Gjest Étoile Skrevet 31. mai 2003 #1 Skrevet 31. mai 2003 Hei! :D Bare lurte på om noen her inne har prøvd seg på å lage Sushi selv? Fikk litt lyst å prøve meg på et lage-sushi-prosjekt i kveld, men har aldri gjort det før. Har funnet en del oppskrifter på nettet som ser greie ut, og det jeg lurer på er: - Hvilken type ris er bra til dette formålet? Har hørt at det går an å bruke grøtris, er jeg helt på jordet her eller? - Hvilke kombinasjoner av fyll er godt? Noe litt mer spennende enn California maki hadde vært fint... Alle tips og råd mottas med takk!
Gjest Kinga Skrevet 31. mai 2003 #2 Skrevet 31. mai 2003 Har laget sushi selv flere ganger. Jeg kjøpte en bok om hvordan lage sushi, som også inneholdt forslag til oppskrifter. Det meste av det jeg trengte fikk jeg kjøpt i butikker som selger asiatisk mat, samt i ferskvareavdelingen i dagligvarebutikken. Kjøper sushi-ris, jeg. Ellers er det bare å la fantasien løpe av seg mht. innhold. Skalldyr og fisk kan smakes til med agurk, avocado, gressløk, persille og annet godt du måtte få lyst på. Vibeke
Gjest Étoile Skrevet 31. mai 2003 #3 Skrevet 31. mai 2003 Takk for svar Vibeke! :D Får kjøpe meg litt sushi-ris da. Hvilke sorter fisk og skalldyr pleier du å bruke?
Gjest Kinga Skrevet 31. mai 2003 #4 Skrevet 31. mai 2003 Fisk: Laks Tunfisk Uer (disse over er de jeg bruker mest, Kveite, Steinbitt og Breiflabb er også verdt å prøve. Makrell har jeg aldri prøvd, men skal visst være bra) Skalldyr: Kamskjell (kan gjerne kjøpes frosne, de er rimeligere enn ferske) Reker Krepsehaler Crabsticks (reker, krepsehaler og crabsticks finnes jo i sånn burker der de ligger i lake; rimelig og godt) Vibeke
Gjest Étoile Skrevet 31. mai 2003 #5 Skrevet 31. mai 2003 Tusen takk Vibeke!! Får se hvordan dette prosjektet ender i kveld da...
Gjest Kinga Skrevet 31. mai 2003 #6 Skrevet 31. mai 2003 Har du sushi-eddik som du blander i risen med salt og sukker? Viktig å ikke glemme; det gjør susen Kok ikke risen verken for kort eller for lenge og følg nøyaktig mengde vann som skal tilsettes. Lykke til! Det blir alltid bra, det er ikke så fryktelig vanskelig å lage, men blir enda bedre etterhvert med litt øvelse. PS: En annen ting som er godt å ha i sammen med fisk/skalldyr, er vårløk. Vibeke
Gjest Étoile Skrevet 31. mai 2003 #7 Skrevet 31. mai 2003 Hehe.. har ingenting jeg, men fikk sånn innfall at jeg har utrolig lyst på Sushi i kveld og fikk lyst til å prøve å lage det selv... Så håper jeg klarer å skaffe alt jeg trenger i dag, ellers må det kanskje utsettes til mandag...
Gjest Kinga Skrevet 31. mai 2003 #8 Skrevet 31. mai 2003 Ja...kom på en ting til: Sitron. Drypp over eller ha i en liten bit.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå