Gjest Skrevet 26. juli 2008 #41 Skrevet 26. juli 2008 Om man ikke har oversikt og kontroll så plikter man enten å avpasse farten eller å akseptere fult og helt ansvar. Er det da ikke veldig kjedelig å kjøre på landevei hvor det gjerne kan være trær o.s.v. For å unngå et dødsulykke så må en bil kjøre i kanskje 30 km/t. Fritt for å ikke ligge bak deg på en landevei med litt skog på hver side.
Gjest Gjest Skrevet 26. juli 2008 #42 Skrevet 26. juli 2008 Er det da ikke veldig kjedelig å kjøre på landevei hvor det gjerne kan være trær o.s.v. For å unngå et dødsulykke så må en bil kjøre i kanskje 30 km/t. Fritt for å ikke ligge bak deg på en landevei med litt skog på hver side. Om du og Linda synes det er kjedelig så må dere ta det HELE OG FULLE ANSVARET for alt som måtte skje. Slik er loven.
Gjest Gjest Skrevet 26. juli 2008 #43 Skrevet 26. juli 2008 Om du og Linda synes det er kjedelig så må dere ta det HELE OG FULLE ANSVARET for alt som måtte skje. Slik er loven. Enig med deg! Er sånne folk som dere andre som gir kvinner et dårlig rykte som sjåfører! Jeg holder fart etter hvor mye oversikt jeg har, det virker som om noen glemmer alt de lærte under øvelseskjøringen med en gang de får lappen i hånden. Jeg har flere år bak rattet, men har ikke mistet vettet av den grunn!
mysan Skrevet 26. juli 2008 #44 Skrevet 26. juli 2008 Jeg har hunder og katter, OG lappen og bil! Hadde noen kjørt på noen av dyrene mine hadde jeg flydd i taket og krevd erstatning fra den som kjørte på dem. Hadde det vært jeg som kjørte på et dyr, hadde jeg lagt meg flat og om bilen min hadde tatt skade, hadde jeg tatt det fra egen lomme-uansett! Verre er det ikke enn å dra på biltema/få en bekjent til å fikse eller ta sykkelen/bussen om en ikke har penger! Jeg bryr meg søren meg mer om dyret enn bilen min! Bare fordi den er ny spiller ingen rolle. Det hadde vært jævli sur, men har du "drept en hund"(som står i overskriften) så har du faen meg gjort noe dumt, og skal ikke ha primadonnanykker. Selv om det var din skyld som faktisk ikke hadde kontroll på dyret ditt? Det høres jo rasjonelt og flott ut "Nei, jeg lar ungene min fly ut i veien når som helst jeg, det er jo bilførers ansvar at det ikke skjer dem noe" Om man ikke har oversikt og kontroll så plikter man enten å avpasse farten eller å akseptere fult og helt ansvar. Man plikter også å sørge for flyt i trafikken og ikke kjøre for sakte slik at man lager farlige situasjoner pga biler som kommer bak. Kjører du alltid i 30 i uoversiktlige områder? Når det i utgangspunktet var 80 på den strekningen hvor trådstarter kjørte, så sier jo det noe om forholdene der også. Det var ikke tettbygd strøk, antakelig.
Gjest Gjest_Linda_* Skrevet 26. juli 2008 #45 Skrevet 26. juli 2008 Takk til noen av dere, for konstruktiv tilbakemelding. Jeg føler meg skyldig i hjertet, men fornuften min forteller meg at jeg var bare på feil sted til feil tid. At jeg ikke under noen omstendighet kunne forhindret dette. det om 50/50 sjanse som jeg skrev om, mente jeg at det er mulighet for at det dekkes eller ikke.. umulig å si om det blir dekket eller ikke.. Like stor mulighet for det ene som det andre. Men jeg regner med at det ikke blir dekket, men skulle forsikringa si det blir dekket, så sier jeg for all del ikke nei til dette. På mange av dere som skriver om å kjøre i 30 km/ t hvis man ikke har oversikt. Så i 80 soner med hus nære veien holder dere virkelig 50 km/ t? 30km/t? Dette er en vei hvor det er generelt hus langs veien. Er på landet. Asfalt. god sikt. (bortsett fra eventuelle busker og kratt husene har). Jeg så ingen hund, før den var i veien og jeg kasta meg på bremsen. Enda jeg VET at det IKKE var min skyld, føler jeg jo såklart skyld. for var jo min bil som traff hunden tross alt .. (Jeg har ikke skyld, eierne har ikke skyld, og hunden i seg selv kan jo heller ikke klandres). Så eneste man eventuelt kan diskutere er jo om hvorfor hunden var løs inntill godt traffikert 80 sone vei. Og nabo hunden ble påkjørt uka før (burde man lært?). Å JA, jeg skirver muligens det ene i det ene øyeblikket og det andre i det andre øyeblikket, men det er fordi jeg ser alle meninger og tanker rundt saken, og ikke er trangsynt og ser kun meg selv. Jeg har ingen ordentlig konkrete meninger rundt dette, bare masse forskjellige. Så BEKLAGER om jeg virker veldig , hva skal jeg si, dere skjønner sikkert hva jeg mener. Og en bilfører har ANSVAR, I KNOW, men hundeeier har vel også et ansvar?? Jeg som hundeeier føler hvertfall jeg har et ansvar. Hva om hunden min løp ut i veien og bil kjører på henne, inni et tre, bilfører dør. HVA DA? Jeg har jo ansvaret, men kan jo likevel ikke klandres for uaktsomt drap. Syns bare det er greit å lufte situasjoner rundt ting som dette da det virker som det er mange her med mye meninger.
