Gå til innhold

Sunne og velsmakende middagsretter noen ?

Fremhevede innlegg

Gjest LilleSol
Skrevet

Er det noen av dere som har noen enkle, gode og Sunne middagsalternativer til meg? Er i gang med, hmm hva skal jeg si, ikke slankeprosjekt, men leve sunnere prosjekt! :D

Er i hovedsak interessert i oppskrifter der maten lages fra bunnen av, er ikke glad i halvfabrikata. Helst uten mye sukker og fett.

Her er ihvertdall en oppskrift jeg fant nå nylig, som er veldig god.

Kylling i italiensk saus

4 porsjoner

1 kylling

1 stor løk

1 stor grønn paprika

2 fedd hvitløk

1 boks champinjong

2-3 kopper saft eller hønsebuljong

1 ss italienske urter (oregano, basil, timian og majoram)

1 ss tomatpurè

1 boka hele tomater

salt og pepper

Del kyllingen i fire og brun den i en gryte. Brun finhakket løk, paprika, hvitløk og sjampinjong og tøm dette og kraften i gryten sammen med kyllingen. Tilsett urtene, tomatpurèen og tomatene. Smak til med pepper og salt. La denne gryten småkoke i 40 min og det blir en fantastisk rik og fyldig smak! Server med kokt ris og salat ! Kjempegodt, selv om sambo gren på nesa da han så hvitløken :roll:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

masse forskjellige grønnsaker, hvit saus og krydder over, ost på toppen, i ildfast form og rett i ovnen: NAM!

Gjest Brunhilde
Skrevet

WOK er sunt og godt. Du kan lage mat i wok nesten uten bruk av fett, og med mye grønnsaker trenger du ikke noe særlig kjøtt heller. En av mine favoritter er wok med strimlet biffkjøtt, champignong, løk, brokkoli og gulrøtter. Krydder etter smak. Jeg jevner ikke, men vil du ha litt saus går det fint å jevne med litt maisenna.

Skrevet

Fisk i form:

800 g sei (fås kjøpt i frossen blokk på de fleste butikker, til kr 24)

1 purre

4-5 tomater

Revet ost

grønnsaks eller fiskebuljong

spinat (kan sløyfes)

2 gulrot (skjæres i tynne skiver)

1 dl melk

1 klatt smør

salt og pepper

Smør formen, legg i fisken (gjerne frossen), salt pepper, buljongterning, ha i strimlet purre, tomater i skiver, gulrot og spinat, ost på toppen. Til slutt revet ost og smør og melk.

Stekes midt i ovnen i 35 - 40 min. 225 grader.

Serveres med potet eller ris, baguetter.

Gjest Ethereal
Skrevet

Tunfiskpizza:)

*Tynn bunn, gjerne med oregano i; forstekes på 300 grader i 6-7 min hvis ikke ovnen din har pizzafunksjon

*tunfisk på boks I VANN der vannet er silt fra

*cherrytomater i tynne skiver

*rød løk, grovt hakket

*svarte oliven

*litt mozzarellaost, men ikke heldekkende

*krydder; salt og oregano holder lenge!

Ultragodt!

M

Skrevet

Godt i form

En god hverdagsrett som kan gjøres klar kvelden i forveien, slik at den bare er å steke når middagstiden er inne. Lettvint og godt.

(4 porsjoner):

1 pakke dypfryste sommergrønnsaker (eller norsk blanding)

4 hardkokte egg

1 hakket løk

150 g kokt skinke

100 g pølse, 11 % fett

50 g lettere gulost

grovmalt pepper

salt

Stek løken til den er mør. Tin grønnsakene og legg dem i en ildfast form sammen med de oppdelte eggene og den stekte løken. Salt og pepper strøs over. Kokt skinke fordeles over og til slutt den revne osten. Gratiner retten i ovnen ved ca 250°C i 20 minutter. Serveres med brød til.

Per porsjon:

Kvinner: 35 g brød, 340 kcal

Menn: 50 g brød, 380 kcal

Helstekt oksefilet + bærsorbet

Hva er vel bedre enn mørt og velsmakende oksekjøtt?

Og til dessert kan du overraske deg selv og dine med en lettlaget og virkelig god bærsorbet.

(4-6 porsjoner):

ca 1 kg oksefilet

salt

pepper

Gni oksefileten inn med salt og pepper og brun den raskt i en stekepanne. Stikk et steketermometer i fileten, legg den i en langpanne og etterstek fileten på 125°C i stekeovn. Fileten er medium når steketermometeret viser ca 60°C. Serveres med sjysaus fra pose og kokte grønnsaker og poteter.

Per porsjon:

Kvinner: 125 g kjøtt, 125 g potet, 305 kcal

Menn: 200g kjøtt, 150 g potet, 415 kcal

Dessert:

Bærsorbet:

(4 porsjoner):

400 g frosne bær (jordbær, bringebær, solbær, blåbær)

2 dl yoghurt naturell

søtstoff etter smak

Kjør alt i food-processor og server sorbeten straks.

Per porsjon: 75 kcal

Gretes luksusfilet + bakte epler

Kjøtt inneholder verdifulle proteiner, vitaminer fra B-gruppen og jern. Denne delikate og velsmakende retten lager du mens potetene bakes i ovnen. Husk at salaten er best og sunnest når den er nylaget. Til dessert anbefaler vi bakte epler med vår lette vaniljesaus.

(4 porsjoner):

2 svinefileter, ca. 500 g

1 ss soyasaus

Fyll:

2 ss finhakket løk

2 ss Cottage cheese

2 ss finhakket sjampinjong

2 ss hakket persille

2 ss finhakket rød og grønn paprika

1 fedd hvitløk

salt og pepper

Bland fyllet til en grøt. Svinefileten deles på langs som et pølsebrød, ikke skjær helt gjennom nederst. Fylles med krydderblandingen, og surres sammen med bomullstråd. Pensles med soyasaus. Grilles eller stekes. Pannen kokes ut med vann og buljong. Jevn den med 1 - 2 ts maisennamel utrørt i vann. Serveres med bakt potet og salat.

Per porsjon:

Kvinner: 125 g kokt potet, 305 kcal

Menn: 150 g kokt potet, 335 kcal

Dessert:

Bakte epler

(4 porsjoner):

4 epler a ca 75 g

100 g rørte bær

kanel

2 ts sukker

4 ss vann

Lett vaniljesaus:

4 dl skummet melk

1 egg

vaniljestang eller vaniljedråper

2 plater gelatin

søtstoff etter smak

Eplene hules ut i midten og fylles med rørte bær. Dryss over kanel og sukker. Eplene plasseres på et ildfast fat med litt vann og stekes i ovnen på 200 grader C i 10-15 minutter til de er myke. Serveres med lett vaniljesaus.

Vaniljesaus: Løs opp gelatinen i kaldt vann. Pisk egg og søtstoff til eggedosis. Tilsett melken. Ha dette i en gryte, gi det et oppkok og tilsett vaniljen. Tilsett gelatin og avkjøl. Pisk sausen opp før servering.

Per porsjon: 110 kcal

Alt fra Grete Roede!!! Kos deg!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...