Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har noen spørsmål her , og håper på noen svar ! :)

Eller erfaringer for den del.

Jeg begynner Vg2 til høsten, som barne og undomsarbeider.

Jeg er glad i og være med barn, har fått masse gode tilbakemeldinger om hvor flink jeg er også. Det er jo kjempe gøy og høre !

Har vært utplassert på barnehage, og trivdes godt.

Men ser ikke det for meg som min framtidige jobb egentlig.

Jeg vil liksom har noe litt mer spennende på et annet vis :)

(Jobbe med barn er spennede og utfordrende, er ikke slik jeg merer det)

Jeg har funnet ut at jeg syntes det er veldig gøy og sette samme møbler, og slike praktisk ting. Eller hva jeg skal kalle det :)

Jeg vil jo ha en jobb jeg trives i, og som har en grei lønn.

Lønna er ikke det viktigste!

Jeg vet jo jeg kan utdanne meg en annen retning etter jeg er ferdig med videregående. Men jeg lurer på hva?

Har tenkt på ingeniør osv. Men hva gjør ingeniører? (vet ikke om jeg skriver det riktig)

Er det noen som har noen forslag om hva som kan passe?

Erferinger fra forskjellige jobber osv?

Dette ble litt rotete, men håper det er oversiktlig nokk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Møbelsnekker?

Men det høres litt ensformig ut og BARE snekre møbler.

Eller, jeg vet jo ikke om man bare gjør det da men..

Skrevet

Jeg kjenner en som er møbelsnekker, og han har varierte arbeidsoppgaver, små og store oppdrag- alt fra å lage skyvedørsgarderober, vinuduer og dører til å sette opp Ikea-kjøkken (noe han er en racer på :) ). I tillegg vet jeg om ei jente som er møbelsnekker som jobber i et firma som restaurerer antikke møbler, trekker om og reparerer sofa'er etc.

http://utdanning.no/yrker/beskrivelse/mobelsnekker

Skrevet

møbeltapetserer og saddelmakeri er og noe å vurdere ;)

Vurdert ingeniør uten å vite hva de gjør? hehe

Wikipedia er da stedet å se ;)

Skrevet
Jeg kjenner en som er møbelsnekker, og han har varierte arbeidsoppgaver, små og store oppdrag- alt fra å lage skyvedørsgarderober, vinuduer og dører til å sette opp Ikea-kjøkken (noe han er en racer på :) ). I tillegg vet jeg om ei jente som er møbelsnekker som jobber i et firma som restaurerer antikke møbler, trekker om og reparerer sofa'er etc.

http://utdanning.no/yrker/beskrivelse/mobelsnekker

Det høres jo veldig gøy ut ! :D

Også vanskelig.. men da blir det jo også utfordrende!

Men ettersom jeg har startet på helse og sosial, kan det vell bli vanskelig?

Jeg tørr ikke hoppe av og starte på nytt og en ny linje heller.

For vet jo ikke med 100% hva jeg vil, selv om det høres spennede ut!

Skrevet
møbeltapetserer og saddelmakeri er og noe å vurdere ;)

Vurdert ingeniør uten å vite hva de gjør? hehe

Wikipedia er da stedet å se ;)

Hehe, det hørtes kanskje litt dumt ut. Jeg vet jo forsovidt litt om hva de gjør. Men ikke nokk til og vite hva jeg vil ;p

Hva er saddelmakeri? :)

Gjest frustrert-utlogget
Skrevet
Har tenkt på ingeniør osv. Men hva gjør ingeniører? (vet ikke om jeg skriver det riktig)

Jeg jobber som elektroingeniør, og jeg surfer på Kvinneguiden ;)

Neida, jeg sitter på kontor og tegner elektrotegninger på dataen, lager delelister til forskjellige jobber som skal utføres, designer nye styresystemer (til oljerigger/kraner), lager dokumentasjon på forskjellige jobber og skriver innlegg på KG :) Jeg har 410.000 i året.

Jeg jobbet som elektriker tidligere, noe som er å anbefale for jenter. Jeg var eneste jente i bedriften, men likevel jobbet jeg som bas (elektrosjef på byggeplassen) etter et halvt år. Som elektriker har man mange forskjellige oppgaver. Alt fra å trekke kabler, til kobling av brytere, stikkontakter, avanserte styrekomponenter.

Lykke til i valg av utdanning :)

Skrevet

Har ei tante som er møbelsnekker. Ho står å snekrer vindauger og trives ikkje særlig, men det er den jobben ho har fått som møbelsnekker. Ikkje spesielt utfordrende å gjere det samme dag ut og dag inn.

Elektrikere har faktisk relativt godt betalt. Både far min og bror min er elektrikere og begge er relativt ofte på reise for å jobbe t.d. båter, platformer o.l. Spørs sjølvsagt kva firma og kva dei jobber med.

Gjest Gjest
Skrevet

Jobbferber.no

der finner du masse nyttig om en haug yrker..

Skrevet

Neida, jeg sitter på kontor og tegner elektrotegninger på dataen, lager delelister til forskjellige jobber som skal utføres, designer nye styresystemer (til oljerigger/kraner), lager dokumentasjon på forskjellige jobber og skriver innlegg på KG :) Jeg har 410.000 i året.

Jeg jobbet som elektriker tidligere, noe som er å anbefale for jenter. Jeg var eneste jente i bedriften, men likevel jobbet jeg som bas (elektrosjef på byggeplassen) etter et halvt år. Som elektriker har man mange forskjellige oppgaver. Alt fra å trekke kabler, til kobling av brytere, stikkontakter, avanserte styrekomponenter.

Det høres utrolig spnnede ut!

Har du alltid visst at du hat hatt lyst til og drive med noe slikt, eller er det en interesse du har funnet ut at du har hatt litt sånn etterverdt?

Hvilken linje gikk du på videregående?

Er det et veldig vanskelig yrke? jeg kan ikke så mye slikt fra før av, men det er vell ting som ikke er så vanskelig og lære?

(Jeg skjønner joo at jeg må ta utdanning)

Elektroingeniør syntes jeg høres vanskelig ut. Men de tingene kan jo også læres! Må man ha gode matte ferdigheter når man går studier i de retningene, eller i jobben ? :)

Dette ble mange spørsmål! Håper ikke det ble for mange :)

Skrevet
Har ei tante som er møbelsnekker. Ho står å snekrer vindauger og trives ikkje særlig, men det er den jobben ho har fått som møbelsnekker. Ikkje spesielt utfordrende å gjere det samme dag ut og dag inn.

Elektrikere har faktisk relativt godt betalt. Både far min og bror min er elektrikere og begge er relativt ofte på reise for å jobbe t.d. båter, platformer o.l. Spørs sjølvsagt kva firma og kva dei jobber med.

Oi, det hørtes ikke noe særlig ut :(

Elektriker ja, det skal jeg se nermere på :)

Skrevet

For å bli ingeniør trenger du studiekompetanse dvs studiespesialisering (før allmennfag) tre år med dette pluss 2fy og 3mx (dette er vel minste krav av realfag for å ta ingeniør). Eller så kan du ta forkurs for ingeniør utdanning om du ikke har studiekompetanse, dette er ett år før du kan begynne på selve Ingeniør utdannelsen.

Ingeniør utdanning er treårig bachelor og kan bygges på med to år da blir du sivilingeniør.

Ellers kan jo sykepleie, vernepleie, lærer, sosionom, være noe for deg om du vil legge vekt på barne og ungdomsarbeid?

Alle disse utdanningene krever studiekompetanse

Skrevet
For å bli ingeniør trenger du studiekompetanse dvs studiespesialisering (før allmennfag) tre år med dette pluss 2fy og 3mx (dette er vel minste krav av realfag for å ta ingeniør). Eller så kan du ta forkurs for ingeniør utdanning om du ikke har studiekompetanse, dette er ett år før du kan begynne på selve Ingeniør utdannelsen.

Ingeniør utdanning er treårig bachelor og kan bygges på med to år da blir du sivilingeniør.

Ellers kan jo sykepleie, vernepleie, lærer, sosionom, være noe for deg om du vil legge vekt på barne og ungdomsarbeid?

Alle disse utdanningene krever studiekompetanse

Sykepleier og lærer er noe jeg ikke kommer til og utdanne meg til.

Men jeg er faktisk innpå tanke på vernepleier, det høres utrolig spennede ut!

Skulle ønske jeg kunne hatt to forskjellige jobber annenhver uke, er jo så mye spennede og forskjellig :) men jeg skal nokk greie og bestemme meg.... til slutt.

Takk for informasjonen om ingeniør utdanningen osv, setter stor pris på det :)

Skrevet

Ingeniørstudiene inneholder ein del matematikk og andre realfag, så viss du hater matematikk så er kanskje ikkje det riktig retning.

Det er vanskeleg å finne ut av kva ein ønsker å jobbe som. Er greit å vite at ein kan bytte om ein bommer. Det går an å ta ny utdanning, eller gå i litt anna retning enn fyrst tenkt.

Mor mi var sykepleier, vart helsesyster, og er nå programmerer ;) Så det går an å skifte fullstendig sjølv etter ein er vaksen.

Gjest Gjest
Skrevet

[/quote

Gikk du da den såkalte Y-veien for å komme inn på elektroingeniørstudiet?

Skrevet
Sykepleier og lærer er noe jeg ikke kommer til og utdanne meg til.

Men jeg er faktisk innpå tanke på vernepleier, det høres utrolig spennede ut!

Skulle ønske jeg kunne hatt to forskjellige jobber annenhver uke, er jo så mye spennede og forskjellig :) men jeg skal nokk greie og bestemme meg.... til slutt.

Takk for informasjonen om ingeniør utdanningen osv, setter stor pris på det :)

Om du velger vernepleier så får du i alle fall mange muligheter innenfor helse og sosialsektoren. Da kan du jobbe både i barnehage, skole, dagtilbud, hjemmetjeneste, rusomsorg, kriminalomsorg, sykehjem og bolig med psykisk utviklingshemmede, for eksempel. Samtidig er det mange veier videre etterpå dersom du ønsker å ta mer utdanning.

Skrevet
Ingeniørstudiene inneholder ein del matematikk og andre realfag, så viss du hater matematikk så er kanskje ikkje det riktig retning.

Det er vanskeleg å finne ut av kva ein ønsker å jobbe som. Er greit å vite at ein kan bytte om ein bommer. Det går an å ta ny utdanning, eller gå i litt anna retning enn fyrst tenkt.

Mor mi var sykepleier, vart helsesyster, og er nå programmerer ;) Så det går an å skifte fullstendig sjølv etter ein er vaksen.

Det var greit og vite..

Ja, det er så bra man kan skifte retninger, studere videre og ombestemme seg om man ikke treffer riktig :)

Moren din er et godt eksempel på det! Noe som er bra :)

Skrevet

Hva med å bli interiørarkitekt? Interiører? Søke jobb på Ikea? Det er jo muligheter for å stige i gradene der, når man jobber i et så stort firma:)

Eller hva med å jobbe på lager i en nettbutikk eller liknende? Mange praktiske oppgaver:)

Skrevet

innen saddelmakeri jobber man hovedsaklig med lær. Trekke bilinteriør, lage ridesaler og alt mulig. Kanskje dette bare er for spesielt intriserte som meg :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...