Gå til innhold

Ny bærbar pc til under 6000


Bertelura

Anbefalte innlegg

Jeg skal begynne på øk. adm. utdanning og trenger ny pc da katten kverket den jeg hadde. Forsikringsselskapet har gitt meg penger til ny.

Jeg vil helst ha en HP, med maks 15`helst 12`skjerm. Prosessor som tåler litt hump og bump og lavt støynivå. Vi har trådløst nettverk hjemme så nettverkskortet må være OK.

Jeg er åpen for tips og ideer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har sett mange bærbare med 12`skjerm til under 6000 kr jo, problemet er jo bare hvilken som er noe særlig ellers. Dessuten så sa jeg jo maks 15`. Dvs at jeg også er interessert i andre str.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat kjøpt en laptop med 15.4 skjerm på Expert til 4000 kr. Trådløst internett. Vista Home Basic. 2GB RAM.

Du finner den på Expert sin hjemmeside hvis du vil lese mer om den.

Jeg har stasjonær også, så jeg var ikke så veldig kravstor, så jeg vet ikke om denne her er kjempebra, men foreløbig er jeg ganske fornøyd.

Ellers så jeg en på Lefdal i dag med samme skjerm og ram og str på HD til 3500 - og den har samme opplegg med tall som på et vanlig tastatur. Jeg skulle veldig ønske at jeg hadde sett det i går før jeg kjøpte denne, men meg om det.

Den på Lefdal var ikke HP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor HP?

Jeg finner ikke noen HP med <15.4" til mindre enn 7000 kr.

Jeg ser Fujitsu Siemens har 12" til 5995 kr på komplett.no, men da med kjip prosessor og litt større/tyngre enn andre maskiner med 12".

Toshiba har 13.3" til 5495 kr på komplett.no, men med en utgått prosessortype.

Multicom har 13.3" til 5654 kr, men der spretter prisen kjapt i været så snart man skal ha skikkelige komponenter.

Hvorfor så lavt budsjett? Gjør det vanskelig å finne gode maskiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett opptil 7 forskjellige maskiner med 12,1`skjerm til under 6000. Men jeg ser nå at de ikke oppfyller andre krav jeg har..

Grunnen til at jeg vil ha HP er den samme som at jeg har soft flora på brødskiva, coca cola i glasset og omo colour i vaskemaskinen, rett og slett fordi det er den maskinen JEG liker best. Men, jeg har innsett at det er andre gode merker ute på markedet og vil vurdere.

Budsjettet er så lavt fordi jeg ikke er lagd av penger, pluss at den tross alt skal "reise" en del. Dessuten var det katten dro den forrige ned på gulvet, og jeg ser ikke bort i fra at det kan skje igjen, ettersom katten er særdeles hyper. Da er det innmari dumt å bruke vanvittig mye penger. Så jeg får omformulere meg litt. Tips meg om den beste bærebare pc`n til under 6000. Eneste kravet nå er at det ikke skal være Dell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Britt Banditt

Denne har jeg lyst på. :-D

Her er testen

Den er billig.. ;) Det er ikke akkurat noen spillemaskin, men det trenger du vel ikke heller

(Også er den litt jentete da.. :sjenert:)

Endret av Britt Banditt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp fordi den skal reise mye og fordi du har en destruktiv katt ville jeg økt budsjettet. Du får rett og slett ikke solide pcer til 6000 kr, og min filosofi er at det er bedre å kjøpe en dyrere pc som tåler fall i gulvet enn å kjøpe en billigere som ikke gjør det, selv om tapet den dagen den dør er mindre enn for den solide maskinen.

På jobben hadde vi et nokså heftig forbruk av bærbare pcer, men vi har ennå ikke klart å drepe en Thinkpad, derfor kjøper vi utelukkende inn disse nå. I "pensjonistskapet" står noen eldre Toshiba i ekstra pansret utgave, men utenom det er det kun Thinkpad som har overlevd til de ble utdatert. Ser ut til at en HP kommer til å være blant de heldige overlevende, men igjen var det en modell som kostet langt mer enn 6000 ny.

Godt å høre at du ikke vil ha Dell hvertfall, de har jeg ennå til gode å ha en positiv opplevelse med.

Generelt tips er å ikke kjøpe en bærbar som markedsføres primært mot hjemmemarkedet, da hjemmemarkedet av en eller annen merkelig grunn er villige til å akseptere pcer som ikke er hverken støt- eller sprutsikre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for linker Britt Banditt. Men tror den blir litt for liten igjen (litt oppgitt over meg selv).

Selvfølgelig skulle jeg gjerne kjøpt en bombesikker monstermaskin som tåler allverdens påkjenninger, men det hjelper lite når pengene ikke strekker til. Dessverre. Pappa har en Thinkpad liggende, som er i fin stand, men 9 år gammel. Ikke aktuelt å bruke den altså! Litt forfengelig må jeg jo være(men ikke helt råååsa).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre du skal ha ekstern skjerm og tastatur, vil ikke jeg anbefale 12". Jeg har selv 12" jobbmaskin, og ja, den er liten og nett å dra på, men den er rett og slett for liten til å være praktisk å jobbe på. Det blir LITE på skjermen, og jeg blir sliten etter kun kort tid dersom jeg jobber rett på maskina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Med mindre du skal ha ekstern skjerm og tastatur, vil ikke jeg anbefale 12". Jeg har selv 12" jobbmaskin, og ja, den er liten og nett å dra på, men den er rett og slett for liten til å være praktisk å jobbe på. Det blir LITE på skjermen, og jeg blir sliten etter kun kort tid dersom jeg jobber rett på maskina.

Hvilken oppløsning er det på den ? Jeg bruker en 12" som min eneste bærbar (riktignok til enkel hjemmebruk, men likevel). Merker ikke noe til at jeg blir sliten, selv etter flere timer med den på fanget!

Vil jeg ha større bilde, kan jeg alltids koble til en flatskjerm på DVI kontakten.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppløsninga er slett ikke problemet, men at skjermen er liten. Til vanlig surfing og nettbank og slikt er ikke det noe problem, men når man skal jobbe blir det for smått. Og siden trådstarter skal bruke den i blant annet til studier, vil jo det innebære timesvis med jobbing.

For øvrig er ikke sofastillinga noe særlig arbeidsstilling, og dermed havner PCen lenger unna øynene. Men med ekstern skjerm er jo ikke det noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har sett litt på den tidligere nevnte HP maskinen til 4000, og er litt fristet. økonomien er ikke på topp(jobber som praktikant i landbruket og tjener minimum). Er denne grei nok til mitt bruk? Ser jo fin ut, men lurer på om prosessoren er noe dritt siden jeg ikke finner et ord om den på nettet??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vet jeg hvordan du søker, men Sempron SI-40 produserte masse treff for meg. Sempron er AMDs billigste prosessor, grei til tekstbehandling og nettlesing, men hvis du hadde tenkt å drive med f.eks. videoredigering eller spill er den ikke egnet.

Tviler på at en maskin til 4000 kr har spesielt stillegående vifte eller tåler å reise noe særlig, og når man ikke nedverdiger seg til å gi noen som helst informasjon om batterilevetid ville jeg ikke stolt på at den kan brukes noe særlig uten stikkontakt i umiddelbar nærhet. Det finnes mange bærbare som lever hele livet i nærheten av stikkontakter og tilfredsstiller sine eiere, men hvis du er blant oss som faktisk trenger noe som kan brukes hvor strøm ikke er tilgjengelig ville jeg sett på en annen pc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg rådført meg med min svoger, og selv om han er ihuga MACfanatiker, så sa han at min siste ide vil fungere bra for mitt bruk, det blir en Fujitsu Siemens Amilo Li 2735, til 4700 ca. Er kampanje på den hos elkjøp nå. Sitter nå på en 9 år gammel FS, som fungerer som bare det. Riktignok avhengig av strøm, men ellers helt super.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...