Thorn Skrevet 25. juli 2008 #21 Skrevet 25. juli 2008 Hvor mye jeg enn føler med deg, TS, så er jeg enig med de som mener at det blir feil å kreve penger av de som har mistet et familiemedlem. Ja, hunden burde absolutt vært i bånd, og det er selvfølgelig utrolig trist at dette skjedde, men jeg tipper at hundeeieren nå går rundt og bortimot hater seg selv i etterpåklokheten, og da vil det være å gni salt i såret når pengekravet kommer, selv om det vil gå på deres forsikring, og ikke utav deres lommer. Og om du skulle ha rett på penger av dem, og bestemmer deg for å kreve dem; dropp blomsten. Det blir for dumt, og jeg personlig hadde hatet deg inderlig om du sendte blomster, for så å kreve penger. Da er det faktisk bedre om du bare krever pengene, selv om det kanskje ville hjulpet på samvittigheten din om du sendte blomster.
Gjest Gjest_Susie_* Skrevet 25. juli 2008 #22 Skrevet 25. juli 2008 Enig! "Hey du, jentungen din ligger under hjulet mitt og har ødelagt støtfangeren, dette kommer til å koste deg dyrt!". Latterlig... Først av alt; les det første du skrev i det innlegget: "Hunden drepte seg selv.." WTF?! Så du påstår hunden var selvmordskandidat? Skriv det på kortet til eieren du! For det andre; Dette er ikke snakk om hvordan en kunne forhindret ulykken, for som du sier, det var helt umulig for deg å stoppe! Problemet "mitt" er at du krever erstatning fra eierne til hunden som du faktisk tok livet av! (ja, jeg tviler på at hundens intensjoner med å løpe ut i veien var å bli drept av akkurat deg). Hvordan har du hjertet til å kreve noe av en mann som tydeligvis sørger?! Er du klar over hvor mange mennesker der ute som opplever hunden sin som en bestevenn, og som kan være borte fra jobb i flere dager etter at hunden deres dør? Hadde du likt at dersom en kjørte på hunden din, siden du og har din løs, kom og krevde erstatning fra deg?! Du må sette deg inn i deres SITUASJON ikke bare synes synd på dem! Tenk deg om; de kunne gjerne hatt hunden i bånd, men du kunne faktisk kjørt saktere. Du trenger ikke ligge i 80 bare fordi det står på et skilt! Sånn du skriver det, kunne det like godt vært en unge du kjørte på! Du hadde jo ingen oversikt tydeligvis. Unger kan også finne på å løpe rett ut i veien! Nei, synes du får lese godt gjennom all kritikken du har fått, og se om du finner litt medmenneskelighet igjen i deg... Her var det mange ulike meninger. Noen fornuftige, andre hinsides all fornuft, slik som denne over her. "Du trenger ikke ligge i 80 bare fordi der er et skilt"???? Neida, for du kan jo kjøre i 30 sånn i tilfelle noen skulle hoppe ut i veien så klarer du å stoppe... Har dere noen gang sett en hund i full fart? En unge uten trafikkvett (opp til ca 7 år) løper ikke akkurat 40 km/t rett ut i en vei slik en hund kan gjøre. Det blir jo helt søkt å begynne å sammenligne dette med unger! Det er en hund som har løpt ut i veien foran en bil i 80-sonen, og ingen som med vilje har drept noens hund! Synes dere mangler empati jeg når dere fyrer løs på TS. Samtidig tror jeg at TS først og fremst er interessert i svar på det økonomiske spørsmålet, og er litt mindre interessert i resten av diskusjonen. Og da er det nok bedre å snakke med eget forsikringsselskap istedenfor å spørre her inne. Er det virkelig slik at du er uskyldig i saken (ikke hadde mulighet til å stoppe) synes jeg det er dårlig gjort av hundeeier å klikke på deg, men som du skriver var han nok i sjokk ja. Tror likevel jeg ville droppet blomster e.l.
Gjest Gjest_dina_* Skrevet 26. juli 2008 #23 Skrevet 26. juli 2008 Jeg blir skikkelig provosert av å lese denne tråden. Hva jeg mener om TS sin reaksjon egner seg ikke på trykk. Det går IKKE ann å gjemme seg bak at du kjørte i drøyt 80km/t i en 80-sone og at det var umulig å stoppe! Fikk du lappen i posten? Bilfører har ansvar for å kjøre ansvarlig og er ansvarlig for ALLE myke trafikanter. Synes det er sykt at du skal sende de stakkars eieren et krav, selvom det evt er forsikringsselskapet som må dekke. Og dette bare fordi du har kjøpt en bli som er for dyr for deg og ikke har kaskoforsikring som dekker, dumt gjort av DEG. Videre føler jeg meg godt som sikker på at det er du/ditt forsikringsselskap som uansett må ta den økonomiske byrden. Sammenligningen med et barn eller ville dyr er ikke dårlig, båndtvang gjør overhode ingen hundeeier økonomisk ansvarlig bare fordi en uforsvarlig bilkjører meier ned hunden deres. Kjenner til en lignende sak, og der måtte som rett og rimelig er bilfører ta hele den økonomiske byrden. Når du blander blomster med økonomiske krav så tenker du enda en gang kun på deg selv. Jeg hadde blitt fly forbannet og såret om jeg fikk en blomsterkvast sammen med et krav. Videre hadde jeg uten tvil nektet å bistå deg med et eneste øre!
Gjest Gjest_Linda_* Skrevet 26. juli 2008 #24 Skrevet 26. juli 2008 Til deg som kalte meg uforsvarlig bilfører. Hvordan er jeg uforsvarlig bilfører? Som noen nevnte, man kjørrer ikke i 50 i tilfelle en hund skulle dukke opp? ALT dere skriver, har jeg tenkt det siste døgnet. Ingenting er nytt, og alt har vært gjennom hodet mitt. Jeg kommer til å sende blomster, men møter ikke opp personlig, selv om alt var helt fint mellom hundeier og meg da jeg dro. Vi gråt begge to og ga hverandre en klem. Jeg sender blomstene. Dette litt fordi jeg vet ikke hva jeg skal si o.l. hvis jeg kommer på døra. (med mindre jeg ombestemmer meg i løpet av helga).Jeg vil vise at jeg bryr meg, og at de skal vite at jeg tenker på dem. (HELE TIDEN). Så lenge vi leverer inn skademelding, så har det seg nemmelig ikke slik at JEG ber de om å ordne skadene på bilen min, det er forsikringsselskap som kontakter forsikringsselskap og undersøker og ordner. (mest sannsynlig får jeg ingenting og må dekke selv). Mener dere jeg skal ringe etter forsikringsselskapet ha motatt skademeldingen og si at jeg ønsker de skal drite i å ta kontakt med hundeiers forsikringsselskap? Nei, jeg kommer rett å slett å la saken gå sin gang, så får lover og regler avgjøre, MEN jeg kommer ikke til å pushe på for å få igjen erstatning. Å komme med eks unge, gjorde både hundeier og jeg i frustrasjon. Min samboer var den fornuftige og har fått meg til å forstå at en unge, kommer ikke slik ut i veien som den hunden gjorde. Uansett. Men altså, hadde jeg bodd der de bor, og fikk barn, ville jeg satt opp høøøøyt gjerde rundt tomta, (fordi man kan aldri stole helt på barn som hund),. Jeg har hund, bor ved like traffikert vei, og samme hastighet. Har gjerde. Men hunden min klarer nok fint å hoppe over gjerdet hvis hu vil. Hu har bare ikke prøvd enda. Skulle hun hoppe over, bli påkjørt, ville jeg blitt knust, hu er jo som ungen min. Men, hadde også tenkt at bilfører ikke har skyld i det hele tatt, og faktisk hadde nok tankene mine vært inne på skadene til bileier. Vi snakka om skadene mine på stedet med eierne, men det var bare det at ingen av oss visste om noen forsikring dekket dette, ellers om det regnes som om det skulle vært el elg. f. eks. VELDIG bra med konstruktiv kritikk, men den kritikken som ikke er konstruktiv kan dere drite i!!!
Gjest Gjest Skrevet 26. juli 2008 #25 Skrevet 26. juli 2008 Synes dere mangler empati jeg når dere fyrer løs på TS. Det er ikke vi, men TS som mangler empati. Hun tenker på den fine nye bilen sin, mens hun satte inn dødsstøtet på et familiemedlem og krever dem skal betale. Håper forsikringsselskapet ditt sier at du får ta dette for egen lomme.
Gjest Gjest Skrevet 26. juli 2008 #26 Skrevet 26. juli 2008 Jeg skjønner overhode ikke hvorfor du skriver her inne TS-linda og jeg er midlt sagt sjokkert over dine holdninger.
Gjest Skrevet 26. juli 2008 #27 Skrevet 26. juli 2008 Det er ikke vi, men TS som mangler empati. Hun tenker på den fine nye bilen sin, mens hun satte inn dødsstøtet på et familiemedlem og krever dem skal betale. Håper forsikringsselskapet ditt sier at du får ta dette for egen lomme. Det er nok forsikringselskapet som krever at man skal betale. Og selv om jeg hadde kræsjet med bilen min så måtte nok den også blitt fikset gjennom forsikringselskapet, selv om bilen min neppe er verdt mer enn en noen bikkjer koster (19000). Og verken TS eller hundeier kommer til å ha noe mer med hverandre å gjøre nå. Om det blir en forsikringselskap så er det selskapene som ordner opp dette og verken TS eller hundeier bestemmer om de skal betale eller ikke. Sånn er det bare, enhver idiot vet vel det
mysan Skrevet 26. juli 2008 #28 Skrevet 26. juli 2008 For en fryktelig opplevelse, TS. Jeg skjønner også tankene dine om eventuell erstatning til reparasjon av skadene på bilen din. Er man totalt pengelens, så er man det, og da kommer tanker man kanskje selv ikke liker å ha. Jeg håper virkelig aldri jeg kommer til å kjøre på et dyr. Har selv mistet to katter til trafikken for noen år siden, og det er ikke hyggelig. Når jeg ser på lille Kompis som ligger ute på terrassen nå, en vilter liten hund, så er jeg glad jeg bor langt unna bilvei og at han er så ulydig at han rett og slett aldri kan gå uten bånd.
Gjest Gjest_Linda_* Skrevet 26. juli 2008 #29 Skrevet 26. juli 2008 Eier jeg ikke empati, når det eneste jeg tenker på er den hunden og hundeeierene? Ser for meg hunden hver gang jeg ser min hund. Jeg vil tro, at hadde jeg vært en gutt, som er mer glad i bilen sin enn ting rundt seg, hadde han blitt skikkelig sint på hunden og hundeeierne (leste et grusomt forum om det her). Tankene mine ensa ikke bilen min før hundeeier spurte, og lurte på hvordan det gikk med bilen. Falt meg ikke inn å tenke på anna enn hunden. Bilen er en ting. Om en bil er mer verdt enn en hund i penger, så er desidert en hund verdt mer. Jeg ville gjort hva som helst for hunden min. Men ja, gjerne pepre meg for at jeg viser jo ikke empati, for nå prøver jeg jo bare å forsvare meg?
mysan Skrevet 26. juli 2008 #30 Skrevet 26. juli 2008 Det er lett å påstå at du ikke eier empati når man selv aldri har vært i en lignende situasjon. Man tenker ikke over at man faktisk ikke aner hvordan man selv ville reagert i en liknende situasjon før man faktisk er der. Man kan TRO man vet, men man vet ikke... Ikke bry deg om det - du får sånne svar her på KG. Mye østrogen vet du
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 26. juli 2008 #31 Skrevet 26. juli 2008 Herredgud som dette tok av da TS: Jeg synes du høres ut som en veldig empatisk person! Skjønner virkelig ikke hvorfor folk angriper deg her. Vil bare ønske deg, bikkja og bilen LYKKE TIL VIDRE!
Gjest Gjest_Vilde_* Skrevet 26. juli 2008 #32 Skrevet 26. juli 2008 Eier jeg ikke empati, når det eneste jeg tenker på er den hunden og hundeeierene? Ser for meg hunden hver gang jeg ser min hund. Hvorfor er du da sint på hundeeier og mener at hundeeieren er ansvarlig for bulken på bilen din? Om du hadde hatt slik medtanke så hadde du latt hundeeieren fått være i fred med tapet sitt. Jeg kjenner til flere slike saker da jeg jobber innen forsikring, du kommer nok ingen vei. Så kan ikke forstå hvorfor du skal mase mer om dette.
Gjest Gjest Skrevet 26. juli 2008 #33 Skrevet 26. juli 2008 Herregud så mye rare angrep det kom på ts her da! tipper disse såkalte gjestENE bare er en og samme gjest..
Gjest Gjest Skrevet 26. juli 2008 #34 Skrevet 26. juli 2008 Det er lett å påstå at du ikke eier empati når man selv aldri har vært i en lignende situasjon. Man tenker ikke over at man faktisk ikke aner hvordan man selv ville reagert i en liknende situasjon før man faktisk er der. Man kan TRO man vet, men man vet ikke... Ikke bry deg om det - du får sånne svar her på KG. Mye østrogen vet du Jeg har hunder og katter, OG lappen og bil! Hadde noen kjørt på noen av dyrene mine hadde jeg flydd i taket og krevd erstatning fra den som kjørte på dem. Hadde det vært jeg som kjørte på et dyr, hadde jeg lagt meg flat og om bilen min hadde tatt skade, hadde jeg tatt det fra egen lomme-uansett! Verre er det ikke enn å dra på biltema/få en bekjent til å fikse eller ta sykkelen/bussen om en ikke har penger! Jeg bryr meg søren meg mer om dyret enn bilen min! Bare fordi den er ny spiller ingen rolle. Det hadde vært jævli sur, men har du "drept en hund"(som står i overskriften) så har du faen meg gjort noe dumt, og skal ikke ha primadonnanykker.
Gjest Gjest Skrevet 26. juli 2008 #35 Skrevet 26. juli 2008 Det går IKKE ann å gjemme seg bak at du kjørte i drøyt 80km/t i en 80-sone og at det var umulig å stoppe! Fikk du lappen i posten? Bilfører har ansvar for å kjøre ansvarlig og er ansvarlig for ALLE myke trafikanter. Unnskyld meg, men skulle alle kjørt som om det kunne komme en hindring i veien når som helst, kunne vi like gjerne parkert bilen alle sammen!! Det er umulig å forutsi alt som kan skje, og før alle veiene her i landet ligger i tunneller e.l. vil ulykker skje. Og dette var så absolutt en ulykke som ingen ønsket skulle skje. Så vis litt empati før du sier slike ting!
Gjest Gjest Skrevet 26. juli 2008 #36 Skrevet 26. juli 2008 Katten min ble påkjørt for noen år siden og måtte ha flere operasjoner for å bli bra igjen. Disse kostet mye for meg i en tid jeg nesten ikke hadde penger, men det hadde aldri falt meg inn å be bilføreren om å dekke dette. Jeg snakket med ham etterpå og var fornøyd bare ved at han viste sympati ved å stoppe og se etter katten. Har aldri holdt ham ansvarlig for det som skjedde.
Gjest Gjest Skrevet 26. juli 2008 #37 Skrevet 26. juli 2008 Hei Linda. Trist å kjøre på et kjæledyr, føler med deg. Syns ikke du skal ta så tungt det enkelte skriver her, at man ikke behøver å kjøre i fartsgrensen, og sånt tull. Dette er nok unge jenter som ikke har hatt førerkort, og skjønner skjønner hvordan trafikkbildet ser ut. Jeg syns ideen med blomster er en strålende ide. Jeg hadde nok selv levert dem på døren, hvis jeg var deg. Jeg skjønner at hundeeieren mistet hodet, og skjelte og smelte. Ikke ta det så tungt. Han var sjokkert. Forsikringsselskapene ordner opp seg i mellom uten å blande dere inn. Hvis hans forsikringsselskap betaler, så tar du selvsagt imot. Dette handler ikke om at man skal ta hensyn til hverandres følelser, og ikke gjøre opp for seg. I utgangspunktet mener jeg at hundeeieren er ansvarlig. Det er båndtvang nå, og en fuglehund er som alle vet både her og der, og vimser rundt, og påkjørselen var uungålig. Du bør absolutt ikke føle skyld. Det var et hendig uhell, som skjedde fordi eier ikke sikret hunden sin slik han burde. Og disse jentene som skriver: tenk om det var et barn, og tenk om ditt og datt.. Glem nå det. Det var en hund, og det er båndtvang for hunder fra 1april til 20 august. Jeg kan nesten garantere deg at forsikringsselskapet hans dekker skaden. Om det blir 50/50 eller 100 på han, det er opp til forsikringsselskapet å avgjøre. Jeg skjønner meget godt at du ønsker å fikse din nyinnkjøpte bil. I motsetning til andre her, har jeg ingen problemer med å skjønne det. Men fortvil ikke. Dette ordner seg. Sorgen over at du kjørte på hunden, vil blekne etterhvert. Det var et uhell. Hunden var der den ikke skulle være, og du klarte ikke bremse eller svinge unna. Ikke tenk på det. Dette var ikke din skyld overhodet. Jeg vil avslutte med å fortelle om en gang da jeg var ute med min elskede hund, og gikk tur. Ut fra en gård, kom det plutselig byksende en svært aggresiv bikkje, som fløy rett på min hund, som var i bånd. Jeg ropte og skrek, og tilslutt kom eieren. Men jeg kjeftet ikke på eieren. Jeg så ingen grunn til å lage masse bråk, for det fører skjelden eller aldri noe godt med seg. Bikkjene ble skillt, og det så ut til at alt var ok. Men da jeg kom hjem, la jeg merke til at min lille vovfs hadde fått et bitt langt inn i ryggen, som blødde stygt. Jeg kontaktet den andre eieren, og sa jeg nok måtte til vetrinær. Vedkommende sa jeg skulle ta kontakt med dem etterpå. Dette var en søndag, og jeg måtte kjøre mange mil for å komme til dyrlegen. Det ble selvsagt ganske dyrt, pluss at hele ettermiddagen forsvant i kjøring. Etterpå reiste jeg innom vedkommende som eide den andre hunden, og h-n tok regningen og betalte alt sammen, pluss litt ekstra, selvom vi sa at dette ikke var nødvendig. Jeg hadde håpet å dele 50/50 Og vedkommende sa at h-n syns det var så godt at jeg ikke kjeftet på h-n. For det var et uhell. H-n var etter mitt syn en meget ansvarlig hundeeier. Jeg hadde ikke regnet med at vedkommende betalte for skadene. Jeg hadde betalt hele regningen selv uten å nøle, og heller ikke brukt tiden min på å føle bitterhet. Uventede ting skjer, og sånn er det bare. Linda, dette ordner seg. Garantert. Ha en riktig fin lørdag. Få høre hvordan dette går. :-)
Gjest Gjest Skrevet 26. juli 2008 #38 Skrevet 26. juli 2008 Unnskyld meg, men skulle alle kjørt som om det kunne komme en hindring i veien når som helst, kunne vi like gjerne parkert bilen alle sammen!! Det er umulig å forutsi alt som kan skje, og før alle veiene her i landet ligger i tunneller e.l. vil ulykker skje. Og dette var så absolutt en ulykke som ingen ønsket skulle skje. Så vis litt empati før du sier slike ting! Om man ikke kjører som om det når som helst skal komme en hindring i veien så må man forholde seg til at bilfører alltid har alt ansvar slik regelverket i Norge faktisk er. Hvor mange er det egentlig som har lappen og kjenner til en bilførers ansvar her?
^^Sunny^^ Skrevet 26. juli 2008 #39 Skrevet 26. juli 2008 Tenk deg om; de kunne gjerne hatt hunden i bånd, men du kunne faktisk kjørt saktere. Du trenger ikke ligge i 80 bare fordi det står på et skilt! Så med andre ord kjører du ALLTID saktere enn det som står på et skilt du ?? Sånn i tilfelle et dyr skulle løpe ut i veien :klø:
Gjest Gjest Skrevet 26. juli 2008 #40 Skrevet 26. juli 2008 Så med andre ord kjører du ALLTID saktere enn det som står på et skilt du ?? Sånn i tilfelle et dyr skulle løpe ut i veien :klø: Om man ikke har oversikt og kontroll så plikter man enten å avpasse farten eller å akseptere fult og helt ansvar.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå