Gjest Gjest_Huldra_* Skrevet 28. juli 2008 #1 Skrevet 28. juli 2008 Sitter her og er litt frustrert så tenkte jeg skulle høre litt med denna gjengen her. Har idag vært hos fastlegen min hvor vi gikk gjennom prøvesvar i forhold til en leddgikts diagnose. Jeg har ved et par anledninger tidligere hatt utslag på lupus prøve, denne var helt fin nå. Røtgenbilder av håndledd var også fine. Noe legen min mener tilsier at jeg ikke har leddgikt, samtidig sier hun også at klinikken min tilsier at jeg har det.... Nå sitter jeg her og er noe forvirra, uten å ha kommet ut noe klokere enn hva jeg var når jeg kom inn. Har problemer med verking i ledd,og en del stivhet i leddene. Så nå veit jeg virkelig ikke hva jeg skal gjøra
Gjest November Skrevet 28. juli 2008 #2 Skrevet 28. juli 2008 Jeg fikk diagnosen reumatisme for 2 år siden, gikk i 2 år før det med smerter og stivhet i ledd som fastlegen ikke fant grunnen til. Fastlegen mente jeg ikke hadde reumatisme pga blodprøver, og han sa det var liten sjans siden jeg er så ung. Når jeg ble sendt til reumatolog så trengte han bare sykehistorien min for å slå fast at jeg hadde en form for reumatisme. Så blodprøver som viser at du ikke har reumatisme kan en egentlig ikke stole på. Har du vært til reumatolog? Stol mer på hva spesialister sier enn fastlegen din, tross for at hun ikke sier at du har en reumatisk sykdom, så kan det hende at en spesialist mener det motsatte. Er utrolig frustrerende å gå rundt med smerter og ikke vite grunnen.
Gjest Gjest_Huldra_* Skrevet 28. juli 2008 #3 Skrevet 28. juli 2008 Nei jeg har ikke vært rematolog da fastelegen ikke øsnker å henvise meg dit når det ikke er no som tyder på at det er leddgikt det skal være. Dette til tross for at han sjøl sier at man kan ha utslag på blodprøver, og ikke fra tid til annen. Nå skal jeg la det gå to nye uker, men nye betennelses dempende for å se om de har noe effekt. har de ikke det må jeg mase litt på fastlegen igjen. begynner å bli veldig lei av å gå rundt å ha vondt hele tia.
Gjest Pentu Skrevet 10. august 2008 #4 Skrevet 10. august 2008 Jeg ville ikke stolt så mye på hva fastlegen sier akkurat der. Når jeg fikk diagnosen hos en reumatalog mente fastlegen min at det bare var vann i knærne og gav med smertestillende og betennelsesdempende. Og da kunne jeg ikke reise med, jeg kunne ikke gå mer enn en meter og gren når noen var borti meg. Veldig trolig at det var vann i knærne. Kom deg på sykehus, der får du litt mer info og viten om selve sykdommen.
Snuppeguri Skrevet 10. august 2008 #5 Skrevet 10. august 2008 Hei! Jeg har hatt leddgikt mer eller mindre hele livet mitt, og vet litt om det å leve med smerter og stivhet. Det kan variere noe voldsomt. I perioder går det helt flott, og i noen perioder er man helt elendig. Prøvesvar kan variere veldig. Hvilke prøver er det du har tatt? Du kan faktisk kreve å bli henvist videre til revmatolog, tror jeg.... Har du bare smerter i håndleddene siden det kun er der du har tatt røntgen? Har du morgenstivhet, tretthet ut over det vanlige? Synes det er noe merkelig at legen din utelukker leddgikt på bakgrunn av negative funn på røntgen av håndledd. Nei, krev å bli henvist videre til revmatolog for en skikkelig utredning, slik at du kanskje kan få noen svar og noe konkret å forholde deg til. Lykke til
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2008 #6 Skrevet 10. august 2008 Jeg føler med deg. Det er ikke lett å stange mot helsevesenet. Jeg fikk høre at det umulig kunne være noe galt med leddene mine. Til det var jeg altfor ung...
Snuppeguri Skrevet 10. august 2008 #7 Skrevet 10. august 2008 Jeg føler med deg. Det er ikke lett å stange mot helsevesenet. Jeg fikk høre at det umulig kunne være noe galt med leddene mine. Til det var jeg altfor ung... Kan ikke skjønne hvordan legene kan si at man er for ung til å leddgikt??! De må jo være fullstendig tåkelagte isåfall. Man kan få leddgikt i alle aldre, selv om det kanskje er vanligst å få det når man blir eldre. Men da er det også ofte slitasjegikt. Jeg var 4 år da jeg fikk diagnosen (etter en laaaaaaang runddans med ørten leger). Uansett alder, stå på for å få en skikkelig utredning. Man kan ha leddgikt selv om man er under 60......
Gjest Gjest_Snuppi_* Skrevet 10. august 2008 #8 Skrevet 10. august 2008 Hei hei Akkurat når det gjelder leddgiktdiagnosen er de veldig strenge på hva som går under den. Da må det være påvist degradering på ledd osv osv. MEN: det finnes over 200 revmatiske diagnoser som alle kan manifistere seg i ledd, så at du har en eller annen form for revmatisme er vel ganske sikkert. Både lupus, beckterew, sjøgrens, fibromyalgi osv osv gir jo også ledd/senefeste/bindevevs betennelser og trenger ikke gi degradering av ledd slik at det vises på prøver. Husk at fastlegen din ikke kan bestemme om du skal henvises eller ikke til revmatolog. De skal henvise om det er ditt ønske, så er det leger på revmatologen som vurderer om de synes du burde få en time eller ikke. Om det ikke akkurat er leddgikt, så kan det jo hende du trenger behandling for en eventuell annen revmatisk sykdom, og fastlegene har ikke så god kunnskap til dem...
Roxy Skrevet 28. september 2008 #9 Skrevet 28. september 2008 Signerer innlegget over her. Selv har jeg leddgikt, type RA (og fibromyalgi). Fastlegen var kun et "mellomledd",det er en revmatolog som gjerne henviser en videre til et revmatisk hospital hvor man så kommer inn til en tverrfaglig vurdering. Man går på nokså sterke medisiner derfor er det viktig at man får stilt en diagnose og det så raskt som mulig. Det er det ikke bare ett menneske som gjør men et helt team på bakgrunn av blodprøver (måling av senk),ultralyd,røntgenbilder og kliniske funn. Ikke gi deg,du kjenner din egen kropp best og merker hvis noe er galt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå