Gjest pussi Skrevet 24. juli 2008 #1 Skrevet 24. juli 2008 jeg og min samboer har akkurat fått to nye kattepuser i huset, kattungene er ca 4 mnd gamle og vi fikk dem fra dyrebeskyttelsen. Jeg vil gjerne lære kattungene å være utekatter, men er usikker på hvordan vi skal lære de dette uten at de stikker av? prøvde å ha de ute her om dagen og da ble den ene så nervøs og løp og gjemte seg, var ikke mulig å få tak i han.. klarte det tilslutt, men er redd for hvordan det skal gå nå neste gang. har hatt de hjemme i 2 uker nå og de virker veldig trygge og sikre inne. trenger noen gode råd for å lære de å være ute uten å stikke av. Noen som kan hjelpe meg? takk for svar
SlemUlv Skrevet 24. juli 2008 #2 Skrevet 24. juli 2008 Siden du har dem fra DB vil mitt første råd være: Snakk med DB, hør histoien til kattungene.. mitt andre: kastrer dem før du slipper dem ut, så er det mindre sjanse for at de løper vekk
Gjest pussi Skrevet 24. juli 2008 #3 Skrevet 24. juli 2008 Siden du har dem fra DB vil mitt første råd være: Snakk med DB, hør histoien til kattungene.. mitt andre: kastrer dem før du slipper dem ut, så er det mindre sjanse for at de løper vekk Historien vet jeg og kattene er kastrert, ørmerket og vaksinert. Trenger egentlig bare tips til hvordan jeg skal lære de å være ute? hvordan begynner man å slippe de ut? er redd de skal stikke av og ikke klare å finne veien hjem. det er jo sånn at kattunger ikke har ordentlig utviklet retningssans før de er 1 år?
SlemUlv Skrevet 24. juli 2008 #4 Skrevet 24. juli 2008 7-8 måneder har jeg hørt. Så egentlig bør de ikke være ute alene før det.. ta med kattene ut i bånd, vis dem hvor de bor og vær ute sammens med dem ellers er det anbefalt å ha katten inne i minst 4 uker før man slipper dem ut på ny plass.. jeg fikk 2 av mine jenter fra DB ved 4 månedersalderen, og de var livredd, så jeg holdt dem inne nesten et halvt år før jeg satte opp vinduet og lot dem bestemme selv om de ville være inne eller ute!
Tabris Skrevet 24. juli 2008 #5 Skrevet 24. juli 2008 Jeg mener bånd på katter er helt unødvendig da det hemmer dem i deres egen lek og utforskning av omgivelsene. Jeg mener du bør først ha dem inne hos deg i 3-4 uker slik at de blir skikkelig vant med og trygg på deg og anser huset som deres eget hjem. Deretter kan du rett og slett bare åpne døren og la dem gå ut i eget tempo. Når de har våget seg ut kan du bli med dem og følge med hvor de går og hva de gjør. De kan kanskje finne på å mjaue etter deg hvis de har gått for langt bort, og da er det din oppgave som "reserve-mamma" å hente dem igjen. Det er derfor viktig at du er med dem ut i begynnelsen. Jeg synes tallene her på KG om hvor gamle de er før de har fått stedssans blir bare høyere og høyere for hver tråd som kommer om emnet. Vi har blitt med kattene ut de første gangene de er ute, kun hatt de ute under kontroll og små perioder om gangen så lenge de er små, og så latt dem styre dette mer og mer på egne premisser etterhvert som de vokser til samtidig som man holder et lite øye med dem. Jeg har aldri mistet en kattunge med denne metoden, og har ikke hørt om noen som har gjort det heller.
Gjest Gjest Skrevet 24. juli 2008 #6 Skrevet 24. juli 2008 Jeg hadde nok lært dem til å gått ute med en gang. For meg er det spes viktig at kattene er ute om natten, noe jeg er vant med fra jeg var liten og de kattene vi hadde da. Tror jeg ville bare tatt de med ut så ofte som mulig, så blir de vant til dette. Seff hatt et godt øye med de i starten. Husk at katter lærer utrolig fort. Jeg hadde ikke vært bekymret for at de skulle stukket av eller gått seg vill. Hatt mange katter oppover årene. Sluppet de ut tidligere enn 4 mnd også, ingen har forsvunnet:)
hanbto Skrevet 25. juli 2008 #7 Skrevet 25. juli 2008 avhenger jo litt av hvor dere bor, landlig eller midt i byen. men vær med kattene ut, jeg begynte med å sette meg på verandaen, mens lillepus gikk litt rundt å snuste rundt meg. i begynnelsen holdt han seg rett ved meg, etterhvert turte han å gå ned på plenen og leke litt, og jeg gikk da etter. holdt meg hele tiden nær han, slik at han kunne høre hvor jeg var. han stakk aldri av ut av syne, og lærte seg å komme når jeg roper (bortsett fra hvis han hadde fanget en mus, da hører han ikke... ) begynte med dette da han var 3 og en hall mnd. han var vant til å være ute sammens med moren fra før jeg fikk han, så han stod hele tiden ved døren og ville ut når han kom til oss. hjalp litt med å distrahere han, men da været var godt hadde jeg ikke noe problem med å la han være ute sammens med meg. bor heldigvis langt unna vei slik at jeg slapp å bekymre meg for biler etc.
minienthe Skrevet 25. juli 2008 #8 Skrevet 25. juli 2008 Jeg synes tallene her på KG om hvor gamle de er før de har fått stedssans blir bare høyere og høyere for hver tråd som kommer om emnet. Vi har blitt med kattene ut de første gangene de er ute, kun hatt de ute under kontroll og små perioder om gangen så lenge de er små, og så latt dem styre dette mer og mer på egne premisser etterhvert som de vokser til samtidig som man holder et lite øye med dem. Jeg har aldri mistet en kattunge med denne metoden, og har ikke hørt om noen som har gjort det heller. samme her og, kattunger som vi har hatt her har gått ut fra de har vært 13 - 14 uker. vi har brukt samme metoden som tabris beskriver og det har fungert meget bra. vi har heller ikke hørt om noen som har mistet katter på denne måten.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå