Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Heisann:)

Jeg er en jente på 19 som begynte å jobbe i matbutikk for litt over 2 måneder siden. Jeg fikk jobb som butikkmedarbeider, 50% stilling, med 119 kr timen. Jeg sa også på intervjuet at jeg ikke kunne jobbe kveld på tirsdager onsdager og torsdager. De første to ukene jeg jobba hadde jeg ikke stemplingskode, så jeg fikk beskjed av sjefen å skrive ned de dagene jeg jobba. Det gjorde jeg og jeg leverte lappen med dagene til assistererende butikksjef. Det var 7 dager jeg jobba uten stemplingskode. Jeg har heller ikke skrevet under på kontrakt fordi "sjefen har hatt mye å gjøre".

Jeg trivdes veldig dårlig i jobben og følte at sjefen var både uærlig, bitchy og kontrollerende. Med andre ord, hun er en skikkelig drittkjærring. Assisterende butikksjef er heller ikke god. I løpet av den korte tiden jeg har jobba, har jeg vært vitne til:

Svindel: Jeg satt i kassa, og det kom en gammel søt mann med en vare (skinke i skiver) som ikke ville scannes inn, og det stod ingen pris i hylla. Jeg tilkalte sjefen og spurte hva jeg skulle gjøre, og hun sa ingenting, bare satt seg i stolen bak kassa og søkte i prislista på skinke. Varen han skulle ha var ikke der, men istedet for å bare ta 19.90 eller hvor mye vanlig skinkepålegg koster, så fant hun en vare med ordet "skinke" i seg, (tror det var skinkesalat) som kosta 51kr. "Den koster 51 kroner er du sikker på du skal ha den?". Siden det stod mange bak kunden i kassa, så følte han vel ubehag over å si nei, så han tok varen allikevel. En liten pakke med vanlig skinke pålegg fra slaktern koster virkelig ikke 51kr. Jeg opplevde også at hun satt inn fløtepoteter i ovnen som var gått ut på dato for å så sette det ut i ferskdisken og selge det. Når jeg sa: Den var ute på dato. Så så hun bare hardt på meg og gikk.

Seksuell trakassering: Har opplevd at assisterende butikksjef har gjort seksuelle kommentarer til meg, blant annet: "Du liker vel formen på de der" (jeg stod å rydda i bananene.) og: "du kommer inn på det utestedet, du har jo store pupper." blandt andre ting. Han har også prøvd seg på meg gjenatte ganger ved å si at jeg er dritfin osv. Han har også gitt meg klemmer gjentatte ganger for ingenting. Jeg syns det er ekkelt og ubehagelig.

Mobbing:

En jente på 17 som hadde sommerjobb i ferskdisken sa opp fordi hun ikke trivdes, og når hun sa opp fikk hun høre av assisterende butikksjef at han var glad for at hun sa opp fordi hun "sugde" i jobben sin. Samme dagen som hun sa opp, så var vi tre på jobb. Hun spurte om hun kunne få pause snart siden hun var kjempesulten. Han sa bare at det skulle han vurdere, og etter en halvtime uten at noen fikk pause ga han meg pause først. Jeg sa til han at jeg kunne ta pause senere, så fikk hun i fersken pause først, siden hun var så sulten. Men nei, det kom visst ikke på tale.

Etter at jeg kom ned fra pausen min, sendte han hun som sitter i kassa på pause før hun i fersken også. Hun i fersken fikk ikke pause før 1 time før hun slutta (vi har 8 timer lange dager). Hun gikk altså 7timer uten å få spise.

Jeg sa opp jobben i går, fordi jeg skal begynne på skolen til høsten. Sjefen ble dritsur. Jeg har også fått meg ny leilighet, så jeg har bare et par uker på meg til å flytte inn i den og få alt i orden før skolestart. Når jeg sa opp ba jeg sjefen om forkortet oppsigelses tid siden jeg har så mye jeg må få gjort til skolen begynner (Det er under en måned til). Men det var det ikke snakk om. Med en gang jeg hadde sagt opp gikk alle skiftlistene ned og kom opp igjen litt senere. Da hadde hun endret alle vaktene mine fra 2-3 dager i uka med tidligvakter til 5 dager i uka med kl15-23 vakter. og 5 lørdager med seine vakter på rad.

Jeg har aldri hatt en så dårlig arbeidssituasjon noen gang. Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre, og jeg tviler på at jeg kommer til å få lønn for de 7 dagene jeg jobba uten stemplingskode, siden sjefen har "mista" den og hun er ikke den ærligste personen i verden. Flere andre ansatte har opplevd å få for lite i lønn og føler at de er nødt til å ha oversikten over alle vakter de har hatt for å sjekke om det stemmer med lønnslippen. Jeg har dritmye å få i orden før skolestart og jeg har rett og slett ikke tid til å jobbe så mye. Spesielt ikke kveld, ettersom kveld er da jeg har mulighet til å få hjelp til å flytte (av mamma og kjæresten min som begge jobber tidligvakter).

Jeg har bare lyst til å la være å møte opp i oppsigelses tiden. Men noen fortalte at da har arbeidsgiver rett til å trekke meg i lønn for det det koster å skaffe vikar, og med det risikerer jeg at hun "drainer" hele lønna mi ved å skaffe en dyr vikar.

På grunn av at sjefen var på ferie fikk jeg ikke utbetalt lønn den første måneden jeg jobba der. Derfor er det meningen at jeg skal få alt den 9nde (da vi får lønnslippen) istedet.

Jeg er så redd for at sjefen skal la være å betale meg for de 7 dagene jeg ikke hadde stemplingsmaskin eller gjøre noe annet jævlig. For tro meg, denne dama er i stand til alt. Jeg stoler ikke på henne i det hele tatt.

Hva i all verden skal jeg gjøre for å komme meg ut av dette?

Jeg kan ikke jobbe 5 dager seint i uka hver uke fram til skolestart. Jeg har ikke kjangs til å få ting gjort da. Er det noen av dere som aner hva slags rettigheter/muligheter jeg har?

Takk på forhånd:)

Videoannonse
Annonse
Gjest Utrolig!
Skrevet

Helt ufattelig at det finnes slike mennesker. Det er vel ikke i Aust-Agder vel? Er en Kiwi-butikk her jeg ikke liker. Du har min sympati. Jeg håper noen kan hjelpe deg, jeg kan desverre ikke.

Gjest Tanita
Skrevet

Kontakt arbeidstilsynet. Det der er helt forferdelig!

Gjest Gjest
Skrevet

Jepp, kontakt arb.tilsynet. Dette høres helt ufattelig ut faktisk.

Gjest Gjest
Skrevet
Helt ufattelig at det finnes slike mennesker. Det er vel ikke i Aust-Agder vel? Er en Kiwi-butikk her jeg ikke liker. Du har min sympati. Jeg håper noen kan hjelpe deg, jeg kan desverre ikke.

Det er ikke i Aust Agder, men det er en Kiwi butikk ja. Har aldri møtt noen i Kiwi som har trivdes i jobben sin. Det er nok en grunn til at det er så vanvittig mange annonser på finn fra kiwi. I den siste måneden er det 4 personer som har slutta hos oss.

Men ja, blir vel til at jeg kontakter arbeidstilsynet ja, det var et godt råd. Hadde ikke tenkt på det!

Takk for svar alle sammen:)

Skrevet

Kontakt Kiwi sentralt.

Gjest Gjest
Skrevet

gjør som de andre sier her, spesielt ï de tilfellene som gjelder seksuell trakkassering og mobbing. det hørtes helt forferdelig ut!!!

når det gjelder oppsigelsestiden din forklarer du til legen din hvorfor du har sagt opp og at du ikke orker mer slik at du kan sykemeldes ut oppsigelsestiden. husk å spare på alle tidene du er satt opp slik at de ikke begynner å kødde med lønna di(noe de garantert vil forsøke å gjøre).

du må gjerne kontakte kiwi sentralt, men ikke la de overtale deg til å droppe arbeidstilsynet. send bare en kopi til dem av hva du har sendt til arbiedstilsynet slik at de får en sjans til å rydde opp i rekkene selv.

og forøvrig....ikke la sjefen lage noen diskusjon. bare la de få en hyggelig voerraskelse av arbeidstilsynet og ublide sjefer sentralt:)

Gjest Gjest
Skrevet

Vil bare si at det er fint at det finnes arbeidstakere som deg. Som er "våkne" for dårlige arbeisforhold. Skal se du kan klare å få avsatt både lederen og den assisterende butikksjefen. Det bedrer mest sannsynlig arbeidsforholdne til de andre ansatte. Lykke til.

Gjest antigartner
Skrevet

Du bør ikke bare kontakte Arbeidstilsynet, men også LO. Det gjør ikke noe om denne butikksjefen får litt pes fra fagforeningen i tillegg.

Så rart at KIWI skal ha så dårlig rykte. På mitt hjemsted er KIWI den hyggeligste av alle matbutikkene, med blidest betjening og ryddigst hyller.

PS: har KIWI ferskvaredisk?

Gjest Bypike
Skrevet

Be pappaen din om å ordne opp for deg.

Skrevet

Arbeidstilsynet er den riktige veien å gå, dessverre er det svært lite å forvente fra dem. Jeg har vært i en arbeidssituasjon det siste året, hvor det har blitt begått utallige lovbrudd. Jeg og de andre ansatte har bedt arbeidstilsynet om hjelp, og sendt dem et dokument på 4,5 side hvor alle lovbruddene står omtalt.

Har vi fått hjelp? Nei. Har vi hørt noe i det hele tatt? Nei. Har vi etterlyst saksbehandling? Ja.

I ditt tilfelle er det nok bare å være glad for at du snart er ferdig, det er helt idiotisk å straffe deg med flere vakter fordi du har sagt opp, men det blir i allefall penger av det ;)

Skrevet

Er du medlem av fagforening? Dei kan kanskje hjelpe deg i så fall. I tillegg går det nok an å tipse LOs sommerpatrulje som er rundt og sjekker forholdene for ferievikarer. Dei sjekker blant anna om kontrakter.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg trur så lenge du ikke har en kontrak så kan du vel slutte på dagen?

Skrevet

ta kontakt med arbeidstilsynet og kiwi lokalt, sånne folk har ingenting i et serviceyrke å gjøre

Gjest Gjest
Skrevet

Helt på sin plass å kontakte arbeidstilsynet, så får de det dokumentert hvordan denne butikken driver business. Men det hjelper deg ikke på kort sikt. Tips også LO. I tillegg ville jeg vært så freidig at jeg gikk til legen og prøvde å få ut en sykemelding. Arbeidsgivere som holder på slik som dette fortjener ikke lojale ansatte. Men som noen sier over her, så lenge du ikke har kontrakt, har du heller ingen oppsigelsestid.

Jeg har også jobbet på Kiwi for noen år siden, og jeg trivdes ikke. Der var det miksing og triksing med både ansattes og kunders rettigheter og penger som det passet dem. Jeg handler derfor av prinsipp ikke på Kiwi.

Skrevet

Det er feil at man ikke har oppsigelsestid når man ikke har kontrakt - uten kontrakt er det bestemmelsene i Arbeidsmiljøloven som gjelder, nemlig en måneds oppsigelsestid fra 1. i neste måned.

Ellers ville jeg også vurdert en tur til legen. Jeg syns generelt ikke noe om at folk sykemelder seg i oppsigelsestida, men når situasjonen er som den er, skjønner jeg det veldig godt.

Skrevet

Helt enig med Wadjet. Gå til legen og få en sykmelding. Hvorfor skal ikke du oppføre deg litt stygt når de har gjort det hele veien. Si til legen at du mistrives på jobb osb.

Gjør som de andre sier, kontakt både arb.tilsynet og Kiwi sentralt.

Gjest gjest som gjerne vil støtte:)
Skrevet

Hei du! Jeg sluttet på Kiwi av den grunn at jeg ble urettferdig behandlet, jeg løste oppsigelsestiden min med å sykemelde meg. Tror det skal gå greit for din del hvis du forteller legen din om situasjonen din.

En ting jeg da veit, er at hvis du ikke har kontrakt så har du heller ikke oppsigelsestid, da kan du bare slutte på dagen. Jeg gjorde det en gang på en arbeidsplass, og jeg tviler på at sjefen din har peiling på alle reglene hun burde følge.

- ta kontakt med LO som de over har nevnt.. men det du også kan gjøre er å melde deg inn (går utfra at du ikke har gjort det) i Handel og Kontor, deretter tar du kontakt med dem og forteller hvordan butikken drives i forhold til ansatte. De skal kunne hjelpe deg...! Ta kontakt med arbeidstilsynet.

Det er kanskje typisk Kiwi- eller andre lavpriskjeder å trikse med lønningene til deres ansatte, de skal jo tross alt spare inn penger der de kan, og selvfølgelig å lure sine ansatte med å gi dem forlite lønn er mye å spare. Jeg husker at jeg måtte følge godt med på lønnslipp, timer og lønninger, men sånn er det også der jeg jobber nå, så det er like greit å lære seg til å følge med først som sist.

Dernest, den der skinke-greia du kom det i eksempelet : hvorfor sjekket dere ikke bare i hylla? prisen skulle vel stå der. Ja, den hørtes bevisst ut å ta så mye for det.

Hvordan står det til med kundeundersøkelsene der? Trives ikke betjeningnen merker kundene det veldig godt dem også...

Jeg husker at jeg sleit med at jeg ble satt opp akkurat på 11,5 timer i uken mens jeg gikk på skole og de dyreste vaktene (sein lørdag bl.a) for å da jobbe uten å få tillegg fordi jeg manglet den halvetimen.

du forteller i allefall ganske mange urovekkende ting om butikken. Hvor er den henn? Kanskje få venner og familie, venners venner osv til å boikotte på grunn av dårlige arbeidsforhold... fortell åpent om det til de du kjenner: dette kommer garantert til å gå rundt som ild i tørt gress....! Jeg vil ikke handle der i allefall.

MEN du har fått en meget god arbeidserfaring denne sommeren. Den er det "verdt" å ha i baklommen.

Vet ikke om dette er til noe hjelp, men du må i allefall kjempe for at du får lønnen din, er jo ikke moro med mange arbeidstimer og ikke motta de pengene du skal.

Lykke Til =)

• 2 uker senere...
Skrevet

Trådstarter her:)

I dag fikk jeg lønn. 15 tusen. Rundt 8 tusen mindre enn jeg skulle hatt. Sjefen er på ferie i to uker(igjen), assisterende sjef nekter å gi meg nummeret hennes, sier at hun ikke skal plages i ferien sin.

Stikker innom igjen i morgen og sier at jeg skal ha kopi av alle vaktlistene jeg har vært på, så får vi se hva som skjer.

Lenge siden jeg har vært så forbanna. Jeg kommer ikke over det.

Takk for alle svar forresten, jeg setter pris på det. Skal gi dem et rent helvete så snart jeg ikke trenger å sette mine bein der igjen.

Når jeg har fått ordna opp i lønna, sykemelder jeg meg ut oppsigelsestiden tror jeg. Men jeg er ikke helt sikker på om legen vil gi meg sykemelding på grunn av at jeg mistrives på jobben? Om noen som har erfaring med sykemelding ut oppsigelsestiden kan fortelle hva de sa osv, hadde jeg satt stor pris på det.

Takk igjen:)

Gjest gjest som gjerne vil støtte:)
Skrevet

Du forteller legen din akkurat hva det er som skjer på arbeidsplassen din! og du forteller alt hva du føler for! ikke legg skjul på verken snørr eller tårer når du snakker med legen.. så regner jeg nesten med at h'n vil sykemelde deg.

8000 kr mindre i lønn... Fy Filleren!!! Hmm... sjefen har ikke hemmelig nr? så da finnes nr i katalogen...? men siden sjefen ikke er tilstede er det ass.butikksjef som skal ordne det=) så han får bare bla opp penga til deg;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...