Gjest antigartner Skrevet 27. juli 2008 #1 Skrevet 27. juli 2008 I en del andre tråder her inne (både i dette forumet og under "skråblikk") kommer det fram mange negative holdninger til overvektige som gjør noe så uhørt som å spise! Jeg har mer fett på kroppen enn jeg ønsker, og det er flere årsaker til dette. Jeg er dessuten på veg ned i vekt, etter endringer i både kosthold og aktivitetsnivå. Jeg må på det sterkeste understreke at overvektige også trenger mat, faktisk ganske mye mat (stor motor osv...), men jeg vet selvsagt at hva en putter i munnen har en hel del å si for hvordan kroppen ser ut. Det er så lett å tenke negative ting når en ser en overvektig person som spiser sjokolade, pølse i brød eller softis på gaten, og jeg tar meg i slike tanker selv også når jeg ser det, enda så dobbeltmoralsk det kan oppfattes. Jeg liker ikke at folk ser på meg på den måten, og sluttet for lenge siden å spise usunne ting i full offentlighet (lenge før livsstilsendringen). Trenger jeg et mellommåltid eller blir sulten når jeg er i byen kjøper jeg som regel en salat, et eple eller noe annet som ikke er fetende. Hvordan er det med dere andre som er større enn dere ønsker/burde? Spiser dere sjokolade, fastfood eller softis på åpen gate? Hva tenker dere om andre overvektige som gjør dette?
Gjest Gjest_Line_* Skrevet 27. juli 2008 #2 Skrevet 27. juli 2008 I en del andre tråder her inne (både i dette forumet og under "skråblikk") kommer det fram mange negative holdninger til overvektige som gjør noe så uhørt som å spise! Jeg har mer fett på kroppen enn jeg ønsker, og det er flere årsaker til dette. Jeg er dessuten på veg ned i vekt, etter endringer i både kosthold og aktivitetsnivå. Jeg må på det sterkeste understreke at overvektige også trenger mat, faktisk ganske mye mat (stor motor osv...), men jeg vet selvsagt at hva en putter i munnen har en hel del å si for hvordan kroppen ser ut. Det er så lett å tenke negative ting når en ser en overvektig person som spiser sjokolade, pølse i brød eller softis på gaten, og jeg tar meg i slike tanker selv også når jeg ser det, enda så dobbeltmoralsk det kan oppfattes. Jeg liker ikke at folk ser på meg på den måten, og sluttet for lenge siden å spise usunne ting i full offentlighet (lenge før livsstilsendringen). Trenger jeg et mellommåltid eller blir sulten når jeg er i byen kjøper jeg som regel en salat, et eple eller noe annet som ikke er fetende. Hvordan er det med dere andre som er større enn dere ønsker/burde? Spiser dere sjokolade, fastfood eller softis på åpen gate? Hva tenker dere om andre overvektige som gjør dette? Jeg driter i dem, jeg er også av den store, men jeg spiser når jeg blir sulten, og hvis noen bemerker det spør jeg om de vil smake, da blir det som regel stille.
Abraxas Skrevet 27. juli 2008 #3 Skrevet 27. juli 2008 (endret) ..... Endret 21. juni 2009 av Abraxas
Cata Skrevet 27. juli 2008 #4 Skrevet 27. juli 2008 (endret) Javisst gjør jeg det. Maten blir verken mer eller mindre sunn om andre ser jeg spiser. Men nå er jeg muligens ikke overvektig nok til å få de store reaksjonene. Endret 27. juli 2008 av Cata
Gjest Gjest Skrevet 27. juli 2008 #5 Skrevet 27. juli 2008 Jeg er veldig overvektig og spiser det jeg vil, også offentlig. Om jeg reagerer på hva andre overvektige spiser kommer litt an på. Det blir nok mer da av typen kjøpe den største burgeren på burgerking med chips, eller om jeg ser noen som kun handler godis/brus og annen usunn mat. Jeg holder på å gå ned i vekt nå, og har heldigvis funnet ut at hvis jeg skal unne meg noe godteri trenger jeg ikke kjøpe en stor sjokolade f.eks. En liten er nok og gir meg mindre kalorier. For meg er det ikke bare viktig å spise for lite, men også å spise nok slik at kroppen ikke havner på sparebluss.
Gjest New Dawn Skrevet 27. juli 2008 #6 Skrevet 27. juli 2008 Jenter er nå rare .. jeg leste i en bok om jenters kosthold at vi frykter mer å bli tatt på fersken med en sjokolade enn med venninnens ektemann .. og det tror jeg sannelig det er endel sannhet i.
jordbærsmask Skrevet 27. juli 2008 #7 Skrevet 27. juli 2008 Jeg har vært veldig overvektig, og på den tiden spiste jeg ALDRI på gaten. Fastfood har jeg aldri likt, så folk har nå sluppet å vemmes ved synet av store stygge meg som spiste på McDonalds og lignende steder. Var på restauranter av og til, og opplevde aldri noen ubehageligheter der, men jeg følte selv at det var vemmelig å spise offentlig. Og hadde jeg lest i lignende fora som dette på den tiden, hadde jeg nok blånektet og spise på restaurant også. Hva har folk med at folk i alle størrelser og fasonger spiser? Alle trenger mat! At fedme er et helseproblem er det ingen tvil om, men lurer på om de som ser ned på overvektige som gjør noe så ekkelt som å spise, vet at det også er helsefarlig å ikke spise selv om man er stor? Når jeg la om kostholdet og begynte å handle en del i helsekostbutikker, husker jeg at jeg fikk en del nedlatende blikk av andre kunder og betjening. Akkurat som om de tenkte "jasså ja, du skal prøve igjen du da.... Men det klarer du nok ikke, gå tilbake til sjokoladehylla du". Vel, nå har jeg nådd min idealvekt, og må si jeg får mye bedre service og møter mange flere smil av ukjente mennesker enn før, men det kan jo like gjerne være fordi jeg bærer meg selv på en stoltere måte... eller det kan være fordi jeg ikke er "motbydelig feit".
Gjest Gjest Skrevet 27. juli 2008 #8 Skrevet 27. juli 2008 Jenter er nå rare .. jeg leste i en bok om jenters kosthold at vi frykter mer å bli tatt på fersken med en sjokolade enn med venninnens ektemann .. og det tror jeg sannelig det er endel sannhet i. Hvilken bok var det da, " kvasisannheter og andre tøysete historier" ?
Gjest New Dawn Skrevet 27. juli 2008 #9 Skrevet 27. juli 2008 Hvilken bok var det da, " kvasisannheter og andre tøysete historier" ? Langt ifra .. det står skrevet i boken, "Jentemat" av Karin Hvoslef. Og hvis du er i tvil om hennes kvalifikasjoner så kan du jo lese om henne her ..
Gjest Gjest Skrevet 27. juli 2008 #10 Skrevet 27. juli 2008 Jeg synes det er en stor utfordring å spise mange nok måltider i for hold til Grete Rodes anbefalinger. Frokos går greit, en frukt mellom frokost og lunsj samt lunsjen går greit, men så burde jeg spise lill mellom 15-16, men får meg ikke til å gjøre det forran kolegene mine. Så det har hendt at jeg her tatt et knekkebrød på veien hjem, det er lettere enn forran folk som kjenner meg.
birma Skrevet 27. juli 2008 #11 Skrevet 27. juli 2008 jeg har ok med meg selv jeg, så om folk trykker i trynet mcd mat, biff, salat eller what ever, enten de er radmagre eller bælfeite, så ser jeg ikke eller bryr meg om det. jeg er ikke perfekt, jeg har ikke noen grun til å se ned på hverken den ene eller den andre. og feite folk må spise, på lik linje som radmagre må spise. Å si til en feit person: Dø, nå stapper du i deg en bigmac, tenk på alle DE kalloriene da, blir so å si til en radmager skapning: Se på deg selv, et noe fett for pokker! Nei, hva andre gjør får være opp til dem. feite folk vet de er feite, radmagre folk vet de er radmagre (med mindre de har et forskrudd selvbilde), og de får ete det de vil, når de vil og hvor de vil. Folk som blir uvel av at feite folk trykker i tryet bicmack, bifer, desserter eller annet, det er faktisk da de som har et problem, ikke de feite, or de vet hva de, mens de som ser ned på dem, de lever et liv hvor de selv stiller seg som perfekte, og det er ren skjær løgn!
Gjest Gjest Skrevet 1. august 2008 #12 Skrevet 1. august 2008 Jeg er overvektig, og spiser ofte mat i offentlighet. De som plages av synet får heller se en annen vei. Merkelig hvor lett folk har for å tenke at "hun der spiser sikker softis fem ganger om dagen" dersom de ser meg med en softis i hånda. Sannheten er at jeg spiser softis 2-3 ganger i løpet av en sommersesong. Synes man må ha lov til å unne seg litt godt! Og annen is liker jeg ikke, så det blir med de to-tre softisene. Likevel finnes det mennesker som setter seg til doms over meg og skuler eller løfter et øyenbryn. Til dere som reagerer når dere ser overvektige spise usunn mat: For det første er det ikke deres sak! For det andre så betyr ikke dette at den overvektige KUN spiser usunn mat. Men innimellom må også vi få lov til å skeie ut litt uten å bli sett ned på.
Gjest Gjest Skrevet 1. august 2008 #13 Skrevet 1. august 2008 Jeg er selv undervektig, men har en mor som er veldig overvektig så jeg på en måte ser ikke ned på det, men forstår litt av problemet. Men må innrømme jeg blir litt sånn undrende når dem som er veldig overvektige og spiser mye søte og fete matvarer når de vet det ikke er bra. Jeg forstår det ikk4 helt. Og hadde jeg vært overvektig så kan jeg med hånden på hjertet si at jeg hadde gjort alt for å få en normal vekt på en sunn måte da. Men å kutte ut alt av søtsaker er dumt, men begrensing er jo mulig. Og det med å hive i seg maten forstår jeg heller ikke. Da merker jo ikke hodet når man er mett jo. Det tar faktisk 20 min før hjernen registrerer metthet. Spiser man veldig fort er det unaturlig og lett å spise for mye. Så hvorfor ikke spise litt saktere? Tygg hver eneste bit og svelg. Moren min spiser veldig fort. Og når jeg har spist 1 porsjon har hun kansje spist 3. På samme tid. Jeg spiser ormal fart, muligens litt sakte pga at jeg har en veldig dårlig mage og kan ikke spise store porsjoner eller spise fort. Så det med å tygge maten er veldig viktig for meg i alle fall og om dem som har motsatt problem som meg også kune tygge og spise saktere så tror jeg mange kg vile forduftet ganske fort. Jeg dømmer ingen for jeg lever med det hver dag.
Lyra Skrevet 1. august 2008 #14 Skrevet 1. august 2008 Jeg har vært veldig overvektig, og hatet da å spise ute. Følte alle så på meg og hadde meninger om hva og hvor mye jeg spiste. Har fortsatt 10 kg for mye men nå bryr jeg meg ikke lenger. Hva jeg spiser er min sak syns jeg...
Gjest Gjest Skrevet 1. august 2008 #15 Skrevet 1. august 2008 I en del andre tråder her inne (både i dette forumet og under "skråblikk") kommer det fram mange negative holdninger til overvektige som gjør noe så uhørt som å spise! Jeg har mer fett på kroppen enn jeg ønsker, og det er flere årsaker til dette. Jeg er dessuten på veg ned i vekt, etter endringer i både kosthold og aktivitetsnivå. Jeg må på det sterkeste understreke at overvektige også trenger mat, faktisk ganske mye mat (stor motor osv...), men jeg vet selvsagt at hva en putter i munnen har en hel del å si for hvordan kroppen ser ut. Det er så lett å tenke negative ting når en ser en overvektig person som spiser sjokolade, pølse i brød eller softis på gaten, og jeg tar meg i slike tanker selv også når jeg ser det, enda så dobbeltmoralsk det kan oppfattes. Jeg liker ikke at folk ser på meg på den måten, og sluttet for lenge siden å spise usunne ting i full offentlighet (lenge før livsstilsendringen). Trenger jeg et mellommåltid eller blir sulten når jeg er i byen kjøper jeg som regel en salat, et eple eller noe annet som ikke er fetende. Hvordan er det med dere andre som er større enn dere ønsker/burde? Spiser dere sjokolade, fastfood eller softis på åpen gate? Hva tenker dere om andre overvektige som gjør dette? Hva folk veier er en privatsak, men spising på gata bør reduseres til et minimum for de fleste. Det er mye sunnere å sitte ned å spise sine måltider i ro. Da får man også mye bedre overblikk over hva man spiser. Det er fort gjort å glemme å telle med den maten som spises stående, og dermed få inntrykk av at man spiser mindre enn man faktisk gjør. jeg har blitt mye sunnere, mer opplagt, etter at jeg begynte å ikke spise før jeg har funnet et sted å sitte ned. Det krever litt mer planlegging, men gjør at måltidene kommer mer regelmessig.
The Kitten Skrevet 2. august 2008 #16 Skrevet 2. august 2008 I en del andre tråder her inne (både i dette forumet og under "skråblikk") kommer det fram mange negative holdninger til overvektige som gjør noe så uhørt som å spise! Jeg har mer fett på kroppen enn jeg ønsker, og det er flere årsaker til dette. Jeg er dessuten på veg ned i vekt, etter endringer i både kosthold og aktivitetsnivå. Jeg må på det sterkeste understreke at overvektige også trenger mat, faktisk ganske mye mat (stor motor osv...), men jeg vet selvsagt at hva en putter i munnen har en hel del å si for hvordan kroppen ser ut. Det er så lett å tenke negative ting når en ser en overvektig person som spiser sjokolade, pølse i brød eller softis på gaten, og jeg tar meg i slike tanker selv også når jeg ser det, enda så dobbeltmoralsk det kan oppfattes. Jeg liker ikke at folk ser på meg på den måten, og sluttet for lenge siden å spise usunne ting i full offentlighet (lenge før livsstilsendringen). Trenger jeg et mellommåltid eller blir sulten når jeg er i byen kjøper jeg som regel en salat, et eple eller noe annet som ikke er fetende. Hvordan er det med dere andre som er større enn dere ønsker/burde? Spiser dere sjokolade, fastfood eller softis på åpen gate? Hva tenker dere om andre overvektige som gjør dette? For å være ærlig tenker jeg "det er ikke rart h*n er feit". Hilsen The Kitten :banantroll:
Gjest antigartner Skrevet 2. august 2008 #17 Skrevet 2. august 2008 For å være ærlig tenker jeg "det er ikke rart h*n er feit". Hilsen The Kitten :banantroll: Ironisk nok gjør jeg det samme.
Gjest bente85 Skrevet 3. august 2008 #18 Skrevet 3. august 2008 Jeg har selv spist fastfood, sjokolade og sånn i full offentlighet, selv om jeg er veldig overvektig. Gir rett og slett blaffen i hva andre mener om meg, har ikke sans for sånne folk allikevel som ikke kan respektere folk for den de er. Om andre spiser fet mat, noe med masse sukker eller hva det måtte være, så må dem da få lov til det. Det er jo dems liv, dems valg. Ingen andre har noe med det, og heller ingen rett til å blande seg. Det gjør meg ingenting hva andre spiser, jeg respekterer dem for den de er, uansett.
Gjest Turid-Filippa Skrevet 3. august 2008 #19 Skrevet 3. august 2008 Spiser dere sjokolade, fastfood eller softis på åpen gate? Hva tenker dere om andre overvektige som gjør dette? For å gi et ærlig svar, så tenker jeg at det ser motbydelig ut når de overvektige spiser fet mat ute på åpen gate. Overvektige mennesker som gafler i seg soft ice, sjokolade, fete biffer, gatekjøkkenmat, godterier og snacks...det er ekkelt å se på. I går tok vi båt, og da satt det en feit jente med kjempestor mage i fanget på sin mer veltrente kjæreste og hun gaflet i seg fet chips med et fårete glis om munnen. Hadde jeg vært henne ville jeg har trent, spist grønnsaker og tenkt litt på hva slags utseende min kjæreste kunne ranke meg på.
Hoppetaujenta Skrevet 3. august 2008 #20 Skrevet 3. august 2008 (endret) --- Endret 11. november 2015 av Hoppetaujenta
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå