Gjest Anonymous Skrevet 30. mai 2003 #1 Skrevet 30. mai 2003 Hva er poenget med frimureri? Står de for noe spesielt? Tilhører de noen politisk side?
Gjest Poirot Skrevet 30. mai 2003 #2 Skrevet 30. mai 2003 De er kristne og noe konservative. Søk på forumet, så får du opp en tråd der det er en link til nettsiden deres.
Gjest Starya Skrevet 30. mai 2003 #4 Skrevet 30. mai 2003 Jeg har forstått det slik at de er det. Men, etter å ha søkt i listene og funnet lærere fra videregående m.m. skjønner jeg at de ikke nødvendigvis må være så INNMARI konservative..
Samsara Skrevet 30. mai 2003 #5 Skrevet 30. mai 2003 De stammer liksom fra korsfarertiden eller noe slikt og er heilage beskyttere av den hellige gral, som man mener er Jesu etterkommere, etter at en gravid Maria Magdalenea skal ha rømt til Frankrike i sin tid. De næringstopper som ser seg for å være noe, bør selvsagt være medlemmer, men de færreste når så langt opp i gradene. Tror det er tolv grader, hvor den tolvte er Stormester-graden. Egentlig er det en Gutteklubben Grei, men er bygget på kristen mystisisme og håndverksmestertradisjoner, om man kan kalle noe for det. Egne lister over alle medlemmer er lagt ut på nett.
Gjest Poirot Skrevet 30. mai 2003 #6 Skrevet 30. mai 2003 Frimuerere må da ikke være kristne? Sikkert ikke, men formålsparagrafen sier noe om å jobbe for å fremme Kristus. Betingelsen for å bli medlem er at man: - har fylt 24 år - gir sin tilslutning til den kristne tro- er en mann med godt omdømme og en ordnet økonomi. - og er anbefalt av minst to frimurere. Se forøvrig http://www.frimurer.no/artikler.htm
Melian Skrevet 30. mai 2003 #9 Skrevet 30. mai 2003 De er kristne og noe konservative. Søk på forumet' date=' så får du opp en tråd der det er en link til nettsiden deres.[/quote'] :o Nå vet jeg sært lite om frimurere etc. Men dette visste jeg slettes ikke. Der jeg vokste opp, så fikk jeg inntrykk av at de kristne miljøene behandlet frimurerene som en gutteklubben grei organisasjon med skumle, mystiske tradisjoner som at de nesten var en mørk, okkult sekt. = ingen fra kirken eller lignende var medlem der nei. Men det vet jeg da ikke, siden medlemslistene var hemmelige. Men lite sannsynlig de går ut med så åpen kritikk hvis de var medlemmer selv da?
Gjest Starya Skrevet 30. mai 2003 #10 Skrevet 30. mai 2003 De kan da være kristne selv om kirken eller andre kristne setter spørsmålstegn med klubben deres. Samsara skrev: De stammer liksom fra korsfarertiden eller noe slikt og er heilage beskyttere av den hellige gral, som man mener er Jesu etterkommere, etter at en gravid Maria Magdalenea skal ha rømt til Frankrike i sin tid. Lurer på om vi har lest den samme boka.. (Pokker at jeg ikke husker tittelen)
Gjest Poirot Skrevet 30. mai 2003 #11 Skrevet 30. mai 2003 melian: gå inn på linken, så ser du det med egne øyne. Kristendom kan være så mangt... Er nok ikke mange læstadianere som bifaller min livsstil, men selv er jeg kristen. At de bygger på kristent grunnlag betyr jo ikke at de snakker om Gud og Jesus hele tiden, tror det er mer som en platform ettikken springer ut i fra.
Samsara Skrevet 30. mai 2003 #12 Skrevet 30. mai 2003 Lurer på om vi har lest den samme boka.. (Pokker at jeg ikke husker tittelen) Det tror jeg ikke, for dette har jeg ikke lest i noen bok. Men det er forøvrig meget godt kjent.
Gjest Starya Skrevet 30. mai 2003 #13 Skrevet 30. mai 2003 Okay. Jeg leste det i en bok for noen år siden, forøvrig skrevet av en norsk, muligens kvinnelig, forfatter. Frimurerne var jo etterhvert vel dramatiske i den boka da...
@lfa Skrevet 30. mai 2003 #14 Skrevet 30. mai 2003 Frimureriet har som idé og mål å virke for menneskets foredling og forbedring ved å fremme ydmykhet, toleranse og barmhjertighet. Det medlemmene lærer i logen, bør de praktisere i dagliglivet. Tannlegen min er frimurer. Jeg synes ikke han er særlig barmhjertig....
Melian Skrevet 31. mai 2003 #15 Skrevet 31. mai 2003 - gir sin tilslutning til den kristne tro ... tror det er mer som en platform ettikken springer ut i fra. Ja det er jo noe helt annet synes jeg. Jeg vil jo si at det er stor forskjell på å ta utgangspunkt i kristen tro, og at det er en kristen organisasjon. Det finnes jo mange partier, organisasjoner etc som har et kristent utgangspunkt, men det betyr ikke at det er en kristen organisasjon eller at medlemmene er kristne. Jeg mener, det er da forskjell på Arbeiderpartiet og Mormonere i... tja hva skal jeg kalle det da..... Forstår du hva jeg mener? Og hva er en læstadianer? (synes ikke det hadde noe særlig med denne diskusjonen om hvem som kan få kalle seg kristen og ikke, men jeg bare lurer på hva det er) Og @lfa:
Gjest Starya Skrevet 31. mai 2003 #16 Skrevet 31. mai 2003 Læstadianismen er en kristen retning stiftet av Lars Læstadius. Den er vel utbredt og kjent i nord i hvertfall. Fant denne linken i farta: http://www.ub.uit.no/northernlights/eng/laestadius.htm
Melian Skrevet 31. mai 2003 #17 Skrevet 31. mai 2003 Takk! Nå ringte bjellen min og jeg kom på hva det var...
Tusenfryd Skrevet 31. mai 2003 #18 Skrevet 31. mai 2003 Hm.. jeg kjenner flere frimurere, og har oppfattet dem som konservative ja (les "Høyre-velgere") men ikke nødvendigvis så kristne. Hva man lærer
Samsara Skrevet 31. mai 2003 #19 Skrevet 31. mai 2003 Haha, i et land med statskirke, hvor de fleste borgerne er medlem allerede fra fødselen av, så er det vel ikke så underlig med en kristen basis som ikke nødvendigvis tar av? Antagelig er den "kristen" for å hindre jøder, muslimer og andre framande å kjeme inn.
Miew Skrevet 31. mai 2003 #20 Skrevet 31. mai 2003 Hehe, sånn _egentlig_, men dette får jeg ikke lov til å si... Sånn egentlig er frimurerne en gjeng voksne gutter som treffes for å leke med lego, spise nugatti, se barnetv, grise til de dyre dressene sine og si "HAHAHA, Mamma, du skulle sett meg NÅ!!! HAHAHAHA!!!"
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå