Gå til innhold

Er noen studier tøffere enn andre?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

HAr en liten diskusjon pågående på jobb.

Jeg mener at enkelte studier krever mer av en student enn andre. (Jeg sier ikke at enkelte studier er "bedre" enn andre som noen her på jobb mistenker meg for.Bare for å få avklart det)

Nå er jeg ikke så bevandret i studiejungelen,men synes at studier slik som Medisin, Jus, og psykologi etc (kom ikke på flere i farten) set ut til å være mer krevende. Dette fordi jeg hele tiden hører det er puggefag,tungt stoff osv.

Nå er det klart det har med interesse å gjøre også her, men likevel så tror jeg ikke at bare en interesserer seg for faget så blir alt så mye enklere. .

Har man interesse for faget er en på god vei,men det er ikke alle som passer til å studere medisin bare fordi en synes det er interessant.

Har flere argumenter men har lyst til å høre hva andre mener.

Gjenter igjen at dette er ikke et forsøk på å gjøre noen studier "bedre" enn andre (En her på jobb hissa seg skikkelig opp til slutt!)

Turteluri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sivilingeniør-studiet er vel også regnet for å være ganske tøft, men (i hvert fall den gang jeg tok det) du ble som student "holdt i ørene" med ukentlige obligatoriske innleveringer. Dersom man her hadde overlatt studentene til seg selv, slik man gjør på mange andre studier, tror jeg det vill blitt katastrofale strykprosenter.

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sexysadie

Veterinærstudiet er ganske tøft.Står du ikke på og klarer og henge med går du ut etter ett par måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Om noen studier er mer krevende enn andre er jeg usikker på. Det er ihvertfall sikkert at mange ønsker å fremheve sitt eget studie som krevende.

Selv er jeg såkal realist, og liker vel å fremheve dette studie (siv.ing.) som litt vanskelig. Når jeg ser tilbake så var det mye å gjøre, men jeg brukte mye tid på andre ting (som festing, kino, turer, sosialt samvær etc.) og karakterene ble jo ikke særlig gode. Men jeg kom meg jo gjennom.

I ettertid har jeg tatt noen såkalte humanistiske fag, og det er selvfølgelig stor forskjell på fagene. Her er det mye mer lesing, en må pløye gjennom ganska mange sider. Skal du gjøre det godt må en her som andre steder jobbe mye.

Jeg tror at mange synes realfag er vanskelig, for det dreier som om å forstå. Detter en av på et tidlig tidspunkt er det vanskelig å ta seg inn igjen. Alt bygger på tidligere kunnskap, såkalt progressjon. Men det må ikke være så vanskelig som vi vil ha det til. Men ofte svikter kanskje den grunnleggende kunnskapen som en skal tilegne seg i grunnskaolen (ref. skoledebatten).

Mange unge i dag velger bort realfag fordi de har en oppfattelse av at dette er vanskelig. Kanskje er det fordi det har blitt sagt så ofte (selvoppfyllende profeti?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en venn som tok et mattefag på universitetet i Oslo, det var der 5 vekttall. Han begynte så på siv.ing (kjemi, NTNU), der det samme pensummet + flere store emner til sammen var 2.5 vekttall.

Hva sier dette? Jo, at ett vekttall her og ett der ikke kan sammenliknes -noen steder må man jobbe mer for samme uttelling i antall vekttall. (Selv om begge deler er gjennomført ved et universitet)1212[ Dette Innlegg er endret av: Ada=) den 2002-04-12 16:10 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har hørt at revisorstudiet ved NHH er steinhardt (for å bli statsautorisert). Har også hørt at kristendom/religion er barnemat. "Hva er karma?" og sånn....12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Man bør se litt på hvordan eksamen gjennomføres også....antall timer, dager, dager mellom hver eksamen osv, hvordan selve eksamen gjennomføres osv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg "hangla" gjennom jusstudiet.

Samboeren sier at han trodde det var så herdt, helt til han møtte meg da!! Men så har jeg ingen toppkarakterer heller!!!

Hadde vel ett semester med 8-17 dager. Ellers så var det MYE sosing!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Humanistiske fag krever endel selvstendighet. Som tidligere nevnt blir man ikke fulgt opp i like stor grad, blir ikke holdt i nakken. Mange valg er mer opp til en selv, store valg med store valg- muligheter. Særlig gjelder dette på høyere nivå enn grunnfag. man må lese myyyye, og må tenke enda mere, fordi man jobber med tema som ikke har ETT riktig svar. Skal man komme langt/ få gode karakter, må man i tillegg være kreativ og nyskapende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å si hva som er hardt/ ikke hardt, for vi har alle forskjellige evner. Noen er god til en ting, andre til noe annet. Men jeg blir provosert når sånne som Trond Giske sier at ALLE studenter bare leker og pugger fire uker før eksamen. De finnes, men jeg tror ikke det er så mange av dem. Og jeg tror at enda færre av dem gjør det særlig bra. Lykken er ikke obligatoriske innleveringer hver uke for alle!!!

Amarone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel er det ikke litt sant da,at mange studenter fester mye osv...?Pappa jobber i drosja,jeg sier ikke alle,men veldig mange fester 2-3 ganger i uka...Så jeg blir ikke så provosert av Trond Giske jeg....12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, mange studenter fester en del icon_wink.gif Som student har man nettopp den friheten til at man kan ta seg en dag fri når man vil, eller begynne å lese kl 4 på ettermiddagen og fortsette til midt på natta. Poenget mitt, som kanskje ikke kom godt nok frem, var selvom studenter fester, så jobber de fleste med studiene sine. Det er veldig få som fester hele tiden og leser fire uker før eksamen og får en kjempekarakter, som Giske later til å tro.

Amarone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror faktisk ikke det Giske mente...Jeg tror han satte det veldig på spissen...

icon_smile.gif Forstå meg rett,jeg mener ikke at studenter fester hver dag,men....Selv er jeg bare 15 år,blir 16,da gjenstår det å se da.....*Lol*...icon_wink.gif12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, han satte det på spissen! Men fakta gjenstår at han har satt i gang en reform som vil gjøre studenttilværelsen svært lik videregående skole! De som begynner studiene sine nå ved et universitet vil miste:

1. Friheten som student (til å lese det man vil når man vil og til dermed å følge sitt eget tempo)

2. Muligheten til fordypelse (kutt på et helt år! og at man ikke lenger kan konsentrere seg om et fag av gangen; man kan ta "plukk-opp-grader")

Jeg er glad jeg går på hovedfag så dette ikke rammer meg!

Amarone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel,vel..Så du mener at jeg,som snart begynner på videregående heller skulle gått enda ett år?Oxo i barneskolen og i ungdomskolen..?Vel den går ikke helt inn hos meg..Jo,jeg liker skolen,men jeg vil ikke være den "evige student".Når det gjelder studentene så er du jo faktisk ikke Trond Giske som sitter i regjeringa lenger..Prat heller til de som sitter i regjeringa..! 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei, ikke i videregående, er du gal! Jeg snakket om universitetsutdannelsen. Vi som går i dag har 4 år cand.mag grad, og 2 år hovedfag. Etter reformen blir det 3 års bachelor, og 2 år med master. Mao blir utdannelsen 1 år kortere... Man mister et helt grunnfag på dette, og det er ganske mye.

Den modningsprosessen faglig sett som det er å studere blir kortet ned, og fagkunnskapene blir mindre. Selvom de påstår at "man skal lære like mye på kortere tid", så tror jeg at det faktisk ikke er mulig. Et år er svært "lang" tid når det gjelder faglig fremgang. Og ja, den nåværende regjeringen driver reformen frem, men den er vedtatt av Stortinget, OG den var Giskes hjertebarn som minister.

Amarone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...