Gjest Gjest Skrevet 26. juli 2008 #46 Skrevet 26. juli 2008 Her er en artikkel angående ansvar og erstatning ved påkjørsel av hund. Synes den vel gir temmelig godt svar på ansvarsspørsmålet i denne saken. Utover det synes jeg at gjestene her gir TS ufortjent pepper. Det er en gang slik at under båndtvangtiden skal hundeeier holde hunden i forsvarlig bånd. Og når man ikke klarer det, må man faktisk regne med at ulykker kan skje når man bor ved en 80 sone. At TS ikke kjørte forsvarlig er bare tull. Er det satt en 80 grense, er det meningen at man kan kjøre det. Man kan ikke ferdes på veiene hvis man hele tiden skal være på utkikk etter løse hunder. Da ville trafikken gå i stå!! Har man hund, må man også ta ansvaret for å sikre hunden for trafikkfare. Dette burde også gjelde katter. Ps: er hundeeier. http://www.nkk.no/cmnkk/file/download/file...smaal_04_05.pdf
Gjest Skrevet 26. juli 2008 #47 Skrevet 26. juli 2008 (endret) Om du og Linda synes det er kjedelig så må dere ta det HELE OG FULLE ANSVARET for alt som måtte skje. Slik er loven. Og om loven skal dras inn så er båndtvang også en lov Samme er loven om å ikke sinke trafikken. Du vet man får bot for å kjøre for sakte? Og grunnen til at kvinner har et dårlig rykte på seg som sjåfør er fordi de er så forbanna treige i kryss, på veien og de ser seg ikke for i rundtjøringer og kryss Endret 26. juli 2008 av Gjest
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 26. juli 2008 #48 Skrevet 26. juli 2008 Håper bare dere som sier at dere alltid kjører saaakte vet at dere er en utrolig stor trafikkfare...? Dere forårsaker stor fortvilelse hos andre sjåfører (og som vi alle vet er det ikke bra å kjøre når man er sinna), dere forsinker kollektivtrafikken (hvilket gjør at flere ikke vil ta buss) og som sagt over her, får man faktisk bot for å kjøre for sakte og. Noen som sa noe om å ha glemt kjøretimene når man har lappen i hånda?
^^Sunny^^ Skrevet 26. juli 2008 #49 Skrevet 26. juli 2008 Håper du (TS) ikke tar deg nær av alle kommentarer her. Det sier seg selv at man ikke kan kjøre i 30 i en 80 sone. Jeg kjenner faktisk en person som fikk BOT fordi hun kjørte for sent ! Du kan ikke klandre deg selv for at du kjørte på en hund som løp ut i veien i en 80 sone. Synes det var en veldig fin tanke av deg å sende blomst til eieren, til tross for alt som ble sagt der og da.. Du har vært UHELDIG, rett og slett.. Folk har et ansvar med å passe på dyrene sine også.. Jeg har dyr selv og hadde blitt helt ifra meg dersom den ble påkjørt, men jeg hadde ikke klandret bilføreren i dette tilfellet..
mysan Skrevet 26. juli 2008 #50 Skrevet 26. juli 2008 Jeg kom plutselig på den gangen jeg selv spratt ut i veien mellom to parkerte biler. Jeg var fem år og ble påkjørt, sjåføren hadde ikke en sjans, han så meg ikke, hørte bare at det smalt i bakdøra. Skulle moren min klandre ham?
Gjest Gjest_Linda_* Skrevet 26. juli 2008 #51 Skrevet 26. juli 2008 HVIS, OM, ATTE, jeg kan ikke tenke slik. Som noen familiemedlemmer har sagt; Det kunne vært værre. Jeg kjørte på noens familiemedlem, en hund, som for meg er som et barn, men det er heldigvis en hund og ikke et barn. Trist å si det.. Hadde det vært et menneske, hadde jeg aldri blitt meg selv igjen. En hund kan jeg kommer over med tiden, og det vil som noen sa, blekne... Hver eneste gang jeg ser på min hund, så syns jeg det er så forferdelig. Livet mitt hadde ikke vært helt uten jenta mi. Hu er lille gullet mitt. Jeg kaller meg for hennes mamma. Jeg ville gjort ALT for henne. Derfor føles det så forferdelig å tenke på eierne... Mandag blir skademelding sendt inn, så får saken gå sin gang. Jeg gjør ingenting fra eller til, uten å sende skade meldingen. Må jeg erstatte skadene selv, får det bare vente en god stund. Bilen er hvertfall kjørbar heldigvis (og ja, sier heldigvis, for bor på landet, og kollektiv trafikk er ikke et tema). Mandag kommer jeg også til å sende blomster, men vet ikke hva jeg skal skrive på kortet. Noe som; tenker på dere / Unnskyld / kondolerer / Har ikke ord / e.l.annet?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå