Gjest Gjest_Anonym_* Skrevet 29. juli 2008 #1 Skrevet 29. juli 2008 Hei, jeg er nødt til å ha en god prevensjon, for jeg er ekstremt fruktbar og har bl.a. blitt gravid med spiral før, og det passer veldig dårlig å bli gravid akkurat nå. Har gått på p-piller nå, men opplever så mange bivirkninger at jeg blir helt fortvila og har lyst til å prøve noe annet. Ønsker meg noe med FÅ bivirkninger og som likevel er sikkert... Finnes det?
Gjest Gjest Skrevet 29. juli 2008 #3 Skrevet 29. juli 2008 For meg, FAM og kondom. Hormoner og spiral er uaktuelt, og det er såpass katastrofe om jeg blir gravid at hverken jeg eller partneren stoler på kondom som eneste prevensjon. Krever endel disiplin, men med tanke på gevinsten vi har med tanke på sikkerhet og helse så er det verdt det. Har du stabile sykluser er det heldigvis ikke så vanskelig når du får taket på det. Har sykluser mellom 25 og 38 selv, og det går greit. Blir endel dager med kondom, eller avhold fra samleie i de verste periodene, men det går egentlig greit. http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=322072 http://forum.kvinneguiden.no/index.php?sho...&hl=ovusoft pernille.info ovusoft.com fertilityfriend.com
Gjest Gjest Skrevet 29. juli 2008 #4 Skrevet 29. juli 2008 Ah, du mener "hva slags"? Hoppe av i svingen dersom mannen er veltrent på det, er aller best. Dette forutsetter at han er din faste partner og at det ikke er krise om det kommer et par barn eller flere.
Gjest Gjest Skrevet 29. juli 2008 #5 Skrevet 29. juli 2008 Ah, du mener "hva slags"? Hoppe av i svingen dersom mannen er veltrent på det, er aller best. Dette forutsetter at han er din faste partner og at det ikke er krise om det kommer et par barn eller flere. Passer dårlig med TS innlegg om at hun er ekstremt fruktbar, og at det er svært ugunstig med barn nå
Lise_ Skrevet 29. juli 2008 #6 Skrevet 29. juli 2008 Ah, du mener "hva slags"? Hoppe av i svingen dersom mannen er veltrent på det, er aller best. Dette forutsetter at han er din faste partner og at det ikke er krise om det kommer et par barn eller flere. Det er vel en myte at man ikke blir gravid av å hoppe av i svingen??
Gjest Gjest Skrevet 29. juli 2008 #7 Skrevet 29. juli 2008 Det er vel en myte at man ikke blir gravid av å hoppe av i svingen?? Nei. http://www.who.int/reproductive-health/pub...ons/mec/mec.pdf (Statistikk over antall graviditeter pr år for 100 kvinner.) Ingen beskyttelse = 85 graviditeter pr år Sæddrepende middel. Vanlig bruk = 29 Perfekt bruk = 18 Hoppe av i svingen: Normal bruk = 27 Perfekt bruk = 4 Periodisk avhold: Normal bruk = 25 Kalender: Perfekt bruk = 9 Ovulasjon metodh: Perfekt bruk = 3 Sympto termal: Perfekt bruk = 2 Post-ovulasjon: Perfekt bruk = 1 Kondom: Normal bruk = 15 Perfekt bruk = 2 P-pille, p-plaster, p-ring og minipille: Normal bruk = 8 Perfekt bruk = 0.3 Depo-provera (p-sprøyte): Normal bruk = 3 Perfekt bruk = 0.3 Kvinnelig sterilisering: Normal bruk = 0.5 Perfekt bruk = 0.05 Mannlig sterilisering: Normal bruk = 0.15 Perfekt bruk = 0.10
Saeria Skrevet 29. juli 2008 #8 Skrevet 29. juli 2008 Da ville jeg heller valgt en FAM metode og gjerne kombinert tempingen med daglig sjekk av sekret.
Gjest Gjest Skrevet 29. juli 2008 #9 Skrevet 29. juli 2008 Bruker FAM sammen med kondom i fruktbare perioder på fjerde året. Har fungert veldig bra så langt.
Gjest Gjest_Anonym_* Skrevet 30. juli 2008 #10 Skrevet 30. juli 2008 Trådstarter her! Takk for svar, men å hoppe av i svingen ser jeg ikke på som sikkert nok for oss! FAM tror jeg heller ikke er ideelt, men i perioder har vi brukt total avholdenhet fram til etter EL, og da kondom. Det er bare så utrolig kjedelig å "nesten" ikke kunne ha sex.
Sola^ Skrevet 30. juli 2008 #11 Skrevet 30. juli 2008 Funderer å prøve p-ring sjølv. Like sikkert som p-piller, men inneholder mindre hormoner pga. det plasseres i nærleiken av der det skal virke.
Saeria Skrevet 30. juli 2008 #12 Skrevet 30. juli 2008 Jeg har gått over til bruk av pearly og lager mine egne skjemaer i excel for å se målingene mine i sammenheng. Jeg følger med på sekret og vi kommer til å bruke prevensjon i den fruktbare delen av syklusen. Grunnen til at jeg har valgt å gjøre det på denne måten er at jeg også har opplevd bivirkninger på alt av hormonell prevensjon og kobberspiralen førte bare til småblødninger. I mitt skjema fører jeg opp: temperatur, fargekode (rød,gul, grønn), dag i syklus, evt. sekret og om EL ventes, er der, eller om jeg har monofase. Temperaturene legger jeg inn i søyleskjema. Et for hver syklus, og stavene i skjemaet får farge etter hva pearlyen har fortalt meg. Rød dag=rød søyle. I begynnelsen vil en ha mange røde dager, men etterhvert minker disse, ettersom Pearly begynner å få kjennskap til syklusen. Kombinert med kontroll av sekret, tror jeg Pearlybruk er relativt sikkert og greit. Etterhvert vil en gjerne kunne se et mønster forut for eggløsning i temperaturen også.
Saeria Skrevet 30. juli 2008 #13 Skrevet 30. juli 2008 Funderer å prøve p-ring sjølv. Like sikkert som p-piller, men inneholder mindre hormoner pga. det plasseres i nærleiken av der det skal virke. Jeg hadde den, men er visst allergisk mot plasten i ringen. Jeg ble rett og slett sår nedentil, sånn at det gjorde vondt å ha samleie. For ikke å snakke om lysten som ei heller der var mye å rope hurra for. Håper du slipper det. Det er jo mange som er fornøyd med ringen også.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå