_Nida_Michelle Skrevet 29. mai 2003 #1 Skrevet 29. mai 2003 Har hatt litt problem med synet den siste tida,så har fått time hos øyelege i morgen.Vet ikke om jeg trenger briller,men hvis det viser seg at jeg må,så vil jeg helst ha linser.Men er det "farlig" å bruke linser? Det er mange som sier at du ender opp med å ødelegget øyet enda mer... Vet ikke helt hva jeg skal tro på.Vet dere noe om dette her?
Molanya Skrevet 29. mai 2003 #2 Skrevet 29. mai 2003 Har ikke hørt noe om det. Er du nøye med hygiene, samt skifter linsene til rett tid, og sørger for å hvile øynene av og til (om natta, for eksempel), tror jeg ikke det er noe problem.
Gjest Diva Skrevet 29. mai 2003 #3 Skrevet 29. mai 2003 Kommer an på hvordan øyet ditt reagerer. Ikke alle kan bruke linser dessverre. Men farlig er det ikke i seg selv. Linser gjør at du ikke får så mye oksygen på øyet og gjør ofte øynene tørre. Det finnes dog linser som slipper igjennom mer oksygen Man bør ikke bruke linser i mer enn rundt 15 timers tid. Er man tørr og ekkel i øyet, bør man ta dem ut. Å ha linser er noe man tilvenner seg, og man får som regel en uke eller to med å prøve dem. Man lærer seg å ta på linsene riktig hos optiker, og man får en brosjyre som man kan ha som "manual". Den første dagen har man linsene på seg i 2 timer, 4 den neste, 6 den tredje osv..... opp til man kan ha dem hele dagen etter ca 6-8 dager eller så. Det er stor forskjell på linsene også. Mange bruker dagslinser og hygienisk sett er disse de beste da de er nye hver dag, og bare kastes etterpå. Selv om man er veldig flink til å rense osv... så er det disse som er enklest og mest "freshe" i allefall Ellers er det døgnlinser, månedslinser og årslinser. Sikkert flere og. Du kan også få med farge hvis du ønsker det. Men som sagt, - det kommer an på hva øyet ditt trenger og hva du skal korrigeere Bare spør optiker når du er der, så kan du sikkert få en linsetilpasningstime hvis du kan bruke det:) Da finner optikeren noen linser som trolig kan passe deg og med riktig styrke slik at du kan prøve i noen dager. Bare vær svært nøye med hygienen og ha litt tålmodighet,- det er litt knot de første gangene, men du lærer fort :D Lykke til : ) Diva
ringblomst Skrevet 29. mai 2003 #4 Skrevet 29. mai 2003 Er ikke farlig å bruke linser nei, så lenge man bruker som foreskrevet. Linseoptikeren din gi deg informasjon og opplæring, i det hele tatt ta en vurdering om du kan bruke linser. Men hvis du har hatt problemer med øynene i det siste pga allergi, skader ol, blir det nok briller og ikke linser på deg, dessverre. Hvis du derimot bare ser dårlig, er nok linser et godt alternativ.
Gjest Anonymous Skrevet 29. mai 2003 #5 Skrevet 29. mai 2003 Jeg har brukt linser i 17(!) år og jeg har aldri hatt problemer. Passer på å ta pauser enkelte dager..
Ursula Skrevet 29. mai 2003 #6 Skrevet 29. mai 2003 Det er ikke bra hvis du bruker linsene mye lengre enn de er beregna til. En venninne av meg gjorde det og hun fikk enda skevere hornhinner.
Megan Skrevet 29. mai 2003 #8 Skrevet 29. mai 2003 Som alle over sier- det er ikke "farlig" dersom du bruker dem slik optikeren sier (du får god informasjon av han/henne), men ikke alle kan bruke linser og det er viktig å "avbelaste" øyet ved å bruke briller av og til. Har brukt linser en stund, og har ingen problemer.
zalo Skrevet 30. mai 2003 #9 Skrevet 30. mai 2003 Jeg har brukt linser siden jeg var 12 år - og har aldri hatt problemer med det. Nå bruker jeg dagslinser og anbefaler det på det sterkesste (så deilig å bare kaste etter bruk - ingen rensing)
Gjest Sofie Skrevet 9. oktober 2012 #10 Skrevet 9. oktober 2012 Jeg har utrolig lyst på blå fargelinser, men er redd for at jeg skal få betennelse eller noe sånt på øye, går det an å bli blind eller noe som er skadelig for øye, for da ombestemmer jeg meg .. :- /
Gjest Reidun Skrevet 9. oktober 2012 #11 Skrevet 9. oktober 2012 Jeg har ganske brune øyner ( heeelt brune, ikke for mørke eller for lyse! ) Men mamma har samme lyenfarge som meg og hun sa hun prøvde blå øyenfarge men det virket ikke hun såg ikke forskjell og da sa hun til meg at det ikke går an å få blå øyner når du har brune. Men jeg vet ikke helt hva jeg skal tro på. Siden jeg ønsker syyykt å prøve blå øyner!! :-)
Noteknekk Skrevet 10. oktober 2012 #12 Skrevet 10. oktober 2012 Direkte farlig er det ikke, men ved linsebruk øker man sjansen for enkelte infeksjoner i øynene i forhold til om man ikke bruker linser. Men disse er ganske sjeldne og med riktig linsebruk så holder man infeksjonsfaren på et minimum.
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2012 #13 Skrevet 10. oktober 2012 Jeg har brukt linser i 26 år. Har aldri hatt problemer. Var nettopp på sjekk og øynene mine var friske og fine. Jeg avlaster aldri med briller (selv om det nok anbefales). Har kun brukt linser alle disse årene - aldri briller. Bruker linser som sitter på 1 mnd av gangen - både dag og natt - dvs de tas ikke ut på natten. Etter èn mnd kaster jeg dem og setter inn et nytt par. Veldig enkelt og problemfritt. Anonym poster: d6a22c63705f1fa6ebfa4055e747de26 1
Gjest Snoken- Skrevet 10. oktober 2012 #14 Skrevet 10. oktober 2012 Ved bruk av linser risikerer du å få enda dårligere syn. Når jeg fikk lappen, tenkte det var greit å skaffe meg linser så ser jeg blant annet bedre når det er mørkt ute. Så jeg startet med linser, det tok ikke lengre enn 6 måneder før synet mitt fort ble verre. Nå ser det ut til å stagnere, heldigvis!
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2012 #15 Skrevet 10. oktober 2012 Ved bruk av linser risikerer du å få enda dårligere syn. Når jeg fikk lappen, tenkte det var greit å skaffe meg linser så ser jeg blant annet bedre når det er mørkt ute. Så jeg startet med linser, det tok ikke lengre enn 6 måneder før synet mitt fort ble verre. Nå ser det ut til å stagnere, heldigvis! Har du belegg for dette? Sist jeg testet synet mitt hadde det blitt BEDRE enn det hadde vært på flere år. Jeg måtte derfor skifte til linser med lavere styrke. Optikeren sa det ikke var uvanlig. Synet kan endre seg begge veier over tid. Har ikke noe med linsene å gjøre. Anonym poster: d6a22c63705f1fa6ebfa4055e747de26
Lady Stardust Skrevet 10. oktober 2012 #16 Skrevet 10. oktober 2012 Ved bruk av linser risikerer du å få enda dårligere syn. Når jeg fikk lappen, tenkte det var greit å skaffe meg linser så ser jeg blant annet bedre når det er mørkt ute. Så jeg startet med linser, det tok ikke lengre enn 6 måneder før synet mitt fort ble verre. Nå ser det ut til å stagnere, heldigvis! Brukte du briller før du begynte med linser? Om du startet rett på linser er det en ganske logisk forklaring på hvorfor du ser dårligere nå. Uten korrigering ved hjelp av briller eller linser, vil øynene dine korrigere seg selv så godt det går. Når du begynner med linser eller briller vil du avvenne øynene med å korrigere synet på egenhånd, og derfor ser du dårligere uten linser nå enn du gjorde før. Nå vet jeg ikke hvor gammel du er, men du ville nok sett like dårlig uten linser til slutt uansett, de klarer ikke å korrigere seg selv "for alltid". Jeg har samme problemet. Har egentlig +5 på begge øynene, men bruker hverken briller eller linser, da øynene mine klarer jobben selv. Merker dog at det begynner å bli verre nå, så må nok ty til linsene snart selv.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå