Gjest Gjest_Kattepuz_* Skrevet 21. juli 2008 #1 Skrevet 21. juli 2008 Er blitt veldig plaget med migrene de siste månendene. Reagerer på lys, og går derfor stort sett med solbriller om sommeren. I fjor sommer hadde jeg to anfall, så langt i sommer har jeg hatt 7. Holder på å bli sprø, og skjønner ikke hva annet enn lys som forårsaker anfallene. Har fått maxalt rapitab hos legen, men denne funker bare av og til. Er det noen av dere som har erfaring med helsekostprodukter mot migrene? Eller andre gode tips og råd?
LilleMy Skrevet 21. juli 2008 #2 Skrevet 21. juli 2008 Sollys er en trigger for mange som sliter med migrene, meg selv inkludert. Maxalt fungerte heller aldri på meg, jeg tror det er de svakeste migrene medisinene du får tak i. Det jeg har hatt best resultat med (har prøvd MYE) er Imigran som fåes både som nesespray og som sprøyter du setter selv, og som på meg i alle fall ikke har gitt noen bivirkninger. Tviler på at det er noe av helsekostens mange preparater som vil hjemlpe deg mot denne type smerte, dessverre.
megseg Skrevet 21. juli 2008 #3 Skrevet 21. juli 2008 Vet ikke om noe helsekost som hjelper mot migrene, men de tablettene jeg har er Relpax, og de er veldig gode.. Solbriller er bra, merker det selv at om jeg ikke har solbriller når det er sol får jeg migrene.. Tror egentlig det kommer av at da myser man endel...
Gjest Gjest Skrevet 21. juli 2008 #4 Skrevet 21. juli 2008 Magnesium kan virke til en viss grad. Må riktignok ta endel (et gram eller to), men det demper det. Men det har stort sett gitt seg etter jeg kuttet ut hormonprevensjon, heldigvis.
Gjest Gjest_Kattepuz_* Skrevet 21. juli 2008 #5 Skrevet 21. juli 2008 Magnesium kan virke til en viss grad. Må riktignok ta endel (et gram eller to), men det demper det. Men det har stort sett gitt seg etter jeg kuttet ut hormonprevensjon, heldigvis. Går på p-pillen loette, men fastlegen min anbefalte meg å bytte, og ga meg resept på minipillen. Jeg har enda ikke turt å bytte til den, siden jeg har lest på internett at mange er plaget med småblødninger av den, og siden jeg egentlig er veldig fornøyd med loette. (så lenge den ikke gir meg migrene)
megseg Skrevet 21. juli 2008 #6 Skrevet 21. juli 2008 Går på p-pillen loette, men fastlegen min anbefalte meg å bytte, og ga meg resept på minipillen. Jeg har enda ikke turt å bytte til den, siden jeg har lest på internett at mange er plaget med småblødninger av den, og siden jeg egentlig er veldig fornøyd med loette. (så lenge den ikke gir meg migrene) Prøv å skifte... Jeg ble mye bedre etter at jeg sluttet på pillene mine, hadde loette jeg også... Gikk fra 1-2 anfall i uken, til i gjennomsnitt 1 i måneden... Er lurt å prøve...
Gjest Gjest_Kattepuz_* Skrevet 21. juli 2008 #7 Skrevet 21. juli 2008 Prøv å skifte... Jeg ble mye bedre etter at jeg sluttet på pillene mine, hadde loette jeg også... Gikk fra 1-2 anfall i uken, til i gjennomsnitt 1 i måneden... Er lurt å prøve... Huf, må vel gjøre det da. Noen som har erfaring med minipillen conludag? Wræææl, skummelt å bytte p-piller. Har nettopp funnet meg kjæreste, og da er det jo ikke så artig å gå med småblødninger konstant.
lillesky Skrevet 21. juli 2008 #8 Skrevet 21. juli 2008 Min samboer har vært ekstremt mye plager med migrene i alle år. Men han har hatt veldig mange færre anfall etter at han begynte med Selo Zok. Det er egentlig betablokkere, men brukes til å forebygge migrene.
Azalea Skrevet 21. juli 2008 #9 Skrevet 21. juli 2008 (endret) Er blitt veldig plaget med migrene de siste månendene. Reagerer på lys, og går derfor stort sett med solbriller om sommeren. I fjor sommer hadde jeg to anfall, så langt i sommer har jeg hatt 7. Holder på å bli sprø, og skjønner ikke hva annet enn lys som forårsaker anfallene. Har fått maxalt rapitab hos legen, men denne funker bare av og til. Er det noen av dere som har erfaring med helsekostprodukter mot migrene? Eller andre gode tips og råd? http://www.migrene.no/ http://www.astrazeneca.no/sykdommer/migrene/index.html Endret 21. juli 2008 av Amk
Gjest Gjest Skrevet 21. juli 2008 #10 Skrevet 21. juli 2008 Litt "artig" å se at siden til AstraZeneca (et stort legemiddelfirma) overhodet ikke nevner hormonprevensjon. Men grei side, som et utgangspunkt.
