Gå til innhold

Naprapat

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Ma_*
Skrevet

Jeg har bestilt time hos naprapat for å se om de kan hjelpe meg med hodepinen min. Jeg vil svært gjerne høre om det er noen her som har erfaringer med slikt.

Akkurat nå er jeg helt på gråten pga hodepinen. Ikke fordi den er så ekstrem akkurat nå (hadde den vært det så hadde jeg ikke sittet foran en pc), men fordi den kommer så ofte og blir utløst av alt mulig. Jeg føler at jeg mister mye livskvalitet på denne måten. Er så lei. Har hatt vondt i hodet i 17-19 år, og nå tærer det virkelig på humøret mitt. Får vondt i hodet av den minste antydning til stress, av å sitte for lenge, av å stå for lenge, av å ligge for lenge. Akkurat nå har jeg vondt i hodet fordi jeg trengte litt ekstra søvn i natt. Var så inderlig trett, så jeg sov i et par timer ekstra i morges. Det skulle jeg ikke gjort. Det straffet seg med at jeg våknet med vondt i hodet. Sukk... Har vært hos allmennlege, fysioterapeut, kiropraktor og akupunktør. Akupunktur er det eneste som har hjulpet en del, men å gå til behandling 1-2 ganger i uka er dyrt og krever mye tid. (Behandlingen gjør meg sliten og ør sånn at hele dagen går bort)

Nå er det naprapat jeg skal prøve. Håper de kan hjelpe! Men hvordan foregår en time hos naprapat? Hva gjør de?

Videoannonse
Annonse
Gjest Lacuna
Skrevet

Jeg har så vidt prøvd, da jeg slet med låsninger i muskulaturen i ryggen. Det naprapaten gjorde, var ganske likt det en kiropraktor gjør, dvs. å manipulere, og han brukte hele tyngden sin, noe jeg syntes var litt ubehagelig. I tillegg satte han akupunkturnåler i muskelfestene mine i nakken.

Jeg prøvde bare én gang, men jeg hadde sannsynligvis gått igjen, hadde det ikke vært for at jeg synes jeg hadde litt dårlig personkjemi med akkurat den aktuelle naprapaten.

Skrevet

Jeg får ordentlig vond rygg ca en gang i halvåret, og ELSKER behandlingen jeg får hos naprapat. Har ikke noe særlig vondt i hodet, så det kan jeg dessverre ikke si så mye om.

Har gått mye til fysioterapeut og kiropraktor før også, men synes naprapatene jeg har vært hos har kunnet hjelpe meg enda bedre.

Han jeg går hos nå er en ganske stor fyr, men bruker ikke noe rå kraft, og er veldig dyktig og hyggelig. Å knekkes er bare godt, synes jeg, og sist gang utbrøt jeg bare "Tuuuusen takk!" og "Heeeerlig" mellom hvert knekk. Lurer på om han synes jeg er litt vel takknemlig. Haha.

Jeg gifter meg med en nesten hvilken som helst naprapat på flekken. :fnise:

Skrevet
Jeg har bestilt time hos naprapat for å se om de kan hjelpe meg med hodepinen min. Jeg vil svært gjerne høre om det er noen her som har erfaringer med slikt.

Akkurat nå er jeg helt på gråten pga hodepinen. Ikke fordi den er så ekstrem akkurat nå (hadde den vært det så hadde jeg ikke sittet foran en pc), men fordi den kommer så ofte og blir utløst av alt mulig. Jeg føler at jeg mister mye livskvalitet på denne måten. Er så lei. Har hatt vondt i hodet i 17-19 år, og nå tærer det virkelig på humøret mitt. Får vondt i hodet av den minste antydning til stress, av å sitte for lenge, av å stå for lenge, av å ligge for lenge. Akkurat nå har jeg vondt i hodet fordi jeg trengte litt ekstra søvn i natt. Var så inderlig trett, så jeg sov i et par timer ekstra i morges. Det skulle jeg ikke gjort. Det straffet seg med at jeg våknet med vondt i hodet. Sukk... Har vært hos allmennlege, fysioterapeut, kiropraktor og akupunktør. Akupunktur er det eneste som har hjulpet en del, men å gå til behandling 1-2 ganger i uka er dyrt og krever mye tid. (Behandlingen gjør meg sliten og ør sånn at hele dagen går bort)

Nå er det naprapat jeg skal prøve. Håper de kan hjelpe! Men hvordan foregår en time hos naprapat? Hva gjør de?

