Gå til innhold

Stor vs liten slekt/familie

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Ariadne_*
Skrevet

Min samboer har en enormt stor slekt/familie - han har bl.a. 44 søskenbarn! Jeg har 11 søskenbarn. Hva er mest rettferdig fordeling - skal vi få invitere like mange, skal vi invitere en prosentmessig lik andel? Vi har jo et tak på hvor mange gjester vi skal/kan ha i bryllupet, og selv om jeg inviterer søskenbarn m/mann/kone/samboer/kjæreste (men ikke barn), kommer jeg jo på halvparten av hans søskenbarn. På den andre siden er det jo heller ikke helt rettferdig at jeg skal få ha alle mine søskenbarn og han bare noen få av sine heller? Hva mener dere?

I tillegg er det endel litt spesielle forhold i hans familie fordi han er en attpåklatt, slik at hans søsken har barn på hans alder og også barnebarn.....

Videoannonse
Annonse
Gjest Frk Åberg
Skrevet

Jeg vet ikke hvor mange gjester dere skal ha? Men om det skulle bety at man må utelate en del venner om man inviterer alle søskenbarn, ville jeg heller valgt bort en del av søskenbarna. Har han virkelig kontakt med alle disse? 44 personer + en del partnere, blir jo vanvittig mange. I tillegg skal dere ha andre gjester.

Noen syns det er rart, men vi valgte faktisk å bare invitere de søskenbarna vi har kontakt med. Jeg har noen kusiner som nesten er som søstre, mens jeg har noen som er mye eldre og som jeg omtrent kan telle hvor mange ganger jeg har truffet. For meg var det da et enkelt valg.

Skrevet

Vi har det samme "problemet". Jeg har 3 søskenbarn hvorav jeg har kontakt med 2. Han har over 30... ender vel med at vi inviterer de søskenbarna han har mest kontakt med, og som også er mine venner, og så inviterer jeg en del flere venner (jeg har flere nære venninner enn han har nære venner).

Gjest Gjest_Ariadne_*
Skrevet

Ja, det er omtrent en slik løsning vi har valgt å gå for, vi også. Vi plukker ut de vi har (mest) kontakt med. Vi inviterer 100 gjester totalt, men ettersom vi skal gifte oss i utlandet, regner vi jo med at ikke alle de inviterte kan komme.

Skrevet

Samme problemet hos oss, men vi løste det ved å ikke invitere søskenbarn i det hele tatt. Det høres drøyt ut, men gubbeluren min har en veldig stor familie og bare tanter/onkler på hans side utgjorde en stor andel av gjestene.

For å veie opp litt, inviterte vi en del felles venner sånn at vi hadde ca. 50% hans familie, 10% min familie (vi er FÅ!) og 40% venner.

Funka veldig bra! :)

Skrevet

Vi hadde samme "problemet", altså at han har langt større familie enn meg.

Vi valgte å ikke invitere alle hans søskenbarn. Han har ikke kontakt med alle uansett, og noen er dobbelt så gamle som han selv. Men det ble uansett flere gjester fra hans side enn fra min.

Gjest Gjest_Solveig_*
Skrevet

familie er familie. vi har ikke invitert alle søskenbarn, men de vi er venner med. så har jeg 29 tanter og onkler og han har 8. jeg inviterer 10 venner og han 8. så har jeg tre søsken og han en bror. Det blir IKKE likt. vi er vel ca 2/3 av bryllupet, men sånn er det og det er greit for meg og for familien hans.

nå er det bare 13 dager igjen....

Skrevet

Jeg ville selv ha godt for å invitere de familiemedlemmene man står nærmest.

Skrevet

Dere som har invitert noen av søskenbarna og ikke alle, har dere fått noen reaksjon fra familien på det. Feks foreldrene til de som ikke er invitert?

Vi har samme situasjon her, veldig mange og få vi har kontakt med så tenker å bare invitere noen.

Skrevet

Vi har invitert de søskenbarna vi har hatt kontakt med, det vil stort sett si de som er på vår egen alder. For min del betød det å invitere søskenbarna på morssiden men ikke farssiden. Har ikke fått noen reaksjoner på det. Det føltes helt naturlig, alternativet var å invitere 10 "fremmede" til bryllupet mitt og det hadde jeg ikke lyst til.

Skrevet
Vi har invitert de søskenbarna vi har hatt kontakt med, det vil stort sett si de som er på vår egen alder. For min del betød det å invitere søskenbarna på morssiden men ikke farssiden. Har ikke fått noen reaksjoner på det. Det føltes helt naturlig, alternativet var å invitere 10 "fremmede" til bryllupet mitt og det hadde jeg ikke lyst til.

Ok... Vi blir jo så sinnsykt mange hvis vi skal invitere alle. Mange

"fremmede" blir det nok uansett, da jeg ikke kjener sambos familie så godt..

• 2 måneder senere...
Skrevet (endret)

Vi har samme "problemet" - jeg har stor slekt, han har liten. Vi har valgt å invitere alle de vi har mye kontakt med og gjerne vil ha med i bryllupet. Det spiller ingen rolle om fordelingen ikke blir lik, ettersom vi begge skal bli en del av den andres familie (hvis man ikke allerede føler at man er det). :)

Jeg må også legge til at både jeg og forloveden min har mye kontakt med hele familien, så derfor blir de invitert hele gjengen... Mao. så ser jeg at problemet vårt stiller seg litt annerledes.

Endret av Phaedra
Skrevet

For oss handler det mest om å invitere de vi har mest kontakt med enten det er venner eller familie. Hans familie bor i utlandet og vi har derfor fire ganger så mange fra min venne/familiekrets som hans. Jeg inviterer alle tanter og onkler unntatt èn. Det er en onkel jeg rett og slett ikke kjenner eller har hatt kontakt med hele livet. Jeg har mange søskebarn, men ikke kontakt med noen av de, så de blir ikke invitert. Vi inviterer bare de vennene vi har jevnlig kontakt med. Og fra hans familie kommer en søster, en bror og mammaen. Så vi ender opp med 35-40 gjester totalt uansett og synes dette er nok.

Det spørs nok helt åssen man prioriterer gjestene og hvilket budsjett man har. I deres situasjon ville jeg nok sett på hvem av søskenbarna dere hadde kontakt med og invitert etter de som dere hadde mest kontakt med. Det er sikkert noen man ikke har kontakt med i det hele tatt når man har 44 søskenbarn. Og da gjelder jo det sikkert for begge av dere. Jeg ville ikke regnet antall på hver side av slekt, men heller prioritert etter hvem som man hadde best kontakt med. Men jeg skjønner samtidig at det er lett å tenke "alle, eller ingen", for man er redd for å såre noen ved å utelate de. Men sånn blir det uansett alltid i et bryllup. Jeg synes det er like vanskelig å gradere viktigheten av vennene mine. Det koster jo tross alt ganke mye penger med en bryllupsfest og et sted må man sette en grense. Før forstod jeg ikke tanken med kaffegjester, men det gjør jeg nå....

Skrevet

Min har også over 40 søskenbarn, en drøss av tanter og onkler, og jeg har en mye mer beskjeden mengde slekt. Jeg får invitere alle mine, og han gjør et utvalg. Det høres kanskje urettferdig ut, men det føles ikke slik for noen av oss. Og grunnen er (som kanskje vil gjelde flere av dere med så store familier) at man er vant til ikke å bli invitert overalt, når man har så mange søskenbarn. Det er de færreste som har, opp igjennom tidene, hatt mulig til å invitere alle i sine konfirmasjoner og bryllup, og folk skjønner det, når de er med i en slik familie. De som vi har invitert har vært veldig overrasket, og glade.

Skrevet

Nå virker det som om vi skal ha et pyttlite bryllup :P Hos oss blir søsken, barn av søsken, foreldre og besteforeldre invitert, samt forlover såklart. Da en av mine onkler har en hjerneskade og bor hos farmor og bestefar blir såklart han med. Vi synes det blir feil å invitere noen i en husstand, men ikke alle.

Vi blir ca 25 stykker :)

Skrevet

Vi inviterer alle min søskenbarn, fordi jeg har kontakt med alle mine, har 7 stk.

Min samboer har en drøss, så vi inviterer kun de av søskenbarna vi har kontakt med, og det er de som er jevngamle med min samboer. For oss blir dette naturlig. Foreldrene hans har begge 6 søsken med partner, og vi inviterer heller tanter/onkler.

Skrevet

Vi inviterte de vi har kontakt med, for vi mente det ble helt feil å invitere alle bare fordi de er i slekt med oss. Valgte heller å invitere flere venner, som vi har kontakt med hele tiden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...