Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har lest litt på internettsidene til nav nå uten å bli spesielt klokere.

Jeg har ikke opparbeidet meg foreldrepenger og har fått engangsstønad. Jeg har også permisjon fra skolen et år.

Da lurer jeg på fars rettigheter angående permisjon. Kan han få foreldrepenger selv om jeg har fått engangsstønad? Han ønsker 3 mnd permisjon, vil da nav betale han disse 3 mnd når jeg også er hjemme med barnet?

Skjønner ikke noe jeg :sjenert: :klø:

Skal få en time hos nav men det tar så lang tid nå i ferien derfor prøver jeg her for å høre om noen har litt bedre peiling en meg =)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du går ut i jobb så kan far ta over permisjonen men ikke mens du er hjemme. Han har heller ikke rett på pappapermen siden du ikke har opparbeidet deg permisjonsrettigheter.

• 2 uker senere...
Skrevet
Om du går ut i jobb så kan far ta over permisjonen men ikke mens du er hjemme. Han har heller ikke rett på pappapermen siden du ikke har opparbeidet deg permisjonsrettigheter.

Hva med en er trygda? og pappa jobber,kan han få det

Skrevet

Tror ikke det, men er ikke helt sikker.

• 3 måneder senere...
Skrevet
Tror ikke det, men er ikke helt sikker.

kan du spøre noen for meg?

Gjest ¤bella¤
Skrevet
kan du spøre noen for meg?

hva med å søke rundt selv, slik som liv gjør? ;)

Skrevet

Siden du ikke har rett på foreldrepenger så mister dere fedrekvoten. De resterende 29/39 ukene (de første 3+6 ukene må mor ta) kan far ta ut, men, det er et STORT men her: eneste mulighet for at mannen skal kunne få permisjon er at du går tilbake i studier/ut i jobb (være i "aktivitet"), og dette må i såfall skje innen 12 uker etter fødsel.

Lovverket ligger i sin helhet ute på NAVs side.

(vi er i samme situasjon derfor har jeg satt meg inn i regelverket - men jeg har valgt å gå tilbake i studier etter kun 6 uker med permisjon, skriver masteroppgave slik at jeg skal ha hjemmekontor)

Skrevet
Siden du ikke har rett på foreldrepenger så mister dere fedrekvoten. De resterende 29/39 ukene (de første 3+6 ukene må mor ta) kan far ta ut, men, det er et STORT men her: eneste mulighet for at mannen skal kunne få permisjon er at du går tilbake i studier/ut i jobb (være i "aktivitet"), og dette må i såfall skje innen 12 uker etter fødsel.

Lovverket ligger i sin helhet ute på NAVs side.

(vi er i samme situasjon derfor har jeg satt meg inn i regelverket - men jeg har valgt å gå tilbake i studier etter kun 6 uker med permisjon, skriver masteroppgave slik at jeg skal ha hjemmekontor)

Hva med meg?Jeg er trygda og min mann er i jobb,har vi krav på noe?

Skrevet

Vi har begge rett på permisjon begge i full jobb. Men må vi ta ut permisjon på ulik tid? Kan f. eks far ta 6 uker pappapermisjon med en gang barnet er født slik at vi får tid samtidig med barnet?

Skrevet
Vi har begge rett på permisjon begge i full jobb. Men må vi ta ut permisjon på ulik tid? Kan f. eks far ta 6 uker pappapermisjon med en gang barnet er født slik at vi får tid samtidig med barnet?

De første 6 ukene er kun forbeholdt mor, og far kan ikke ta ut pappapermisjon da. Pappapermisjon er ment at far skal ta når mor går tilbake til arbeid, men vet det er mange måter å gjøre det på. Mor og far kan ikke ta ut permisjon samtidig. Men det kan jo gjøres at når mor tar ut ferie i permisjonen, så kan far ta permisjon.

Far har også rett til 12 eller 14 dager fri i forbindelse med fødselen. Dette er ulønnet, men noen arbeidsgivere betaler likevel lønn.

Skrevet

Som sagt så er de første 6 ukene mors alene, så da kan ikke fedrekvoten tas ut. Etter det kan dere ta den ut når som helst, og fedrekvoten kan tas ut samtidig som mor er hjemme - men dere får kun permisjonspenger for at en av dere er hjemme - det maksimale man kan få er 150%, da må mor jobbe 50% (dette er kun under uttak av fedrekvoten, hvis far ønsker å ta ut mer permisjon enn fedrekvoten så MÅ mor tilbake i arbeid).

Les mer om uttak av fedrekvoten her.

Skrevet
Som sagt så er de første 6 ukene mors alene, så da kan ikke fedrekvoten tas ut. Etter det kan dere ta den ut når som helst, og fedrekvoten kan tas ut samtidig som mor er hjemme - men dere får kun permisjonspenger for at en av dere er hjemme - det maksimale man kan få er 150%, da må mor jobbe 50% (dette er kun under uttak av fedrekvoten, hvis far ønsker å ta ut mer permisjon enn fedrekvoten så MÅ mor tilbake i arbeid).

Les mer om uttak av fedrekvoten her.

Gjest Gjest_sara_*
Skrevet

Jeg vet ikke om noe?

Skrevet

Jeg har ingen aning, jeg er ikke i den situasjonen... Men utifra det som står på NAVs side om hvem som har krav på foreldrepenger så antar jeg at dere faller inn under samme kategori som trådstarter. Altså, du har krav engangsstønad, far har kun krav på permisjon om du går ut i jobb/studier senest 12 uker etter fødsel.

Men regelverket ligger som sagt her så det er jo bare å lese selv, ellers så ville jeg anbefalt deg å ta en telefon til ditt lokale NAV-kontor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...