Heisann!

Jeg har gått til naprapat på grunn av mye vondt i hodet, rygg og skulder. Og det er mye bedre enn fysioterapi. Føler at de traff de rette punktene mye bedre, knekte opp der det trengtes og fikk munskelene til å slappe av. Det er virkelig verdt pengene og anbefales på det sterkeste. Jeg har har vært til to stk., men kun fornøyd med han ene.. Så om det ikke klaffer første gang, prøv til en annen for å se om han/hun er flinkere. Lykke til og god bedring:)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har vært til naprapat av samme grunn som deg TS. Han masserer, knekker og bruker nåler for å stimulere musklene i nakke/skuldre og rygg. Nålene gjør ikke vondt, med mindre den muskelen ikke fungerer(og da er det bare litt ubehagelig). Han bruker nåler for å "aktivisere" muskelen, på samme måte som en akupuktør, bortsett fra at du ikke sitter med nålene i. De blir tatt rett ut igjen.

Det som kan være problemet ditt er at de stabiliserende musklene i nakken din ikke fungerer, slik at musklene rundt skuldrene/på utsiden av nakken blir overbelastet og stive. Dette var mitt problem, og jeg fikk time hos fysioterapaut i samme bygg. Der brukte jeg noe som heter Training Master(eller noe sånn) som er en behandlingsbenk med mange tråder hengende ned, og med den trente vi opp de stabiliserende musklene i nakken. Fikk veldig godt utbytte av begge to, naprapaten og fysioterapauten. Da naprapaten løste opp stivheten og musklene, og fysioterapauten styrket musklene.

Lykke til! Og tro meg, det fungerer! Bare gi det litt tid. Hodepine er ikke noe du skal gå rundt med! Håper du følger rådene mine:) Igjen, lykke til!

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg har så vidt prøvd, da jeg slet med låsninger i muskulaturen i ryggen. Det naprapaten gjorde, var ganske likt det en kiropraktor gjør, dvs. å manipulere, og han brukte hele tyngden sin, noe jeg syntes var litt ubehagelig. I tillegg satte han akupunkturnåler i muskelfestene mine i nakken.

Jeg prøvde bare én gang, men jeg hadde sannsynligvis gått igjen, hadde det ikke vært for at jeg synes jeg hadde litt dårlig personkjemi med akkurat den aktuelle naprapaten.

Jeg gikk til Naprapat pga beinhinnebetennelse og betennelse i lår pga overtrening.

Er usikker på om det hjalp.

Syntes det var meget ubehagelig å ligge på en benk mens en vill, fremmed omtrent lå oppå meg og presset.

Hadde heller ikke noe god kjemi med vedkommende (litt flåsete og flørtende fyr) og alt i alt synes jeg det var værre enn gu på komfortnivået.

Gikk ca 12 ganger tilsammen og satt hele tiden med en følelse av at han ikke gjorde noe. Ville han skulle jobbe med foten min men han brydde seg bare om hofter og nakke. Sikkert logisk sett ut ifra et naprapat standpunkt, alt henger sammen osv -- men jeg ville bare ikke ha han pesende over meg og det var kun de gangene han konsentrerte seg om leggen jeg følte det hadde noen effekt.

Hadde sikkert hatt en annen opplevelse med et annet menneske.

Må også understreke at jeg er nå mye bedre i foten så det kan jo hende det hadde noe for seg - (tappert forsøk må å ikke være fordomsfull :-))

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har gått til naprapat pga hodepine og ble helt fin etter en fire/fem behandlinger. Naprapaten masserer og knekker så du får både løst opp musklene og rettet på ledd som er låst.

Kan absolutt anbefalles!

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har gått til naprapat for hodepine, hadde 15 behandlinger uten særlig bra resultat. Han mente det lå andre årsaker bak hodepinen enn nakken. Jeg ville ikke gi opp, og oppsøkte kiroprator. Hun gjorde en full undersøkelse, både av ryggen (korsrygg til nakke) samt nervesystemet. Hun fant at problemet mitt satt helt øverst i nakken (visstnok et nokså vanlig problem), etter bare 3 behandlinger kjente jeg at hodepinen ga seg og etter 6 behandlinge var jeg hopepine-fri!! Nå går jeg hver 6.uke for å holde det vedlike, og det fungere fint

Jeg har gjort litt research på nett og det viser seg at naprapatstudier ikke er av beste kvalitet og at de ikke har like mye utdanning som kiropraktor spesielt innenfor nervesystem og slik.

Jeg vil anbefale kiropraktor, men gør litt research selv og finn ut om den har bra rykte..

Gjest Gjest_Ma_*
Skrevet

Takk for svar!

Jeg ser det er forskjellige erfaringer, så jeg får håpe på det beste. :)

Til deg som anbefaler kiropraktor: Der har jeg vært uten at det hjalp. Kiropraktoren mente jeg ikke var så veldig stiv i nakke/skuldre. Men fra et eller annet sted må jo hodepinen komme, så jeg leter fortsatt etter svaret. Føler litt at det er en evig jakt, blir iblant motløs og tenker at jeg aldri blir kvitt problemet. Men sånn kan jeg ikke tenke, for jeg MÅ bli bedre dersom jeg skal takle hverdagslige utfordringer som jobb og familieliv.

Skrevet
Takk for svar!

Jeg ser det er forskjellige erfaringer, så jeg får håpe på det beste. :)

Til deg som anbefaler kiropraktor: Der har jeg vært uten at det hjalp. Kiropraktoren mente jeg ikke var så veldig stiv i nakke/skuldre. Men fra et eller annet sted må jo hodepinen komme, så jeg leter fortsatt etter svaret. Føler litt at det er en evig jakt, blir iblant motløs og tenker at jeg aldri blir kvitt problemet. Men sånn kan jeg ikke tenke, for jeg MÅ bli bedre dersom jeg skal takle hverdagslige utfordringer som jobb og familieliv.

Hodepine kan komme av småirriterte muskler som sitter i nakken.. Derfor fysioterapauter ikke fungerte så bra for min del hvertfall. Håper du prøver det hvertfall, og om det ikke er såå bra etter 2-3 ganger, så skift naprapat. Jeg synes hvertfall det var stor(!) forskjell mellom de jeg var hos. :)

Skrevet
Jeg gikk til Naprapat pga beinhinnebetennelse og betennelse i lår pga overtrening.

Er usikker på om det hjalp.

Syntes det var meget ubehagelig å ligge på en benk mens en vill, fremmed omtrent lå oppå meg og presset.

Hadde heller ikke noe god kjemi med vedkommende (litt flåsete og flørtende fyr) og alt i alt synes jeg det var værre enn gu på komfortnivået.

Gikk ca 12 ganger tilsammen og satt hele tiden med en følelse av at han ikke gjorde noe. Ville han skulle jobbe med foten min men han brydde seg bare om hofter og nakke. Sikkert logisk sett ut ifra et naprapat standpunkt, alt henger sammen osv -- men jeg ville bare ikke ha han pesende over meg og det var kun de gangene han konsentrerte seg om leggen jeg følte det hadde noen effekt.

Hadde sikkert hatt en annen opplevelse med et annet menneske.

Må også understreke at jeg er nå mye bedre i foten så det kan jo hende det hadde noe for seg - (tappert forsøk må å ikke være fordomsfull :-))

Da hadde jeg skiftet naprapat jeg.

Skrevet

Må understreke at det ikke er alle naprapater som bruker nåler. Jeg har vært hos, hm... 4 stykker? Og bare en eller to av dem brukte nåler. Husker ikke helt.

Hm, nå fikk jeg veldig lyst på en time selv om jeg ikke har så vondt akkurat nå.

(Skulle nesten tro jeg var naprapat selv, sånn som jeg driver og skryter...)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...