Gjest Gjest Skrevet 1. august 2008 #21 Skrevet 1. august 2008 Jeg har opplevd venninnen som foreslår at vi skal dra på langtur med min bil. Når jeg foreslår at vi heller skal ta fly fordi det blir billigere sier de at de skal betale halvparten av bensinpengene og argumenterer for at det blir mye billigere enn å fly. Hvordan skal man få forklart at bensinutgiftene bare en en tredel av det det koster å kjøre en bil pr km? Nå forventer jeg ikke at folk skal betale for seg når jeg har spurt om de vil sitte på noe sted, men blir litt fornærmet når de skal ha meg til å kjøre de steder mot at de betaler bensinpengene. Men de fleste av disse kostnadene er faste kostnader som du har uansett om du bruker bilen eller lar den stå utenfor huset. jeg bruker ikke dette som et argument for at andre skal utnytte deg til å være privatsjåfør, men jeg synes ikke at faste utgifter som sjåføren har uansett om bilen brukes eller ikke, kan regnes med i de utgiftene det er rimelig at en en passasjer som sitter på en sjelden gang er med på å dele. (Det er noe annet om det er regelmessig kjøring, der en sitter på med en annen til jobben hver dag, f.eks.) Hva med å bare være litt generøs? Jeg forventer ikke at folk betaler for seg hele tiden. Jeg tenker mer at det jevner seg ut etterhvert. Jeg tilbyr meg å betale litt for turen, men i grunnen synes jeg det selv er vanskelig å ta i mot penger for slikt. Jeg foretrekker heller at passasjeren spanderer lunsj på meg underveis eller gir meg en vinflaske eller en annen liten oppmerksomhet som takk for hjelpen.
Gjest klø Skrevet 1. august 2008 #22 Skrevet 1. august 2008 Hvorfor skal ikke en venninne som foreslår å kjøre (med min/din bil) betale for mer enn bensin? Ja, bilen koster det samme om den står hjemme eller blir brukt, men -om vi reiser på t/r Trondheim så er det 1200 km ekstra, jeg må kanskje forhøye bilforsikringen min (kjørelengden) og -slitasje på slitasjedeler på bilen kommer fortere så jeg får verkstedregninger iår og ikke til neste år f.eks. Ellers må jeg legge til at det er flott av ts å tenke på å bidra noe når hun sitter på, slik hun beskriver i tråden.
Gjest Stjernedryss Skrevet 1. august 2008 #23 Skrevet 1. august 2008 Bilen koster ikke det samme om den er hjemme eller den blir brukt. Faktisk så går service osv på antall km. Samme med forsikring, samme med verdien av bilen. En bil som blir kjør mye synker selvsag mye fortere i verdi enn en bil som nesten ikke har gått noe særlig. Skal man kjøre på lange turer gjør dette kanskje at forsikringen din blir dyrere fordi man har visse intervaller man betaler etter. Jeg har opplevd at venner som har sittet på med meg på fellesturer vi har planlagt sammen har vært skikkelig gniene på bensinpengene og nekter å betale en krone over akkuratt dems "andel" av det de mener bensinkostnadene er. Kostnadene for å bruke en bil er 25 kr pr mil, og da er faste kostnader holdt utenfor. Det er veldig sjelden jeg sier ja til å kjøre noen da, og jeg forventer ikke penger når noen sitter på meg meg når jeg allikevel skal samme vei, men blir litt irritert når folk forventer at jeg skal kjøre folk lange avstander for kun bensinpenger og må sitte igjen og liksom være den slemme fordi jeg ikke gidder.
Gjest Gjest Skrevet 1. august 2008 #24 Skrevet 1. august 2008 Men blir litt irritert når folk forventer at jeg skal kjøre folk lange avstander for kun bensinpenger og må sitte igjen og liksom være den slemme fordi jeg ikke gidder. Dette er selvfølgelig helt greit, kan ikke skjønne hvordan venninnene dine kan forvente det av deg. Du må bare forklare dem hva dette koster for deg forutenom bensinpengene. Service, slitasje og forhøyet forsikring. I tillegg kan man jo selvsagt si at det er slitsomt å kjøre over lengre avstander.
Gjest Gjest Skrevet 1. august 2008 #25 Skrevet 1. august 2008 Litt rart det blir snakk om snylting her når jeg skrev et innlegg for å finne ut hvor mye jeg bør betale Det er snakk om en engangsforeteelse, ca en time hver vei. Og det var hun med bilen som tilbød skyss siden hun skal på samme arrangement. Nå viser det seg at vi blir to stk som sitter på, så da får vi bli enige om hva vi skal betale. Litt pinlig om en betaler mindre enn den andre. Hva synes dere er ok, 50 på hver? Eller bør vi gi 100 hver? jeg synes et er greit å bruke statens satser for kjøregodtgjørelse og dele på de som er med inkl sjåføren. 3,05 pr km. Det er ca det det koster. Bare tull at det alltid er de som IKKE har bil som skal spare på at man kjører i lag. 3 pers ca 1 kr pr km. 2 pers 1.5 pr km. Veldig grei regel, men egentlig litt lite nå. For 10 år siden var det vanlig å betale 1 kr pr km; uansett hvor mange som var med, og nå er priser på bensin vesentlig høyere - jeg vet ikke med forsikring o.a. utgifter, men regner med de også er høyere.
Gjest Stjernedryss Skrevet 1. august 2008 #26 Skrevet 1. august 2008 Statens satser er greie å bruke ja, men som sjåfør vil jeg føle meg litt formell hvis jeg skal foreslå det. Det at passasjerer foreslår denne ordningen er i grunn det beste, men dessverre er de fleste passasjerer alt for gjerrige eller i hvertfall uvitene til det.
Gjest kenneth Skrevet 1. august 2008 #27 Skrevet 1. august 2008 "En økonom er en som kjenner prisen på alt, men ikke verdien av noe". Jeg trodde TS i utgangspunktet skulle sitte på med en venn/bekjent - ikke booke en taxi... Med mindre bilen har en mikroskopisk motor OG passasjeren har en BMI som sprenger skalaen, er ekstrakostnaden ved å ha med passasjeren tilnærmet lik null. (Skjønt, de som er særdeles pengefokusert, vil sikkert være tilbøyelige til å finregne på at passasjerens vekt bidro til en ekstrautgift på 54 øre). TS: Sørg for å inngå en skriftlig kontrakt - med fastpris - før avreise. Det er nok tryggest.
Gjest Gjest Skrevet 2. august 2008 #28 Skrevet 2. august 2008 Dersom det er snakk om avstander og /eller felles tur så beregner jeg iallfall 1l pr mil. *Det betyr rundt 13-14 pr. mil fordelt på to.
Gjest Stjernedryss Skrevet 2. august 2008 #29 Skrevet 2. august 2008 Det er vel greit å kunne diskutere litt generellt utover spørsmålet til TS vel? Mange bruker venner som sine privatsjåfører uten at de en gang ønsker å betale full kostpris for turen, så jeg synes temaet trenger å bli debattert.
Gjest Gjest Skrevet 2. august 2008 #30 Skrevet 2. august 2008 Det er vel greit å kunne diskutere litt generellt utover spørsmålet til TS vel? Mange bruker venner som sine privatsjåfører uten at de en gang ønsker å betale full kostpris for turen, så jeg synes temaet trenger å bli debattert. Ja, mange gidder ikke engang å bruke penger sertifikat engang, fordi det er jo alltids noen man kan sitte på med hvis det ikke går buss. Har ofte lyst å montere taxtameter i bilen, siden halve slekta og alle vennene til barnet (som er den eneste med lapp, og tilgang på bil) tror bilkjøring er gratis.
Gjest Gjest Skrevet 3. august 2008 #31 Skrevet 3. august 2008 Hvorfor skal man ikke betale i alle fall LITT av det det faktisk koster? Det er da dyrt nok å ha bil om man ikke skal bli snyltet på av alle og enhver. Her er et ganske lavt anslag på hva det koster å ha en bil et år: Veiavgift, 2600 Verditap, 15% av bilens verdi pr år, la oss si 15000 Forsikring, 5000 Service og vedlikehold, 5000 Bensin, la oss si ca 20000 hvis man kjører 20000 km. Totalt er det kr. 47600 pr år, delt på 20000 km blir det en kost på kr 2,38 pr km. Så kan du si hva du vil om at du bare gidder å betale for halvparten av bensinen... Gjør du det mye er du en gnier. bra regnet!! helt enig!! det er fader i meg helt sykt dyrt å ha bil. alle som ikke har det. burde sett dette regnestykket så hadde de kanskje (om ikke de er super gniene) betalt litt bedre!
Gjest Gjest Skrevet 3. august 2008 #32 Skrevet 3. august 2008 Bare tull at det alltid er de som IKKE har bil som skal spare på at man kjører i lag. Utrolig bra sagt!! det er desverre for få folk med god moral der!
Gjest Gjest Skrevet 3. august 2008 #33 Skrevet 3. august 2008 Det er vel greit å kunne diskutere litt generellt utover spørsmålet til TS vel? Mange bruker venner som sine privatsjåfører uten at de en gang ønsker å betale full kostpris for turen, så jeg synes temaet trenger å bli debattert. helt enig! TS har allerede vært høfflig og spurt hva hun bør betale, så hun tar det ikke for gitt å ikke betale, men har tenkt å gjøre dette. men dette er et tema vi bør snakke om og få på bane.. for det virker som det er blitt en selvfølge å sitte på.. frekt og dårlig moral når man snykter slik...
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 3. august 2008 #34 Skrevet 3. august 2008 Nå har vi vært på tur, vi ble enige om å tilby 100 kroner hver, som ble avslått, og ga en konfekteske som hun tok imot Tror at hvis jeg hadde hatt bil selv og tilbudt folk å sitte på så ville jeg også avslått betaling. Men at den som ikke har bil foreslår at andre skal kjøre dem uten betaling, er jeg enig i at er frekt. Jeg kjøper nok aldri bil, men skal definitivt fortsette å tilby betaling hvis jeg får sitte på med noen da.
BillyBoy Skrevet 3. august 2008 #35 Skrevet 3. august 2008 Nå har vi vært på tur, vi ble enige om å tilby 100 kroner hver, som ble avslått, og ga en konfekteske som hun tok imot Tror at hvis jeg hadde hatt bil selv og tilbudt folk å sitte på så ville jeg også avslått betaling. Men at den som ikke har bil foreslår at andre skal kjøre dem uten betaling, er jeg enig i at er frekt. Jeg kjøper nok aldri bil, men skal definitivt fortsette å tilby betaling hvis jeg får sitte på med noen da. Fint gjort Sånn skal det gjøres.
Blairwitch Skrevet 3. august 2008 #36 Skrevet 3. august 2008 Jeg tar ikke penger av folk hvis de sitter på, men jeg liker at de tilbyr seg.
Gjest Bilist Skrevet 3. august 2008 #37 Skrevet 3. august 2008 TS har vært en hyggelig passasjer og blir sikkert tilbudt flere turer. Jeg syns det er forskjell på om bileieren tilbyr en tur eller om bileier blir spurt om å kjøre. I begge tilfeller bør passasjerer (tilby seg å) betale for turen. F.eks. har jeg en venninne uten bil, og jeg spør ofte om hun vil være med noe sted. Da spør jeg ikke fordi jeg vil ha betaling av henne, men fordi jeg ønsker selskap. Det er selvsagt helt greit om hun kjøper f.eks. kaffe til meg hvis vi har en stopp underveis. Som oftest ordner vi det slik. Så hender det at hun ønsker å bli kjørt hit eller dit, gjerne fordi hun trenger å frakte noe som er for tungvint å dra med seg på bussen. Da legger hun gjerne igjen noen kroner for turen. Jeg regner med at om hun hadde hatt bil, så hadde hun kjørt og hatt meg som passasjer noen ganger, og da hadde alt utjevnet seg. Men nå har vi skjev fordeling, og jeg skjønner at hun ønsker å betale på noe vis for ikke å virke som en "snylter" siden hun er billøs. Var ute for en gnien passasjer i vår. Jeg og før nevnte venninne dro på helgetur til et sted hvor det ikke går offentlig kommunikasjon direkte fra her hvor vi bor. På vei dit fikk vi spørsmål om ei som ønsket å sitte på med oss tilbake på søndag. Jeg sa ok. Denne ekstra-passasjeren skyndet på oss underveis, f.eks. da vi skulle stoppe et sted for å spise middag. Heldigvis for henne var kafeen akkurat stengt. Jeg var da så lei av skravlebøtta i baksetet at jeg bare kjørte på for å bli kvitt henne snarest mulig. Da vi kom til bensinstasjonen/veikrysset hvor hun skulle av, spurte hun hva jeg skulle ha for turen. "Tja, hva syns du det er verdt?" sa jeg, og så for meg at hun skulle tilby alt mellom to og fem hundre kroner siden jeg hadde kjørt i FEM TIMER. "Takk for turen," sa ho og hoppa ut. Dæven da var jeg lamslått.
ringblomst Skrevet 4. august 2008 #38 Skrevet 4. august 2008 Jeg har ofte hatt med meg venner eller folk jeg kjenner til diverse arrangement 1-2 timer unna, og har opplevd alt fra å få ingenting til ca 60 kr/vei. Synes det er hyggelig å ha med folk jeg da, så forventer ingenting for å være ærlig. Men synes det er høflig at folk tilbyr seg å betale litt, så kan jeg heller takke nei.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå