JEM Skrevet 30. juli 2008 #1 Skrevet 30. juli 2008 Jeg har vært til utredning i over to år for kraftige luftsmerter i magen, samt kronisk forstoppelse. Dette kommer og går noe om hverandre og i perioder. Jeg har blitt testet for de fleste mulige matvareallergier, uten resultat. Jeg tror selv at jeg reaksjonene kommer på bakgrunn av maten jeg spiser, men er usikker på hvor jeg skal begynne. Jeg skulle ønske legen min kunne henvise meg til en ernæringsfysiolog som kan gi veiledning og hjelp til å sette opp en diett for å utelate samtlige allergene matvarer, for så å gradvis gjeninnføre og se når symptomene evt. dukker opp igjen, men dette var visst ikke så lett. Noen som vet hvor man kan henvende seg uten henvisning fra lege (bor i Akershus-området)? Ellers er jeg veldig interessert i å høre andres historier omkring samme tema. Hva reagerer dere på, og hvordan? Hvordan bli kvitt disse luftsmertene? Jeg har mistankne om at egg, jordbær og riskaker (av alle ting), blåser opp magen min, men er usikker og vet ikek hvor jeg skal begynne. Jeg kan ikke sette opp en utelukkelsesdiett på egenhånd. Har forsøkt å kutte ut melkeprodukter, men uten hell. Til dere som reagerer på egg og/eller jordbær (evt. disse riskakene): hvordan arter dette seg? Luftsmerter? P.S. Har forøvrig allergi mot gress, hassel og burot.
umbra Skrevet 30. juli 2008 #2 Skrevet 30. juli 2008 (endret) Det høres ut som tarmen din er i kraftig ubalanse. Har du tatt antibiotika noengang..? Det kan gi trøbbel. Det kan også være andre ting som har satt dette i gang. Jeg har selv hatt en del magetrøbbel - noe er matvarer, noe er tarmen i seg selv. For å få magen i gang på en bedre måte: Gå på helsekost-butikk og kjøp psyllium husk - dette er skall som har masse fiber og som "smører" tarmen. En pakke. Pakken er hvit og grønn. Ta en stor måleskje (ligger i pakken) hver morgen sammen med noen spiseskjeer havregryn og yoghurt over. NB! Det er svært viktig at du drikker rikelig med vann når du spiser psyllium husk. Gjør det til en vane å drikke 4-5 dl med dette måltidet. Om du ikke liker havregryn, bruk heller en frokostblanding du liker eller lag gjerne havregrøt inkl. en måleskje psyllium husk. Poenget er å få i deg psyllium husk på en grei måte. Så - når det gjelder mat: Det som kan gjøre magen din verre og forårsake mye luft, er sukkerholdige matvarer. Så mitt første råd når det gjelder mat: kutt alt hvitt sukker. Sjekk ingredienser på maten du kjøper og unngå mat med sukker på førsteplass eller en av de første plassene på ingredienslista. Og selvsagt - kutt alle søtsaker. Prøv å være uten dette i 3-4 uker og se om ikke magen roer seg noe ned. Sukker er noe du overhodet ikke trenger, så det er ikke noen risiko forbundet med å kutte dette. Jeg tipper disse to tiltakene vil ha virkning. :-) Det siste rådet jeg vil gi deg er å gå på helsekost og kjøpe probiotika. Det finnes flere typer. Probiotika hjelper magen å gjenopprette antallet gode bakterier i magen - noe du høres ut som du muligens har for få av. Uten gode bakterier får man dårlig fordøyelse. Mitt råd er å starte med disse tre tiltakene - alle helt ufarlige og bare til det gode. :-) Deretter kan du prøve deg fram med andre matvarer. Kutte en matvare to uker av gangen og se hva som skjer. Lykke til! :-) Endret 30. juli 2008 av umbra
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå