Gå til innhold

Oljefond og veier


Gjest Motormania

Anbefalte innlegg

Gjest Motormania

Oljefondet har tapt ca 260 000 000 000 kr på aksjer den siste tiden.

Tenk på veistandarden vi hadde fått om dette hadde blitt brukt på veier og infrastruktur. Autobanen hadde sett ut som en kjærrevei (les E18) i forhold).

Vi kunne hatt skikkelige høyhastighetstog (3-400km/t) over visse distanser, og vi kunne hatt 6-8 felts motorveier på E18/E6.

Kunne hatt et år med 25 000kr i vrakpant også. Fått bort miljøværstingene og de trafikkfarlige bilene.

Barnefamilier kunne til og med sluppet å betalt over 600 000kr for en 8 seters familiebil innredet VW caravelle, eller andre biler som hadde vært supre som familiebil.

Man kunne til og med gitt 1000 liter gratis drivstoff til de med bil, som tjener under 500 000kr. Det samme kunne vi gjort med strøm. Alle de med liten inntekt skulle fått strøm nok til en standard enebolig til en billige penge. Forbruk over dette kunne økt for å ta noen av kostnadene. Måtta lagt lista slik at politikerne akkurat ikke kunne fått det pga for høy inntekt.

Hva med å brukt 20 milliarder på å frakte folk som står i sykehuskø til Cuba for å opereres der. Skulle kunne kuttet sykehuskøene på et blunk. Cuba har overkapasitet på helsetjenester - og de kunne fått en fin inntekskilde i tillegg.

Men dette er jo bare mine tanker da...

Som norsk innbygger og som en teoretisk deleier i oljeformuen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sånn bortsett fra at oljefondet ikke klarer å tjene penger på sin virksomhet uten å også tidvis tape penger? Det svinger opp og ned på markedet, å kun bli med på oppturene er ikke mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men har de ikke nokk penger da? behøver de og satse får og tjene noen lusne kroner ekstra?

synes og huske jeg leste et sted at aksje delen av oljefondet har havnet på ca 0, da ofte tapene er så store at noen kroner pluss her og der ikke teller noe serlig?

og hvor mye hadde de ikke tjent på og fikse veiene så vi ungikk mange av ulykene? hvor mye ville de ikke tjent på og korte ned ventelistene eller skaffe topp moderne utstyr til sykehusene? hvor mye ville de ikke tjent på og vedlikeholde skolene før det gikk utover barna og deres lærningsevne? og før skolen blei så alvårlig nedslitt at det måtte bygges ny?

hvor mye taper ikke staten og norske bedrifter på alle forsinkelsene og kansuleringene fra nsb? hvorfor ikke oppgradere tognettet både med tog og utstyr som virker?

og hvor mye ville ikke den norske stat tjent på og gi ungdom gratis skolebøker og nokk lærere i klassene? det ville betydd store inntekter i årenes lange løp på forskning osv....

men de går da heller etter de raske pengene, de lett tjente....og lett tapte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbare Ann

I dette landet har ikke regjeringen og stortinget ansvaret for at veier bygges, om du trodde det. Dette har de delegert til Statens Vegvesen og til alle kommunene og fylkeskommunene.

Kommuner og fylkeskommuner (v/ lokalpolitikerne, ordfører og rådmann) må jobbe fram planlegging av veibygging mange år i forkant av når det faktisk bygges vei, og det koster sinnsykt mye i Norge å bygge vei. Det er egne byråkratiske lange rutiner for slikt, og hvis de ikke har klart å få planen sin om veibygging på strekning x inn i Nasjonal Transportplan får man ikke bygget den veien...Slikt tar derfor laang tid. Og det koster maange penger: et annet kriterie er at kommune x har y kroner i egenkapital ellers vil ikke myndighetene gi den støtten som kommune z søker om.

De byråkratiske rutinene ojmkring veibygging er derfor så tunge og vanskelige, at det å bygge vei blir et slit og ork, da prosessen er tungrodd.

Det kan virker som om politikere og byråkrater i dette landet har laget det slik for at de selv skal slippe å ta avgjørelser og fraskrive seg ansvar (utydeliggjøre).

I Norge legger man ikke til rette for å få til ting, tvert i mot, her skal man kjempe og kjempe. Skyld på hverandre og ikke kom fram til løsninger. Jeg har gitt opp norske politikere og folkiesjel for lenge siden. Slagordet er: kjemp deg fram og lag det vanskeligst mulig slik at flest mulig slipper å ta ansvar og fatte avgjørelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Slapp av. Bedre veiutbygging er i Fremskrittspartiets program. Det meste som Fremskrittspartiet setter seg fore, blir realitet så fort de andre partiene klarer å finne en måte å overbevise velgerne om at det ikke er Fremskrittspartipolitikk, men noe de har kommet opp med selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Oljefondet har ikke tapt en dritt. Aksjetap finner sted i det fondsverdiene realiseres. Langsiktighet er stikkordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...