Daiquiry Skrevet 31. juli 2008 #1 Skrevet 31. juli 2008 Jeg er innleid til et privat firma og skal ut i mamma permisjon i slutten av november. Har snakket med sjefen min her og han har gitt beskjed om at hvis jeg tar ut hele permisjonen, får jeg ikke komme tilbake, da beholder de vikaren. Dette er jo forsåvidt helt i orden, skjønner jo hans sak, men hva skal jeg gjøre? Ta hele permisjonen og satse på at det finnes noe som er like bra betalt et annet sted eller la pappa ta mesteparten av permisjonen og bli her hvor jeg er nå... Er fryktelig usikker nå.......Noen tips??
Lilleba Skrevet 31. juli 2008 #2 Skrevet 31. juli 2008 Det er endel uklare punkter her. Hva mener du med innleid? Er du ansatt hos et vikarbyrå og er "leid ut" til en vikarjobb i et firma? Vil firmaet si deg opp hvis du tar ut hele fødselpermisjonen din? (Er selvsagt ulovlig grunn) Hvilken arbeidskontrakt har du? Dette høres ut som en arbeidsgiver fra helvete...
Rosalie Skrevet 31. juli 2008 #3 Skrevet 31. juli 2008 Høres ut som om trådstarter går på tidsbestemt kontrakt (noe som brukes mye selv om det i de fleste tilfeller ikke er lovlig), og at hun da ikke vil få fornyet når kontrakten går ut dersom hun går ut i permisjon.
Yummy_Mummy Skrevet 1. august 2008 #4 Skrevet 1. august 2008 Du må nesten bestemme selv hva som er viktig for deg, tid hjemme sammen med den lille eller karriere. Hvor mye av permisjonen tenker sjefen seg at du kan ta ut uten at du mister jobben? Selv tror jeg at både far og barn har godt av å være en del sammen, så far kan gjerne ta mer enn sine 6 uker (jeg blir irritert på jenter som snakker om "sin permisjon", foreldrene kan faktisk fordele ganske fritt utenom 9 uker som mor må ta på starten og fars 6 uker). Jeg synes arbeidsgiver stiller et stygt krav, og vet ikke om jeg ville ha kommet tilbake dit. I så fall ville mitt tips vært å ta ut 100% lønn i permisjonstiden og prøve å finne en jobb mens jeg var i permisjon. Dersom du ikke får en jobb da, så kan du melde deg arbeidsledig. Du kan fint være aktiv arbeidssøker mens far har permisjon.
Daiquiry Skrevet 1. august 2008 Forfatter #5 Skrevet 1. august 2008 Jeg er ansatt i et vikarbyrå og innleid til et stort selskap. Fikk beskjed om at hvis jeg tar ut hele permisjonen min, vil ikke min kontrakt bli fornyet. Jobben min som jeg har er veldig bra og jeg tjener godt, og har ikke mulighet til å gå ned i lønn pga utgifter osv. Derfor syns jeg det er usikkert, fordi jeg ikke vet om jeg får en jobb hvor jeg tjener like mye. Skal gå i dialog med sjefen min når han kommer tilbake, for å høre hvor mye permisjon jeg kan ta uten at jeg mister jobben. Vil jo helst være her så lenge som mulig....Men det er et vanskelig valg....
Rosalie Skrevet 1. august 2008 #6 Skrevet 1. august 2008 Bare et lite tips: Når du går som innleid gjennom vikarbyrå, må du ha en ganske solid margin i forhold til inntekt. For du kan bli stående uten jobb i flere måneder (og dagpenger er kun ca. 66% av inntekten din), du kan måtte gå ned i lønn for å få ny jobb, etc. Har man ikke fast jobb har man heller ikke samme oppsigelsesvernet. Så sånn sett har du vel tatt deg litt vann over hodet utgiftsmessig.
Gjest Megisen Skrevet 1. august 2008 #7 Skrevet 1. august 2008 Jeg trodde at hvis man var ansatt i et utleiebyrå og gjennom det leid ut til en bedrift så var utleiebyrået ansvarlig for lønn og andre forpliktelse (inkl. permisjoner)? Hvis ikke, hva er da vitsen med et utleiebyrå? Da kan man vel bare søke jobb direkte hos bedriften? På den annen side, hvis du får lønn gjennom vikarbyrået og den er så høy, nettopp for å kompensere for at du ellers kanskje vil gå ledig mellom jobbene, så skjønner jeg at du vil beholde denne gulljobben så lenge som mulig. Men som Wadjet sier, du har tatt deg vann over hodet hvis du har satset på en så godt betalt jobb fast. Hvis jeg var deg, ville jeg helt klart tatt ut all den permisjonen jeg har rett til og heller satset på at det dukker opp en ny, lukrativ jobb hos utleiefirmaet, eller aller helst ville jeg brukt permisjonstiden til å søke en vanlig, fast jobb der man følger vanlige arbeidsregler. Den sjefen høres ikke god ut, og jobbe gjennom et utleiebyrå virker veldig usikkert.
Hedda-78 Skrevet 3. august 2008 #8 Skrevet 3. august 2008 Naturligvis er vikarbyrået ansvarlig for lønn og permisjon osv (dvs, det er vel NAV som utbetaler foreldrepenger) Det er helt legitimt for oppdragsgiver å ikke ønske å fornye kontrakten med arbeidstaker. Hadde jeg vært arbeidsgiver, hadde ikke jeg heller ville ha leid inn en person som ikke kunne jobbe, jeg hadde naturligvis leid inn en person som kunne jobbe når jeg ønsket. TS: du må nok bare høre med oppdragsgiver hvor lenge han mener du kan være i permisjon for at han skal ønske å fornye kontrakten din. Deretter må du vurdere hvor lett det er å få en like god jobb (lønn, trivsel osv) etterpå, dersom du ikke får fortsette hos nåværende arbeidsgiver.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå