Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Lisa_*
Skrevet

Er litt engstelig for å be om hjelp her nå med tanke på den andre tråden. Men jeg får heller ikke noe hjelp hos lånekassen, så da prøver jeg om det er noen som vet her..

Jeg har søkt om lån (ikke stipend) for det kommende skoleåret, men jeg har regnet ut at jeg har 4 studiepoeng for lite. Dvs jeg strengt tatt ligger bak 64 studiepoeng. Er det noen som vet om de er skikkelig nazi på dette i lånekassen?

Jeg tapte de 60 studiepoengene da jeg ble psykisk syk for 4 år siden. Jeg var så langt nede at jeg ikke turte gå opp til eksamen det første semesteret og det endte med at jeg kuttet skolen litt over halvveis i andre semester. Problemet er at jeg ikke skaffet meg sykemelding/legeerklæring på studieavbruddet. jeg skammet meg rett og slett, og tanken på å måtte si til skolen at jeg måtte slutte var helt uoverkommelig. Jævlig dumt, det ser jeg jo nå. Siden fikk jeg behandling og er nå netsen frisk og jeg har klart å nesten fullføre et nytt studium, og har et semester igjen. Men nå i våres klarte jeg det kunststykke å stryke til en av eksamene mine og jeg ligger nå 4 studiepoeng etter.

Er jeg helt ute da? Hvis jeg ikke får lån så får jeg mest sannsynlig ikke råd til å fullføre. Jeg veit det er min egen skyld, så jeg trenger hverken trøst eller kjeft, men hvis noen har noe oppløftene lignende historier blir jeg glad.

Er det forresten for seint å få legeerklæring så lenge etter? legen min vet jo at jeg var syk da...det står jo i journalen min.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Legeerklæringer kan ikke tilbake dateres på den måte, dessuten vil det være for sent å få lån omgjort av lånekassen for denne perioden.

Ta kontakt med lånekassen, de er de eneste som kan hjelpe deg. I teorien kan de nekte deg, men kan jo hende at de er greie i virkeligheten.

Gjest Gl@mB@be
Skrevet

Beklager og måtte si det, men du får nok ikke lån..

Skrevet

Fristen for å søke om sykestipend er 6 mnd etter at skoleåret er ferdig, så fire år etterpå er nok alt for sent.

Og ja, lånekassen er firkantet i sine regler.

Gjest Gjestts
Skrevet

æsj, det var det jeg fryktet ja.. Da får jeg vel heller bare bli et semester forsinket og kun ta et fag denne høsten og forhåpentligvis få meg en annen jobb eller flere timer på den jeg har.. så får jeg ta resten til våren, når jeg forhåpentligvis har fått noen studiepoeng..

Det finnes vel ingen metoder å få noen kjappe studiepoeng? Nettstudier etc., slik at jeg kan få godkjent før høstsemesteret er over.. Kan jo sikkert få lån et annet sted tenker jeg hvis jeg vet jeg får lånekassepengene når jeg har fire studiepoeng...?

Skrevet (endret)

Trur du kan prøve å søke om å få lån/stipend likevel. Søke om fritak frå reglene. Kanskje dei lar deg få støtte viss du klarer å argumentere godt for saken din og få legen din til å skrive erklæring.

Det kan vere verdt eit forsøk. Eg var 10 sp for mykje forsinka og fekk derfor ikkje støtte eit halvt år. Fekk hjelp av foreldre til eg kom inn i ordninga igjen.

Har du tenkt på muligheten til å søke om privat studielån i bank? Trur ikkje det er så uvanleg. Det kan faktisk lønne seg viss du har utsikter til grei jobb etterpå.

Endret av Sola^

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...