Silmarill Skrevet 21. juli 2008 #11 Skrevet 21. juli 2008 (endret) http://www.klinikkforalle.no/default.asp?e...=92&SiId=95 Migrene er forferdelig! Det som hjelper for meg midt i et anfall på jobben, er å spy/brekke meg/spytte, ta pillene legen min har anbefalt meg og salt og sterk lakris! Har alltid lakris på meg! Det bare må jeg ha!Har du prøvd det - tyrkisk pepper o.l.. ? Hjelper jo ikke alle, men mange!Har du ikke prøvd det så bør du gjøre det-kanskje det hjelper deg også! Endret 21. juli 2008 av Prosit
Lara74 Skrevet 22. juli 2008 #12 Skrevet 22. juli 2008 Huff jeg kjenner meg igjen her. Sola har i alle år vært en trigger for migrene for meg, og det eneste som fungerte lenge var caps og solbriller, eller sitte inne. Synd, når man både trenger og er glad i sola. Så foreslo en lege at jeg kunne prøve Atacand, en blodtrykksmedisin, som forebygging. Den har få bivirkninger og senker ikke normalt blodtrykk. Så jeg begynte med 16 mg. pr. dag, men har funnet ut at jeg trenger bare 8 mg. Da jeg begynte på den hadde jeg opp til flere anfall for uka. Det ble redusert til maks ett anfall i mnd. Som en annen her så brukte jeg også Relpax ved anfall og den hadde super virkning for meg etter bare ett kvarter. Nå er jeg helt kvitt migrenen. Ble gravid i des. 05 og siden det hadde jeg bare ett anfall mens jeg ammet og etter det ingenting. Helt fantastisk. (Håper det varer) Du kan jo høre med legen din om å få prøve Atacand. Ellers har jeg også hørt at p-pillen Cerazette skal være bra for de med migrene. Begynte med denne etter at jeg hadde fått jenta mi, hadde en blødning første uka og siden har jeg ikke blødd noe. Kanskje kombinasjonen av de to har fjernet migrenen, ikke vet jeg. Regner med du har prøvd både akupunktur, osteopati og ulike former for fysioterapi? Uansett lykke til og god bedring! :D
FruFrustrert Skrevet 22. juli 2008 #13 Skrevet 22. juli 2008 Hei. Måtte bare få meg brukernavn her inne, var jo så mange gode tips. Takk for mange gode tips ang. migrene. Skal prøve både lakris og bytte til minipille, så håper jeg at det hjelper. Hvis ikke må jeg vel ta meg en ny tur til legen, er utrolig slitsomt å måtte gå hjem fra jobb pga migrene. Ødelegger jo hele dagen min! Lara 74: Sluttet solen å trigge migrenen frem når du begynte på blodtrykksmedisin? Hørtes jo helt herlig ut!!!! Er så slitsomt, spesielt siden jeg jobber i barnehage. Går med solbriller selv på gråværsdager der lyset et skarpt.
Gjest Gjest_mia_* Skrevet 22. juli 2008 #14 Skrevet 22. juli 2008 Jeg har brukt conludag. Hadde ingen problemer, eneste bivirkning var at mensen kom sjeldnere. Men det endret ikke på migrenen min. Legen sa at jeg likevel skulle bruke det og ingen vanlige p-piller, siden det ikke var bra for folk med migrene (økt fare for blodpropp eller noe sånt hadde sammenheng med migrene. Er flere år siden, så jeg husker ikke helt begrunnelsen.) Jeg har også brukt selozok forebyggende, med veldig god effekt. Dvs færre og mildere anfall. Men nå måtte jeg slutte pga graviditet Ikke kan jeg bruke noe annet enn paracet når anfallene kommer, heller, i følge spesialisten jeg var hos. Jippi... Du kan jo høre med legen din om å få prøve Atacand. Kan man ta Atacand under svangerskap/amming?
Snuppeguri Skrevet 22. juli 2008 #15 Skrevet 22. juli 2008 Sollys er en trigger for mange som sliter med migrene, meg selv inkludert. Maxalt fungerte heller aldri på meg, jeg tror det er de svakeste migrene medisinene du får tak i. Det jeg har hatt best resultat med (har prøvd MYE) er Imigran som fåes både som nesespray og som sprøyter du setter selv, og som på meg i alle fall ikke har gitt noen bivirkninger. Vet du om Imigran sprøyter er bedre enn tablettene? Jeg har forsøkt nesesprayen og bruker nå tablettene, men det fungerer svært dårlig. Har anfall hver uke. Og det varer så lenge at jeg ofte går med konstant hodepine i 4-5 dager.
Gjest Gjest Skrevet 22. juli 2008 #16 Skrevet 22. juli 2008 Er blitt veldig plaget med migrene de siste månendene. Reagerer på lys, og går derfor stort sett med solbriller om sommeren. I fjor sommer hadde jeg to anfall, så langt i sommer har jeg hatt 7. Holder på å bli sprø, og skjønner ikke hva annet enn lys som forårsaker anfallene. Har fått maxalt rapitab hos legen, men denne funker bare av og til. Er det noen av dere som har erfaring med helsekostprodukter mot migrene? Eller andre gode tips og råd? Jeg har vært plaget med migrene siden 94. Har forsøkt akkupunktur, soneterapi og homeopati ( i tillegg til medisiner fra lege). Dette har hjulpet noe, men ikke så bra som mitt siste "eksperiment": Osteopati. Jeg hadde på det verste ( sikkert noe som har det mye verre ) migrene gjennomsnittlig to ganger i måneden, nå har jeg ikke hatt et anfall på tre måneder! Jeg vet ikke hva som trigger et anfall i mitt tilfelle, men en osteopat behandler hele kroppen og jeg slipper å proppe i meg masse rart. Eneste minus er at det kan være litt dyrt for noen, kr. 500 pr gang, men det er en investering jeg gladelig gjør. Jeg vet ikke om det er nevnt lenger ned, gidder ikke lese alle svarene:)
LilleMy Skrevet 22. juli 2008 #17 Skrevet 22. juli 2008 (endret) Vet du om Imigran sprøyter er bedre enn tablettene? Jeg har forsøkt nesesprayen og bruker nå tablettene, men det fungerer svært dårlig. Har anfall hver uke. Og det varer så lenge at jeg ofte går med konstant hodepine i 4-5 dager. På meg har i alle fall spøytene vært bedre, mulig fordi virkiningen nok kommer raskere når du får det rett i blodet. Men har du vikelig anfall SÅ mye burde du komme deg til noen som KAN migrene http://www.klinikkonline.no/kontakt.aspx?docid=232 Jeg har gått der, og er nesten ferdig med migreneanfall..... Hos meg var det epelepsi tabletter (ukjent behandlig for mange, også blant leger) som ble tatt forebyggende før, og i mensperioden, og at jeg gikk fra P-ring til hormonspiral. Jeg kan vel si at jeg lever ett nytt liv i dag i forhold til for ett år siden. LYKKE TIL ALLE SOM SLITER MED MIGRENE!!! Endret 22. juli 2008 av LilleMy
Snuppeguri Skrevet 23. juli 2008 #18 Skrevet 23. juli 2008 På meg har i alle fall spøytene vært bedre, mulig fordi virkiningen nok kommer raskere når du får det rett i blodet. Men har du vikelig anfall SÅ mye burde du komme deg til noen som KAN migrene http://www.klinikkonline.no/kontakt.aspx?docid=232 Jeg har gått der, og er nesten ferdig med migreneanfall..... Hos meg var det epelepsi tabletter (ukjent behandlig for mange, også blant leger) som ble tatt forebyggende før, og i mensperioden, og at jeg gikk fra P-ring til hormonspiral. Jeg kan vel si at jeg lever ett nytt liv i dag i forhold til for ett år siden. LYKKE TIL ALLE SOM SLITER MED MIGRENE!!! Takk så mye for svar. Har nok tenkt at jeg bør komme meg til annen lege, og har nå skiftet lege. Så håper hun kan hjelpe meg og har noen bedre forslag enn min tidligere lege
FruFrustrert Skrevet 23. juli 2008 #19 Skrevet 23. juli 2008 Jeg skal spørre legen min om å få prøve imigran neste gang. Han virket ikke så veldig engasjert sist jeg var der. Er det noen av dere som har oppdaget at dere kanskje får migrene av kaffe? Jeg tror jeg gjør det.
LilleMy Skrevet 23. juli 2008 #20 Skrevet 23. juli 2008 Jeg har inntrykk av at mange fastleger ikke engasjerer seg stort i migrenepasienter..... Derfor mener jeg det er så viktig å komme til noen som virkelig kan dette, fordi det slik jeg ser det/opplever det blir det da snakk om ett før- og etter, liv! Og vedr. kaffe: Jeg vet at MITT hode bli bedre av kaffe - koffeinet (eller noe annet i kaffen) er visst med på å trekke sammen blodårene?! Men andre har kanskje andre erfaringer?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå