Gå til innhold

PCOS - symptomer

Gjest ~Fantabulous_kitten~

Fremhevede innlegg

Skrevet

Heisann!

Jeg håper noen som har litt mer greie på dette enn meg kansje kan svare: kan ømme bryster være et tilleggssymptom på PCOS?

Og er det noen som vet om bra informasjonskilder på nettet?

Takk på forhånd :o)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Hei!

Jeg har PCOS og har aldri hørt at ømme bryster er et symptom.

Vanlige symptomer er: overvekt, spesielt fett på magen, økt hårvekst, kviser, manglende eggløsning, uregelmessige menstruasjoner, cyster på eggsstokkene (de kan være smertefulle).

Man får symptomene pga for mye testosteron, men man bør ikke ha alle og det er flere grader.

Skrevet

Hei!

Takk for svar :o)

Grunnen til at jeg lurte er at jeg har lest mye på nettet, men ikke funnet noe om akkurat det - bortsett fra at det jo er hormoner med i bildet, og ettersom ømme bryster kan være pga hormoner, så... :o)

Anywhoo, takk for svar :o)

Skrevet

Ta en titt på rommet for Prøvere og ufrivillige barnløse, der er det mange med erfaringer på dette området :)

Gjest Gjest
Skrevet
Hei!

Grunnen til at jeg lurte er at jeg har lest mye på nettet, men ikke funnet noe om akkurat det - bortsett fra at det jo er hormoner med i bildet, og ettersom ømme bryster kan være pga hormoner, så... :o)

Anywhoo, takk for svar :o)

Det er sant, men det er progesteron som gir ømme bryster. Vi med PCOS har for mye av testosteron.

På snartgravid.com er det et eget underforum for PCOS'ere hvis du vil vite mere og møte likesinnede. (hvis du har det da)

Skrevet

Jeg venter på å komme inn til legen for å ta en test og finne ut av det, ettersom jeg har mange av symptomene. Alle symptomene faktisk, unntatt cystene, så jeg er litt bekymret for hva det kan være... Lang ventetid hos legen *sukk*

Men jeg skal lese på de linkene. Selv om jeg ikke har det, skader det jo ikke å vite hva andre går gjennom. Så takk igjen :o)

Gjest Gjest
Skrevet

Mange hevder at pco/s er en stoffskifterelatert lidelse, og at insulinresistens er hovedårsak.

http://pcos.insulitelabs.com/index.php

Insulite Labs har tilsynelatende et veldig godt opplegg for pco'ere.

En annen tilnærming til problemet, som også er en del av insulite labs' metode, er ortomolekylær medisin. Det er en ernæringsmedisinsk tilnærming, som jeg mener har mye for seg. Absolutt å sjekke ut.

Skrevet

Hei igjen :o)

Nå skal jeg stille et muligens meget tåpelig spørsmål, men:

når man skal ta blodprøve for å finne ut hvordan man ligger an hormonmessig, hvordan går det da om man bruker p-piller? Kan man informere legen om det, også kan de regne ut utifra dosen? Eller må jeg bare kutte ut pillene (i så fall hvor lenge?) før en slik blodprøve? Jeg bruker jo pillen til å regulere endel ting, så... vil gjerne slippe å kutte den ut, men hvordan vil det slå ut på en test? Slutter selvfølgelig å ta den om jeg må :o)

Grunnen til at jeg spør her, og ikke hos legen, er at min gamle fastlege er på ferie, og han nye jeg har byttet til er det ennå noen dager til blir "min" fastlege... hvis noen kan svare er det kjempefint, for jeg fant ikke svar på de sidene det er linket til.

Tusen takk alle sammen :o)

Gjest StoreSky
Skrevet

Du skal alltid informere legen om faste medisiner man tar -blandt annet p-piller.

Gjest Gjest
Skrevet

Du må kutte ut p-pillen for å kunne ta en blodprøve for å finne ut av hormonverdiene dine. Når du går på p-pillen så får du helt andre verdier enn de du virkelig har.

Vet ikke hvor lenge, til kroppen har normalisert seg og det er jo veldig inviduelt.

Skrevet (endret)

Ja, var egentlig det jeg trodde også.... Lurer på hvor lang tid det vil ta å stabilisere seg da.... Er det når menstruasjonen er sånn ca regelmessig igjen man er stabilisert, da?

Etter hva jeg har klart å lese meg til, er det mange som ikke får diagnosen før de prøver å få barn, altså mange går flere år uten å få stilt diagnosen.

Noen som vet om kroppen kan ta noen skade av å ikke få stilt diagnose? Nå mener jeg ikke risikoen for diabetes og hjerte- karsykdommer som er forhøyet, men utenom det? Om det tar et år før man får tatt prøvene og eventuelt få en diagnose, eller avkreftet, vil det ha mye å si?

Endret av ~Fantabulous_kitten~
Gjest Gjest
Skrevet
Ja, var egentlig det jeg trodde også.... Lurer på hvor lang tid det vil ta å stabilisere seg da.... Er det når menstruasjonen er sånn ca regelmessig igjen man er stabilisert, da?

Etter hva jeg har klart å lese meg til, er det mange som ikke får diagnosen før de prøver å få barn, altså mange går flere år uten å få stilt diagnosen.

Noen som vet om kroppen kan ta noen skade av å ikke få stilt diagnose? Nå mener jeg ikke risikoen for diabetes og hjerte- karsykdommer som er forhøyet, men utenom det? Om det tar et år før man får tatt prøvene og eventuelt få en diagnose, eller avkreftet, vil det ha mye å si?

Når mensen er blitt regelmessig så har syklusen din stabilisert seg ja.

De fleste får ikke diganosen før de prøver å få barn, fordi det er da de oppdager at ting ikke er helt normalt.

Nå spørs det litt på symptomene dine, er du overvektig lønner det seg jo å gå ned i vekt, ofte er 10% nok til å få tilbake syklusen. PCOS'ere har gjerne problemer med å gå ned i vekt pga insulinresistens og da kan metformin (et medikament) hjelpe til. Da må man først ha en diagnose.

Man kan også fjerne cyster hvis de er plagsomme.

Også er det hjelp til å bli gravid da.

Bortsett fra det så er det lite en diagnose eller en lege gjør. P-piller er ofte det som kan hjelpe en litt for da har man i det minste stabile sykluser.

Så om du ikke har de største plagene eller ønsker å bli gravid så tror jeg nok ikke det gjør noe at du venter litt med å sjekke det ut.

Skrevet

Da tror jeg nok at jeg kanksje venter litt... skal begynne på ny skole om 3 uker, og da blir det litt slitsomt å gå rundt og tenke "kommer mensen i dag tro?"....

Så vidt jeg vet har jeg alle symptomene utenom cystene. Hadde ingen cyster i mars, iaff... Blant annet derfor jeg tenkte at om jeg hadde fått en diagnose, kunne jeg kanksje fått hjelp med ansiktshårene. Jeg prøver også å gå ned i vekt, problemområdet er magen *sukk*

Men om det ikke skader (jeg har ingen planer om barn), så lar jeg det vente litt. Er redd alle plagene jeg bruker p-pillene til å regulere kommer tilbake når jeg slutter med dem...

Takk for hjelp alle sammen, jeg har lært masse! :o)

Skrevet

Jeg har selv PCOS og har ikke hørt noe om at ømme bryster er et typisk symptom. Jeg har menstruasjon ca 4-5 ganger i året, men før ømme bryster en gang i mnd. D.v.s at jeg får symptomene hver mnd som om jeg skulle hatt menstruasjon. Så det kan jo være det du også har hvis du merker du har ømme bryster. Prøv å tenk litt etter hvor ofte du eventuellt har vondt.

men hvis du mistenker at du har PCOS ville jeg anbefale deg å reise dit. og reise ofte på sjekk, da cystene på eggstokkene er celledelinger som kan utvikle seg til noe mer. bare vær obs på det.

Skrevet

Heisann!

Med "reise dit" mener du da å dra til legen? Jeg var hos en gynekolog og tok ultralyd av eggstokkene i mars (rundt mars hvertfall), og da fant han ingen cyster. Han sa ihvertfall "alt ser fint ut".

Det at brystene blir ømme er syklisk på meg, det kommer når det er en stund siden mensen, og går bort noen dager etter mensen startet. (eller bortfallsblødningene, mener jeg). Derfor det er hormonelt betinget, etter hva jeg har skjønt. Det har begynt de siste månedene, derfor jeg ikke spurte gynekologen om det.

Men hvis du ikke har menstruasjon, går ømheten bare bort av seg selv? Eller går du på piller? Du trenger ikke svare om du syns det ble for personlige spørsmål :o)

Takk for svaret ditt uansett. Da blir det revurderinger her... :o)

Skrevet

Hehe, ja "reise dit" betyr å reise til legen.. jeg er god til å ordlegge meg skjønner jeg.

Ømheten går bort av seg selv ja. Jeg får ømme bryster og magesmerter selv om jeg ikke har menstruasjon. Merkelige greier, men de aller fleste symptomene til menstruasjon er der utenom selve blødningen. Jeg går ikke på p-piller.

Men det høres jo ikke ut som om du er spesiellt sterkt rammet hvis gynekologen ikke fant noen cyster heller. Det er jo bra :)

Men om du fremdeles ikke føler deg sikker burde du prøve å reise til flere leger. Min første lege sa at det var helt normalt at jeg hoppet over menstruasjonen 3-4 mnd... men det skjønte jeg jo fort at det ikke var. Jeg venter nå på å komme inn på kvinneklinikken på sykehuset. Jeg føler det er det tryggeste stedet å få hjelp til sånne ting.

Lykke til da :)

Skrevet

Takk skal du ha :o)

Lykke til til deg også :o)

Gjest Gjest
Skrevet

Dessverre så er det å legge på seg på magen for oss PCOS'ere et veldig typisk tegn, pga testosteronet. Ikke mye gøy nei.

Høres ikke ut som om legen kan hjelpe deg så mye mer enn med metformin ( regulerer blodsukkeret, er egentlig diabetes medisin) og evnt hormoner når barneønske er der. P-piller er ganske greit når man har pcos siden da går ikke dine egne hormoner løpsk.

Nå går du på p-piller og har da en mens hver måned, men veldig mange pcos'ere har ikke mens i det hele tatt eller bare noen ganger i året. Min syklus er alt fra 4-8 uker lang, altså så har jeg mensen ganske ofte til å være pcos'er.

Vi har sjelden el derfor sjelden mens. Jeg har mens uten å ha el, derfor så uregelmessig.

Gjest Gjest
Skrevet

PCO'er her. Jeg er blitt frisk etter behandling av akupunktør spesialisert på fertilitetsproblematikk.

Anbefaler også å få sjekket status hos en lege som driver med ortomolekylær medisin, med utgangspunkt i hårmineralanalyse. Mye galt med kroppens biokjemi når man har pco - ortomolekylær medsin tar tak i årsaken, ikke bare symptomene (som f.eks. metformin og p-piller gjør. P-piller kan faktisk forverre tilstanden - jeg fant ikke relevant kilde til det akkurat nå, men anbefaler å finne ut av dette).

Skrevet

Hei Gjest!

Hvilke leger er det som driver med ortomolekylær medisin? ...høres ikke ut som noe allmennlegene holder på med, men kanksje jeg tar feil....

Går jeg utenom fastlegen da, eller må jeg bli henvist fra ham? Søkte på nettet, men fant ingen i hele Hordaland.... hjelp? :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...