Gå til innhold

Likestilling i kirken?


Angelina

Anbefalte innlegg

Var til samtale med presten idag bare for å gjennomgå forskjellene mellom norske og finske bryllup, og fikk lettere bakoversveis! Vi hadde fått utdelt en brosjyre tidligere som forklarte gangen i vielsen, og der sto det å lese at "Bruden kommer inn sammen med sin far eller sammen med brudgommen." Så jeg sa til presten at jeg ikke önsket dette, siden min far er död, og vi vil gjerne at min tilkommende skal vente oppe ved alteret. Jeg hadde ikke helt bestemt meg for om jeg skulle gå alene, eller få min mor til å fölge meg. Förste spörsmål fra presten var da, "har du ingen brödre?". Joda, forklarte jeg, jeg har tre, men önsker heller å bruke min mor, dersom jeg velger å bli fulgt opp. Så klarer da presten å fortelle meg at å fölge bruden opp er en manns jobb, og han ser helst at min mor sitter stille og gjör minst mulig! Hva gir dere meg for slikt?

Jeg hadde egentlig mer eller mindre bestemt meg for å gå alene, men nå vurderer jeg å presse gjennom at min mor skal fölge meg, kun for å presisere et prinsipp!

Er det noen fler som har fått slike meldinger fra kirken? Er dette normalt, eller er det en finsk fenomen?

Angelina

(irritert feminist)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

Jeg har en venninne som også hadde tenkt å bli fulgt opp av sin mor, men hun valgte fadderen sin istedet.

Tror dette kommer ann på presten.

Tror ikke det er noen regel som tilsier at du ikke kan følges opp av din mor. Ring til kirkekontoret for å høre.

Du skal se at det ordner seg

Missy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Dette kommer an på presten!! Jeg har vært i bryllup der bruden har blitt fulgt opp av sin mor pga at faren var død, så det lar seg het fint gjøre. Men det er vel en kjensgjerning at en del prester i den norske kirke ikke alltid har det beste menneskesynet (når det gjelder kvinner eller homofile), og det er utrolig synd! -men det finnes noen prester som er veldig OK også, da!

Lykke til!

ps: jeg ville gått opp sammen med moren min, for det er jo godt å ha noen å støtte seg litt til, hvis det hele blir litt overveldene på den store dagen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...