Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har vært plaget med halsbrann i snart to uker nå og jeg verker spiser eller drikker noe jeg vanligvis ikke gjør så jeg skjønner ikke hvorfor jeg har dette problemet nå. Det kommer hver kveld og det er ingenting som hjelper. Har prøvd forskjellige "medisiner" mot det men de hjelper bare for en veldig kort tid. Hva kan være grunnen til at jeg er så plaget med dette nå? Jeg vet at kaffe og sterk mat og sånn kan fremkalle halsbrann, men jeg spiser nesten aldri sterk mat og drikker ikke så ofte kaffe. Fet mat spiser jeg heller ikke for ofte. Noen ideer om hva dette kan skyldes og hva jeg kan gjøre med det?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Selv kan jeg få halsbrann om jeg spiser mye brød.

Og for meg funker Pepciduo veldig bra.

Skrevet
Har du vært hos legen?

Nei, ikke enda, men må nok ta meg en tur. Er mye kvalm og uvel så lurer på om jeg kanskje ikke tåler visse matprodukter. Har ofte en merkelig følelse i magen jeg ikke helt klarer å beskrive. Føler meg liksom litt tom i magen samtidig som jeg er kvalm, men er ikke sulten.

Skrevet

Jeg føler slike når jeg spiser pølser og det har vært slik siden jeg var ung og derfor prøver jeg å ungå pølsespising. Legen tror foresten at det kommer av konserverings middel som Nitritt som er ren gift men alikevell brukes i hamburgere og pølser. Så jeg holder meg borte fra dette og siden det har jeg heller ikke sur mage eller halsbrann.

Se bare hva Wikipedia sier om Nitritt,

Nitritt har kjemisk formel NO2-. Den er giftig for dyr og planter, men dels føres det med vannbevegelsen bort fra de øverste jordlagene, og dels kan visse bakterier omsette ionene til luftformig nitrogen. Derfor er nitrittskader sjeldne, med mindre ionene har nådd ned til grunnvannet. I så fall kan sårbare personer (især barn under to år) skades alvorlig av forgiftning med nitrosaminer som dannes i tarmen.

Nitritt brukes som konserveringsmiddel i matvareindustrien (hamburgerrygg, saltkjøtt, pølser og annet kjøttpålegg). Ved behandling med nitritt beholdes en lyserød farge, som skjuler den grå tonen som oppstår når kjøttet oksideres.

Nitritt er også en relativt spesifikk og sensitiv markør for urinveisinfeksjon. Forekomsten av nitritt i urinen kan testes enkelt ved urinstix, som for eksempel Combur. I urin finnes naturlig nitrat, og mange bakterier som forårsaker urinveisinfeksjon har evnen til å omdanne nitrat til nitritt. Dette gjelder dog ikke for Pseudomonas species, enterokokker og stafylokokker, siden ingen av disse bakteriene kan redusere nitrat til nitritt. Statistisk sett er disse bakteriene mye sjeldnere forekommende ved urinveisinfeksjon enn f.eks. den vanlige E. coli, som kan omdanne nitrat til nitritt. Når man finner nitritt i urin, er det altså et relativt sikkert tegn på at man har urinveisinfeksjon, slik at det indiserer at urinen sendes inn til bakteriologisk dyrkning ved et mikrobiologisk laboratorium. Det er viktig å merke seg at en positiv nitrittest ikke sier noe om det foreligger faktisk bakterier i urinen, heller ikke hvilken type eller konsentrasjon - alt sammen forhold som er avgjørende for behandlingen.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har mye samme type plager som deg. Mye halsbrann og merkelig mage. det som har funket til meg er

UrBase, et slags helsekostmidddel som tas over en periode, samt Base te fra helsekosten. Homeopater har også fine midler. Det var min homeopat som så at jeg har for mye syre i kroppen og at i det lange løp er man mer utsatt for slag og hjerteproblemer på grunn av dette. Det skremte meg såpass at jeg ble mye mer bevisst på hva jeg spiser.

Jeg ville forsøkt å kutte ut ting som er "sure", som tomat, svinekjøtt og appelsinjuice, for eksempel. Fet mat gjør også halsbrann verre. Jeg har ikke særlig tro på halsbrannregulerende ting, sa det kun demper symptomet på noe som er i ubalanse i kropeen.

Jeg har også kuttet ned på brød og byttet frokosten til havregrøt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...