Gå til innhold

Melding om navneendring


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg jobber i en heller stor bedrift - og hvem er det der som skal ha melding om navneendring? Personal, lønning , avdelingen jeg er ansatt i...???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Personal OG Lønning.

I tillegg ville jeg informert nærmeste leder, samt IT-avdelingen (de trenger å ha deg registrert i systemene med riktig navn, samt dersom du trenger f.eks. ny mailadresse (hvis du har navnebasert mailadresse).

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må jeg registrere navnendring hos f.eks folkeregister nå etter bryllupet? Eller går det automatisk med vigselspapirene?

Må bankkort og førerkort byttes med en gang?

(Sorry hvis jeg ødela tråden din, gjest, men det handler jo noe om det samme...)

Klem MissS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kirken har ingenting med navneendring å gjøre lenger - dette må meldes til Folkeregisteret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solskinn
Kirken har ingenting med navneendring å gjøre lenger - dette må meldes til Folkeregisteret.

Husk at det er eget skjema som du selv må sende inn!

(Regner med det var det du mente Kaktus, ville bare presisere det, for det er fortsatt mange som ikke vet det!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Førerkort og bankkort kan du endre så fort du har en attest/dokumentasjon på at du har endret etternavn. Dette får du fra folkeregisteret når navnet ditt er endret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ja, du må regne med å ta hele runden med navneendring - arbeidsgiver, førerkort, bankkort, telefonabonnement, TV-lisens, strømabonnement osv osv osv.

Husk bare på å fylle ut skjemaet 'Melding om navneendring' og send til Folkeregisteret så fort som mulig etter vigsel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fru Meta

Hvis man ønsker riktig navn på vielsesattesten, må man søke folkeregisteret om navneendring FØR vielsen. Min søknad tok det tre uker å behandle. Med prøving av ekteskapsvilkårene som sendes til kirken, skal det også ligge en kopi av fødselsattesten (husk rett kopi stempel), så navneendringen bør gjøres et par-tre måneder før vielsen. Når man ber om navneendringen, bør man også be om ny fødselsattest da det altså er denne som danner grunnlaget for hva som står på vielsesattesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi mottok vielsespapirer fra kirken lå navneendringspapirene med. Det står at fra 01.01.2003 kom det nye vielsespapir, "melding om endring av navn" ligger med. Det står at dersom vi ønsker å bytte navn i forbindelse med bryllupet må skjemaet fylles ut og sendes tilbake til de sammen med de andre papirene. Da sender de papirene inn samtidig som de melder fra om vielsen. Dersom vi ønsker å ordne dette selv i ettertid kan vi det. Ble kanskje litt rotete dette her men..

Jeg slenger med et spørsmål samtidig jeg: hvis vi sender dette inn sammen med vielsespapirene, og reiser på bryllupsreise rett etter bryllupet, vil det bli et problem med passet da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solskinn
: hvis vi sender dette inn sammen med vielsespapirene, og reiser på bryllupsreise rett etter bryllupet, vil det bli et problem med passet da?

nei, ikke så lenge du har billetter med samme navn som passet! :D Endrer du navn etter vielsen tar dette to til tre uker, dvs at du heter det du het før du blir gift fram til du får bekreftelsen fra folkeregisteret og må ha dette navnet på billetter og pass!

NB: det er en god del som bruker Folkeregisteret til å oppdatere kundeopplysningene sine, jeg tror bla Telenor gjør dette. Da trenger man ikke melde flytting eller navneendring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi giftet oss i fjor. Det eneste jeg gjorde var å fylle ut papirene til kirken og sendte de inn. Vi fikk vigselsattest og den tok jeg kopi av og sendte rund til banker og diverse steder som ikke bare tar beskjed pr telefon.

Folkeregisteret og ligningkontoret ble up to date automatisk.

Førekort, bankkort, kredittkort, bensinkort osvosv + pass ordner jeg med vigselsattesten. Det er et offentlig dokument.

Hvorfor skal du / dere ordne dette før bryllupet - det er jo når du gifter deg du skifter navn. Det er helt normalt å reise i pikenavnet på bryllupsreise for eksempel. Det er viktig å huske å bestille alt av billetter i gammelt navn, hvis ikke kan det oppstå problemer har jeg hørt.

Men dette vet reiseoperatørene om, så de skal jeg passe på det - hvis de vet at det er bryllupsreise dere bestiller.

Bare et råd fra meg!

God sommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Fru Meta

Charly: Det kom ny navnelov 01.01.03, så kirken har ikke lenger myndighet til å godkjenne navneendringer. Nå skal endringer av navn godkjennes av Folkeregisteret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg har skjønt, må man legge ved kopi av vigselsattest når man skal endre navn i forbindelse med vigsel.

Det står hvertfall i rettledningen til 'Melding om endring av navn'-skjemaet som jeg sitter med her nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man endrer navn 2-3 måneder før vielsen:

Lise Pettersen skal gifte seg med Frank Hansen

På vielses attesten står det da:

Lise Hansen gift med Frank Hansen

????

Blir ikke det litt rart da? Jeg tror jeg ordner sånne bytter etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fru Meta skrev

Med prøving av ekteskapsvilkårene som sendes til kirken, skal det også ligge en kopi av fødselsattesten (husk rett kopi stempel)

Må man ha stemplet RETT KOPI på fødselsattestene når man sender de inn til kirkekontoret sammen med de andre papirene??? Det har jeg ikke blitt informert om... :-?

Noen som kan svare på dette? Er det noen plasser som stempler dette da lengre?? I såfall hvem???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solskinn
Må man ha stemplet RETT KOPI på fødselsattestene når man sender de inn til kirkekontoret sammen med de andre papirene??? Det har jeg ikke blitt informert om... :-?

Noen som kan svare på dette? Er det noen plasser som stempler dette da lengre?? I såfall hvem???

Alle offentlige kontorer (inkl skoler) og postkontor (tror jeg, det var i alle fall sånn för). Du kan jo bare sende inn den du fikk fra folkeregisteret, da, neste gang du trenger en får du en ny, skal du bytte navn når du gifter deg har du jo ikke lenger behov for ett personbevis med det gamle navnet ditt på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solskinn
Såvidt jeg har skjønt, må man legge ved kopi av vigselsattest når man skal endre navn i forbindelse med vigsel.

Det står hvertfall i rettledningen til 'Melding om endring av navn'-skjemaet som jeg sitter med her nå!

Det stemmer. Legger du ved vigselsattest blir det automatisk godkjent, det skal gå fort.

Dersom du vil endre i forkant kan du gjöre dette dersom dere har värt samboere i over to år (eller har felles barn, tror jeg). Da skriver samboeren under på at dere har bodd sammen i over to år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...