Gjest nbp Skrevet 22. juli 2008 #1 Del Skrevet 22. juli 2008 (endret) alle vet at klimaet har variert i løpet av tiden, og alle vet at vi forbruker resurser og forurenser som aldri før, så hvorfor kan ikke alle bli enige i at det er en kombinasjon da? er så drit lei fanatikere som nermest spytter på meg fordi jeg ikke sykkler til jobb (ca 4mil) samtidig som de selv flyr til syden hvert år på ferie. møkk lei regeringen som skal utnytte dette så de kan dra inn mer penger i avgifter av vanlige folk, mens industrien, fly og skips trafikk som står for over 70% av norges utslipp de slipper billig unna. drit lei folk som bruker som eneste argument at det blei sådd korn på grønnland før, så da kan bilen min stå på tomgang mens jeg handler og jeg gidder ikke resirkulere. det finnes forskning som klarere beviser mye berdre at klimaendringene vi opplever skyldes naturlig fenomener enn meneskeskapte. menn at de meneskeskapte fremskynder klimaforandringene. blir jo liott ekstra morsomt når forskerene har skriki i hele vinter om at isen i arktis er borte innen to år, så viser det seg at den faktisk er tykkere enn før, http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/07/21/541398.html også litt morsomt når du argumenterer med at det har hvert milde perioder før også så det er stor grunn til og tru dette er jordens naturlige syklus vi nå er i ferd med og oppleve, og miljøfolka da nermest spytter på deg og kaller deg usakelig, dette fordi de ikke har et motargument. jeg trur at det meste vi ser av klimaforandringer er naturlige og at vi ikke kan stoppe de, men jeg trur også att vi fremskynner prosessen med måten vi behandler kloden vår på. Endret 22. juli 2008 av nbp Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pieceandlove Skrevet 28. august 2008 #2 Del Skrevet 28. august 2008 (endret) Er så enig, så enig med deg her. Miljøspørsmål har blitt en trend som staten vet å utnytte fullt ut. Og det er den vanlige mannen i gata som får svi for dette, med alle disse miljøavgiftene her og der. Jeg mener man må fokusere mere på storindustriens forurensning, enn på oss vanlige borgere. Noen er faktisk helt avhengige av å bruke bilen! Det er ikke alle som bor midt i Oslo. Her hvor jeg bor, går det buss to ganger i døgnet, og det er et godt stykke til nærmeste butikk. Det sier seg selv at man må ha bil da. Det er ikke alle som har råd til å gå å kjøpe seg en såkalt miljøvennlig bil heller. I steden straffer de oss som har dårlig råd med avgifter. Og redder jeg kloden fra undergangen, ved å velge plastposen til fordel for papirposen? Nei, det tror jeg ikke. Disse miljøfolka stoler hundre prosent på disse klima-rapportene som dukker opp med jevne mellomrom. De har så til de grader sluttet å tenke selv, og henger seg på den populære bølgen, for da er man liksom et bedre menneske. Det at det har vært endringer i klimaet opp gjennom tidene, er riktig. Slik har det vært bestandig. Jeg får ikke panikk selv om gjennomsnittstempraturen på kloden har steget med et par grader nei. Endret 28. august 2008 av pieceandlove Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
villen Skrevet 29. august 2008 #3 Del Skrevet 29. august 2008 Er så enig, så enig med deg her. Miljøspørsmål har blitt en trend som staten vet å utnytte fullt ut. Og det er den vanlige mannen i gata som får svi for dette, med alle disse miljøavgiftene her og der. Jeg mener man må fokusere mere på storindustriens forurensning, enn på oss vanlige borgere. Noen er faktisk helt avhengige av å bruke bilen! Det er ikke alle som bor midt i Oslo. Her hvor jeg bor, går det buss to ganger i døgnet, og det er et godt stykke til nærmeste butikk. Det sier seg selv at man må ha bil da. Det er ikke alle som har råd til å gå å kjøpe seg en såkalt miljøvennlig bil heller. I steden straffer de oss som har dårlig råd med avgifter. Og redder jeg kloden fra undergangen, ved å velge plastposen til fordel for papirposen? Nei, det tror jeg ikke. Disse miljøfolka stoler hundre prosent på disse klima-rapportene som dukker opp med jevne mellomrom. De har så til de grader sluttet å tenke selv, og henger seg på den populære bølgen, for da er man liksom et bedre menneske. Det at det har vært endringer i klimaet opp gjennom tidene, er riktig. Slik har det vært bestandig. Jeg får ikke panikk selv om gjennomsnittstempraturen på kloden har steget med et par grader nei. Det er jo fint for deg at du ikke får panikk, men det virker ikke som du har skjønt bæret av konsekvensene av at klimaet endrer seg nå. megmegmegmegmegmegmegmegmegmegmegmeg vil kjøre bil og gi faen! yeah! klimaendring er en bløff som ikke passer i mitt verdensbilde, for jeg liker ikke å tenke ansvar! yeah! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pieceandlove Skrevet 29. august 2008 #4 Del Skrevet 29. august 2008 Det er jo fint for deg at du ikke får panikk, men det virker ikke som du har skjønt bæret av konsekvensene av at klimaet endrer seg nå. megmegmegmegmegmegmegmegmegmegmegmeg vil kjøre bil og gi faen! yeah! klimaendring er en bløff som ikke passer i mitt verdensbilde, for jeg liker ikke å tenke ansvar! yeah! Så du har skjønt det du da???? Mener du på ramme alvor at folk som bor milevis unna butikken eller jobben, skal gå eller sykle dit hver eneste dag? Det blir for naivt å tro at det skal fungere, i allefall så lenge bussen eller toget går "hvert skuddår". Man trenger vel ikke være et ansvarsløst menneske, selv om man ikke sluker alt som kommer frem av denne klima-forskningen?? Jeg sier ikke at alt er en ren bløff, men det er en del forskning som har vist andre resultater på dette området. Så får det være opp til hver og en hva man vil tro på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Coronas Skrevet 29. august 2008 #5 Del Skrevet 29. august 2008 Det er jo fint for deg at du ikke får panikk, men det virker ikke som du har skjønt bæret av konsekvensene av at klimaet endrer seg nå. megmegmegmegmegmegmegmegmegmegmegmeg vil kjøre bil og gi faen! yeah! klimaendring er en bløff som ikke passer i mitt verdensbilde, for jeg liker ikke å tenke ansvar! yeah! Når disse endringene også har skjedd flere ganger siden the big bang og da gjerne før både bil, fly og båt var på jorda. Hvem som forurenset da? Er det ikke nettopp bil og fly som får skylden for all klimahysteriet i dag? Når du sykler til jobben, så forurenser du mer ved å slippe ut mer co2 enn det bilen din ville gjort. Men forsøplingen kunne jeg vært foruten. Gjennvinning er en fin ting slik at det blir mindre søppel. Hvor er Al Gore nå for tiden? Han fikk penger og sin pris. Borte er fyren. Igjen sitter hysteriske mennesker med dårlig samvittighet og høye avgifter på alt mulig. Hva med målingene de har gjort? Å måle co2 nivået i luften rett ved siden av en vulkan er jo inmari smart........... Alt for å få penger inn i statskassen. Al Gore er smart mann. Blir jeg ikke statsminister, så kan jeg skremme vette av folk og få en pris på det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
villen Skrevet 1. september 2008 #6 Del Skrevet 1. september 2008 Når disse endringene også har skjedd flere ganger siden the big bang og da gjerne før både bil, fly og båt var på jorda. Hvem som forurenset da? Er det ikke nettopp bil og fly som får skylden for all klimahysteriet i dag? Når du sykler til jobben, så forurenser du mer ved å slippe ut mer co2 enn det bilen din ville gjort. Men forsøplingen kunne jeg vært foruten. Gjennvinning er en fin ting slik at det blir mindre søppel. Hvor er Al Gore nå for tiden? Han fikk penger og sin pris. Borte er fyren. Igjen sitter hysteriske mennesker med dårlig samvittighet og høye avgifter på alt mulig. Hva med målingene de har gjort? Å måle co2 nivået i luften rett ved siden av en vulkan er jo inmari smart........... Alt for å få penger inn i statskassen. Al Gore er smart mann. Blir jeg ikke statsminister, så kan jeg skremme vette av folk og få en pris på det. Fantastiske argumenter du har da. Ærlig talt, tror du Al Gore fant opp drivhuseffekten? Tror du den ikke finnes når Gore ikke er i media eller noe? Gore har nok dessverre gjort saken sin en bjørnetjeneste ved å popularisere budskapet for mye for at folk som ikke vet så mye om klimasystemer skal skjønne alvoret. Han har kommet med for