Gjest Gjest Skrevet 23. juli 2008 #1 Skrevet 23. juli 2008 Jeg lurer litt på generelle MBA studier... Er det noen her med erfaringer fra et MBA studie? Jeg er interessert i å vite mest mulig om dette for å vite om det er noe for meg. Jeg ser det blir tilbudt en del MBA studier over nettet, spesielt fra USA, er dette noe lurt? Erfaringer? Jeg har fått inntrykk av at folk ser på MBA som dårligere enn Masterstudier, men det skjønner jeg ikke for MBA er jo et masterstudie! MASTER of business administration. Eller?
feuerstein Skrevet 23. juli 2008 #2 Skrevet 23. juli 2008 Jeg regner med at du mener Executive MBA, som man tar parallelt med vanlig jobb? Forskjellen på MBA og "ekte" Master består av flere ting: - Hos oss med 3+2 er mastergraden to år på fulltid. MBA er ofte ettårig på deltid, da er det ikke vanskelig å forstå at den holdes for å være litt mindreverdig. - Vanlige mastergrader forutsetter ofte en relevant bachelorgrad, en med master i økonomi kan da antas å ha en bachelor i økonomi eller lignende. Masteren er da en ytterligere fordypning oppå de tre årene man allerede har studert det faget, altså er fagene som inngår i selve mastergraden ganske tunge. MBA er åpent for hvem som helst med en eller annen utdanning fra før. Å lære jurister og ingeniører om økonomi og ledelse er slett ikke dumt, men når "hippier" med bachelorgrader i språk, kunst og religion slipper inn er det begrenset hvor tung materie man kan gå inn i. - Executive MBA baserer seg gjerne på en håndfull samlinger, i motsetning til vanlige mastergrader som baserer seg på forelesninger og jevnt arbeid hele tiden. Samlingsbasert utdanning har hos mange en muligens ufortjent lavere status enn det normale opplegget med oppmøte flere ganger i uken. Kun brevkurs og kjøpte grader fra "Hoaxford" er lavere i anseelse. I tillegg til Executive MBA finnes MBA som toårig fulltid, ikke så ulikt vår egen master i industriell økonomi. Dette er da en "fullverdig" master. Hvilken varighet og pris er det på disse kursene du tilbys?
Gjest Gjest_Pretty In Pink_* Skrevet 23. juli 2008 #3 Skrevet 23. juli 2008 Jeg regner med at du mener Executive MBA, som man tar parallelt med vanlig jobb? Forskjellen på MBA og "ekte" Master består av flere ting: - Hos oss med 3+2 er mastergraden to år på fulltid. MBA er ofte ettårig på deltid, da er det ikke vanskelig å forstå at den holdes for å være litt mindreverdig. - Vanlige mastergrader forutsetter ofte en relevant bachelorgrad, en med master i økonomi kan da antas å ha en bachelor i økonomi eller lignende. Masteren er da en ytterligere fordypning oppå de tre årene man allerede har studert det faget, altså er fagene som inngår i selve mastergraden ganske tunge. MBA er åpent for hvem som helst med en eller annen utdanning fra før. Å lære jurister og ingeniører om økonomi og ledelse er slett ikke dumt, men når "hippier" med bachelorgrader i språk, kunst og religion slipper inn er det begrenset hvor tung materie man kan gå inn i. - Executive MBA baserer seg gjerne på en håndfull samlinger, i motsetning til vanlige mastergrader som baserer seg på forelesninger og jevnt arbeid hele tiden. Samlingsbasert utdanning har hos mange en muligens ufortjent lavere status enn det normale opplegget med oppmøte flere ganger i uken. Kun brevkurs og kjøpte grader fra "Hoaxford" er lavere i anseelse. I tillegg til Executive MBA finnes MBA som toårig fulltid, ikke så ulikt vår egen master i industriell økonomi. Dette er da en "fullverdig" master. Hvilken varighet og pris er det på disse kursene du tilbys? Må bare si at jeg protesterer høyt og tydelig når du kaller folk med språk, kunst og religion for "hippier"!!! Jeg har master i religionsvitenskap, og er LANGT fra hippie.
feuerstein Skrevet 23. juli 2008 #4 Skrevet 23. juli 2008 Hehe, ok, er det bedre om jeg kaller deg unyttig? :gjeiper: Hippiefag er bare en grei samlebetegnelse på utdanning som ikke inkluderer noen form for realfag, ikke fører til godt betalt jobb og dessuten tas av altfor mange i forhold til samfunnets behov. Alt med måte heter det jo, og jeg har en følelse av at det i dag utdannes litt for mange innen media, litteratur, sosialantropologi og make-up samtidig som det utdannes litt for få ingeniører, sykepleiere og leger. Sier ikke at vi skal kutte ut all utdanning innen førstnevnte fag, men muligens at en del av dem som går på disse burde finne noe annet å gjøre. Jeg vet det finnes mange skikkelige folk med slik utdanning, blant annet min nærmeste pårørende, men om det er så veldig samfunnsnyttig kan diskuteres. Poenget mitt var hvertfall at en master innen økonomi og administrasjon som ikke forutsetter tidligere befatning med "tallfag" ikke kan gå like grundig inn i tallfagene som de vanlige mastergradene i økadm, som forutsetter bachelor økonomi eller ingeniør.
Gjest Gjest_Pretty In Pink_* Skrevet 23. juli 2008 #5 Skrevet 23. juli 2008 Ja, det blir vel alltid litt sånn skråblikk fra et fagfelt til et annet. Vi humanister/samfunnsvitere ser på folk som primært går på handels- og "pengefag" som sossete, kyniske og griske fordi det er kjedelige jobber, men fag som folk tar likevel fordi det er godt betalt. Realister som har gått på mat.nat. er "nerder". Jurister er også litt "sosser".
Gjest Gjest Skrevet 24. juli 2008 #6 Skrevet 24. juli 2008 Jeg regner med at du mener Executive MBA, som man tar parallelt med vanlig jobb? Forskjellen på MBA og "ekte" Master består av flere ting: - Hos oss med 3+2 er mastergraden to år på fulltid. MBA er ofte ettårig på deltid, da er det ikke vanskelig å forstå at den holdes for å være litt mindreverdig. - Vanlige mastergrader forutsetter ofte en relevant bachelorgrad, en med master i økonomi kan da antas å ha en bachelor i økonomi eller lignende. Masteren er da en ytterligere fordypning oppå de tre årene man allerede har studert det faget, altså er fagene som inngår i selve mastergraden ganske tunge. MBA er åpent for hvem som helst med en eller annen utdanning fra før. Å lære jurister og ingeniører om økonomi og ledelse er slett ikke dumt, men når "hippier" med bachelorgrader i språk, kunst og religion slipper inn er det begrenset hvor tung materie man kan gå inn i. - Executive MBA baserer seg gjerne på en håndfull samlinger, i motsetning til vanlige mastergrader som baserer seg på forelesninger og jevnt arbeid hele tiden. Samlingsbasert utdanning har hos mange en muligens ufortjent lavere status enn det normale opplegget med oppmøte flere ganger i uken. Kun brevkurs og kjøpte grader fra "Hoaxford" er lavere i anseelse. I tillegg til Executive MBA finnes MBA som toårig fulltid, ikke så ulikt vår egen master i industriell økonomi. Dette er da en "fullverdig" master. Hvilken varighet og pris er det på disse kursene du tilbys? Saa du ser ned paa feks Master of Management grader ved BI som er samlingsbasert da eller?? Den tankegangen forvirrer meg litt, det er jo en mastergrad paa lik linje med alle andre. Og MBA grader blir heller ikke sett ned paa....
feuerstein Skrevet 24. juli 2008 #7 Skrevet 24. juli 2008 Jeg ser ikke ned på MBA-grad, jeg er bare en ingeniør som ikke har så veldig mye utdanning innen økadm. Derimot hører jeg at venner og kolleger med toårig master i økadm/industriell økonomi ikke anser MBA som like solid som deres egen master. Klart en MBA er uansett bedre enn ingen MBA. Jeg utelukker ikke å ta en MBA selv en gang i fremtiden, men samtidig har jeg ingen tro på at den skal gjøre meg til like god økonom/bedriftsleder som de som faktisk har gått 5 år på skole for å lære om økonomi og ledelse. Jeg tror ikke jeg kan ta igjen deres forsprang uten å bruke mange år på det. Merk også at jeg skriver "muligens ufortjent". Min erfaring med samlingsbasert undervisning er at kvaliteten er svært varierende. Noen ganger lærer folk masse, andre ganger går folk hjem med ok karakterer uten at de egentlig kan stoffet skikkelig.
Morea Skrevet 25. juli 2008 #8 Skrevet 25. juli 2008 Jeg har fra før en mastergrad (eller hovedfag som det het til rett etter jeg var ferdig) i international relations. Jeg jobber en del med økonomi/business og ledelse nå, men på et mer internasjonalt felt. Har ekstremt lyst til å ta en Executive MBA i løpet av et par år, men må nok få det dekket gjennom jobben/deltid. Det er mye interessant å velge mellom. Har tidligere jobbet i utlandet og ser fra bekjente og tidligere kolleger at å ha en MBA i tillegg til masteren ville hjelpe meg mye med å ta de trinnene opp karrieremessig som jeg har ambisjoner om. Men ikke så greit at det er så kostbart....
tineline Skrevet 25. juli 2008 #9 Skrevet 25. juli 2008 Ja, det blir vel alltid litt sånn skråblikk fra et fagfelt til et annet. Vi humanister/samfunnsvitere ser på folk som primært går på handels- og "pengefag" som sossete, kyniske og griske fordi det er kjedelige jobber, men fag som folk tar likevel fordi det er godt betalt. Realister som har gått på mat.nat. er "nerder". Jurister er også litt "sosser". Yes! Nå skal det vel også påpekes at mange som studerer litteratur, sosialantropologi og gammelgresk ikke nødvendigvis får jobb innenfor disse fagfeltene, og dermed kanskje blir noe mer "nyttig" i følge feuersteins skala.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå