Gå til innhold

Katalysator


Gjest Gjest_Mari_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Mari_*

Fikk beskjed fra verksted i dag om at innholdet i katalysatoren er ødelagt. BEtyr det hele katalysatoren?

Vet noen prisen på en slik til en pegueot 206 97 modell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Katalysatoren er en simpel metallboks med en slags netting/"bikube" av dyre tungmetaller inni. Når innholdet er ødelagt betyr det at hele boksen skal skiftes ja.

Ser på tysk ebay at de koster ca €200 til Pug 206, regn med litt mer i Norge. Jeg regner med at du ikke monterer selv, men får verkstedet til å gjøre det, kanskje har de også heftig avanse på selve katalysatoren. Jeg ser nettsiden til et verksted sier hele jobben koster 6000 kr, da tror jeg de tar resten av eksosanlegget når de først er i gang.

En annen ting er å finne ut hvorfor katalysatoren ble ødelagt. Har du tenningsproblemer kan du ta livet av den nye katalysatoren nokså fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt problemer med at tenningen slår seg av under kjøring. Kan dette ha en sammenheng med katalysatoren? HAr nevnt det for flere verksted, men alle sammen har skrudd på noen deler "og nå er alt iorden". Men problemet er der fortsatt, men i mindre grad enn tidligere. Virker som den misliker sol/sterk varme. Den har rullet som en klokke fra høsten til våren, men har begynt å fuske så smått igjen, og når solen sterker som verst er den et mareritt å kjøre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vi har feilen der ja. Kommer det mye uforbrent bensin inn i katalysatoren blir den ødelagt av for høy varme. "Bikuben" smelter/deformeres slik at overflaten reduseres, og da får mye av eksosen passere uten å komme i kontakt med noe aktivt tungmetall.

Hvilken motor har du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

katalysator er dyrt.

Men du får jo selvsakt en på biltema til 1000lappen, men så kommer verkstedarbeid regning om du ikke har noen som fikser det for deg.. (like greit med en ny)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vi har feilen der ja. Kommer det mye uforbrent bensin inn i katalysatoren blir den ødelagt av for høy varme. "Bikuben" smelter/deformeres slik at overflaten reduseres, og da får mye av eksosen passere uten å komme i kontakt med noe aktivt tungmetall.

Hvilken motor har du?

Jeg spurte om dette på verkstedet og de bare lo av meg. Det var ingen sammenheng mellom dette mente han. Katalysatorene ble ødelagt etter noen år uansett, slitedel altså.

Hvilken motor? Hmm.... Lite greie på dette her. 1,4? :P Hjelper det?

Jeg har heldigvis en snill kompis som skal fikse så blir heldigvis ikke så dyrt.

Snap drive skulle forresten ha 4200 ha for å bytte den ut. Da er resten av eksosanlegget allerede byttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg quoter: "Når disse katalysatorene kom ble det sagt at de måtte skiftes etter ca 100 000 km, men det har vist seg at de holder mye mye lenger. Det som vil ødelegge en katalysator er bensintype, feil på tenning eller innsprøytingsanlegg, overoppheting, slag ved for eksempel utforkjøring og rust. Dersom du erstatter katalysatoren med et rør, kjører du med en ulovlig bil og vil få anmerking på EU kontrollen. På EU kontrollen vil det måles avgasser og dersom de mål som er tillatt ikke er korrekte kan det være feil med eksosanlegg, innsprøytingsanlegget, lambdasonden eller katalysatoren. Det vil nok ikke skade motoren, men da må du fortsatt på en forsvarlig måte ha Lambdasonden påmontert for eller vil du få krøll i innsprøytingsanlegget."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte om dette på verkstedet og de bare lo av meg. Det var ingen sammenheng mellom dette mente han. Katalysatorene ble ødelagt etter noen år uansett, slitedel altså.

Hvilken motor? Hmm.... Lite greie på dette her. 1,4? :P Hjelper det?

Ja, katalysatorer blir før eller siden ødelagt, men det får nå være måte på hvor kort de skal leve. En ti år gammel bil som neppe er kjørt veldig langt burde ikke ha ødelagt kat allerede. Jeg har kjørt 15 år gammel bil med original kat, min nåværende er 9 år/150,000 km og fikk heller ikke anmerkning på EU-kontroll.

1.4 hjelper ja, jeg kan sjekke litt rundt på nett om det er gjengangerfeil med tenningen på disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...