Rawien Skrevet 2. august 2008 #21 Del Skrevet 2. august 2008 Med tog følger det enorme faste kostnader, mye av dette er bare toglinjene. Veien som bussen kjører på, ligger jo der alt. Men vedlikehold og nye skinner er det kun toget som skal bruke. De variable kostandene (altså kostnader per tur) er ikke veldig høye verken på buss eller tog. Dessuten er vel NSB pålagt å kjøre en del lite lønnsomme ruter, tapet på disse rutene må også dekkes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
feuerstein Skrevet 2. august 2008 #22 Del Skrevet 2. august 2008 Siste toget jeg kjørte med hadde nesten bare plasser mot kjøreretningen Som jo er det beste. Hadde det vært opp til meg å bestemme hadde jeg snudd alle passasjersetene i buss og fly i tillegg til i togene. Når små barn skal reise i bil sitter de i den tryggeste retningen, men alle vi voksne er visst for store til å bli skadet, så vi sitter feil vei. Litt på linje med barnefamilier i båt, hvor man maser på de små for å få de til å bære en stor og klumpete redningsvest, men selv har man ikke på seg så mye som en flytejakke. Uansett, setene i mange togsett kan snus ved å trø på en liten pedal som stikker ut mot midtgangen. --- Så til det jeg egentlig ville si. Jeg reiser nesten aldri på kortdistanserutene, så hvordan nivået er der vet jeg ikke, men jeg reiser ukentlig med Sørlandsbanen. De nyere settene (BM73, tidligere kjent som Signatur) har nokså knapt med benplass for meg som er bittelitt lengre enn gjennomsnittsnordmannen, i tillegg føles de moderne dørene inni vognene ganske smale når man kommer med stor bagasje. Benplassen kan man gjerne ikke gjøre så mye med uten å skjære ned på passasjerkapasiteten og dermed inntektene, det kan jeg forstå de helst vil slippe, men de innvendige dørene er jeg sikker på kunne vært laget med større åpning. De litt eldre settene bestående av separat lokomotiv og vogner (El18, B7) føles som de har bedre benplass og bedre innvendige dører. Prisene er litt kvasse, 408 kr hver vei Stavanger-Kristiansand, kanskje 199 hvis man er ute i god tid og får minipris, men spesielt avgangene fredag ettermiddag er det håpløst å få tak i minipris uten å være ute minst en uke i forveien. Med bensindrevet bil og autopassbrikke koster det meg ca 300 kr å kjøre samme strekning selv, altså midt mellom fullpris og minipris. Jeg tar ikke med verditap og forsikring på en bil jeg uansett må ha og som allerede er verd under 50,000 kr. Nå har det seg slik at vi er to som ofte reiser sammen, med NSB betyr det at vi betaler dobbelt, med bil øker ikke kostnaden i det hele tatt. Blir ikke akkurat motivert til å reise miljøvennlig når NSB er såpass mye dyrere, i motsetning til bilveien ikke har mobildekning i store deler av Vest-Agder (ok, Netcoms feil, ikke NSBs) og går på for meg upraktiske tidspunkt. Det jeg derimot er strålende fornøyd med er menneskene som jobber på togene. Ikke alle togturer går helt etter planen, men de som jobber på sørlandsbanen er hjelpsomme, positive og tålmodige. Jeg kan tenke meg mye som kunne vært forbedret med jernbanen i Norge, men de ansatte jeg som kunde møter er det ingenting galt med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
flickan Skrevet 2. august 2008 #23 Del Skrevet 2. august 2008 Aksjonærene i busselskaper krever vel også utbytte? Syntes det var et sløvt argument. Det virkelige problemet til NSB er at de ikke oppfatter at de har konkurrenter. Av den grunn forbedrer de tilbudet sitt i liten grad og kommer unna med elendig service overfor passasjerene. Eksempler på dårlig service er bare ståplasser på visse strekninger, elendig servering på lengre strekninger (de skjøt seg i foten når de fjernet restaurantvognene), stadige forsinkelser og umoderne materiell. Tog kunne vært så utrolig bra - se f.eks. på Flytoget - hva med å yte den servicen, hyppigheten og punktligheten på flere strekninger? Så er det kanskje ikke passasjergrunnlag for det pr dagens dato. De gangene jeg skal til en annen kant av landet velger jeg billigste alternativ på det tidspunktet jeg vil reise (men jeg tar ikke buss hvis jeg kan unngå det fordi det er trangt, svett og ukomfortabelt). Gang på gang finner jeg at fly er mer fleksibelt og billigere enn tog og da taper tog fordi det jo tar lenger tid. Den dagen de gjør noe med prisene sine og punktligheten sin vil det være en annen sak. Jeg opplever også NSB som sidrompa og gammeldags - de har rett og slett feil image. I andre land har jeg også tatt tog og opplever det som en helt annen verden. Å sammenlikne flytoget og NSB når det gjelder punktlighet blir jo litt drøyt. Det er klart det er lettere å holde punkligheten på et tog som kun kjører på Norges beste bane, og hvor lengste tur varer i 50 min. (noe mer når de utvider til Drammen.) NSB har dessuten ganske god punklighet hvis man ser bort i fra en del av pendlertogene inn til Oslo (men man kan nesten ikke se bort i fra det, da disse streknignene er viktige) Problemet, slik jeg ser det, er at politikerne har bevilget alt for lite til jernbane i flere tiår. Etterslepet er enormt, og skinnene er av alt for dårlig kvalitet. I dag er det jernbaneverket som har ansvaret for linjene (selv om får har fått med seg dette) og bevilgningene dit er skammelige. At tilbud fjernes har sammenheng med hva folk etterspør og hva de er villige til å betale for tjenester. NSB har garantert ikke fjernet tilbud som er populære og lønnsomme. At det er en del umoderne materiell, må man nesten regne med med en så stor materiellpark. Men vi har jo lest i vår at det skal kjøpes inn mange nye togsett fremover, men sånt tar tid. Jeg opplever ikke at det er spesielt bedre plass på andre tog, altså at NSB er trangere enn andre selskaper når det gjelder plass. I de nye togsettene er det heller ikke varmt, men air-con som regulerer temp. På de gamle togsettene er storyen en helt annen, det er klart . Der er det til gjengjeld ofte god plass. Når det gjelder personale kan jeg ikke se at flytoget gir bedre service enn NSB, de er jo knapt synlig i løpet av den korte turen til Gardemoen. NSB oppfatter nok i stor grad at de har konkurrenter. Da det er mange europeiske selskaper som er svært interessert i å kjøre tog i Norge. NSB må hele tiden omstille seg for å klare å kjempe mot disse når strekninger leges ut på anbud. Men jeg er enig i at det er for dyrt å kjøre tog, jeg mener staten bør subsidiere dette sånn at det blir mer attraktivt. De må også følge opp med å bevilge mer penger til å bygge linjer, sånn at det er kapasitet til å ta imot den økte etterspørselen. Flyprisene har vært kusntig lave pga sterk konkurranse de siste årene, og tiden med så mange billige flybilletter er nok forbi. Det er ikke få flyselskaper som sliter om dagn. Jeg synes det er merkelig at folk krever mer og bedre service, men er ikke villig til å betale det det koster, og mener at selskaper nærmest skal kjøre gratis fordi det er miljøvennlig og behagelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kara W Skrevet 2. august 2008 #24 Del Skrevet 2. august 2008 Litt på siden av diskusjonen, men det går tog Oslo-Stockholm igjen. Siden NSB aldri klarte å samarbeide med noen, så har de ikke lenger noe med dette å gjøre. Biletter kan bestilles fra SJ eller Unionsexpressen. Ellers synes jeg at bilettprisene på lange distanser er ganske OK, men de korte distansene er uforholdsmessig dyre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. august 2008 #25 Del Skrevet 4. august 2008 Jeg mener at om politikerne virkelig er så interessert i å redusere utslippene som følge av bilbruk, så bevilger de mer penger til jernbanen slik at det vil lønne seg økonomisk for folk å ta tog der det går tog. Gjør noe fornuftig med avgiftsøkningen! Mer til vedlikehold av jernbanen, så slipper Oslo S å bli overfylt av irriterte pendlere som ikke kommer seg hjem eller på jobb, forny jernbanen (store deler av norsk jernbane, drives fortsatt som den ble drevet for 154 år siden), og bygg gjerne ut slik at den blir tilgjengelig for flere (klarte de å bygge banen fra Voss til Flåm, skulle det vel la seg gjøre flere steder). Om de bare skrur opp avgiftene på drivstoff, og ikke gjør noe mer for jernbanen, så viser de jo bare at de bare skal ha mer inntekter til statskassen. jeg tror helst det er det siste de er interessert i. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå