anka Skrevet 27. mai 2003 #1 Skrevet 27. mai 2003 Kan noen fortelle meg hvordan de føles? Hvor man får vondt osv.! 1
Silfen Skrevet 27. mai 2003 #2 Skrevet 27. mai 2003 Det er så forskjellig fra person til person. Har du noengang hatt menssmerter? Min første fødsel startet med en vond rygg. Murringer. Ikke noe jeg kunne sette fingen på. Riene under min andre fødsel trodde jeg var lyskestrekk. De var akkurat like. Hører mange si at det er "tak" som sitter i mage, rygg eller begge. Som kommer og går med jevne mellomrom. Er du i gang tror du?
Gjest gjest1 Skrevet 27. mai 2003 #3 Skrevet 27. mai 2003 Jeg har nå begynt å få masse kynnere. Det er ikke så vondt bare slitsomt!! Jeg har de alt fra 1 til 10 ganger om dagen. Men jeg har jo under 6 uker igjen til fødselen da... så det er normalt! Tror nok riene er noen hakk verre ja.....
anka Skrevet 27. mai 2003 Forfatter #4 Skrevet 27. mai 2003 Nei, jeg tror ikke det! Men vil bare være forbredt. Innimellom blir magen helt hard og jeg blir veldig kvalm. Er det en form for kynnere eller er det bare baby som presser?
Silfen Skrevet 27. mai 2003 #5 Skrevet 27. mai 2003 Når magen blir helt hard, kan det godt være at du har en kynner. En kynner gjør at livmoren trekker seg sammen, men oftest på en mildere måte enn en rie. Kvalme er det en del som opplever under rier/fødsel.
Gjest Tex Skrevet 28. mai 2003 #6 Skrevet 28. mai 2003 Hvis du har vondt i magen er det kynnere Har du vondt i "der som tampongen sitter" har du veer Det er helt normalt å være kvalm og også kaste opp under en fødsel
Gjest Qlio Skrevet 28. mai 2003 #7 Skrevet 28. mai 2003 Har du vondt i "der som tampongen sitter" har du veer Den hadde jeg aldri hørt før, men du verden så greit og ha noe og sammenligne med for oss førstegangsfødende! De fleste vet jo, som du sier, "der som tampongen sitter"! Ellers fikk min svigerinne beskjed om at tiden var inne til å reise til føden når hun ikke lenger gadd og krangle med mannen om tiden var inne eller ikke. Den syntes jeg også var ganske bra! *s*
Pearl Skrevet 28. mai 2003 #8 Skrevet 28. mai 2003 Rier når du kjenner det der tampongen sitter, det må være press rier de mener da. Jeg har aldri kjent rier så langt nede, som regel får en enten vondt i ryggen eller fremme i magen. En tar ikke feil, når riene er i gang, det gjør veldig vondt som regel og så kommer den samme smerten, sterkere eller svakere, jevnlig. Med min første hadde jeg rier som kjentes i rygge, det var det værste jeg har kjent, det var forferdelig vondt, veldig utmattende og de riene kan være mindre effektive. Andre gang fikk jeg rier fremme i magen, i de var langt fra så vonde, og siden jeg ventet på de forferdelige smertene fra første gang, ventet jeg altfor lenge hjemme, men de var veldig effektive og de gjorde ikke så forferdelig vondt før en time før fødselen. Kynnere er ikke så intense.
Gjest Tex Skrevet 28. mai 2003 #9 Skrevet 28. mai 2003 Rier når du kjenner det der tampongen sitter' date=' det må være press rier de mener da.[/quote'] Jeg sa vel ikke at det skulle være rier der heller. Jeg sa "når det gjør vondt" der.... Har du sammentrekninger som vanlig som du har hatt i ukesvis kan du kjenne de fra ekte rier. Det gjør du ved å spesifisere hvor smerten sitter, altså om livmorhalsen og skjeden er smertefri eller om du har vondt der. Er det smertefritt kan du ta deg en tur på kafe. Har du smerter legger du turen til sykehuset. Enkelt og greit. Dette bli dustete forklart men noen trenger jo en grundig forklaring....
Pearl Skrevet 28. mai 2003 #10 Skrevet 28. mai 2003 Kjære Anitacath. Noen trenger kanskje en nærmere forklaring, og ja, det var faktisk klønet forklart. Og beklager at jeg ikke skrev "vondt", men rier i stedenfor, en skrivefeil, men flisespikkeriet lenge leve. Jeg må få lov til å være uenig i et slikt "ordtak", jeg trykker nå ivertfall ikke tampongen så langt opp som der det gjør vondt når smertene starter. Og for at første gangs fødene ikke skal henge seg opp i dette, sier jeg at det gjør ikke skikkelig vondt der O.B. en pleier å være før press riene begynner og da skulle man vært på sykehuset for lengs. Kanskje du har opplevd fødsler som går veldig fort slik at presset på skjeden kommer tidlig, men tidlig i en fødsel kjenner de fleste ikke smerte der tampongen pleier å være.
Gjest Tex Skrevet 28. mai 2003 #11 Skrevet 28. mai 2003 Jeg må få lov til å være uenig i et slikt "ordtak", Jeg vet ikke hva du driver med til daglig, men jeg er barnepleier og vet hva jeg snakker om.
Padmee Skrevet 28. mai 2003 #12 Skrevet 28. mai 2003 Jeg husker ikke hvor jeg hadde vondt, eller ikke vondt. Men det jeg virkelig husker er at det var kjempe vondt, og spesielt i ryggen. Men jeg kjente ikke forskjell på rier og kynnere, ikke i det hele tatt. Fikk vite etter en natt på sykehuset at det jeg hadde var maserier som ikke gjorde noenting, men det var de som var vonde. Da jeg var kommet så langt at jeg fikk pressrier kjente jeg de ikke. Det jeg kjente var et konstant press, akkurat slik som hvis en må på do, men har treg mage/forstoppelse.
Gjest Tex Skrevet 28. mai 2003 #13 Skrevet 28. mai 2003 Mangel på kunnskap om egen kropp er den viktigste årsaken til at jenter ikke helt vet hva som er hva i forbindelse med svangerskap og fødsel. Det finnes mye god litteratur rundt dette på biblioteket, og spør jordmor dersom du lurer på noe, ikke spør legen. Det er lurt å bruke tiden som gravid på å kjenne etter hvordan ting føles, alle svangerskap er individuelle og oppleves derfor forskjellig. Det aller viktigste du kan gjøre er å stole på hva magefølelsen din forteller deg. Det er den du har fått i fødselsgave som kvinne, for at du best mulig skal være istand til å forholde deg slik det er riktig.
Silfen Skrevet 28. mai 2003 #14 Skrevet 28. mai 2003 Anicath: Litt på bærtur er du nå, vil jeg si. Jeg har aldri hatt vondt i skjeden i forbindelse med mine tidlige rier. Men vondt i forkant; ja. Magefølelsen er heller ikke lett å stole på, for det er ikke alle som får rier som følger BOKEN. Skulle jeg fulgt boken, så hadde jeg ikke hatt rier med min første. Men noe må da ha forårsaket mine 10 cm som jeg hadde da jeg kom på KK. Er det noe jeg har lært etter å ha hatt rier to ganger selv, er at det aldri kan sammenlignes med andre personer. Da jeg fikk rier med nr 2, var jeg innlagt på obsposten for gravide. Jeg, lege OG erfarne jordmødre trodde at jeg hadde lyskestrekk, noe jeg var veldig plaget med i svangerskapet. Jeg fikk noe å sove på. Neste morgen hadde jeg nesten 4 cm åpning. Ikke viste riene mine på ctg heller. So, excuse me miss barnepleier; ikke alt følger boken. 1
Gjest Mayamor Skrevet 28. mai 2003 #15 Skrevet 28. mai 2003 Jeg tok feil flere ganger og trodde fødselen var i gang sist... :oops: Syntes ikke det var lett å kjenne forskjell. Så når da fødselen endelig (16 dager på overtid) kom i gang... Trodde jeg det bare var kynnere ...igjen... Men det var det ikke... :D Fint for oss alle at brukerene skriver ned sine personlige erfaringer. Det er jo det som er greit med et forum istedenfor litteratur... Men et ønske: Ikke vær så nedlatende ovenfor hverandres svar. :fy: Mayamor
Gjest Tex Skrevet 28. mai 2003 #16 Skrevet 28. mai 2003 Magefølelsen er heller ikke lett å stole på' date=' for det er ikke alle som får rier som følger BOKEN.[/quote'] Herregud så vanskelige vi skal være da! Jeg skriver " i forbindelse med svangerskap og fødsel " kan man finne mye god litteratur. Hvilken del av det er det du ikke skjønner??
Pearl Skrevet 28. mai 2003 #17 Skrevet 28. mai 2003 Anitacath, jeg er ikke utdannet barnepleier, det skal jeg innrømme, men hva har vel det og si når man har født og gått gravid med to barn. Jeg vil si at jeg har mer enn nok erfaring til å uttale meg om dette emnet. Men selvfølgelig alle opplever fødsler forskjellig, ingen fødsel er lik. Hvor mange barn har du født, Anitacath?? Jeg synes vel egentlig synd på deg som har vondt i skjeden fra fødselen starter, håper aldri at jeg opplever det. Men en ting til, de fleste opplever ikke "en etter boken fødsel"
Gjest Tex Skrevet 28. mai 2003 #19 Skrevet 28. mai 2003 Anitacath, jeg er ikke utdannet barnepleier, det skal jeg innrømme, men hva har vel det og si når man har født og gått gravid med to barn. Nei det er klart at utdannelse har null betydning Hvor mange barn har du født, Anitacath?? Flere enn deg....
Pearl Skrevet 28. mai 2003 #20 Skrevet 28. mai 2003 Jeg skrev ikke at utdannelse ikke har betydning, men når det gjelder fødsel, graviditet, barseltid og stell av barn, lærer man av erfaring, og det var faktisk det jeg mente. En barnepleier kan være godt utdannet men ha null niks erfaring, og alt som står i bøkene trenger ikke nødvendigvis være riktig for hver fødene kvinne. I samme slengen vil jeg si at vi som er gravide, enten det er for tredje gang eller første, leser mye, kjenner etter på egen kropp. Jeg tror faktisk noe av det man husker best i livet er de fødslene man har hatt, jeg har ivertfall hatt gleden av å snakke med damer på over 80 år som har fortalt hvordan deres fødsler var. Men jeg skal få gynokologen min til å forklare meg dette.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå