acharl1 Skrevet 31. juli 2008 #1 Skrevet 31. juli 2008 Heisann. Det har seg slik at jeg har slitt med kronisk daglig hodepine i over 1 år nå. Penger er vel noe vi alle trenger, så med ganske så mye fravær på skolen, prøvde jeg alilkevel å skaffe meg en jobb :s.. Jeg fikk jobb på en restaurant, og har jobbet der i ca 2 uker nå.. Saken er det at jeg har funnet ut at jeg ikke klarer det mer. Hodepinen er sterkere enn noen gang.. så det blir for mye med 8 timer på et varmt kjøkken. Jeg har allerede 4 dager fravær fra jobben. I tillegg trives jeg ikke så veldig i jobben. Det var ikke noe for meg. jeg har ikke peiling på hvordan jeg skal si opp. Syns rett å slett det er flaut, i og med at jeg har jobbet der så lite. Men jeg er nødt, for jeg klarer ikke å tvinge kroppen min til noe den ikke vil.. 1.Har jeg krav på lønn for de 2 ukene jeg har jobbet? I og med at det egentlig ikke er min feil at jeg må slutte. (legene finner ikke ut av hva hodepinen kommer av, og de finner ikke noe som hjelper mot det) 2.Kan jeg slutte på dagen, i og med at jeg ikke har skrevet noe kontrakt? Takker for alle svar.
Gjest Gjest_meg_* Skrevet 31. juli 2008 #2 Skrevet 31. juli 2008 I utgangspunktet har du krav på lønn de dagene du har vært på jobb (du får ikke lønn de dagene du har vært syk, siden du må ha vært ansatt lenger for å bruke egenmelding). Men du har ikke skrevet kontrakt?? Du skal egentlig ikke begynne å jobbe før kontrakten er underskrevet.... Jeg vet ikke hvordan det stiller seg når du ikke har en kontrakt å gå etter. Jeg tror at du kan velge å gå på dagen, men da vil du nok ikke få lønn. Du kan kanskje klare å få lønn ved å prate med sjefen, men du må nok forvente 2 ukers oppsigelsestid da. Dvs du må jobbe 2 uker ekstra. Og oppsigelsen gjelder fra 1. i kommende måned, så dersom du sier opp i dag, kan du jobbe i 2 uker. Dersom du sier opp i morgen, må du jobbe ut måneden+de 2 ukene. Men ta en prat med sjefen og hør. Hvis du er heldig får du lønn de dagene du har vært på jobb, og får gå på dagen. Lykke til
Rosalie Skrevet 31. juli 2008 #3 Skrevet 31. juli 2008 jeg har ikke peiling på hvordan jeg skal si opp. Syns rett å slett det er flaut, i og med at jeg har jobbet der så lite. Men jeg er nødt, for jeg klarer ikke å tvinge kroppen min til noe den ikke vil.. Du skriver en skriftlig oppsigelse til sjefen din. Da er du på den sikre siden. Slett ikke flaut - du har prøvd og det passer ikke for deg. Med så mye fravær allerede syns de nok at det er forståelig. Uansett kan de ikke si noe på det. 1.Har jeg krav på lønn for de 2 ukene jeg har jobbet? I og med at det egentlig ikke er min feil at jeg må slutte. (legene finner ikke ut av hva hodepinen kommer av, og de finner ikke noe som hjelper mot det) Du har naturligvis krav på lønn for den tiden du har jobbet. Du får ikke sykepenger, til det har du jobbet for kort tid. 2.Kan jeg slutte på dagen, i og med at jeg ikke har skrevet noe kontrakt? Nei. Når det ikke er skrevet kontrakt er det bestemmelsene om oppsigelsestid i Arbeidsmiljøloven som gjelder, dvs. 1 måned oppsigelsestid fra en 1. i påfølgende måned. Dvs. sier du opp i dag skal du jobbe ut august, sier du opp i morgen skal du jobbe ut september. Men siden du har jobbet så kort og har så høyt sykefravær vil de med stor sannsynlighet få gå før. Takker for alle svar.
Yummy_Mummy Skrevet 31. juli 2008 #4 Skrevet 31. juli 2008 Og sannsynligvis kan du få en sykmelding for oppsigelsestiden slik at du slipper å jobbe der (men vil ikke få betalt da).
Gjest gisse Skrevet 1. august 2008 #5 Skrevet 1. august 2008 Jeg sa opp etter to uker.. grunner var fordi det ikke passet for meg... Sjefen synes det var trist men sa jeg kunne gå på dagen om jeg ville... Bare si det som det er, men vær høflig. For det kan hende du senere møter på sjef eller kollegaer i drømmejobben en gang,...
Gjest Gjest Skrevet 1. august 2008 #6 Skrevet 1. august 2008 Bare sånn med tanke på hodepinen din... Har du prøvd å gå til tannlegen og sjekket om det ikke er noe feil med kjeven eller tannstillingen din? Jeg hadde kronisk hodepine i 2 år før jeg gikk til tannlegen og fikk hevet bittet mitt 0,5 cm. etter dette hadde jeg ingen hodepine:)
The Kitten Skrevet 1. august 2008 #7 Skrevet 1. august 2008 Heisann. Det har seg slik at jeg har slitt med kronisk daglig hodepine i over 1 år nå. Penger er vel noe vi alle trenger, så med ganske så mye fravær på skolen, prøvde jeg alilkevel å skaffe meg en jobb :s.. Jeg fikk jobb på en restaurant, og har jobbet der i ca 2 uker nå.. Saken er det at jeg har funnet ut at jeg ikke klarer det mer. Hodepinen er sterkere enn noen gang.. så det blir for mye med 8 timer på et varmt kjøkken. Jeg har allerede 4 dager fravær fra jobben. I tillegg trives jeg ikke så veldig i jobben. Det var ikke noe for meg. jeg har ikke peiling på hvordan jeg skal si opp. Syns rett å slett det er flaut, i og med at jeg har jobbet der så lite. Men jeg er nødt, for jeg klarer ikke å tvinge kroppen min til noe den ikke vil.. 1.Har jeg krav på lønn for de 2 ukene jeg har jobbet? I og med at det egentlig ikke er min feil at jeg må slutte. (legene finner ikke ut av hva hodepinen kommer av, og de finner ikke noe som hjelper mot det) 2.Kan jeg slutte på dagen, i og med at jeg ikke har skrevet noe kontrakt? Takker for alle svar. Hvorfor begynner du i en jobb du vet det er ganske sikkert at du må slutte i?
Frey Skrevet 1. august 2008 #8 Skrevet 1. august 2008 Hvorfor begynner du i en jobb du vet det er ganske sikkert at du må slutte i? For et idiotisk spørsmål. Når man trenger penger prøver man å jobbe, ganske enkelt.
acharl1 Skrevet 2. august 2008 Forfatter #9 Skrevet 2. august 2008 Bare sånn med tanke på hodepinen din... Har du prøvd å gå til tannlegen og sjekket om det ikke er noe feil med kjeven eller tannstillingen din? Jeg hadde kronisk hodepine i 2 år før jeg gikk til tannlegen og fikk hevet bittet mitt 0,5 cm. etter dette hadde jeg ingen hodepine:) Jepp, jeg har vært hos tannlegen. Legene tror det er kronisk spenningshodepine. Må bare finne de rette medisinene
acharl1 Skrevet 2. august 2008 Forfatter #10 Skrevet 2. august 2008 Hvorfor begynner du i en jobb du vet det er ganske sikkert at du må slutte i? En jobb må jeg ha uansett hvor sterk hodepinen er. Jeg hadde faktisk tro på at jeg skulle klare det. Men men, en hektisk kjøkkenjobb var nok ikke det som passet best sammen med hodepinen. Jeg fikk forresten gå på dagen, og jeg får lønn for de dagene jeg har jobbet. (Det hadde jeg visst krav på uansett om jeg hadde skrevet kontrakt eller ikke) Sjefen tok det heldigvis fint. Han sa til og med at om jeg trengte jobb noen dagen innimellom så var det bare til å ta kontakt, så skulle han fikse det.
Gjest Britt Banditt Skrevet 2. august 2008 #11 Skrevet 2. august 2008 (endret) Jepp, jeg har vært hos tannlegen. Legene tror det er kronisk spenningshodepine. Må bare finne de rette medisinene Har du prøvd å dra til en fysioterapeut? Det var det legen min ba meg om å gjøre. I følge min lege hjelper ikke medisiner, det ville bare i beste fall ikke gjøre noenting, men kunne også gjøre det verre (om han har rett vet jeg ikke da) Endret 2. august 2008 av Britt Banditt
The Kitten Skrevet 2. august 2008 #12 Skrevet 2. august 2008 For et idiotisk spørsmål. Når man trenger penger prøver man å jobbe, ganske enkelt. Det var ikke et idiotisk spørsmål. Hva er poenget med å begynne i en stressende jobb, når en sliter med hodepine? Det går an å skaffe seg en roligere jobb. Hilsen The Kitten :banantroll:
Frey Skrevet 2. august 2008 #13 Skrevet 2. august 2008 Det var ikke et idiotisk spørsmål. Hva er poenget med å begynne i en stressende jobb, når en sliter med hodepine? Det går an å skaffe seg en roligere jobb. Det forutsetter 1 - at man vet hvor stressende en slik jobb er eller 2 - at man har valgmuligheter (noe som både kommer an på erfaring og ledige jobber der man bor. Det er faktisk lov å prøve seg på noe for å se om det fungerer.
The Kitten Skrevet 2. august 2008 #14 Skrevet 2. august 2008 Det forutsetter 1 - at man vet hvor stressende en slik jobb er eller 2 - at man har valgmuligheter (noe som både kommer an på erfaring og ledige jobber der man bor. Det er faktisk lov å prøve seg på noe for å se om det fungerer. Det går jo an å tenke seg at en slik jobb er stressende. Men for all del, det er lov å prøve seg, og som du sier er det ikke sikkert at ts hadde et reelt alternativ. Uansett så er det bra at alt ordnet seg. Hilsen The Kitten :banantroll:
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå