Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest LaaLaa
Skrevet

Er det noen sykepleiere/sykepleierstudenter her som vet noe om dette?

Jeg er ferdig med første året på sykepleien, og lurer på om jeg har lov til å dele ut medisiner til pasientene, utføre RIK/SIK ? Er det noen som har disse reglene tilgjengelig?

Har det selv i en almanakk jeg fikk av sykepleierforbundet, men kan ikke finne den.

Takk for hjelp! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke sykepleierstudent, men kan fortelle hvordan det blir gjort der jeg jobber. Splstud må bestå medikamentutregningen, levere papirer på dette som tilsynslege ser på og skriver en godkjenning.

Så skal splstud ha opplæring av spl og spl skal se at de har skjønt det så er det ok.

For insulin må det egen godkjenning fra lege til på hver eneste som bruker insulin. Spl skal lære opp å se at du kan sette det. Skrive et skjema på det og legge til legen, som igjen skriver godkjenning for denne personen som gjelder 1 år.

RIK/SIK vet jeg ikke hva er forkortelsen på....

Skrevet

Jeg kateteriserte alene når jeg var spl. stud (SIK), men ikke første uken i praksis for å si det sånn . Nå var også sykepleierkontakten med for å se på de første gangene,. Hun har jo ansvar for å se at du gjør det riktig. Nå var jeg på en avdeling der dette ble gjort mange ganger til dagen da...

På sykehjemmet jeg jobber er det vanlig å få opplæring per beboer før en gjør dette alene, så lenge du ikke er ferdig utdannet.. Men det er nok litt variasjoner her kan jeg tenke meg..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...