Gjest Lea Skrevet 30. mai 2003 #1 Del Skrevet 30. mai 2003 Jeg har fått en blå resept på noen sånne piller mot depresjoner. Jeg var så smart at jeg sa til legen at jeg hadde tatt disse pillene, selv om det er ren løgn. Og hun mente at jeg skulle fortsette med dem. Jeg liker ikke å ta piller og derfor vil jeg heller ikke proppe i meg disse. Selv mener jeg at jeg ikke har depresjoner og jeg klarer meg fint uten disse pillene. Men nå sitter jeg her med en blå resept som kan brukes 3 ganger. :o Det jeg lurer på er om legen kan se at jeg ikke tar ut disse pillene. Det kan jo hende at jeg plutselig innser at jeg trenger dem da... Og hvordan fungerer dette med blå resept? Får jeg det billigere eller må jeg sende inn noe for å få refundert penger? Har aldri vært borti dette før jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Skrevet 30. mai 2003 #2 Del Skrevet 30. mai 2003 Om legen kan se om du har brukt de eller ei, vet jeg ikke.Men tror ikke de fører noe kontroll over det.Når man bruker blåresept får man det billigere på apoteket.Medesiner på blå resept er ofte dyre medikamenter, tror de har en øvregrense på egenanndel.Uten om det, er det du selv som bestemmer hva du skal putte i deg.Lykke til videre, husk å ta vare på deg selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ursula Skrevet 30. mai 2003 #3 Del Skrevet 30. mai 2003 Nei...legen kan ikke finne ut om du har henta ut medisinen din (det er jeg temmelig sikker på), men det er ikke så lurt å lyve for legen sin da..... Legen er jo der for å hjelpe deg og hvis du lyver for h*n blir det vanskelig å sammarbeide.. Si heller ifra at du ikke vil ta medisinen nå, men at du ser det an. Du må nok betale en egenandel, på en 3-400 kroner mener jeg det er, men få apoteket til å stemple egenandelskortet ditt så slipper du å betale flere egenandeler etter at du har nådd en viss sum (ca 1500 kroner i året) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 30. mai 2003 #4 Del Skrevet 30. mai 2003 Jeg har prøvd å forklare legen min at jeg ikke er deprimert jeg. Sist jeg var der insisterte legen på skrive ut resept på disse pillene selv om jeg sa at det ikke var nødvendig. Legen påsto at disse pillene var så milde, men etter å ha sjekket litt fant jeg ut at de ikke er så milde likevel. Jeg vet at det er litt umoralsk å lyve for legen, men jeg ønsker rett og slett ikke å måtte krangle om dette. Jeg er stressa og sliten, men humøret er stort sett jevnt og bra (selv om jeg kan bli litt sur og lei noen ganger, det er helt naturlig). Jeg har også fått tips fra andre med samme "problem" som meg at det kan være lurt å si at man tar pillene hvis man får spørsmål om det. Men om legen ikke får noen informasjon om jeg lar være å ta ut disse pillene, så slipper jeg å bruke penger på det. Er veldig OBS på mitt eget humør om dagen. HVIS jeg skulle få en depressiv periode, så tar jeg en pillekur. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Lillian* Skrevet 30. mai 2003 #5 Del Skrevet 30. mai 2003 Er veldig OBS på mitt eget humør om dagen. HVIS jeg skulle få en depressiv periode' date=' så tar jeg en pillekur.[/quote'] Hvis du skulle få en skikkelig down-periode og begynner på pillene en stund, så må du for all del huske på at du ikke må slutte kjapt på dem!! Hva slgas piller er det du har fått resept på forresten? Lillian Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ursula Skrevet 30. mai 2003 #6 Del Skrevet 30. mai 2003 Det er jo fryktelig lettvint å slenge til deg en resept da...blir du veldig deprimert ville jeg prøvd samtaleterapi før jeg heiv i meg piller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 30. mai 2003 #7 Del Skrevet 30. mai 2003 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusseline Skrevet 31. mai 2003 #8 Del Skrevet 31. mai 2003 Du sier selv at du ikke er deprimert, da ser jeg ingen grunn til at du skal starte på disse pillene. Du vet selv hvordan du føler deg psykisk, og da har legen ingen argumenter for å sette deg på en "kur"... ikke sant? Har du vært deprimert i lang tid derimot, og legen tilbyr deg piller, men du insisterer med tanke på at du vil bli frisk uten medisiner synes jeg er litt naivt. Da man har vært nedenfor en stund, blafrer ikke humøret opp med det første. Det kan ta lang tid før hormonene forandrer seg til det bedre, og man føler seg frisk. Har man kjempet seg gjennom tunge stunder i lang tid, synes jeg at man burde benytte seg av disse pillene. Jeg hinter ikke til at man ikke skal være optimisktisk, for det må man, men at man må se realiteten i det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 31. mai 2003 #9 Del Skrevet 31. mai 2003 Jeg LOVER på tro og ære at jeg ikke er deprimert. Men jeg synes at det er merkelig at en lege skriver ut slike medikamenter når pasienten ikke viser tegn, eller forteller, at h*n er deprimert. Jeg fortalte legen at jeg hadde hodepine, sov dårlig, hadde kort lunte, lite overskudd og var sliten. Jeg sa også at jeg mente dette skyldtes en stor arbeidsmengde den siste tiden. Alt dette er helt sant. Da hun ville skrive ut disse pillene spurte jeg hvorfor. Jeg sa at jeg ikke var deprimert og at jeg var skeptisk til slike medikamenter. men hun insisterte likevel på å skrive dem ut. Nå er jeg kvitt hodepine, søvnproblemer og har mer overskudd. Lunta mi har også blitt lengre (er født med en kort lunte jeg). 90% av tiden e jeg i godt humør. Å være litt sur, grinete eller sint 10% av tiden er for meg helt normalt. Grunnen til at jeg ba om en forlenget sykmelding var ganske enkelt at jeg ikke følte meg helt klar til å gå på jobben igjen. At jeg gruner meg litt og har på følelsen at jeg kommer til å bli sliten veldig fort. Pillene kommer jeg ikke til å ta uansett og jeg vil helst slippe å bruke penger på dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helena Skrevet 31. mai 2003 #10 Del Skrevet 31. mai 2003 Synes legen din virka litt håpløs jeg. Ufint av henne å prøve å presse i deg piller. Hvis var alvorlig syk og ikke å ta medisiner var livsfarlig hadde hun vel skrevet ut et sterkere preparat enn "vanlige lykkepiller". Hvis du likevel får bruk for dem husk at du bør ta pillene i 6 måneder for å få best virkning og minske faren for tilbakefall. Nedtrappinga skal ihvertfall foregå i over en uke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 31. mai 2003 #11 Del Skrevet 31. mai 2003 Det er ikke "lykkepiller" heller. Jeg spurte om dette da jeg fikk dem og sa at jeg IKKe ville ha lykkepiller. Men dette var visst ikke det samme, bare "milde" medikamenter. Har sjekket litt rundt og de er visst ikke milde likevel. Det er neimen ikke vanskelig å få pillerher i landet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helena Skrevet 31. mai 2003 #12 Del Skrevet 31. mai 2003 Det er ikke "lykkepiller" heller. Jeg spurte om dette da jeg fikk dem og sa at jeg IKKe ville ha lykkepiller. Men dette var visst ikke det samme, bare "milde" medikamenter. . Det er jo ingenting som heter lykkepiller, men det som kalles lykkepiller er SSRI antidepressiva. Desital er et citalopram medikament som er en av fem typer SSRI, det mest kjente fra den gruppen er Cipramil. Du finner informasjon på www.felleskatalogen.no Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 31. mai 2003 #13 Del Skrevet 31. mai 2003 Det var faktisk Cipramil jeg fikk utskrevet første gangen (i følge apoteket var dette nøyaktig samme medisin, men den var ganske mye billigere). Jeg hadde jo ikke tenkt å ta dem uansett, men tok dem da ut. Blat annet for å finne ut hva jeg hadde fått og forhøre meg litt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå