Gå til innhold

barnevernspedagog - videreutdanning

Fremhevede innlegg

Gjest Barnevernspedagog_lurer
Skrevet

Hei!

Håper noen kan jeg hjelpe meg litt her :)

Jeg er snart ferdig barnevernspedagog (mangler en muntlig eksamen), men er litt usikker på om dette er det jeg ønsker. Lurer litt på om jeg vil bli lærer.

- Kan jeg få gjort dette på noen annen måte enn å ta fire år på lærerhøyskolen?

- Finnes det noe deltid?

Jeg kan vel ta småbarnspedagogikk og barnehagepedagogikk (da blir jeg førskolelærer) så et noe mer (norsk og matematikk på grunnskolenivå eller noe) slik at jeg kan jobbe som lærer opp til 4. klasse?

Er det noe sted man kan finne ut dette? utdanningsforbundet eller noe slikt?

Håper noen har svar :)

Videoannonse
Annonse
Gjest førskolelærer
Skrevet

hei. jeg er nettopp ferdig førskolelærer som er 3 år på høgskolen.

jeg har fått jobb som avdelingsleder i en barnehage. dersom du tar spesial pedagogikk kan du jobbe med enten et barn eller en barnegruppe med særskilte behov, og få ansvar for dette på enten en avdeling eller i hele barnehagen. du kan også få dispensasjon som avdelingsleder dersom ingen andre førskolelærere søker, men det kan være vanskelig avhengig av hvor i landet du bor. det er manko på førskolelærere.

skolesystemet baserer seg nå kun på allmennlærere med 4 årig lærerutdanning. det var mer vanlig før med førskolelærere og andre med annen utdanning som kunne jobbe som lærere på barn på småskoletrinnet, men dette har regjeringen satt en stopper for. småbarns ped fins dessverre ikke lenger.

men dersom du tar et år med spesial pedagogikk 1, og gjerne også spesial pedagogikk 2, kan du jobbe som hjelpelærer på et eller flere barn med særskilte behov på småskoletrinnene, eller i barnehage.

spesial pedagogikk er som regelt en gang i uka på kveldstid.

dette er den enkleste utveien for deg, uten at du skal ta en hel haug med ekstra år. begynn med spesial pedagikk 1 på et år du :)

dette kan du også ta gjennom diverse nettstudier, men anbefaler mest høgskoler :)

Skrevet

vet ikke hvordan det er når man er barnevernspedagog..

men som førskolelærer kan man ta glsm (grunnleggende lese skrive og matematikk opplæring) 30 sp + 30 sp i et annet valgfritt (relevant) fag...

så kan man undervise fra 1-4 kl...

Ta kontakt med en studie veileder så kan sikkert noen hjelpe deg... Kan være lurt å kontakte flere av de ulike høgskolene på mail, så er det sikkert noen som kan hjelpe deg

Gjest Gjest_Lurer_*
Skrevet

Takk for svar! :)

Jeg jobber for tiden som førskolelærer/pedagogisk leder i en barnehager. Har litt pendlevei (en time hver vei), men i den kommunen er det manko på førskolelærere. I min kommune er det vanskelig å få jobb som førskolelærer uten å ha forskolelærerutdannelse dessverre.

Skal sjekke opp spes. ped nærmere, kanskje det er noe for meg!

Er litt usikker da jeg ikke vet om jeg vil arbeide spesielt med et eller to barn!

Gjest Gjest_Lurer_*
Skrevet
vet ikke hvordan det er når man er barnevernspedagog..

men som førskolelærer kan man ta glsm (grunnleggende lese skrive og matematikk opplæring) 30 sp + 30 sp i et annet valgfritt (relevant) fag...

så kan man undervise fra 1-4 kl...

Ta kontakt med en studie veileder så kan sikkert noen hjelpe deg... Kan være lurt å kontakte flere av de ulike høgskolene på mail, så er det sikkert noen som kan hjelpe deg

Takk for svar!

Skal ta kontakt med litt ulike høgskoler, så kanskje jeg kan få litt hjelp.

Skrevet
Takk for svar! :)

Jeg jobber for tiden som førskolelærer/pedagogisk leder i en barnehager. Har litt pendlevei (en time hver vei), men i den kommunen er det manko på førskolelærere. I min kommune er det vanskelig å få jobb som førskolelærer uten å ha forskolelærerutdannelse dessverre.

Skal sjekke opp spes. ped nærmere, kanskje det er noe for meg!

Er litt usikker da jeg ikke vet om jeg vil arbeide spesielt med et eller to barn!

hei. den nyutdanna førskolelæreren som har fått jobb som ped leder her igjen ;)

Du burde absolutt snakke med styrer om at du ønsker å enten videreutdanne deg eller spesialisere deg, eller rett og slett ønsker mer skole. du har rett på dette, og full betaling den dagen i uka du er på skolen, og barnehagen skal dekke denne skoleavgiften. det skal ikke koste deg en krone ;) så her kan du kjøre på med spes ped. det er bare et kjempe pluss å ha når du jobber som ped leder i barnehagen. lettere å få jobb med spisskompetanse og erfaring i en annen barnehage nærmere i din kommune da etterhvert.. det teller jo mer enn en fersk nyutdanna førskolelærer som evnt søker på den samme jobber som deg.

uansett gå inn på hiof.no og sjekk videreutdanningene og andre kurser.

SKUT(T) husker ikke helt om det var en eller to T'er ;) så får du opp en liste med valg av kurs og videreutdanninger.

utnytt deg av det mens du ennå jobber, er man arbeidsledig må man betale skolegangen selv..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...