Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kan jeg gi fisk til datteren min på 8 måneder, eller er det bedre å vente til hun nærmer seg året ? Har hørt så mye forskjellig om dette nå så jeg kjenner at jeg er en smule forvirret...

..noen som vet ??

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Men varför skulle du inte kunna ge henne fisk?

jag har aldrig hört något om att inte ge barn fisk. Många barnmatsburkar med färdig mat innehåller ju fisk också. Både torsk och lax.

Jag kan tänka mig att de inte ska ha saltad fisk eller fisk med många ben i, eller för den delen viss insjöfisk (det avråder de i alla fall gravida från i Sverige pga miljögifter) eller möjligne fisk från östersjön varje vecka.

men torsk, sej, lax, makrell - varför inte? Fisk innehåller många bra fetter som ditt barn behöver.

jag hittade detta vid en första snabb sökning:

För både barn och vuxna är det bra att äta fisk 2-3 gånger i veckan, och att välja olika sorter. Däremot rekommenderas barn, både flickor och pojkar, kvinnor i barnafödande ålder, gravida och ammande att inte äta fisk som kan innehålla höga halter dioxin och PCB oftare än 2-3 gånger per år. Det gäller strömming, vildfångad (inte odlad) lax och öring från Östersjön, Vänern och Vättern och röding från Vättern.

från Svenska livsmedlesverket

Endret av Furstina
Skrevet

Och från Matportalen.no

6 til 9 måneder Økende grovhet på maten

Finmoset kjøtt/fisk, frukt, bær, og brød i små biter.

och

Et barn har høy risiko for å utvikle allergi hvis både mor og far har betydelig allergisk sykdom, eller mor og et søsken har betydelig allergisk sykdom. Ved høy risiko kan det være grunnlag for å anbefale at enkelte matvarer (egg, fisk, nøtter og erter) ikke introduseres til barnet før etter ett års alder (to års alder for nøtter). Spør om råd hos lege/på helsestasjonen.

Skrevet

Vi har alltid gitt fisk. Kjempestas :)

Skrevet

Vi har ventet pga allergi i familien

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...