drøye og unøyaktige påstander i enkelte tilfeller, når disse har vært lette å tilbakevise, har enkelte funnet det behagelig å trekke den slutningen at enorme mengder klimaforskning må være en bløff - jeg kan bare foreslå at du setter deg litt bedre inn i problematikken slik at du blir i stand til å skjønne hva som er hva og trekke noe mer informerte slutninger. Ja, klimaet på jorda er i stadig endring, og sammensetningen av atmosfæren vår har endret seg så lenge jorda har eksistert - dog ikke helt siden the big bang, det tok noen milliarder år før planeten vår kom inn i bildet. Det later til at de som trekker frem 'dette har alltid skjedd'-argumentet ikke har fått med seg et par ting: Når klimaet har endret seg raskt og drastisk, har dette alltid hatt dramatiske effekter på livet på jorda, det har ført med seg masseutryddelse av arter, og i menneskenes tidsalder har det ført til at et ukjent antall samfunn har gått under fordi livsgrunnlaget deres er forsvunnet. Det blir bare dustete å komme med 'hvem forurenset da'-argumenter, det regner jeg med at også du forstår at jeg ikke gidder kommentere. Igjen vil jeg anbefale at du prøver å sette deg inn i saken. Og ser hvordan det går med samvittigheten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. september 2008 #7 Del Skrevet 1. september 2008 Jordens normale klimaendringer skyldes stort sett endringer i jordbanen, ikke endringer i solaktiviteten. Disse endringene er sykliske og langsomme. Derimto finnes det historiske hendelser som har endret klimaet drastisk på kort tid. I slutten av Perm inntraff en klimaendring som var rask og som utryddet 90 % av alle arter. Det er svært mye. Man kjenner ikke til nøyaktig hvor rask denne klimaendringen var, men det er mulig at klimaet endret seg langsommere da enn nå. Kortsigte målinger av istykkelse eller temperatur betyr heller ingen ting for klimaet. De korteste endringen vi måler går over 30 år. Da spiller det liten rolle hvis vinteren i Kina var kaldere enn i fjor eller hvis Grønlandsisen legger på seg en meter eller to. Det er ikke riktig at det finnes forskning som "beviser" at klimaet er inne i en naturlig endring. Det at forskere med ulik kompetanse mener noe slikt er ikke et bevis. Forskere mener mye rart. derfor er det de konkrete reultatene av forskningen deres vi tar hensyn til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Coronas Skrevet 3. september 2008 #8 Del Skrevet 3. september 2008 Fantastiske argumenter du har da. Ærlig talt, tror du Al Gore fant opp drivhuseffekten? Tror du den ikke finnes når Gore ikke er i media eller noe? Gore har nok dessverre gjort saken sin en bjørnetjeneste ved å popularisere budskapet for mye for at folk som ikke vet så mye om klimasystemer skal skjønne alvoret. Han har kommet med for drøye og unøyaktige påstander i enkelte tilfeller, når disse har vært lette å tilbakevise, har enkelte funnet det behagelig å trekke den slutningen at enorme mengder klimaforskning må være en bløff - jeg kan bare foreslå at du setter deg litt bedre inn i problematikken slik at du blir i stand til å skjønne hva som er hva og trekke noe mer informerte slutninger. Ja, klimaet på jorda er i stadig endring, og sammensetningen av atmosfæren vår har endret seg så lenge jorda har eksistert - dog ikke helt siden the big bang, det tok noen milliarder år før planeten vår kom inn i bildet. Det later til at de som trekker frem 'dette har alltid skjedd'-argumentet ikke har fått med seg et par ting: Når klimaet har endret seg raskt og drastisk, har dette alltid hatt dramatiske effekter på livet på jorda, det har ført med seg masseutryddelse av arter, og i menneskenes tidsalder har det ført til at et ukjent antall samfunn har gått under fordi livsgrunnlaget deres er forsvunnet. Det blir bare dustete å komme med 'hvem forurenset da'-argumenter, det regner jeg med at også du forstår at jeg ikke gidder kommentere. Igjen vil jeg anbefale at du prøver å sette deg inn i saken. Og ser hvordan det går med samvittigheten. Hvordan er det med din samvittighet? http://www.abcnyheter.no/node/67627 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Coronas Skrevet 3. september 2008 #9 Del Skrevet 3. september 2008 Til Villen http://www.forskning.no/artikler/2008/juli/189202 Det er som at klimadebatten er som å velge seg ett parti man er enig i. Du mener det er klimakrise og jeg mener det er hysteri. Hørte på radioen i bilen fra jobb at Rimi/Rema/Meny ol sine plastposer ikke er miljøskadelig. At man kan bruke dem til å kaste restavfall i. All biobensin osv gjør at det blir matvarekrise i fattige land. Syns du det er bedre? Hysteri hele klimagreia. Når så mange er uenige, er det rom for skepsis. Men vi to blir aldri enig. Men selvfølgelig et du opphøyet til super intelligent person mens andre som ikke er enig med deg er lowlife. Ha en fin helg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. september 2008 #10 Del Skrevet 4. september 2008 Det er ikke som å velge seg en side. At vi påvirker klimaet er fakta, ikke en ting man kan fjerne ved retorikk eller betale seg fri fra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
villen Skrevet 4. september 2008 #11 Del Skrevet 4. september 2008 Hvordan er det med din samvittighet? http://www.abcnyheter.no/node/67627 Problemet ditt er at du tror 'klima' er noe Al Gore og de rødgrønne har funnet på for at du skal betale mer skatt, og at du foretrekker meninger fremfor kunnskap. Og ja, jeg er ganske sikker på at jeg vet ganske mye mer enn deg om klima. Hvis det gjør meg superintelligent - vel, det er dine ord. Personlig vil jeg heller skyde på relevant utdannelse, men jeg er jo ikke dum heller. Koblingen din ble brukt i en annen klimadiskusjon under Aktuelle saker, og underskriftskampanjen den refererer til er helt useriøs. Du burde bl.a. se på definisjonen av 'scientist' som brukes - i følge den er vel rundt halvparten av de jeg kjenner, inkludert meg selv, 'klimaforskere'. Faktisk har jeg en utdannelse som gjør meg mer kvalifisert til å ha en informert oppfatning om saken enn de aller fleste som har signert dette oppropet, men jeg ville aldri finne på å kalle meg klimaforsker eller forsker av den grunn! (Men jeg er så heldig å kjenne noen ekte klimaforskere - og de er alle særdeles oppegående og særdeles bekymret. Imidlertid er det ikke noe argument hva slags folk jeg kjenner med mindre de utgjør et representativt utvalg, og det kan jeg innlysende nok ikke garantere!) Saken er at det er veldig lite interessant å diskutere klima med folk som ikke aner hva de snakker om, men likevel har veldig sterke meninger om det, og som tydeligvis har bestemt seg for hva de har lyst til å tro FØR de ser etter kilder som kan bekrefte den oppfatningen de allerede har valgt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nbp Skrevet 4. september 2008 #12 Del Skrevet 4. september 2008 Saken er at det er veldig lite interessant å diskutere klima med folk som ikke aner hva de snakker om, men likevel har veldig sterke meninger om det, og som tydeligvis har bestemt seg for hva de har lyst til å tro FØR de ser etter kilder som kan bekrefte den oppfatningen de allerede har valgt. jepp Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_musa_* Skrevet 4. september 2008 #13 Del Skrevet 4. september 2008 Miljø-hysteriske folk, mener det de mener, fordi det er politisk korrekt og trendy. De er selvhøytidelige mennesker, som tror de er mer intelligente enn andre. Men jeg tror ikke slike folk er noe mer miljøvennlige enn andre når det kommer til stykket. De er gjerne folk med feit lommebok, som kjører dyre biler og drar på lange ferieturer med fly flere ganger i året. Ikke akkurat miljøvennlige fremkomstmidler noen av delene, om en skal tro på klimaforskningen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. september 2008 #14 Del Skrevet 5. september 2008 Vil si det er verre hysteri å løpe rundt som kaninen i dyreskogen, "ikke få panikk" "ikke få panikk" Slenger på en lattersmilie jeg, for å fremheve poenget mitt? Men selvfølgelig, jeg har ingen egne meninger, jeg er bare politisk korrekt og trendy. Det eneste jeg vil er å bevise at jeg er mer intelligent enn andre og selvfølgelig så kan jeg reise på flyturer fordi jeg betaler kvoter ned min feite lommebok. Og jeg tror at alle som benekter miljøproblemer er mindre intelligente og kjører hummere. Og at de skylder på systemet hver gang noe ikke fungerer for dem Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
villen Skrevet 5. september 2008 #15 Del Skrevet 5. september 2008 Det er ikke som å velge seg en side. At vi påvirker klimaet er fakta, ikke en ting man kan fjerne ved retorikk eller betale seg fri fra. Nettopp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leifr Skrevet 5. september 2008 #16 Del Skrevet 5. september 2008 Når du sykler til jobben, så forurenser du mer ved å slippe ut mer co2 enn det bilen din ville gjort. For et gjennomført ignorant utsagn. Folk som får seg til å poste noe sånt innbiller seg at de er kvalifiserte til å mene noe om klimaspørsmålet? Huttetu. Det syklisten slipper ut av karbon har han fått i seg via den maten han har spist, dvs. det har relativt nylig blitt fiksert fra atmosfæren via fotosyntese. Det er en del av det naturlige karbonkretsløpet og bidrar ikke til endring i gjennomsnittlig mengde karbondioksid i atmosfæren. Det en bil slipper ut av karbon kommer fra fossilt brensel som har ligget under jorda i hundre millioner år eller deromkring; det karbonet har ikke deltatt i kretsløpet i nyere geologisk historie. Når det slippes ut, øker mengden karbon i kretsløpet, dvs. det bidrar til at den gjennomsnittlige mengden karbondioksid i atmosfæren øker over tid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_musa_* Skrevet 5. september 2008 #17 Del Skrevet 5. september 2008 Vil si det er verre hysteri å løpe rundt som kaninen i dyreskogen, "ikke få panikk" "ikke få panikk" Slenger på en lattersmilie jeg, for å fremheve poenget mitt? Men selvfølgelig, jeg har ingen egne meninger, jeg er bare politisk korrekt og trendy. Det eneste jeg vil er å bevise at jeg er mer intelligent enn andre og selvfølgelig så kan jeg reise på flyturer fordi jeg betaler kvoter ned min feite lommebok. Og jeg tror at alle som benekter miljøproblemer er mindre intelligente og kjører hummere. Og at de skylder på systemet hver gang noe ikke fungerer for dem Ja, der har vi det igjen. Dere tror at vi skeptikere er mindre intelligente, mens slike som deg er av en annen klasse. Deres menig er liksom mer intelligent og riktig. Jeg benekter ikke miljø problemene, men liker ikke det hysteriet som har dukket opp de siste årene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. september 2008 #18 Del Skrevet 5. september 2008 Villen er nyutdannet med relevant utdannelse for temaet, han kjenner noen forskere, derfor påberoper han seg å ære ekspert på klima og tilbakeviser, gjør narr av, eller blir særdeles useriøs når noen kommer opp med noe annet enn det "utdannelsen" hans og de forskervennene forteller ham. Det blir barnslig, og han fremstår som meget umoden selv om det han kommer med av viten noen ganger er bra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. september 2008 #19 Del Skrevet 5. september 2008 Villen er nyutdannet med relevant utdannelse for temaet, han kjenner noen forskere, derfor påberoper han seg å ære ekspert på klima og tilbakeviser, gjør narr av, eller blir særdeles useriøs når noen kommer opp med noe annet enn det "utdannelsen" hans og de forskervennene forteller ham. Det blir barnslig, og han fremstår som meget umoden selv om det han kommer med av viten noen ganger er bra. Var det ditt bidrag til debatten? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. september 2008 #20 Del Skrevet 6. september 2008 Ja, der har vi det igjen. Dere tror at vi skeptikere er mindre intelligente, mens slike som deg er av en annen klasse. Deres menig er liksom mer intelligent og riktig. Jeg benekter ikke miljø problemene, men liker ikke det hysteriet som har dukket opp de siste årene. Det jeg prøvde å få frem var at du har lyst å sette meg i denne båsen. Den passer absolutt ikke, jeg har verken mye penger eller ser ned på alle som diskuterer om klimaet. Men jeg synest fremdeles ikke det er hysteri å forstå at vi må gjøre noe med måten vi forbruker på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå