Gå til innhold

En gutt "terroriserer" min datter hver dag på skolen.


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Vil høre deres synspunkt og erfaring med dette problemet.

Det gjelder min datter på snart 13 år som flyttet like før jul, og begynte på ny skole.

Hun trives på skolen, med unntak av en gutt som har lagt sitt hat mot min datter.

Jeg merket hun forandret seg, var lei seg og aggressiv, men hun ville ikke si noe...

Så begynte hun litt etter litt å fortelle, og nå er alt kommet frem:

Det er en gutt som plager henne. Han har stukket nåler i hodet hennes slik at de står igjen i hodet.

Kastet på kongler og stein i friminuttene så hun har fått merker.

Kaller henne hore, bitch, idiot. Sier hun er så stygg at hun ikke er verdt noe, og at han derfor kan gjøre som han vil med henne.

(Hun er faktisk usedvanlig vakker, men har begynt å tro på dette og å miste selvtillitten totalt.)

I forgår var det sopekosten han trykket i ansiktet hennes. Så tok han lim på, og smurte i håret.

I går kastet han spisse blyanter på henne i timen, ble stoppet av frøken, men min datter hadde allerede fått merker på hånden.

Mest av alt hadde jeg lyst å slå ham kraftig, skremme livskiten ut av drittungen.

Men klarte å beherske meg.....hittil icon_smile.gif

Jeg har kontaktet rektor, hadde samtale i går, og de vil snakke med denne gutten i dag

+ ha et ekstra øyet til ham fremover.

Han er visstnok pakistansk, og rektor sa at hore var et ord som hang løst i slike kulturer........Hun mente også at det var hans måte å nærme seg min datter på, å få kontakt.

Alt dette "hvorfor", alle forklaringer, kjenner jeg at ikke betyr en dritt, slik situasjonen er.

Det eneste jeg vil er å få en slutt på dette.

Jeg ønsker ikke "å prøve ut ditt, å prøve ut datt". Jeg kan gi ETT forsøk, så er det slutt!! Gidder ikke forsøk etter forsøk, så jeg sa at dersom det ikke ble slutt, ville jeg bytte skole på min datter. Hun er tross alt ny allikevel, så det blir ingen stor forandring for henne.

Desverre var de andre skolene (i nærheten)

fulle, og folk hadde ikke kommet inn. Så denne løsningen var umulig, fikk jeg beskjed om. Hun måtte fortsette på denne skolen, men da det neste år kommer 3 nye klasser til ungdomstrinnet, vil de plassere henne, eller ham, i en annen klasse.

I dag skal de snakke med denne gutten, så får jeg se hva som skjer.....

Hva synes dere om dette?

Hvordan mener dere dette kan løses på best mulig måte for min datter?

Hun nektet meg først å si noe på skolen, var hysterisk redd for at klassen skulle få vite at hun hadde sagt noe... men jeg og rektor fikk forklart og overtalt henne om at dette var det beste.

Rakel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig med deg om at du ikke vil prøve "ditt og datt". Vet ikke om rektor mente at gutten var unnskyldt fordi han kommer fra en annen kultur,det virket sånn, hvis han mener det bør han vurdere sin stilling ganske nøye. Det spiller da ingen rolle om du så kommer fra månen, det er ingen unnskyldning for å ikke oppføre deg som et normalt menneske. Jeg hadde ikke akseptert hverken å "vente å se" eller det at rektor sier at de andre skolene er fulle. Ring rundt til de forskjellige skole og hør selv. Dessuten er det ikke din datter som bør flyttes, det er faktisk gutten bør det. Det er jo han som lager problemer.Men slik systemet er i Norge i dag er det jo mobberne det er synd på, forklar meg det den som kan.....Totalt helt bak mål! Håper det ordner seg til det beste for dere.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lottemor

Hei Rakel...

Det er fælt hvor stygge mennesker er med hverandre og uansett hva mann prøver å ser det ikke ut til å forandre seg....

Jeg ville ha bedt om et møte med skolens rådgivere,rektor,klasseforstander og foreldrene til denne gutten....

Der vill jeg ha sakt at hvist det ikke foreldrene disiplinerer han og gir han klar melling om å holde seg unna min datter så annmelder jeg det til poletiet....

Og så hadde jeg forlangt at ennten din datter eller denne gutten begynnte i en ny klasse og hvist det ikke er mulig hadde jeg forlangt en klasse assistent som holdt øye med denne gutten i timene og fiminuttene...

Det er de annsatte på skolen sin plikt å følle opp slike saker og få orden på dem og hvist dette ikke skjer så må mann kalle inn andre får å hjelpe....

Hcist du annmelder det til politiet og det alikavel ikke forbedrer seg så kaller de inn barneværene og de tar da en besluttning på om denne gutten er en så stor fare for seg selv og andre medelever at han ikke takler å være på an vanelig skole og blir sendte på en skole for elever med adferds problemmer....

Hcist dette ikke skjer så hadde jeg truet med media!!!

Håper det ordner seg for jenten din....

Det er vanskelig nokk å være tenåring om man ikke skal ha idioter til å ødlegge for seg.....

Det er heller ikke lett å være foreldre i en slik sammenheng....

Klem fra 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å ta dette opp i klasseråd? Om det er bare denne gutten som er "ute etter" din datter, kan kanskje de andre elevene hjelpe henne? Det er INGEN unnskyldning for slik oppførsel! Det aller viktigste er at det blir slutt på det - og det fort! Du kan KREVE overflytting - at skolen er full er ikke ditt ansvar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sexysadie

Hva m å ta dette opp med guttens foreldre?Pakistanske foreldre er meget opsatt på at deres barn oppfører seg utenfor husets vegger.Tror ikke de vil bli noe særlig begeistret over å høre om denne mobbingen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tristessa

Det er jammen ikke greit å høre slik, har selv blitt mobbet i flere år. Mitt råd er: ikke gi opp! Og ikke hør på såkalte "bortforklaringer" fra lærerne, som regel er de ganske feige når det kommer til slike situasjoner. Hvis alt går i helt feil retning- krev at han bytter skole, ikke flytt selv. Det er ikke din datters feil!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Min datter ble mobbet da hun gikk i 6.klasse av en gutt som fant på de aller mest utspekulerte ting. Problemet var at han gjorde det i det skjulte, og når ingen var i nærheten. For å gjøre en lang historie kort, ble min datter mer innesluttet og sjelden i godt humør, og til slutt ble begere for fullt for henne og jeg fikk greie på hva som hadde skjedd. Jeg kontaktet klassestyrer, og skolen taklet situasjonen på en usedvanlig god måte. De jobber aktivt med et tiltaksprogram mot mobbing av Dan Olweus - som skal være forebyggende samt hjelpe til med å håndtere mobbing når det skjer. Et av hovedpoengene med dette er at den eller de som mobber skal få vite at det er DE som er problemet, og hvis noen skal skifte skole så er det de, ikke den som blir mobbet. De merker visst stor forskjell på miljøet på skolen etter de begynte med dette, og synes det er veldig positivt at det ser ut til å redusere mobbingen. Som nevnt ovenfor er det sikkert lurt å innkalle alle parter til samtale hos rektor og/eller klassestyrer, forhåpentligvis vil plagingen av din datter ta slutt. Tror nok det hjelper på guttens framtidige atferd at både du og hans foreldre er tilstede.

Lykke til!

Caroline

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale

Gud bedre, hadde jeg hatt en datter som ble plaget slik tror jeg jeg hadde heng den lille jævelungen opp ned i ett tre.

Men jeg er hell enig i at lærere og ansatte ved skolen ofte er feige i en slik situasjon og ikke tør ta problemet ved roten, dvs, kontakte foreldrene ol. Siden han er pakistansk er det jo også en viss mulighet for at han har lært hjemme at jenter kan man gjøre som man vil med.

Men uansett, stå på for dattern din og ikke gi opp, og ha den lille patetiske drittungen virkelig få unngjelde for sine handlinger.

Milla12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ser ut til at de fleste er enige her ang. samtale med foreldre tilstede.

Avtalen var samtale mellom gutten og frøken, da dette har hjulpet tidligere (...!)

Men på fredag var hun syk, og min datter hadde blitt plaget igjen.

Jeg ville holde henne borte fra skolen til problemet ble løst, men det nektet min datter plent. Hun mente hun ville bli ertet, og måtte gi forklaring til resten av klassen.

Tror jeg skal foreslå å si hun har vært syk.

Denne gutten bor i selvbyggerfeltet like nedenfor oss. Og Milla, du skal vite jeg fristes til litt av hvert..... icon_evil.gif

Har bedt datteren kalle ham en jævla hvitløksstinkende pakkisjævel, og be ham bra til(bake) til helvetistan med dritten sin.

(Jeg er ikke rasist, men Åhh, det var deilig å si!)

icon_smile.gif

Jeg har ikke sett gutten enda, og synes synd på ham når han treffer meg. Jeg trenger ikke si mye, men skal sørge for at han skvetter litt både her og der....he,he.

Rakel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rakel - fryktelig å lese om datteren din. Må bare si at jeg syns absolutt du skal snakke med gutten, MEN jeg syns også at du skal KREVE at skolen tar sitt ansvar. Lærere, rektor, alle. Det er DE som har ansvaret for at barna på skolen har det bra, og det ansvaret må de ta. Vil de ikke så må de tvinges. Krev møter med alle sammen, krev at de kommer med tiltak som skal gjøre situasjonen for datteren din bedre. Det holder ikke at frøket snakker med gutten, det har tydeligvis vært gjort før uten at det hjalp.

uansett - lykke til, og ikke gi deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg ringte rektor i morges og sa at siden problemet ikke var løst, og min datter ble plaget etter vår samtale, holdt jeg henne hjemme fra skolen i dag.

Frøken var til stede, og rektor skulle be henne snakke med gutten i dag.

Jeg ville få tilbakemelding i løpet av dagen om hvordan det ble.

Ellers sa jeg også at jeg ikke anså problemet med han som løst etter samtalen med den andre eleven. Problemet er bare flyttet til en annen elev. Jeg spurte om det ikke ville være best å gå et skritt videre, å snakke med foreldrene.

Hun sa at det var vanskelig å være flere til stede når det gjaldt utlendinger, da de tapte ansikt på den måten.

I går ringte min mor og sa hun hadde bestilt billetter til Hellas for henne og min datter.

En uke, fra 11-18 mai. Da får hun kommet seg litt bort og kose seg med mormoren sin. Må ta fri fra skolen også da..

Jeg har klippet håret hennes tøft, oppklippet og tynnet ut. Fine striper. Hun er veldig glad og spent nå til å reise, og i bunn og grunn er det egentlig ikke henne det er synd på.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra at du holder jenta hjemme. MEn - ikke godta at skolen sier det er vanskelig med et møte med guttens foreldre, fordi "de taper ansikt". Ærlig talt - hva slags holdning er dette?? når et barn viser en sånn adferd som du beskriver at denne gutten gjør, så er det skolens PLIKT å ta det opp med hans foreldre. At de taper ansikt ved å ha et felles møte er helt uvesentlig! Må si at den holdningen dette representerer sjokkerer meg - det er som å si at det er jo egentlig jentas skyld da, fordi han har jo en annen kulturell forståelse. Skolen kan ikke slippe unna med den type holdninger, gå til skoleetaten dersom skolen er for feig til å ta tak.

Godt å høre om tur med mormor, sikkert bra for jenta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest sexysadie

foreldrene taper vel mere ansikt om deres sønn driver og bøller slik på skolen.

Jeg ville ha kontaktet foreldrene selv og fortalt om hva som foregår.Tror ikke mobbing blir sett på m blide øyne i Pakistan heller.

så d vil nok gå helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Enig med Sexysadie. Hvis disse foreldrene taper ansikt så er det deres egen sønn som er årsaken, dermed er det noe de får ta opp med ham.

Din datter skal ikke måtte tåle noe slikt som dette!

Håper det ordner seg icon_smile.gif12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Når mitt barn har konflikter med sine medelever så har jeg tatt kontakt med både foreldre og lærere personlig. Nå har aldri noen av barna mine vært utsatt for slik systematisk og krenkende mobbing, men litt knuffing og erting er det alltids. Jeg har i alle fall god erfaring med en åpen dialog med foreldrene til mine barns klasse venner. Det tror jeg er noe vi foreldre skal være flinke til også.. ta kontakt med hverandre hvis det er noe. Du har ingenting å tape på å kontakte guttens foreldre... Det kan hende du ikke oppnår noe, men du har i alle fall ikke tapt noe. Din datter vil jo også oppleve at du virkelig tar tak i situasjonen hvis du kontakter alle de som bør innvolveres i denne alvorlige situasjonen. For det ER din datter det er synd på!! Å bli mobbet tar jo fra henne all selvfølelse, og uten selvfølelse kan det gå riktig ille. Særlig i en sårbar alder.

Vi leser jo stadig om voksne mennesker som blir psykisk og fysisk syke av mobbing på arbeidsplassen, og jeg ville tro at en 13 år gammel jente er i en enda mer sårbar situasjon.. (jeg mener ikke at noe er bedre eller verre her... missforstå meg rett...) Jeg vil bare peke på mulige konsekvenser av mobbing...... Stadig flere barn blir deprimerte... samfunnet er ofte en vanskelig instutisjon for ungdommene våre..

Stå på for datteren din! Hun har krav på en trygg skole. Hun skal faktisk lære noe mer enn selvforsvar der!!

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det kan faktisk virke som om det hjalp kun med "tilsnakk" fra klasseforstander.

Min datter ble i all fall ikke plaget i går.

Nå er jeg spent på hvordan det går fremover, og håper det beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Klasseforstander har nå snakket med gutten, og min datter ble ikke plaget i går.....nå er jeg spent på hvordan det går fremover, og håper det beste.

Uansett er det ikke synd på min datter lenger. Det VAR synd på henne, men ikke etter at jeg fikk beskjed. icon_smile.gif

Hun kommer IKKE til å måtte oppleve dette fremover.

Nå er hun 100% med i prosessen. Har vært med på samtaler sammen med meg, rektor, og alene med frøken. Vært med på å finne løsninger og bestemme hva som er best å gjøre.

Jeg har bestemt meg, og jeg får følge deres råd med å forlange at han fjernes dersom dette fortsetter.

Ellers får de sette en person til å følge med ham hele skoledagen...

Det nytter ikke å prøve ut forskjellige ting, da får de gjøre det et annet sted, for min datter er ingen prøvekanin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei anonym!!

Så godt å se at det går ann å gjøre noe med mobbing!! Ikke det at jeg ikke trodde det skulle gå, men det er liksom så godt å høre at ditt pågangsmot for din datters trygghet og velvære fungerer!! Det gjør meg så glad å høre at det går bra til slutt!! Lykke til videre!!

Klem fra Denise icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...