Gjest Gjest Skrevet 21. juli 2008 #1 Skrevet 21. juli 2008 Jeg har snust litt på scrapbooking, men synes ikke jeg får det helt til. Har ikke tilgang til godt materiale, og synes mye er dyrt... Samme med såpestøping, drops- og karamellaging. Jeg har malt og tegnet, og blir alltid skuffet over resultatet. En dag var jeg på besøk hos ei venninne som laget dåpsgave. Sånn "tøystykke" som rammes inn, der det står hvor mye babyen veide ved fødsel, hvor lang den var, navn, klokkeslett og dato. Ble skikkelig fint... Hva annet kan man brodere? Alt jeg har sett før er så kjedelig... Har lyst til å kunne strikke strømper, votter, luer... Finnes det noen bøker med enkle forklaringer på hvordan det gjøres? Jeg er utålmodig og blir fort lei når ting ikke blir som jeg vil, hvilken hobby kan passe for meg? Har du noen tips om det jeg har nevnt, eller helt andre ting som jeg kanskje ikke har hørt om en gang?
Gjest Pysepus Skrevet 21. juli 2008 #2 Skrevet 21. juli 2008 Det er kjempegøy å strikke :-D Du finner enkle strikkekurs på nett, som dette!! Lykke til i jakten på en hobby :-D
Melonas Skrevet 21. juli 2008 #3 Skrevet 21. juli 2008 Gå inn på Folkeuniversitetets hjemmesider i området der du bor. De har sikkert ulike hobby/fritids kurs det går an å melde seg på ! Da kan du lære noe helt nytt og bli bitt av basillen!! Det ble jeg da jeg meldte meg på møbeltapetseringskurs!!! Kjempe gøy! To stoler står for tur når jeg nå skal gå enda en runde med kurs i høst!
Bex Skrevet 23. juli 2008 #4 Skrevet 23. juli 2008 Strikking og brodering er gode hobbyer. Perfekt å ha liggende, og kan tas frem ved tid og lyst. Det er i grunnen bare fantasien som setter grenser for hva du kan lage, men som nybegynner kan det lønne seg å kjøpe en materialpakke om du vil brodere, eller et mønster om du vil strikke. Du kan fx kjøpe her evt bestille katalogen: http://www.margaretha.no/butik/default.asp? Men det finnes jo massevis av andre leverandører. Strikkeutstyr kjøper du i garnbutikk. Bare husk at det varierer stort i kvaliteten på disse, så finn en butikk med moderne og inspirerende betjening. Vi har strikkeklubb (mest påskudd for å drikke vin, men vi strikker da litt...) og da har nybegynnerne startet med trekantsjal i deilig og mykt garn. Det vil de i strikkebutikken kunne hjelpe deg å starte på. Det siste halve året har jeg begynte å quilte. Det er veldig gøy, men krever at du har symanskin og endel utstyr. Så investeringen før du får begynt er ganske stor. Sånn sett er strikking, hekling og brodering perfekt. Men quilting er veldig gøy. Kanskje ikke så sosialt som strikking og sånn, men... Satser på å sy litt klær etter hvert også.
Gjest Gjest_Karine_* Skrevet 23. juli 2008 #5 Skrevet 23. juli 2008 Jeg ble inspirert av ei venninne til å begynne å lage smykker. Synes det er en fin hobby. Du trenger ikke genialt mye remedier for å komme i gang - tråd/wire, noen perler du synes er fine, en smykkelås og evt. et par tenger. Det finnes også pakker som inneholder alt du trenger til et spesiellt smykke (minus verktøy, men det er stort sett bare snakk om en tang. Vet ikke åssen det er i andre hobbybutikker, men jeg har i alle fall sett disse pakkene på Panduro) som kan være kjekke å begynne med for å finne ut om dette er noe for deg. Det går også an og demontere evt. smykker du har, men ikke bruker, å se om du kan lage dem om til noe mer spennende. Mulighetene er omtrent endeløse, og det finnes så utrolig mange fine perler og anheng å få kjøpt...
AnetteR Skrevet 23. juli 2008 #6 Skrevet 23. juli 2008 Siden jobben gjør at jeg har bedre tid vår og sommer, er min største hobby å dyrke urter og grønnsaker. Ikke helt noe du kan finne frem når du har tid, men noe du kan bruke mye eller lite tid på avhengig av hvor mye du dyrker og hvor mye utstyr du kjøper. Om man i tillegg er opptatt av å lage god mat og prøve nye oppskrifter, er googling og utprøving av retter en naturlig videreføring av hobbyen...
tineline Skrevet 25. juli 2008 #7 Skrevet 25. juli 2008 Det er også veldig morsomt og produktivt å lage enkel kosmetikk. Basisvarene dine kan være f.eks. matoljer og salt, sukker, honning og kanskje noen eteriske oljer. Hvis du legger til litt bivoks kan du lage leppepomade og salver også. Jeg lager gjerne gaver til venninners bursdager, f.eks. - Badesalt (fotbadesalt om de ikke har badekar): Grovt salt pluss ønsket duftolje som du rister/rører sammen. Kan tilsettes litt farge eller tørkede urter etc. - Saltskrubb: Vanlig kjøkkensalt og en eller annen olje, gjerne olivenolje - eller solsikkeolje hvis du ikke liker lukten på olivenolje. Her har jeg også oppi eteriske oljer og kanskje litt tørket lavendel etc, men det er jo egentlig ikke nødvendig. Kan også lages med sukker for litt mer sensitiv hud. - leppepomade med bivoks, olje og honning som du smelter i vannbad og heller i former (feks pillebokser fra apoteket). - Massasjeolje: Druekjerne-, mandel- eller solsikkeolje med eteriske oljer oppi. Hell på fine glass eller flasker og knytt en sløyfe rundt. Helt naturlig og det tar ti minutter. Jeg har også laget litt kremer og såper, men det krever mer utstyr. Å koke såpe fra bunnen tar bare ting fra dagligvare (kaustisk soda, oljer), men det er en omstendelig prosess, og jeg venter fortsatt for å se om såpene mine ble vellykkede etter første gang. Hvis du er utålmodig er dette kanskje ikke tingen, for de må nøytralisere seg i 6 uker etter at du har kokt dem.
Gjest jensine Skrevet 2. august 2008 #8 Skrevet 2. august 2008 Jeg har snust litt på scrapbooking, men synes ikke jeg får det helt til. Har ikke tilgang til godt materiale, og synes mye er dyrt... Samme med såpestøping, drops- og karamellaging. Jeg har malt og tegnet, og blir alltid skuffet over resultatet. En dag var jeg på besøk hos ei venninne som laget dåpsgave. Sånn "tøystykke" som rammes inn, der det står hvor mye babyen veide ved fødsel, hvor lang den var, navn, klokkeslett og dato. Ble skikkelig fint... Hva annet kan man brodere? Alt jeg har sett før er så kjedelig... Har lyst til å kunne strikke strømper, votter, luer... Finnes det noen bøker med enkle forklaringer på hvordan det gjøres? Jeg er utålmodig og blir fort lei når ting ikke blir som jeg vil, hvilken hobby kan passe for meg? Har du noen tips om det jeg har nevnt, eller helt andre ting som jeg kanskje ikke har hørt om en gang?
Gjest jensine Skrevet 2. august 2008 #9 Skrevet 2. august 2008 Hei, Har du sett på silkebåndsbroderi? Dette er kjempemorsomt, rask og så enkelt/ vanskelig du vil det skal være. Ellers er jo dukkehus en hobby du aldri blir ferdig med/ lei av.
Markjordbær Skrevet 10. august 2008 #10 Skrevet 10. august 2008 Tanta mi pleier å lage små engler i gips (støpes i form, så det er enkelt), og så limer hun de på fyrstikkesker, som hun har malt på. Noen ganger er engelen bare helt hvit, andre ganger blir den også malt...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå