i vårt lille kjøleskap!). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Lillian* Skrevet 2. juni 2003 #8 Del Skrevet 2. juni 2003 Det er faktisk kaldest ØVERST i kjøleskapet! Står ikke det i bruksanvsisningen på vårt Whirlpool kjøleskap! Hvis jeg stikker hånda inni kjøleskapet, så er det kaldest nederst hos meg... Jeg tror fortsatt det varierer fra kjøleskap til kjøleskap, jeg... Lillian Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amica Skrevet 2. juni 2003 #9 Del Skrevet 2. juni 2003 Har du sikkert helt rett i! (Lurt å myse litt på bruksanvisningen ja...). Dette var et generelt råd som jeg plukket opp i et "Gjør det selv"-blad, hvor en fyr lurte på hvorfor grønnsakene skulle ligge NEDERST i kjøleskapet når det vitterlig måtte være kaldest der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå