Gjest Irony Skrevet 28. juli 2008 #1 Skrevet 28. juli 2008 Jeg jobber som lærer i videregående og har nylig funnet ut at flere av mine lærerkolleger har fått lønnsansiennitet fra andre yrker, dvs sommer jobber som f.eks vaktmester, turistguide eller deltidsjobber på vinmonopolet. Jeg hadde selv en vaskejobb 2 mnd hver sommer i over ti år (statlig bedrift) Er det noen som vet om det stemmer at jeg kan få lagt sammen ansienniteten fra denne sommerjobben og få den overført til læreryrket, så lenge sommerjobben var i kommunal eller statlig regi?
Gjest Lærar Skrevet 28. juli 2008 #2 Skrevet 28. juli 2008 Eg er lærar i grunnskulen og løna eg fer e knallgode grunna arfaringa og ansienniteta frå vaskejobben e hadde på skulen i over tre å rfør eg starta som vikar, assistent med småungane og så lærar. Eg har no 390.000 i kommunen og jobbar på barnetrinnet med dei søte små.
Gjest Gjest Skrevet 28. juli 2008 #3 Skrevet 28. juli 2008 Jeg er lærer i grunnskolen, og får ikke ansiennitet for en eneste dag før jeg tok siste eksamen. Jeg har tidligere jobbet i barnehage, SFO og som lærervikar og lærerassistent. Ingenting av dette gir uttelling, selv om det jo er erfaring fra arbeid med barn og undervisning.
Mamma1 Skrevet 29. juli 2008 #4 Skrevet 29. juli 2008 Jeg sjekket litt rundt dette, og for å få ansenitet der jeg jobber (vgs) så må det være relevant. Vaskejobb teller altså ikke her.. Men du kan få for å være hjemme med barn. Etter at du er ferdig med utdanningen din vel og merke.
Lilleba Skrevet 29. juli 2008 #5 Skrevet 29. juli 2008 Her er det mange som kommer med uriktige/ unøyaktige opplysninger! Lønnsansiennitetsreglene som gjelder for alle typer lærerstillinger i KS-området, dvs alle kommuner og fylkeskommuner i landet, unntatt Oslo, står i Hovedtariffavtalen KS Kap 1. § 12. Oslo har lignende regelverk. Her er en forkortet versjon: 1. Alle får inntil tre års ansiennitet for omsorgstjeneste. uavhengig om man er ferdig med utdanningen. 2. Alle får for avlagt verneplikt/siviltjeneste 3. All offentlig tjeneste regnes med, uavhengig om man er ferdig med utdanningen. (Offentlig = statlig og kommunal tjeneste) 4. Privat praksis før ferdig utdanning teller hvis den er relevant for jobben. 5. All privat praksis teller etter ferdig utdanning Det betyr at de fleste over her, inkl. trådstarter er blitt snytt for ansienniteten sin, mens læreren i innlegg nr to ser ut til å ha fått helt riktig uttelling for sin vaskejobb i skolen, vikar og assistentarbeid før hun var ferdig med utdanningen! Det er nok uvitenhet om regelverket som gjør at skolelederne ikke gir dere riktig ansiennitet. Neppe vond vilje eller spare-iver, får vi tro. Så bare ta det opp med en gang, det er helt kurant!
Gjest Gjest Skrevet 29. juli 2008 #6 Skrevet 29. juli 2008 Her er det mange som kommer med uriktige/ unøyaktige opplysninger! Lønnsansiennitetsreglene som gjelder for alle typer lærerstillinger i KS-området, dvs alle kommuner og fylkeskommuner i landet, unntatt Oslo, står i Hovedtariffavtalen KS Kap 1. § 12. Oslo har lignende regelverk. Her er en forkortet versjon: 1. Alle får inntil tre års ansiennitet for omsorgstjeneste. uavhengig om man er ferdig med utdanningen. 2. Alle får for avlagt verneplikt/siviltjeneste 3. All offentlig tjeneste regnes med, uavhengig om man er ferdig med utdanningen. (Offentlig = statlig og kommunal tjeneste) 4. Privat praksis før ferdig utdanning teller hvis den er relevant for jobben. 5. All privat praksis teller etter ferdig utdanning Det betyr at de fleste over her, inkl. trådstarter er blitt snytt for ansienniteten sin, mens læreren i innlegg nr to ser ut til å ha fått helt riktig uttelling for sin vaskejobb i skolen, vikar og assistentarbeid før hun var ferdig med utdanningen! Det er nok uvitenhet om regelverket som gjør at skolelederne ikke gir dere riktig ansiennitet. Neppe vond vilje eller spare-iver, får vi tro. Så bare ta det opp med en gang, det er helt kurant! Men da må man vel ha rett på etterbetaling av lønn man urettmessig har gått glipp av? Og hvordan legger man dette fram for en skoleledelse som er helt klar på at man ikke får beregnet ansiennitet for jobb man har gjort før endt utdanning?
Mamma1 Skrevet 29. juli 2008 #7 Skrevet 29. juli 2008 Jeg tok opp dette med utdanningsforbundet, og de sa man skulle sende et brev til dem, forklare hvilken ansiennitet man (tror) man har, så kunne de ta stilling til det. Utrolig tungvint, var umulig å få et svar ut av dem pr. tlf. Jeg tok det opp med skolen, lurte bare på om de hadde reknet med all ansiennitet. Det påsto de at de hadde, nå begynner jeg likevel å lure..
Lilleba Skrevet 29. juli 2008 #8 Skrevet 29. juli 2008 (endret) Til mamma1 Hvis skolen ikke vil innrømme deg rett ansiennitet, så må det gå gjennom fagforeningene, selv om du synes det er "tungvint". Du må jo sende det skriftlig til din rektor også (NB! Ikke ta det opp muntlig med kontordamen eller regnskapskontoret, men skriftlig med rektor), for alt du krever ansiennitet for, må jo dokumenteres på et vis. Men hvis du synes det er for "tungvint" å la fagforeningen gjøre det, så er det jo greit. Du går bare glipp av tusenvis av kroner. men penger betyr kanskje ingenting for deg? Til orientering; dette er en enkel, vanlig jobb for fagforeningene, men de kan selvsagt ikke drive saksbehandling over telefon! Til gjesten kl. 1027: Men hvis rektor ikke vil høre på deg, går det jo også an å finne fram til § 12 i Hovedtariffavtalen og vise ham den. Han kan jo lese, får vi tro? Du har krav på etterbetaling tre år tilbake fra du stilte kravet, så det er viktig å skriftliggjøre det, så du har dokumentasjon på når du kom med kravet. Endret 29. juli 2008 av Lilleba
Mamma1 Skrevet 29. juli 2008 #9 Skrevet 29. juli 2008 Til mamma1 Hvis skolen ikke vil innrømme deg rett ansiennitet, så må det gå gjennom fagforeningene, selv om du synes det er "tungvint". Du må jo sende det skriftlig til din rektor også (NB! Ikke ta det opp muntlig med kontordamen eller regnskapskontoret, men skriftlig med rektor), for alt du krever ansiennitet for, må jo dokumenteres på et vis. Men hvis du synes det er for "tungvint" å la fagforeningen gjøre det, så er det jo greit. Du går bare glipp av tusenvis av kroner. men penger betyr kanskje ingenting for deg? Til orientering; dette er en enkel, vanlig jobb for fagforeningene, men de kan selvsagt ikke drive saksbehandling over telefon! Det er da ikke nødvendig å være spydig? Jeg syns det er tungvint at ikke utdanningsforbundet kan vise til noe regelverk der jeg kan lese litt om dette, men det kunne de altså ikke gjøre. Jeg syns nok det hadde vært pinlig å legge frem krav om dette for rektor, dersom det viser seg at det ikke stemmer. Har sett litt over det nå, men er usikker på hva som skal til for å få 3 års ansiennitet for omsorg. Det står inntill 3 år..
Lilleba Skrevet 29. juli 2008 #10 Skrevet 29. juli 2008 Beklager, hørtes nok mer spydig ut enn det var tenkt. Men det er et faktum at mange ikke bryr seg noe særlig om lønna, da ektefellen tjenr godt nok. Men nok om det. Du finner alt om ansiennitetsreglene i Hovedtariffavtalen KS, Kap. 1, § 12. Omsorgstjeneste inntil tre år, betyr at hvis du har vært hjemme med ditt barn i inntil tre år eller pleiet gamle/syke, f.eks. foreldre, uten samtidig å ha vært i jobb, så får du lønnsansiennitet for det. Gjelder forresten ikke hvis du var yngre enn 18 år da det skjedde. Det kan være mange grunner til at Utdanningsforbundet ikke kunne si over telefon hvor det stod skrevet. De er så store at det kanskje bare var en sentralbordansatt som svarte? Og de kjenner jo ikke avtaleverket. Hadde du ringt en mindre fagforening, f.eks. Skolenes Landsforbund, ville du antakelig fått snakke direkte med en saksbehandler som da helt sikkert ville ha hjulpet deg med opplysningene du trengte.
Gjest Irony Skrevet 29. juli 2008 #11 Skrevet 29. juli 2008 Her er det mange som kommer med uriktige/ unøyaktige opplysninger! Lønnsansiennitetsreglene som gjelder for alle typer lærerstillinger i KS-området, dvs alle kommuner og fylkeskommuner i landet, unntatt Oslo, står i Hovedtariffavtalen KS Kap 1. § 12. Oslo har lignende regelverk. Her er en forkortet versjon: 1. Alle får inntil tre års ansiennitet for omsorgstjeneste. uavhengig om man er ferdig med utdanningen. 2. Alle får for avlagt verneplikt/siviltjeneste 3. All offentlig tjeneste regnes med, uavhengig om man er ferdig med utdanningen. (Offentlig = statlig og kommunal tjeneste) 4. Privat praksis før ferdig utdanning teller hvis den er relevant for jobben. 5. All privat praksis teller etter ferdig utdanning Det betyr at de fleste over her, inkl. trådstarter er blitt snytt for ansienniteten sin, mens læreren i innlegg nr to ser ut til å ha fått helt riktig uttelling for sin vaskejobb i skolen, vikar og assistentarbeid før hun var ferdig med utdanningen! Det er nok uvitenhet om regelverket som gjør at skolelederne ikke gir dere riktig ansiennitet. Neppe vond vilje eller spare-iver, får vi tro. Så bare ta det opp med en gang, det er helt kurant!
Gjest Irony Skrevet 29. juli 2008 #12 Skrevet 29. juli 2008 Takk til Lilleba for bra svar! Interessant å se at debatten engasjerer. Vi bør absolutt bry oss om hvor mye lønn vi får i et typisk kvinneyrke!
Gjest Irony Skrevet 29. juli 2008 #13 Skrevet 29. juli 2008 Takk til Lilleba for bra svar! Interessant å se at debatten engasjerer. Vi bør absolutt bry oss om hvor mye lønn vi får i et typisk kvinneyrke!
Gjest Irony Skrevet 29. juli 2008 #14 Skrevet 29. juli 2008 Her er det mange som kommer med uriktige/ unøyaktige opplysninger! Lønnsansiennitetsreglene som gjelder for alle typer lærerstillinger i KS-området, dvs alle kommuner og fylkeskommuner i landet, unntatt Oslo, står i Hovedtariffavtalen KS Kap 1. § 12. Oslo har lignende regelverk. Her er en forkortet versjon: 1. Alle får inntil tre års ansiennitet for omsorgstjeneste. uavhengig om man er ferdig med utdanningen. 2. Alle får for avlagt verneplikt/siviltjeneste 3. All offentlig tjeneste regnes med, uavhengig om man er ferdig med utdanningen. (Offentlig = statlig og kommunal tjeneste) 4. Privat praksis før ferdig utdanning teller hvis den er relevant for jobben. 5. All privat praksis teller etter ferdig utdanning Det betyr at de fleste over her, inkl. trådstarter er blitt snytt for ansienniteten sin, mens læreren i innlegg nr to ser ut til å ha fått helt riktig uttelling for sin vaskejobb i skolen, vikar og assistentarbeid før hun var ferdig med utdanningen! Det er nok uvitenhet om regelverket som gjør at skolelederne ikke gir dere riktig ansiennitet. Neppe vond vilje eller spare-iver, får vi tro. Så bare ta det opp med en gang, det er helt kurant!
Gjest Irony Skrevet 29. juli 2008 #15 Skrevet 29. juli 2008 Jeg sjekket hovedtariffavtalen for KS (08-10) og jeg siterer: "Ansiennitetsbestemmelsene gjelder tilsvarende for ekstrahjelp pg timelønte som over en periode på 1/2 år har vært i tjeneste i gjennomsnitt 14 timer eller mer pr. uke." Vil ikke dette ekskludere sommerjobber, som sjelden har en varighet over 2 mnd? Det kan se ut som om noen av mine kolleger har fått litt ekstra ansiennitet.
Mamma1 Skrevet 30. juli 2008 #16 Skrevet 30. juli 2008 Dette vil vel si at jeg skal opp et lite lønnstrinn? Tror det er lønnsøkning etter fire år som lærer. Har vært hjemme med to barn- ett år på hver, har jobbet to år som vikar i vgs og ett år som vikar i voksenopplæring. Det vil da si at jeg har 5 års ansiennitet.
Lilleba Skrevet 30. juli 2008 #17 Skrevet 30. juli 2008 Til Irony: Du misforstår det som står. Den passusen du omtaler, handler om hvorvidt ansiennitetsbestemmelsene skal gjelde for denne type arbeidstakere også, dvs. om de skal få lønnsansiennitet for tidligere jobbing. Men sommerjobber gir ansiennitet. Til Mamma1. Ut fra hva du forteller så har du fem års ansiennitet, ja. Og det er riktig at du går opp etter fire år. Hvis du har lærerlønn (treårig utdanning) er økningen fra begynnerlønn til "fireårig lønn" ca 15 000 kr. i året. Er du adjunkt (fireårig utd) er økningen ca 10 000 kr Adjunkt med tillegg (femårig): ca 12 000 kr Lektor: 6000 kr. Lektor med tillegg: ca 9000 kr
Mamma1 Skrevet 30. juli 2008 #18 Skrevet 30. juli 2008 (endret) Jeg er adjunkt. Dersom jeg har hatt krav på lønnsøkning i hele fjor, kan jeg da få etterbetalt dette? De var så bastante på kontoret om at sånn og sånn var det, at det overbeviste meg.. De fortalte meg at for å få ansiennitet må det være over 50% stilling så og så lenge. Et annet sp.mål da det virker som folk har peiling her inne. Jeg er faglærer og har engelsk og norsk i fagkretsen min. 60 st.p i norsk og 125 st.p. i engelsk (to forskjellige mellomfag) pluss PPU 60 st.p. Det vil si at jeg har en fri bachelor (som jeg har fått tildelt). Jeg skal nå begynne på mastergraden min, men skal ta den på deltid. Jeg vet ikke hvor mye jeg kommer til å ta det første året, men satser på 30-45 st.p. Hvor mange studiepoeng trenger jeg for å få opprykket? Vil jeg få lønn som adjunkt med opprykk fra den dagen jeg har avlagt eksamen i det antall st.p. som trengs, eller må jeg vente til hele graden er ferdig, altså 120 st.p.? Endret 30. juli 2008 av Mamma1
Mamma1 Skrevet 30. juli 2008 #19 Skrevet 30. juli 2008 Snakket akkurat med Skolenes Landsforbund- takk for tipset. Jeg har hatt krav på mer lønn siden desember 07, det betyr at de må etterbetale meg noen tusen. Det kommer godt med nå, siden jeg ikke har fått jobb til høsten:(
Lilleba Skrevet 30. juli 2008 #20 Skrevet 30. juli 2008 Du blir adjunkt med tillegg når du har nok studiepoeng som tilsvarer 5 års normert utdanning, dvs. 300 studiepoeng. Dette er jo en tariffbestemmelse og ikke en grad som blir avlagt, og i Hovedtariffavtalen KS står: Stillingskode 7963 Adjunkt med tilleggsutdanning Tilsatte i undervisningsstilling som har godkjent utdanning tilsvarende minst 5 års normert studietid (300 studiepoeng/100 vekttall), innplasseres i stillingskode 7963 Adjunkt med tilleggsutdanning Lykke til med studiene!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå