Gjest Gjest_Majka_* Skrevet 22. juli 2008 #1 Skrevet 22. juli 2008 Jeg skal til Paris med ei venninne 4.-7. desember. Jeg har aldri vært der før, og jeg er ute etter tips til steder vi kan besøke, både når det gjelder severdigheter og mat/drikke/uteliv. Bortsett fra Eiffeltårnet og Triumfbuen, som sier seg selv.. Noen som vet om noen spesielt kuule butikker? Billige butikker? Hva som helst? Er takknemlig for tips!!
gard Skrevet 23. juli 2008 #2 Skrevet 23. juli 2008 Hei Jeg har vært i Paris et par ganger og her er mitt reisebrev http://gardkarlsen.com/Paris_France.htm . Andre plasser som er verd et besøk er Louvre, Notre Dame, Versailles, Sacre Coeur etc etc. Det er nok å se i Paris
Gjest Sansol Skrevet 25. juli 2008 #3 Skrevet 25. juli 2008 Sacre Coeur burde definitivt være på listen din. En helt nydelig kirke med en fantastisk utsikt over Paris. Når du først er der kan du jo ta en gåtur rundt i de koslige smågatene på Montmartre og kanskje ta en titt på Moulin Rouge ( litt oppskrytt etter min mening,men man må jo liksom se den ) Hvis du først er i strøket rundt Notre Dame er Saint-Chapelle vel verdt å få med seg. Vi tok oss også en tur innom Pere Lachaise, en gigantisk kirkegård hvor du kan finne gravene til berømheter som Oscar Wilde, Jim Morrison og Edith Piaf. Var koselig å vandre rundt der og se på den store variasjonen av gravmonumenter ( noen var store som hus og høye som tårn ). Spis crepes! Med sukker. Nammenam. Shoppingen unnagjorde jeg på Galeries Lafayette i Haussman-kvarteret.Utrolig mye fint der, likte spesielt den stoooore undertøysavdelingen som visstnok er Europas største. Sephora burde du også stikke innom, de har et stort utvalg innen sminke og parfyme til en ganske rimelig penge.
Gjest Gjest_Majka_* Skrevet 29. juli 2008 #4 Skrevet 29. juli 2008 Takk for gode tips!! Hva med Euro-Disney? Ligger det langt utenfor Paris?
AnetteR Skrevet 29. juli 2008 #5 Skrevet 29. juli 2008 Favoritter er Sacre Ceor, rusle champs elysse (med butikker), og Louvre. Har sett Moulin Rouge, synes det var en flott opplevelse men kan si meg enig i at i forhold til prisen er det litt oppskrytt. Det jeg angrer mest på å ha brukt tid på var versailles. Det var kø på kø på kø. Veldig flott når du først fikk sett litt, men de enorme menneskemengdene ødela for det og.
Rødtoppen86 Skrevet 29. juli 2008 #6 Skrevet 29. juli 2008 Takk for gode tips!! Hva med Euro-Disney? Ligger det langt utenfor Paris? Niks, ca en halvtime med tog Var der for ei uke siden, og det var skøy. Hvis man vil se begge parkene og få med seg det meste, må man nesten ha to dager, så det må prioriteres litt hvis man ikke har så altfor god tid i Paris.
Gjest Gjest_Majka_* Skrevet 29. juli 2008 #7 Skrevet 29. juli 2008 Niks, ca en halvtime med tog Var der for ei uke siden, og det var skøy. Hvis man vil se begge parkene og få med seg det meste, må man nesten ha to dager, så det må prioriteres litt hvis man ikke har så altfor god tid i Paris. Begge parkene?? Er det to? :klø:
Rødtoppen86 Skrevet 29. juli 2008 #8 Skrevet 29. juli 2008 Jepp, du har hovedparken med fantasyland, adventure land osv, og så har du walt disney studios, men den er heldigvis ikke så stor som hovedparken. Der kan man få med seg mange show, samt mange kule karuseller. Man kan vel sammenligne walt disney studios med størrelse på på Tusenfryd, og så kan man gange det med fem for å få størrelsen på hovedparken
mia83 Skrevet 19. august 2008 #9 Skrevet 19. august 2008 Jepp, du har hovedparken med fantasyland, adventure land osv, og så har du walt disney studios, men den er heldigvis ikke så stor som hovedparken. Der kan man få med seg mange show, samt mange kule karuseller. Man kan vel sammenligne walt disney studios med størrelse på på Tusenfryd, og så kan man gange det med fem for å få størrelsen på hovedparken Vet du hvor mye det koster å gå inn i Eurodisney? Betaler man pr park eller for inngang i begge to?
Gjest Catlin - ikke innlogget Skrevet 19. august 2008 #10 Skrevet 19. august 2008 Sainte-Chapelle - liten kirke i fransk gotikk med kjempeflotte glassmale. Mindre "turistmaskin" enn de andre kirkene som vanligvis blir anbefalt Disneyland - morsomt, men ta det for det hva det er - man blir underholdt i en plastikk verden Versaillespalasset - beregn minimum en halv dag. Vær der i god tid før de åpner, så unngår du å stå for lenge i kø Musée d`Orsay - Impresjonisme bl.a mye Monet. Akkurat passelig stort. Beregn 1 time eller 2
marsy Skrevet 21. august 2008 #11 Skrevet 21. august 2008 Det er fantastisk mye å gjøre og se i Paris - det er en stor by. Hvis du bare skal være der noen dager hadde jeg prioritert byen Paris, og heller spart EuroDisney til en senere gang. Kjøp en god guidebok, og metropass. Så får du sett de viktigste severdighetene. Jeg synes Louvre, med Mona Lisa og Venus fra Milo (og UTROLIG mye mer) er verdt et besøk. Det er veldig mange koselige cafeér rundt omkring. Ikke gå på cafeer eller restauranter i de mest typiske turiststrøkene, der er det dyrt og dårligere mat.
Gjest gninnot Skrevet 15. september 2008 #12 Skrevet 15. september 2008 fraråder tur til Versailles. Var der med mora mi for noen år siden og vi følte at vi kasta bort en hel dag der. Slottet er flott det, men er enig med de som klager på kø. Dessuten, hvis du ikke er særlig interessert i franske konger og deres slott, blir dette bare utallige rom som bare blir kjedeligere og kjedeligere fordi alle blir mer eller mindre samme rom etterhvert. Er dessuten langt å gå gjennom alle rommene. Vil heller anbefale som de tidligere at du tar deg en tur til Louvre og/eller EuroDisney
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2008 #13 Skrevet 26. september 2008 Når dere skal være der så kort tid og aldri har vært der før vil jeg anbefale at dere holder dere mest mulig i sentrum av Paris. Paris er så stort at Oslo kunne fått plass i en av bydelene... Når du står øverst i Notre Dame ser du ikke enden av byen til noen side... Det er derfor lurt å se ting som ligger i nærheten av hverandre. Dra tidlig en dag til Eiffeltårnet, ta heisen helt øverst, utsikten er overveldende. Gå derfra til Triumfbuen og ned Champs-Elysées. På Champs-Elysées er det bare dyre butikker, så shopping der er mest for de rike (og godt voksne, ikke mye for unge mennesker der). På den siden av byen er prisene høye, både i butikker og på restauranter. Ta en tur innom Louvre hvis dere er interesserte i kunst, vær obs på at man kan bli gående der i mange, mange timer hvis man ikke vet på forhånd hva man vil se. Bestem dere for hva dere vil se, se det og gå igjen. Fra Louvre og østover er det mange koselige og ikke fullt så dyre spisesteder og butikker (det er et lite shoppingsenter under Louvre også, med en opp-ned glasspyramide som er sett i Da Vinci-koden). Gå inn i Notre Dame, det er gratis. Ikke lei små apparater med guiding, det er bare kjedelig og bortkastede penger. For å gå opp i Notre Dame er det gjerne kø og det koster penger, da kan dere like godt ta rulletrappene opp i Pompidou-senteret, som er gratis. Ved Pompidou møtes mange skoleelever/studenter. Bruk buss eller metro så mye som mulig, evt. ta taxi. Paris er som sagt kjempestort, og det er fort gjort å gå veldig mye. Taxier har ikke lov til å stoppe på forespørsel, de skal stoppe ved holdeplassene. Shopping kan gjøres på Chatelet les Halles, der er det mange OK butikker med greie priser. Chatelet les Halles ligger like ved Pompidou. Ta gjerne en båttur på kanalen, har hørt at det er særlig fint om kvelden (jeg gjorde det om dagen). Ta også en tur i Latinerkvarteret, drikk billig vin og spis fantastisk god kebab. Crepes (pannekaker) må også spises, det får man mange steder og med utrolig mye tilbehør. Disneyland, Versailles og Sacre-Coeur kan dere heller ta på en annen tur. Disneyland i desember må være kaldt og er det i det hele tatt åpent da? Sacre-Coeur syntes jeg var en liten nedtur når jeg allerede hadde sett Notre Dame, det ligger et stykke utenfor sentrum og Montmartre er ikke et _så_ spennende område... Området Moulin Rouge ligger i er møkkete, tilsøplet og litt kjipt, litt som Grønland i Oslo. Det eneste stedet i Paris jeg ikke synes er fantastisk flott. Ellers er Paris full av caféer og restauranter, og hyggelige franskmenn. Det er lurt å kunne noen ord på fransk (hei, takk og hadet), mange snakker godt engelsk, men ikke alle... Ha derfor med en lommeparlør. Kjøp en guide til byen og les den før dere drar... ;-)
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2008 #14 Skrevet 26. september 2008 "Kjøp en god guidebok, og metropass. Så får du sett de viktigste severdighetene. Jeg synes Louvre, med Mona Lisa og Venus fra Milo (og UTROLIG mye mer) er verdt et besøk." Jeg synes Mona Lisa var det kjipeste i hele Louvre. Bildet er lite, det henger innenfor en glassvegg med gjenskinn fra lyset i taket og man må stå flere meter unna. Dessuten skal ALLE se det, og mange har spisse albuer... Jeg nevner særlig små damer fra Kina... Nei, leiligheten til Napoleon var det kuleste jeg så i Louvre! Gå dit, og tell hvor mange han hadde plass til rundt bordet sitt... Damn! Se også metrostasjonen under Louvre, hvor de har kunst fra flere tusen år tilbake utstilt uten monter... I Oslo hadde de vært ødelagte og nedtaggete... Vanvittig.
AnetteR Skrevet 26. september 2008 #15 Skrevet 26. september 2008 "Kjøp en god guidebok, og metropass. Så får du sett de viktigste severdighetene. Jeg synes Louvre, med Mona Lisa og Venus fra Milo (og UTROLIG mye mer) er verdt et besøk." Jeg synes Mona Lisa var det kjipeste i hele Louvre. Bildet er lite, det henger innenfor en glassvegg med gjenskinn fra lyset i taket og man må stå flere meter unna. Dessuten skal ALLE se det, og mange har spisse albuer... Jeg nevner særlig små damer fra Kina... Nei, leiligheten til Napoleon var det kuleste jeg så i Louvre! Gå dit, og tell hvor mange han hadde plass til rundt bordet sitt... Damn! Se også metrostasjonen under Louvre, hvor de har kunst fra flere tusen år tilbake utstilt uten monter... I Oslo hadde de vært ødelagte og nedtaggete... Vanvittig. Enig. Jeg gikk forbi Mona Lisa bare for å ha sett det. Men Napoleons leilighet var imponerende (riktignok ikke Bonaparte - ble litt skuffet der). Men jeg elsker maleriene som henger i gangene på hver side av mona lisa. Disse er utrolig imponerende i størrelse og detaljgrad. Et annet rom jeg anbefaler er et lite rom der kronjuveler og spesielle gjenstander er, her var det flotte edelstener. Også likte jeg den egyptiske samlingen veldig godt. Så anbefaler Louvre på det varmeste.
Cumulus Skrevet 26. september 2008 #16 Skrevet 26. september 2008 Hei. Jeg skal til Paris i slutten av november så jeg abbonerer på denne tråden. Har vært der en gang før, men det var en kort tur så vi fikk ikke sett så mye. det var dessuten i mai og vi var mye ute i parker o.l. Jeg så Pompidou sist og det var veldig morsomt. Det var de utroligste sprø utstillinger og en veldig stilig restaurant på toppen. Tror vi skal dit igjen, de forandrer jo påå utstillingene. Jeg var i både sacre Ceur og Notre Dame og synes begge var fantastiske, men veldig forskjellige. Ikke enig med den som sier at det holder å se en av de. Sacre Ceur var stemningsfull og vakker. Publikum var helt stille der og jeg fikk frysninger på ryggen av å være der. Notre dame opplevde jeg mer som en turistmaskin. Fotografering, store grupper med guide, folk snakket høyt osv. Men aldeles storslått imponerende. Vi skal prøve å finne noen kule jazzkonserter når vi er der, gjerne restaurant med jazzkonsert etterpå. Noen forslag? Cumulus
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå